Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)

Permalänk
Medlem

Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)

Sony har meddelat Ratchet & Clank: Rift Apart kommer till PC den 26: juli. Lagom till lönen.

Citat:

We know many PC gamers enjoy playing on ultra-wide monitors. For those, we added support for 21:9, 32:9 and up to 48:9 resolutions for triple monitor setups. Both gameplay and cutscenes are optimized for ultra-wide screens. This is possible thanks to our engineers, artists and QA team who have analyzed the game and adjusted all cinematics to ensure compatibility with panoramic aspect ratios.

The game supports unlocked framerates and includes the latest performance enhancing upscaling technologies. You’ll be able to choose from NVIDIA DLSS 3, AMD FSR 2, Intel XeSS and Insomniac Games’ Temporal Injection. NVIDIA Reflex and image quality enhancing NVIDIA DLAA are also supported.

Ratchet & Clank: Rift Apart on PC offers full mouse and keyboard support with customizable controls. Controllers are also fully supported, and when using a DualSense controller on a wired connection, you can feel in-game actions coming to life in your hands with haptic feedback and dynamic trigger effects.

https://blog.playstation.com/2023/05/30/ratchet-clank-rift-ap...

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=i_jZ3BV6Adc

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nixxes software har ju portat Horizon:ZD och spidermanspelen bland annat, detta kommer nog bli riktigt bra!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller på att ladda ner Rift Apart på Steam just nu och funderar på om det skulle vara bäst att spela med en Playstation 3 eller Xbox One controller? Kommer jag få ut någon extra Playstation-funktionalitet med en Playstation 3-controller?

Skulle egentligen föredra att spela med en Playstation controller över Xbox One, men om Playstation 3 controllern inte är plug-n-play och jag inte får ut någon extra funktionalitet av den så är det nog enklare att bara köra Xbox One

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MarcusHuddinge:

Håller på att ladda ner Rift Apart på Steam just nu och funderar på om det skulle vara bäst att spela med en Playstation 3 eller Xbox One controller? Kommer jag få ut någon extra Playstation-funktionalitet med en Playstation 3-controller?

Skulle egentligen föredra att spela med en Playstation controller över Xbox One, men om Playstation 3 controllern inte är plug-n-play och jag inte får ut någon extra funktionalitet av den så är det nog enklare att bara köra Xbox One

Det kan nog vara meckigare att få PS3-kontrollen att lira med datorn, men det bör ju gå med lite pill. Oavsett borde det vara samma funktionalitet med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det kan nog vara meckigare att få PS3-kontrollen att lira med datorn, men det bör ju gå med lite pill. Oavsett borde det vara samma funktionalitet med båda.

Ja, det har jag redan märkt. Först när jag kopplade in den så fanns den bara i listan på Steam men fungerade inte på något sätt alls. Läste mig till att man skulle installera en äldre (11) version av Playstation Now eller vad det nu var för att få drivrutiner till den. Efter jag gjorde det så kände Steams kontroll-testargrej av alla inputs från den men jag lyckades inte få den att fungera över huvud taget utanför Steams test. Så jag gav upp det och har nu spelat halva spelat med Xbox One-kontrollen

Permalänk
Medlem

Spelet i sig har fungerat bra, det flyter på även på gamla GTX 1080. Testade först på TVn men bytte sedan till skärmen och det kändes mycket bättre på skärmen även fast jag till och med höjde vissa inställningar, har inte haft några prestandaproblem alls på skärmen, G-sync gör verkligen skillnad. Har spelat i 1080p både på TVn och även på skärmen som är 3440*1440. FPS ligger väl mellan 40 och 100 (har låst FPS till max 100 i Nvidias kontrollpanel), och skärmens G-sync är 30-100.

Dom enda två problemen jag stött på är att spelet har kraschat två gånger, men det var inte så stort bekymmer, startade spelet och fortsatte där jag var utan problem båda gångerna.
Det andra andra problemet jag märkte var att spelet hackade till en gång i en rift, typ några tiondelar av en sekund, kanske en halv, men alla andra gångerna har spelet laddat omedelbart precis som menat. (installerat på 5000 läs m.2)

Edit: Ljudet slutade att fungera en gång också tills jag startat om spelet

Permalänk
Medlem

Juste, satt och tänkte på en sak i går som någon kanske har svar på. Varför arbetar varken CPU eller GPU på 100% när jag spelar Rift Apart?
GPU ligger typ på mellan 55 och 80% om jag minns rätt. Och CPU ligger väl på runt 20-25% men inte en enda enskild kärna är maxad förutom kanske någon enstaka spike ibland. Varför går inte GPUn upp i 100% och ger mer fler frames när CPUn uppenbarligen orkar med mer?
Och för att klargöra, jag skrev i föregående inlägget att jag låst FPS till max 100, men det är inte då jag menar, utan med inställningarna jag valt så ligger spelet oftast mellan 50-70 FPS