Dispyt, fiber till fastighet eller lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Fiber till fastigheten och nätverksuttag ("datajack") i varje lägenhet. Finns ingen rimlig anledning för fastigheten som helhet att dra ut fiber till varje enskild lägenhet som många redan påpekat.

Har du frågat vederbörande vad den anser att problemet är? Jag tycker det låter som att någon är möjligtvis oinformerad och möjligtvis har en bild av att "fiber är mycket bättre"...

Lite löjligt egentligen med tanke på att stora aktörer gärna kallar sina trådlösa lösningar (4G/5G) för "trådlös fiber" eller "fiber via radio", det om något borde vara kriminellt.

Jag tänker att huvudsakliga problemet är detsamma som just när aktörer som pratat om "luftfiber" fått en släng av sleven för att ha sysslat med vileseledande marknadsföring. Det handlade ju då inte om att internetanslutningen som sådan behöver vara dålig utan att bara om att man använt ord som inte stämmer med verkligheten.

Den enklaste sett till "det är olagligt!" (eller vad exakt klagomålet nu var), är ju att fixa beskrivningen av vad man har för nätverk, inte att börja dra nytt kablage. På det sättet har man ju då frikopplat en eventuell framtida diskussion om vad man bör ha för nätverkslösning från "det är olagligt!".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Funktionellt så är FTTB/FTTH samma sak, åtminstone prestandamässigt upp till 1000/1000.

Men i många större hus så spräcker man max-längden för vanlig Cat6, samt att koppar faktiskt kostar en del. Då blir det FTTH av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Detta kan ha o göra med om personen i fråga är ute efter högre hastigheter där switchar inne till vissa hus kan vara begränsat till 100/100 per uttag osv

Fiber till lägenheten = inga problem o få 1000/1000 men i vissa hus är det begränsat till 100/100

Är alltså igentligen inte fibern som är problemet utan er ISP som har för klena switchar.
Om er ISP erbjuder tjänster de inte kan leverera så gör ett klagomål, så behöver inte föreningen stå för kostnaden.
Annars överväg byta ISP.

Jobba tillsammans med kollegan som klagar, säg att det är inte fibern som är problem.
Om han vill jobba vidare med fiber så be han motivera varför föreningen skall stå för kostnaden när er isp borde göra det.

Inte säkert det blir bättre med fiber, har de bara 1 gig sfp mellan switcharna så finns flera flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Misstänker att ni vill att det ska stå fiber till lägenheten för att det är lite mer värdefullt vid en försäljning etc.

Bara att vara lite kreativ med beskrivningen, ex ”fastighetsfiber” ”fiber till byggnaden” ” Fiberlan” ”Fiberbaserad internetuppkoppling” ”ethernet med fiber internet” etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Misstänker att ni vill att det ska stå fiber till lägenheten för att det är lite mer värdefullt vid en försäljning etc.

Bara att vara lite kreativ med beskrivningen, ex ”fastighetsfiber” ”fiber till byggnaden” ” Fiberlan” ”Fiberbaserad internetuppkoppling” ”ethernet med fiber internet” etc

Finns undersökningsplikt. Ändra ingen skrivelse, fastigheten är ansluten till fibernät och den som "köper" lägenhet får ta reda på hur.

Permalänk
Medlem

Har man fiber in i datorn så har man en fiberuppkoppling har man en ethernetkabel har man det inte! Så tycker jag iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har man fiber in i datorn så har man en fiberuppkoppling har man en ethernetkabel har man det inte! Så tycker jag iaf.

Med den beskrivningen har alltså nästan ingen i Sverige ha fiber eftersom den klara majoriteten vid något tillfälle konverterar till koppar, antingen i bostaden eller i källaren. Det viktigaste enligt mig är att veta vilken teknik internetanslutningen kommer in i huset med. Om det är fiber eller vanlig CAT6/6a upp till lägenheten är ganska oviktigt för mig eftersom man fortfarande får fördelarna av fiber i form av låg latens, hög uptime, stabilitet, etc. Andra alternativ än de två ska inte få kallas fiber dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns undersökningsplikt. Ändra ingen skrivelse, fastigheten är ansluten till fibernät och den som "köper" lägenhet får ta reda på hur.

Visst, men frågar jag (för att undersöka) uttryckligen som köpare styrelsen räknar jag med att styrelsen inte ljuger i sitt svar.

Så frågar man "om det finns fiber" så verkar svaret i TS:s fall vara JA.
Frågar man däremot "om det är fiber till lägenheten" så är svaret NEJ. Men det är rimligt att lägga till att det är fiber till källaren och koppar resterande väg.

Permalänk
Medlem

Är det inte troligt att frågan gäller vad som är i andra änden av fibern? D.v.s. föreningen kanske har ett avtal med en ISP som levererar internet till alla lägenheter, medans personen i fråga kanske är ute efter någon form av öppen fiber där han själv kan välja vilken leverantör han vill använda?

Permalänk
Medlem

Hade fiber direkt till lägenheten tidigare (omvandlare). Satt 100/100 omvandlare först. Ringde hyresvärden "hej, jag vill ha 1000 mbit då leverantören erbjuder det". De satte in en ny omvandlare och vipps hade jag 1000/1000 full kräm.

Skönt att kunna ha det hela vägen. Nu är det BRFen som har omvandlaren i källaren och jag kan inte påverka deras beslut då "det måste vara lika för alla" i den här föreningen.

Är väl först nästa uppgradering om 7 år då avtalet löper ut, kommer vi kunna få 10 000 mbit då(som jag egentligen vill ha just nu) och problemet är ju att cat kablaget i väggarna inte stödjer det och då måste dras om. Med optisk fiber hade man bara behövt byta ut omvandlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Visst, men frågar jag (för att undersöka) uttryckligen som köpare styrelsen räknar jag med att styrelsen inte ljuger i sitt svar.

Så frågar man "om det finns fiber" så verkar svaret i TS:s fall vara JA.
Frågar man däremot "om det är fiber till lägenheten" så är svaret NEJ. Men det är rimligt att lägga till att det är fiber till källaren och koppar resterande väg.

Fel fråga.

Ser inte heller att det är bostadsrättsföreningen som sålt någon bostadsrätt. Din linje är inte att följa sin undersökningsplikt hur som helst.

Du kommer inte vinna något på att vara tvär här, bredbandssituationen kan ändras på en föreningsstämma eller om det står i stadgarna av styrelsen. Om resten av styrelsen är nöjd och förslaget är onödiga kostnader så kommer de väl inte rösta för detta.

Permalänk
Medlem

Det är en avtalsrättslig fråga.
Det rör sig antingen om att nätägarens fiber ansluts utanför eller inne i fastigheten i s.k. anslutningspunkt.
Alternativet är avlämningspunkt där fiberanslutningen avslutas hos kund.

"Fiber finns" betyder inget egentligen, utan att datakommunikation överförs via optik.
Om sedan den optiska signalen omvandlas till den elektroniska signalen i annan del av fastigheten får ni väl tvista om.
Det är ju normalt att man inte har egen mediaomvandlare i lägenheten utan det sköts centralt i fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fel fråga.

Ser inte heller att det är bostadsrättsföreningen som sålt någon bostadsrätt. Din linje är inte att följa sin undersökningsplikt hur som helst.

Du kommer inte vinna något på att vara tvär här, bredbandssituationen kan ändras på en föreningsstämma eller om det står i stadgarna av styrelsen. Om resten av styrelsen är nöjd och förslaget är onödiga kostnader så kommer de väl inte rösta för detta.

Styrelsen ska lämna sanningsenliga uppgifter om de får frågor om fastigheten, även om de inte själva agerar säljare av ett enskilt objekt.

Med det sagt tolkar jag ditt svar som att vi missförstår varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Styrelsen ska lämna sanningsenliga uppgifter om de får frågor om fastigheten, även om de inte själva agerar säljare av ett enskilt objekt.

Med det sagt tolkar jag ditt svar som att vi missförstår varandra.

Som du ställer frågor får du svar.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen ej hur detta är ett dilemma. Vi säger enbart att föreningen har fiber indragen. Vad som går mellan stativen och lägenheterna är irrelevant för 99.9% av befolkningen, åtminstone i flera år framåt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än att hålla med majoriteten här att det i praktiken verkligen inte spelar någon roll.

Jag har haft 1000/1000 med fiber till fastighetens källare, och cat6 till lägenheten och fick den hastigheten, dessutom med 1ms i latency (speedtest.net). Har nu bytt ner till 500/500 och det fungerar lika bra, med samma låga latency. Jag har i 98% av fallen lägst ms på servern när jag spelar CS:GO tex, med god marginal. Så om installationen är bra dragen med bra utrustning lär knappast någon märka någon skillnad så länge man inte vill leta sig över 1000/1000. Och även där kanske det fungerar bra beroende på utrustning, där har jag dock ingen erfarenhet.

Att dra om allting för.. hans sinnesro är totalt oekonomiskt. Onödiga pengar, och det tror jag majoriteten i din BRF också tycker om du förklarar det lättfattat och kort, med inte alltför invecklade termer för de resterande 58 lägenhetsägarna att det inte gör någon skillnad.

Om det fortfarande skulle vara något problem kan man ändra formulering till "fiber indraget till samtliga fastigheter" eller "FiberLAN" (det är vad de kallar mitt). Men det (kanske?) kan öppna upp för andra hyresgäster att känna sig lurade på något sätt och det blir mer strul/tjafs från andra. Lämnar det osagt och låter någon som har koll på relevanta lagar hur man skulle behandla något sådant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det mesta är sagt tidigare i tråden.

Det jag tillför är att OM man har ett äldre nät, t.ex. cat5 eller cat5e kan det vara på sin platts att uppgradera till cat6a. Priserna har gått ner mycket och man får en bättre uppkoppling rent tekniskt eftersom just cat6a har mycket i standarden som förbättrats. Dessutom kan man enkelt hitta olika firmor som kan göra jobbet, beror lite på hur man lägger upp det etc. men i stort sett alla kan enkelt hantera dessa RJ45 kablar. Säkerligen mycket billigare och enklare än att krångla med fiberkablar inne i fastigheter som dessutom ställer helt andra krav på dragningen av fibern etc.

Däremot förstår jag om nybyggnationer har fiber direkt in i lägenheterna, då kan man ta med den installationen när man bygger fastigheten och då kan man förlägga rör och allt annat som behövs rätt från början för att undvika problem som kan uppstå om man jämför med en installation man gör i efterhand.

Dessutom kan det vara mycket lättare att få en BRF att uppgradera till bättre RJ45 kablar om det redan är en äldre installation man har, att byta till fiber kan vara tekniskt knepigt och svårt att övertala folk som inte förstår varför man ska skaffa det. Var är fördelarna osv. För dom flesta fungerar det ju redan. Man ska vara glad om man har RJ45 istället för kabel-TV Internet som visserligen fungerar, men där är man mycket mer beroende om installationen är bra gjort och man har bra koax kablar osv.

Permalänk
Skrivet av Jink:

FTTB, fiber till källaren, räknas åtminstone av ISP:er som "fiber".

Av vilka?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Oj vad mycket gissande det var här då

Det finns tydliga definitioner på vad som är FTTH - Fiber To The Home, alltså fiber hela vägen till hushållet. Eller t.ex FTTB - Fiber To The Building.

Många vrider och vänder på definitionerna. Både privatpersoner som VILL att man minsann har fiber, fast man inte har det hela vägen. Och sen vissa ISPer/Nätägare som låtsas att dom har det. Egenpåhittade ord som fiberkoax och liknande. Jämförelsevis som att någon beställer ett elabonnemang och får en vattenslang. "Ja alltså det ÄR ju typ el, för det är el in i huset. Sen är det vatten sista biten bara!".

Nej fiber är fiber. Sen man kan försöka lura sig själv om man vill, men sluta gärna arguementera för något som inte stämmer.

För en BRF är det bättre att säga att det finns möjlighet att teckna bredband upp till xxx i hastighet. Då har man inte påstått nått om nättyp eller teknologi.

Att påstå att "man har fiber" när man inte har det hela vägen.... Då kan vi i sådana fall säga att fiberutbyggnaden i Sverige var klar på 90-talet nån gång. Då hade ju alla tillgång till mobiltelefoni (transporteras till stora delar via fiber). Och för att inte tala om alla med ADSL. DSLAM i telestationen matas via fiber. Så med de konstiga definitioner av fiber som framgår i denna tråd så måste man på samma sätt anse att ADSL är fiber. Det går ju bara på koppar den sista biten. Duuuh.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.