Yahoo har tagit bort mitt email pga inaktivitet

Permalänk
Medlem

Yahoo har tagit bort mitt email pga inaktivitet

Min email adress på Yahoo har inaktiverats pga inaktivitet och Yahoo låter inte att återställa den. Fast jag behöver den för att jag använder Facebook med denna email adress

Mina frågor är om : jag kan återställa den på nåt sätt på Yahoo eller lägga till en annan email adress på Facebook konto jag använder, jag menar byta ut email adressen mot nya och behålla min Facebook konto om det går ?

Permalänk
Medlem

Lägg till den nya och ta bort den gamla på Facebook och andra tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lägg till den nya och ta bort den gamla på Facebook och andra tjänster?

Går det att göra så på Facebook?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Lägg till den nya och ta bort den gamla på Facebook och andra tjänster?

Behöver man inte verifiera via den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Behöver man inte verifiera via den gamla?

Inte enligt deras hjälpsida. Står bara att du behöver verifiera med lösenord och får verifieringsmeddelande till nya e-posten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Inte enligt deras hjälpsida. Står bara att du behöver verifiera med lösenord och får verifieringsmeddelande till nya e-posten.

Galet, så man behöver bara en persons lösen sedan kan man byta mailen?

Borde ju vara verifiering till gamla för den nya. Med undantag för TS fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Galet, så man behöver bara en persons lösen sedan kan man byta mailen?

Borde ju vara verifiering till gamla för den nya. Med undantag för TS fall.

2FA är väl inte kopplad till e-post?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

2FA är väl inte kopplad till e-post?

Långt ifrån alla som använder 2FA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Långt ifrån alla som använder 2FA.

Ja, men konsekvensen blir ju att tidigare e-post inte används i sammanhanget oavsett om du kör 2FA eller inte.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du skapar ett nytt yahoo konto med samma namn som det gamla?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Vad får du för meddelande om varför din e-postadress inte går att återaktivera?

Testade nämligen nu med en gammal slask-mail jag har på Yahoo.

Välkomnades tillbaka. Det står att den föregående inboxen har raderats på grund av inaktivitet men nu, eftersom jag har loggat in igen, har inboxen återaktiverats. E-postadressen fungerar alltså, men alla e-brev är raderade.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ja, men konsekvensen blir ju att tidigare e-post inte används i sammanhanget oavsett om du kör 2FA eller inte.

Tror inte du förstod vad jag menade. Om du får tag på någon annans lösenord, kan du bara logga in och byta deras epost som är länkat till deras konto och därmed göra vad du vill om inte de har 2FA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tror inte du förstod vad jag menade. Om du får tag på någon annans lösenord, kan du bara logga in och byta deras epost som är länkat till deras konto och därmed göra vad du vill om inte de har 2FA.

Tror inte du förstod.

Kör du inte 2FA så sker ingen ytterligare verifiering. Facebook-konton "hackas" hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Tror inte du förstod.

Kör du inte 2FA så sker ingen ytterligare verifiering. Facebook-konton "hackas" hela tiden.

Så om du inte har 2FA och du byter mail så behöver du inte bekräfta den nya mailen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så om du inte har 2FA och du byter mail så behöver du inte bekräfta den nya mailen?

Du får en bekräftelselänk till nya e-posten du måste trycka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Vad händer om du skapar ett nytt yahoo konto med samma namn som det gamla?

Så här löste jag det när min gamla hotmail togs bort..
Skapade bara en ny med samma adress 👍🏼

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du får en bekräftelselänk till nya e-posten du måste trycka på.

Men du skrev ju nyss: Kör du inte 2FA så sker ingen ytterligare verifiering. Facebook-konton "hackas" hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men du skrev ju nyss: Kör du inte 2FA så sker ingen ytterligare verifiering. Facebook-konton "hackas" hela tiden.

Men du har ju tillgång till den nya e-posten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Men du har ju tillgång till den nya e-posten?

Du verkar inte alls förstå vad jag pratar om.
Om Person A kommer på Lösenordet för Person B's Facebook Konto.
Så kan Person A bara logga in på Facebook Kontot och byta eposten på Facebook Kontot utan att ens ha tillgång till Person B's epost.

Att inte behöva originalmailen för att byta mail på någonting är helt korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du verkar inte alls förstå vad jag pratar om.
Om Person A kommer på Lösenordet för Person B's Facebook Konto.
Så kan Person A bara logga in på Facebook Kontot och byta eposten på Facebook Kontot utan att ens ha tillgång till Person B's epost.

Att inte behöva originalmailen för att byta mail på någonting är helt korkat.

Jag förstår inte rundgången. Vi har sagt hur många gånger som helst nu att du inte behöver tidigare e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Du verkar inte alls förstå vad jag pratar om.
Om Person A kommer på Lösenordet för Person B's Facebook Konto.
Så kan Person A bara logga in på Facebook Kontot och byta eposten på Facebook Kontot utan att ens ha tillgång till Person B's epost.

Att inte behöva originalmailen för att byta mail på någonting är helt korkat.

Fast i just TS fall så är det rätt skönt att det inte krävs

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Jag förstår inte rundgången. Vi har sagt hur många gånger som helst nu att du inte behöver tidigare e-post.

Men herregud, jag har inte sagt någonting om att man behöver tidigare epost.

Det enda jag sagt gällande det är att: Det är korkat att man INTE behöver det för att BYTA till en NY.

1. Pelle får tag på Anders lösen till Facebook.
2. Pelle behöver bara logga in på Facebook så kan han byta kopplad Epost utan att ens ha tillgång till den gamla Eposten.
3. Anders är körd!

Ni verkar inte förstå dessa 3, vilket jag har sagt i stort sett i hela tråden. Ni hakar upp er på "man behöver inte den gamla". Som om att jag har sagt att man gör det.

Läs om hela konversationen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men herregud, jag har inte sagt någonting om att man behöver tidigare epost.

Det enda jag sagt gällande det är att: Det är korkat att man INTE behöver det för att BYTA till en NY.

1. Pelle får tag på Anders lösen till Facebook.
2. Pelle behöver bara logga in på Facebook så kan han byta kopplad Epost utan att ens ha tillgång till den gamla Eposten.
3. Anders är körd!

Ni verkar inte förstå dessa 3, vilket jag har sagt i stort sett i hela tråden. Ni hakar upp er på "man behöver inte den gamla". Som om att jag har sagt att man gör det.

Läs om hela konversationen igen.

Jag tror TS är väldigt glad att man inte behöver tillgång till den gamla i och med att hen inte har tillgång till den gamla. Hade det krävts så hade det sett ut såhär istället:

1. Anders har förlorat tillgång till sitt mailkonto av någon anledning.
2. Anders är körd!

Det finns ingen anledning att behöva ha tillgång till sin gamla mail om man använder vettig 2FA som inte innebär mailverifikation.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men herregud, jag har inte sagt någonting om att man behöver tidigare epost.

Det enda jag sagt gällande det är att: Det är korkat att man INTE behöver det för att BYTA till en NY.

1. Pelle får tag på Anders lösen till Facebook.
2. Pelle behöver bara logga in på Facebook så kan han byta kopplad Epost utan att ens ha tillgång till den gamla Eposten.
3. Anders är körd!

Ni verkar inte förstå dessa 3, vilket jag har sagt i stort sett i hela tråden. Ni hakar upp er på "man behöver inte den gamla". Som om att jag har sagt att man gör det.

Läs om hela konversationen igen.

Ja, Anders är rökt så fort Pelle får tag på lösenordet. Att tappa kontrollen över sitt lösenord är en allvarlig händelse.

Att det går att byta e-post utan att ha tillgång till gamla e-postadressen är väl snarare sett mer som en finess än en brist, då kontoägaren inte riskerar att tappa åtkomsten bara för att deras gamla e-postkonto plötsligt inte går att använda. Åter igen, personen som initierar ett e-postbyte behöver ha det aktuella lösenordet till Facebook-kontot, det lösenord som ska vara hemligt för alla utom kontoinnehavaren.

När det gäller Facebook-kontot så är det väl ändå så att när det kapas är målet inte att kapa det för evigt. När konton kapas idag är det för att använda kontaktnätet för att scamma andra personer. De handlingarna kommer ganska snabbt resultera i ett låst Facebook-konto, så ev. e-postbyte är av underordnad betydelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror TS är väldigt glad att man inte behöver tillgång till den gamla i och med att hen inte har tillgång till den gamla. Hade det krävts så hade det sett ut såhär istället:

1. Anders har förlorat tillgång till sitt mailkonto av någon anledning.
2. Anders är körd!

Det finns ingen anledning att behöva ha tillgång till sin gamla mail om man använder vettig 2FA som inte innebär mailverifikation.

Ni har inte följt konversationen alls känns det som. Jag diskuterar inte TS eller 2FA.

Och 2FA för mig är Google Auth eller SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ni har inte följt konversationen alls känns det som. Jag diskuterar inte TS eller 2FA.

Och 2FA för mig är Google Auth eller SMS.

Jorå, jag har läst varenda inlägg och förstår precis vad du menar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men herregud, jag har inte sagt någonting om att man behöver tidigare epost.

Det enda jag sagt gällande det är att: Det är korkat att man INTE behöver det för att BYTA till en NY.

1. Pelle får tag på Anders lösen till Facebook.
2. Pelle behöver bara logga in på Facebook så kan han byta kopplad Epost utan att ens ha tillgång till den gamla Eposten.
3. Anders är körd!

Ni verkar inte förstå dessa 3, vilket jag har sagt i stort sett i hela tråden. Ni hakar upp er på "man behöver inte den gamla". Som om att jag har sagt att man gör det.

Läs om hela konversationen igen.

Vet inte varför du vill ta diskussionen igen. Facebook konton blir "hackade" hela tiden.

Facebook har en funktion i fall ditt konto blir kapat, men ofta är det rökt.