Dispyt, fiber till fastighet eller lägenhet

Permalänk
Medlem

Dispyt, fiber till fastighet eller lägenhet

Jag är i en mindre dispyt med en person rörande definition av "fiber finns till lägenheten", där jag menar på att i allt väsentligt har jag fiber i lägenheten.

Scenariot ser ut som sådan:
Fiber är indraget till fastigheten, till en switch (faktist terminologi oklar) som sedan, via nätverkskabel (om det är cat5e, cat6 eller någon annan specialvariant kan jag inte säga, men okulärt ser den likadan ut som vanlig nätverkskabel), går ut till varje lägenhet. Dvs, till lägenheten har jag en nätverkskabel som mynnar ut till ett litet RJ45 i hallen där jag kopplar på min router.

Motparten menar på att det inte är äkta fiber, och man kan inte med laglig rätt påstå att fiber finns till lägenheten.
Visst kan jag köpa det resonemanget till viss del, det går faktiskt ingen optisk tåt in till lägenheten men OM det skulle göra det, vilken skillnad gör det i detta fall? Totala längden på ethernetkabeln är kanske max 20 meter, 100/100 är väl alltid 100/100 i vilket fall? Kan det vara en decimal i svarstid vi pratar om?

Försökt googla på saken och det mest matnyttiga i ämnet jag hittar är "mediakonverterare", en dosa jag sett i flera nyare lägenheter som är inbakad i proppskåpet oftast. Dessa har då rimligtvis fibertåten hela vägen in till lägenheten. Är denna konverterare kravet för att man ska få säga att man har fiber till lägenheten? Resultatet måste ändå bli detsamma då det likförbannat måste kopplas ihop med en router via nätverkskabel emellan? Man har bara flyttat konverteraren från källaren till lägenheten och skillnaden är längden på nätverkskabeln.

Vad är det jag har? Fiber eller bara bredband? Finns väl ingen idag som säger "jag har bredband indraget", man säger ju alltid fiber eller?

Permalänk
Medlem

Formellt sett så måste det finnas fiber tråd indraget i lägenheten för att man skall ha fiber.
I dagligt tal så betyder fiber att det finns fiber till huset och sedan kan det antingen vara fiber till lägenheten eller CAT nätverkskabel.
Det sista är ju det vanligaste och i längden så vinner alltid dagligt tal över det formella.

Finns ju också varianten med fiber i närheten och Coax sista biten, sk. fiberkoax. Detta är inte fiber.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Jag är i en mindre dispyt med en person rörande definition av "fiber finns till lägenheten", där jag menar på att i allt väsentligt har jag fiber i lägenheten.

Motparten menar på att det inte är äkta fiber, och man kan inte med laglig rätt påstå att fiber finns till lägenheten.

Är denna konverterare kravet för att man ska få säga att man har fiber till lägenheten? Resultatet måste ändå bli detsamma då det likförbannat måste kopplas ihop med en router via nätverkskabel emellan? Man har bara flyttat konverteraren från källaren till lägenheten och skillnaden är längden på nätverkskabeln.

Vad är det jag har? Fiber eller bara bredband? Finns väl ingen idag som säger "jag har bredband indraget", man säger ju alltid fiber eller?

Jag får intrycket av att det här är att göra en höna av en fjäder, om det inte finns en underliggande konflikt.

Har du verkligen fiber indraget i lägenheten: Nej!

Spelar det någon praktisk roll, förutsatt att det är nätägaren som kontrollerar all nätverksutrustning fram till ditt RJ45-uttag: Sannolikt inte.

Finns det tillfällen där en fiberomvandlare (media-box) är att föredra: Absolut.

Så -- vad är det egentligen ni är oense om?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag får intrycket av att det här är att göra en höna av en fjäder, om det inte finns en underliggande konflikt.

Spelar det någon praktisk roll, förutsatt att det är nätägaren som kontrollerar all nätverksutrustning fram till ditt RJ45-uttag: Sannolikt inte.

Finns det tillfällen där en fiberomvandlare (media-box) är att föredra: Absolut.

Bra fråga! Vad handlar dispyten egentligen om, vad är det motparten har för krav och förväntningar på dispyten?

Permalänk
Medlem

FTTB, fiber till källaren, räknas åtminstone av ISP:er som "fiber".

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågeställningen.

Du har fiberlan, fiberlan kan vara en mediaomvandlare i bostaden eller en switch i fastigheten. Du kommer ha koppar mellan dig och din enhet i båda fallen och drabbas inte av att det är några meter koppar innan uttaget i lägenheten. Båda punkterna kopplas till fibernätet. Fibernätet kommer lämna över det på bägge sätten till slutanvändarna.

Du kan ha mediaomvandlare och vara begränsad till 100 Mbit/s, du kan ha nätverksuttag och vara begränsad till 1000 Mbit/s. Finns inget som hindrar vettiga installationer med uttag att köra 10 Gigabit/s.

Låt personen försöka stämma dig. Lägenheten är ansluten till fibernät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

FTTB, fiber till källaren, räknas åtminstone av ISP:er som "fiber".

Precis, enligt definitionen så är det fiber även om det inte är hela vägen!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Bor inte i lägenhet. =3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Skrivet av AlpAne:

Bra fråga! Vad handlar dispyten egentligen om, vad är det motparten har för krav och förväntningar på dispyten?

Det är egentligen om terminologi, men i förlängningen kan det ha konsekvenser 😅 vi sitter båda i styrelsen för en BRF och motparten är helt insnöad på att det är kriminellt att säga att vi har fiber till lägenheterna och vill kosta på en "uppgradering", oklart om han är ute efter en förbättring eller sinnesro.

Hittils har det gått bra att rösta ner honom, men snart är inte jag kvar där och resterande styrelse har inga åsikter i någon fråga och då kan det här slå lite fel i krigstider och räntekaos osv. Såklart inte "mitt problem" när det händer men man känner ändå lite ansvar för alla försvarslösa själar som drabbas av en gammal mans nycker.

Så, det är väl hela historien om bakgrunden till dispyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Det är egentligen om terminologi, men i förlängningen kan det ha konsekvenser 😅 vi sitter båda i styrelsen för en BRF och motparten är helt insnöad på att det är kriminellt att säga att vi har fiber till lägenheterna och vill kosta på en "uppgradering", oklart om han är ute efter en förbättring eller sinnesro.

Hittils har det gått bra att rösta ner honom, men snart är inte jag kvar där och resterande styrelse har inga åsikter i någon fråga och då kan det här slå lite fel i krigstider och räntekaos osv. Såklart inte "mitt problem" när det händer men man känner ändå lite ansvar för alla försvarslösa själar som drabbas av en gammal mans nycker.

Kan ni inte bara ändra beskriningen till "Bredband till lägenheten"?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av XistenZz:

Fiber är indraget till fastigheten, till en switch (faktist terminologi oklar) som sedan, via nätverkskabel (om det är cat5e, cat6 eller någon annan specialvariant kan jag inte säga, men okulärt ser den likadan ut som vanlig nätverkskabel), går ut till varje lägenhet. Dvs, till lägenheten har jag en nätverkskabel som mynnar ut till ett litet RJ45 i hallen där jag kopplar på min router.

Visst kan jag köpa det resonemanget till viss del, det går faktiskt ingen optisk tåt in till lägenheten men OM det skulle göra det, vilken skillnad gör det i detta fall? Totala längden på ethernetkabeln är kanske max 20 meter, 100/100 är väl alltid 100/100 i vilket fall? Kan det vara en decimal i svarstid vi pratar om?

Försökt googla på saken och det mest matnyttiga i ämnet jag hittar är "mediakonverterare", en dosa jag sett i flera nyare lägenheter som är inbakad i proppskåpet oftast. Dessa har då rimligtvis fibertåten hela vägen in till lägenheten. Är denna konverterare kravet för att man ska få säga att man har fiber till lägenheten? Resultatet måste ändå bli detsamma då det likförbannat måste kopplas ihop med en router via nätverkskabel emellan? Man har bara flyttat konverteraren från källaren till lägenheten och skillnaden är längden på nätverkskabeln.

Jag utgår ifrån att omröstningen inte har något med vad "du har för något"?

För att svara på frågan vad har du i ditt fall. Du har bredband indraget i lägenheten och fiber till fastigheten.
I detta fallet kan jag inte tänka mig att det finns några nämnvärda fördelar att göra om till fiber i lägenheterna.

Själv har jag fiber som går in i en konverter och ut kommer ett Ethernetuttag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XistenZz:

Det rimligaste och det som bäst värnar alla medlemmars ekonomiska intressen (läs stadgarna) är att ni ändrar alla beskrivningar till att vara korrekt rätt enligt den här personens definition, sen har han inget att bråka om.

Ifall det gäller att han personligen har köpt sin lägenhet i tron att det fanns fiber ända in i lägenheten och kräver att få det installerat av den anledningen, så är han jävig i frågan och får inte delta när ni diskuterar hur ni ska hantera den.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

BRF är väl ägare av fastigheten? Om jag äger en villa som också är en fastighet och drar fiber till denne, betyder det då att jag inte kan säga att jag har fiber till datorn på övervåningen, för att själva omvandlaren står nere på nedervåningen? Tekniskt sett har jag ju koppar mellan neder- och övervåning, men jag har fiber till fastigheten. Tolka mitt inlägg som du vill, men ville bara ge ett exempel.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B550-A Gaming | AMD Ryzen 5600X | Corsiar H100i Elite Capellix White | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600Mhz | Asus TUF Gaming RTX 3070 Ti OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av XistenZz:

Om man nu är petig så är det i ditt exempel tydligt så att det är föreningen som har fiber indraget i byggnaden, men det finns inte någon fiber indragen i den individuella lägenheten.

I dagligt tal så kommer man ju typiskt undan med att kalla det för typ "det finns fiber" oavsett, om det är något mer avtalsmässigt så kan det ju dock spela roll.

Det finns ju faktiskt olika vedertagna begrepp som FTTH, FTTB, etc för att speca *vart* det finns fiber draget.
Se https://en.wikipedia.org/wiki/Fiber_to_the_x#/media/File:FTTX...

Om du vill förtydliga det hela på ett korrekt sätt så ändra till något i stil med att "det finns fiber indraget (FTTB)" så accepteras förmodligen formuleringen även av den som faktiskt bryr sig om att den tekniska lösningen stämmer med vad man angivit.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kunde ju vara värre, sett BRF'er som säger att de har fiber men där man ansluter mot en semi-publik WiFi-hotspot. Sedan det fula med "trådlös fiber" som folk luras på.

Personligen kan jag tycka att det vore vettigt att specifiera exakt vilken anslutning det är för att få det så korrekt som möjligt.

Visa signatur

Huvuddator: 5900X, 32GB, KFA2 RTX 4090 SG, 5TB NVMe/SATA SSD, 4K144Hz Acer X322QKKV
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE
Konsoller: Steam Deck, Switch, PS5 och Xbox One X

Permalänk
Medlem

Ett annat exempel är om du har fiberomvandlare i lägenheten, men datorn i ett annat rum (där det går koppar mellan omvandlare och router, sen till datorn), har man då inte fiber? Tekniskt sett har ju ingen fiber direkt in i datorn, såvida det inte sitter en omvandlare i datorn ju.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B550-A Gaming | AMD Ryzen 5600X | Corsiar H100i Elite Capellix White | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600Mhz | Asus TUF Gaming RTX 3070 Ti OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ett annat exempel är om du har fiberomvandlare i lägenheten, men datorn i ett annat rum (där det går koppar mellan omvandlare och router, sen till datorn), har man då inte fiber? Tekniskt sett har ju ingen fiber direkt in i datorn, såvida det inte sitter en omvandlare i datorn ju.

Det är ändå du som lägenhetsinnehavare som har fiber i det exemplet, oavsett vart du kopplar fibern.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Tekniskt sett inte fiber alls, då medieomvandlaren ägs av nätägaren och du bara har koppar från den till din router

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Sötast

Åh så löjligt. Men terminologi kan väl ställa till allt.

Tekniskt sett så finns det ingen uppgradering att göra. Det finns ingen skillnad.

Om fiberkabeln går till källaren så omvandlas den av en enhet -> switch > lägenheten > switch/router > dator

Om fiberkabeln går till lägenheten så omvandlas den av enhet -> lägenhet > switch/router > dator

För BRFs skulle så hade jag behållt det i källaren. där har du en konverter och en switch.
Vill man i framtiden uppgradera till 2500Mbit eller 10.000Mbit så är det en switch som skall uppgraderas. och eventuellt en konverter,

Om det är i lägenheten så är det 0 switchar och eventuellt 40 konverters
I slutändan finns det inget att vinna i att dra om hela nätverket.
Det kommer till en stor kostnad och har hela 0 fördelar.

Permalänk
Skrivet av XistenZz:

vilken skillnad gör det i detta fall? Totala längden på ethernetkabeln är kanske max 20 meter, 100/100 är väl alltid 100/100 i vilket fall? Kan det vara en decimal i svarstid vi pratar om?

skulle säga att skillnaden mellan att ha fibern ända till lägenheten eller kopparkabel till gemensam fiber i källaren är ganska minimal sålänge kopparn i fråga är hel.

kopparkabel klarar lätt av <1ms mellan fiberswitchen i källaren och lägenheterna sålänge kopparkabeln är kortare än dess specificerade maxlängd för att klara specarna. (vanligen < 100m för cat 6 iaf minns inte om 5e har samma specade maxlängd för 1Gbit anslutning).

så i verkligheten sålänge hastigheten på fiberabonnemanget är under kopparkabelns specade maxhastighet vid X kabellängd så kommer skillnaden vara så liten att ingen någonsin skulle kunna märka någon skillnad mer än om de sitter och vrålglor på ping nummer hela dagarna och jämför dem.

ända egentliga anledningen att dra fiber ända till lägenheterna är väl om man vill möjliggöra hastigheter över 1Gbit (även om jag har för mig cat 6även stödjer 10Gb men osäker på detta och isf på hur långa sträckor så troligen är fiber så nära som möjligt at föredra för att ta bort så många felkällor som möjligt)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga. Går det att omformulera texter för att göra denna man nöjd? Något i stil med "Fastigheten är kopplad till fibernät".

Dra fiber till varje lägenhet är som andra påpekat troligen bara dyrt och onödigt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Den boende har inget med ert fastighetsnät att göra. Lägenheten är ansluten till fibernätet. Det finns ingen anledning att byta fastighetsnät, fastighetsnät är det fastighetsägaren äger själva och är alltså kablar från teknikutrymme upp till lägenhet.

Fiber till lägenhet med mediaomvandlare kan byggas på olika sätt, den aktiva utrustningen kan sitta utanför eller så kan den sitta i fastigheten precis som nu.

Bredbandslösning för föreningen är väl först intressant när det är dags att se över avtalen.

Permalänk
Medlem

Rätt terminologi är egentligen:
Fiberbaserat fastighetsnät
Kopparbaserat fastighetsnät

För om vi pratar om lägenhet så är det ju fastighetsnätet som bestämmer.
Så jag skulle skiva att det är fiber och kopparbaserat fastighetsnät.

Teoretisk skulle man kunna ha ett ett fiberbaserat fastighetsnät och koax till fastigheten och påstå att man har fiber...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

nej det är inte fiber, det går ju dock fula till det genom att byta switchen i källaren och sätta en som matar ut fiberpatch till lägenheterna i stället, då får ni fiber till alla lägenheter utan att det kostar jättemycket. (beror dock på hur många lägenheter det är)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven. Man kan givetvis argumentera för att fiber hela vägen in i hemmet är "bättre".

Jag har dock varit med om 3 trasiga fiberkonvertrar, som tog veckor att byta ut.
Där jag bor nu har jag en så pass "risig" konverter att den måste bootas om (rycka sladden från väggen) om det blir "avbrott/problem" i fibernätet. Mao, blir det strul i "fiberstationen" så kommer inte anslutningen tillbaka trots att felet avhjälps, innan jag startar om min konverter.

Mao så ser jag för tillfället bara nersidor med denna konverter, och det är därför jag planerar att stoppa fibern direkt i min router (UDM Pro) för att bli av med konvertern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Instämmer med övriga. Går det att omformulera texter för att göra denna man nöjd? Något i stil med "Fastigheten är kopplad till fibernät".

Dra fiber till varje lägenhet är som andra påpekat troligen bara dyrt och onödigt.

Det kostar samma, iaf. när jag beställde till 60+ lägenheter för 6 år sedan.
Men å andra sidan så är folk kassa på att förhandla så folk blir säkert blåsta som när föreningen band sig till comhem i 50 år.

Har jag fiber när fibern går direkt in i min sfp+ router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är kluven. Man kan givetvis argumentera för att fiber hela vägen in i hemmet är "bättre".

Jag har dock varit med om 3 trasiga fiberkonvertrar, som tog veckor att byta ut.
Där jag bor nu har jag en så pass "risig" konverter att den måste bootas om (rycka sladden från väggen) om det blir "avbrott/problem" i fibernätet. Mao, blir det strul i "fiberstationen" så kommer inte anslutningen tillbaka trots att felet avhjälps, innan jag startar om min konverter.

Mao så ser jag för tillfället bara nersidor med denna konverter, och det är därför jag planerar att stoppa fibern direkt i min router (UDM Pro) för att bli av med konvertern.

Själva frågan från TS del handlar ju inte egentligen om vilket som är bättre öht, utan mer om vad man rimligen kan kalla den ena respektive den andra typen av installation, samt i förlängningen vad "fiber" öht betyder.
Ur mitt perspektiv är det viktigaste svaret till TS: "nej det är inte samma sak, och skillnaden spelar faktiskt roll i vissa sammanhang så det är väl bäst för alla att beskriva det korrekt".

Men om man spinner vidare på ditt resonemang, får man väl ändå konstatera att just den där mediakonverteraren i sig ju inte är poängen ur någons perspektiv; den är väl att betrakta som ett nödvändigt ont för *alla* parter. (Och det finns garanterat ett starkt incitament att köpa billigt skräp eftersom det behövs så många.)

Poängen däremot är ju att det är fiber draget hela vägen fram till kunden, och att man därmed om det är intressant har möjlighet att t.ex. erbjuda högre hastigheter utan att dra nytt kablage i hela byggnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Det kostar samma, iaf. när jag beställde till 60+ lägenheter för 6 år sedan.
Men å andra sidan så är folk kassa på att förhandla så folk blir säkert blåsta som när föreningen band sig till comhem i 50 år.

Har jag fiber när fibern går direkt in i min sfp+ router?

Ja men det lät på TS som att det redan var draget in till källare och sen koppar till lägenheterna.
Då känns det rätt ordentligt onödigt att riva ut och dra fiber till alla lägenheter mest bara för att säga att man har "fiber till lägenheten".

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Fiber till fastigheten och nätverksuttag ("datajack") i varje lägenhet. Finns ingen rimlig anledning för fastigheten som helhet att dra ut fiber till varje enskild lägenhet som många redan påpekat.

Har du frågat vederbörande vad den anser att problemet är? Jag tycker det låter som att någon är möjligtvis oinformerad och möjligtvis har en bild av att "fiber är mycket bättre"...

Lite löjligt egentligen med tanke på att stora aktörer gärna kallar sina trådlösa lösningar (4G/5G) för "trådlös fiber" eller "fiber via radio", det om något borde vara kriminellt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av XistenZz:

Detta kan ha o göra med om personen i fråga är ute efter högre hastigheter där switchar inne till vissa hus kan vara begränsat till 100/100 per uttag osv

Fiber till lägenheten = inga problem o få 1000/1000 men i vissa hus är det begränsat till 100/100

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3