Testpilot: Qnap TS-262 – liten och välpolerad

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-262 – liten och välpolerad

Testpiloten Björn Endre tar sig an Qnap TS-262, en funktionsrik modell tänkt för hemmaanvändaren som behöver lite mer avancerade funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Designen var inte direkt tilltalande, något med guld-plast som bara ser tacky ut

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

2 kärnig Small core (Intel Celeron N4505)
2 st NVMe-platser
2 st HDD platser
x2 PCIe-slot

Alla goda ting äro tvu?

Nej, men ärligt, känns som en rätt nischad färdig NAS, men om man ändå har behovet av dessa grejer så gissar jag att man oftast har koll på hur man bygger egen maskin?

Priset på 6 lök kan säkert vara motiverat för de få som har behov, men inte vill bygga. Samtidigt så tror jag att man kan komma undan billigare om man är redo att bygga egen NAS-burk?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det, 2.5G nätverk på NAS-burkar. Jag vet inte om det finns flera ute för prisjakt här ännu inte fattat att 2.5G finns (i den här produktkategorin) så det går inte att selektera. Ärligt talat så har inte pricerunner gjort det heller..

Permalänk
Medlem

Inne på min andra Qnap, fungerar utmärkt som disklåda via iscsi.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra och saklig text
Väckte mitt intresse för att byta ut nuvarande lösning som är 2 USB-HDD anslutna till Raspberry Pi som kör OpenMediaVault och UrBackup som backuplösning via Portainer. Kör även HomeAssistant där och det verkar man ju kunna göra via Qnap också.

Permalänk
Medlem

Har 2st 4-bays hemma. Har funderat på att bygga ett eget nas där man kan stoppa in alla 8 diskar. Priset på detta NAS:et kändes som det cementerade den tanken. 6000kr för två bays. Fy fan vad dyrt det är egentligen.

Eller vad tycker ni. Är det inte lite saftigt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Äntligen händer det, 2.5G nätverk på NAS-burkar. Jag vet inte om det finns flera ute för prisjakt här ännu inte fattat att 2.5G finns (i den här produktkategorin) så det går inte att selektera. Ärligt talat så har inte pricerunner gjort det heller..

Jag har en TS-462 och den har också 2.5G nätverk.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Har 2st 4-bays hemma. Har funderat på att bygga ett eget nas där man kan stoppa in alla 8 diskar. Priset på detta NAS:et kändes som det cementerade den tanken. 6000kr för två bays. Fy fan vad dyrt det är egentligen.

Eller vad tycker ni. Är det inte lite saftigt?

Man får ofta skilja på hemmabygge mot ett fabriksbygge i min värld om det är någon hyfsad kvalitet på färdigbygget.
Dock får man ju som nörd mervärdet i att pilla med allt i ett egget bygge

Nu ska det bara komma något ordentligt med 2,5" diskar så att man får ned storleken. Plocka ut nätagget kanske till en klump som man kan ha längre ifrån. Eller varför inte en med 4 m2-diskar så kör man en extern usb-c disk att köra långtidskopior på med jämna mellanrum.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Man får ofta skilja på hemmabygge mot ett fabriksbygge i min värld om det är någon hyfsad kvalitet på färdigbygget.

Jag tänker att om något går sönder i det fabriksbyggda så står man där med pungen i brevlådan. På datorn kan man oftast bara byta ut delen. Jag har de tankarna lite återkommande när jag tänker på mina NAS som står och puttrar i min garderob. Det är en liten oro som kan vara befogad.

Sen är ju allt klar när man köper ett NAS, allt är på plats, på gott och ont. Man får det man får.

På samma gång är det viktigt för mig att det inte drar så mycket ström i slutändan och där upplever jag att farbriksmodellerna är bättre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har 2st 4-bays hemma. Har funderat på att bygga ett eget nas där man kan stoppa in alla 8 diskar. Priset på detta NAS:et kändes som det cementerade den tanken. 6000kr för två bays. Fy fan vad dyrt det är egentligen.

Eller vad tycker ni. Är det inte lite saftigt?

Jo. Har svårt för att se vad som motiverar priset.
2.5Gbe är gratis idag. 10Gbe och fyra diskplatser är vad jag förväntar för priset.

Misstänker att det är en döende marknad på privatsidan idag när folk streamar media. Men det är ändå synd att det händer så lite. Tillverkarna försöker stratifiera utbudet och riktar sig mot (små) företag. Men också där har NASar konkurrens av flexiblare molnlösningar när de inte erbjuder väsentliga prestandavinster gentemot vanilj 1Gbit/s internetuppkoppling. Det är synd att NAS-tillverkarna valt den riktning de gjort. Kan inte se annat än att segmentet därmed är dömt att sakta dö ut.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag tänker att om något går sönder i det fabriksbyggda så står man där med pungen i brevlådan. På datorn kan man oftast bara byta ut delen. Jag har de tankarna lite återkommande när jag tänker på mina NAS som står och puttrar i min garderob. Det är en liten oro som kan vara befogad.

Mm, man får kolla över, men oftast är det inte så illa som man tror med att det är unika delar tycker jag i många byggen generellt.
Framtida swec-artikel. Vi har 5 nasar och ska kolla vilka vi kan fixa reservdelar till efter 4-5 år. Vilka har special och vilka har generiska delar.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har 2st 4-bays hemma. Har funderat på att bygga ett eget nas där man kan stoppa in alla 8 diskar. Priset på detta NAS:et kändes som det cementerade den tanken. 6000kr för två bays. Fy fan vad dyrt det är egentligen.

Eller vad tycker ni. Är det inte lite saftigt?

Jo jag tycker också det känns saftigt.

Exempelvis Celeron N4505 och 4GB minne som inte går att uppgradera...
Hade de någon slags kvot att processor och minne inte får kosta mer än en lunch?

Jämför med denna mini PC/mini Router

iKOOLCORE R1

Utrustad med Celeron N5105 och 8GB minne kostar den $199 USD
Utrustad med Pentium Silver N6005 och 16GB minne kostar den $279 USD

Nu är det ju ingen NAS...
Men att kunna sälja en fungerande dator med kraftfullare processor och 4X så mycket minne för halva priset är ändå en liten indikation på att Qnap troligtvis har rätt så goda förtjänstmarginaler.