Första Chromecast når vägs ände

Permalänk
Medlem

Beställde första generationen från usa 2013 då den inte såldes i Sverige dirikt från start.
Nu ligger den i en skrivbords låda, brukar ta med den ibland när jag reser iväg.
Helt klar smidig och fiffig liten pryl.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk

Kommer den sluta fungera nu?

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

Jag hade första generation, men att streama från telefonen var alltid lite ett störningsmoment för mig. Men när Google kom med fjärrkontroll till chromecast tyckte jag det blev riktigt bra!
Mina ungar har vars en FullHD TV med en Google TV. Billigare kommer man inte undan.

Permalänk
Medlem

Förvånad att flest har en 1a gen.

Permalänk
Medlem

Hade den första, användes oerhört lite. Gav bort den till mamma innan hon skaffade en LG 55".

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever: Onkyo TX-NR676E UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Chromecast blåser bort alla alternativ med hästlängder i simplistisk funktionalitet. Kostar i princip inget och tjänsterna du nyttjar finns garanterat i mobilen, till skillnad från äldre TVs.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

önskar de tog tillbaka chromecast Audio... fick köpa en second hand för 700kr, billigt då de brukat ligga på 1000-lappen.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har en tredje generationens chromecast och en chromecast audio. Jäkla skräp att de lade ner den modellen, fantastisk enhet att göra sin gamla reciever lite mer modern!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Har 2st gen 4, en i projj och en i en tv.
Har en annan tv med inbyggd Chromecast också. Är riktig nöjd med dom annars, gött o ha fjärr och slippa casta med.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

önskar de tog tillbaka chromecast Audio... fick köpa en second hand för 700kr, billigt då de brukat ligga på 1000-lappen.

Ja, Choremcast Audio var en klockren produkt.

Den var ju perfekt till att kunna lira typ Spotify trådlöst på vintage stereo anläggningar.

Skulle ha köpt på mej fler då de tillverkades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

önskar de tog tillbaka chromecast Audio... fick köpa en second hand för 700kr, billigt då de brukat ligga på 1000-lappen.

Gåller med, varför la de ner den?
Verkar superkorkat? De kunde sålt massor mer.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Snusfri

Köpte den första för att testa men den var klappkass för mina behov och att "casta" med nallen var bara jobbigt så byggde en HTPC med en enormt kraftull Celeron 847 istället och körde OpenELEC på den tiden.

När jag sålde min gamla TV så skickade jag med Chromecasten och nu sedan några år kör jag med en Nvidia Shield, lätt överlägset den bästa mediaspelaren jag haft.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte första jag skulle ta med på resor för att streama innehåll från telefonen. Fungerade såklart inte då den kräver wifi och de flesta hotell har inloggnings sidor den inte klarade av.
Köpte någon annan som helt enkelt spglade skärmen på telefonen rätt av genom BT. Fungerade bra men har inte nvänt den på länge och glömt vad den hette.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Ja, Choremcast Audio var en klockren produkt.

Den var ju perfekt till att kunna lira typ Spotify trådlöst på vintage stereo anläggningar.

Skulle ha köpt på mej fler då de tillverkades.

Jag förstår verkligen inte det. Varför låsa sig till Chromecast när en blåtandsmottagare gör samma jobb?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag förstår verkligen inte det. Varför låsa sig till Chromecast när en blåtandsmottagare gör samma jobb?

Man lämnar ju över jobbet helt till Chromecasten och ska man inte ändra låt eller dylikt och använder app som stödjer Castingen på rätt sätt så kan man lämna lägenhet/hus helt utan att allt tystnar. Som på festen på jobbet, den som streamade via blåtand behövde ta ett samtal 2 ggr och har också behov av toabesök... då blev det tyst.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Nej! Men dom kommer rätta några fel. Så terotrisk kan den utgöra en säkerhetsrisk.

Skrivet av acrylamid:

Kommer den sluta fungera nu?

Permalänk
Medlem

Första generationen funkade inte så bra för mig, då den bara hade 2.4GHz-wifi och det fanns precis hur många nätverk som helst i närheten. Andra generationen var bättre då den hade 5GHz (fast möjligen något mindre RAM för buffer?).

Hur som helst, bra grejer. Moderna TV-apparater har så mycket skräp i sig att jag blev rent förskrämd av ett syskons senaste vidunder, och den inbyggda chromecasten verkade snarare vara cripplad jämfört med en riktig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Gåller med, varför la de ner den?
Verkar superkorkat? De kunde sålt massor mer.

Sonos patentstrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Har 1:a gen 2:a gen och den senaste med fjärrkontroll.

1:a generationen var för mej väldigt instabil. Den blev helt inresponsiv, efter ett par dagar, samt tappade Wi-Fi anslutningen då och då. 2:a generationen var dock super stabil. Den tappade aldrig Wi-Fi anslutningen eller blev inresponsiv. Den senaste fungerar också bra, tycker dock att menyerna är en aning laggig, jämfört med Apple TV:n (som förvisso är en dyrare produkt).

Den med fjärr är inte samma sak. De är mer som en Androidplatta utan skärm.

Hursomhelst, de första kanske drabbades av överhettning. Eller så har de helt enkelt uppdaterats lite för mycket. Kopplade den till USB på TV så den startade om med den. Missar visserligen att den kan starta TVn då såklart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint