Uppgradering av dator som endast behöver klara CSGO/CS2 laggfritt på low/mid-inställningar

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator som endast behöver klara CSGO/CS2 laggfritt på low/mid-inställningar

Jag har sen tidigare ett GTX 1060 6 gb grafikkort som jag tänker borde räcka? Jag har även ett nätaggregat på 750 W.

Jag behöver alltså moderkort, CPU och ramminnen. Jag vill försöka att inte gå över 3000 kronor då jag inte spelar särskilt mycket och bara kör CSGO (och senare CS2 när det kommer).

Mitt chassi är dock urgammalt. Byter helst inte ut det om jag inte måste? I så fall kanske jag kan öka budgeten något.. Jag har ett Cooler Master Centurion 534 i nuläget.

Väldigt tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Om du kan sträcka budgeten lite:

Annars:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Sägs att CS2 kommer vara mer GPU-krävande än CSGO som är mer CPU-krävande. Skulle det stämma så kommer nog inte ett GTX 1060 3GB räcka långt om du vill ha någorlunda bra fps och "laggfritt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tack för tips!!

Skrivet av qwertylol1:

Sägs att CS2 kommer vara mer GPU-krävande än CSGO som är mer CPU-krävande. Skulle det stämma så kommer nog inte ett GTX 1060 3GB räcka långt om du vill ha någorlunda bra fps och "laggfritt".

Inte ens någorlunda bra fps på low settings? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Tack för tips!!
Inte ens någorlunda bra fps på low settings? :/

Bara en sån sak som att den har 3 GB VRAM lär sätta käppar i hjulet. Det är extremt lite idag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Bara en sån sak som att den har 3 GB VRAM lär sätta käppar i hjulet. Det är extremt lite idag.

Är inte hundra på 3gb, men nästan.. fanns tydligen en variant med 6 gb också. Får kolla imorgon. Men även då är det för klent eller? Grafikkort som är så jäkla dyra 🤪

Har ju klarat mig med min sketna Intel 4690k CPU tills nyligen, men laggar lite nu. Troligtvis har kylpastan torkat. Tänkte mig en mindre uppgradering för att täcka lite för CS2 men det kanske är att greppa efter halmstrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Är inte hundra på 3gb, men nästan.. fanns tydligen en variant med 6 gb också. Får kolla imorgon. Men även då är det för klent eller? Grafikkort som är så jäkla dyra 🤪

Har ju klarat mig med min sketna Intel 4690k tills nyligen, men laggar lite nu. Troligtvis har kylpastan torkat. Tänkte mig en mindre uppgradering för att täcka lite för CS2 men det kanske är att greppa efter halmstrån.

Testa att ge din PC lite omvårdnad så kanske du slipper uppgradera och kan spara de pengarna. Skulle det därefter visa sig inte räcka för CS2 så kan du ju uppgradera då. Tips på omvårdnad:
Byt kylpasta
Blås rent datorn från damm
Ominstallera Windows och fixa fräscha drivrutiner

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Testa att ge din PC lite omvårdnad så kanske du slipper uppgradera och kan spara de pengarna. Skulle det därefter visa sig inte räcka för CS2 så kan du ju uppgradera då. Tips på omvårdnad:
Byt kylpasta
Blås rent datorn från damm
Ominstallera Windows och fixa fräscha drivrutiner

Bra tips! Har tänkt byta kylpastan ett tag men inte vågat mig på det än. Men det kanske inte är så svårt?
Jag blåste rent nyligen och det medförde att det tar längre tid för CPUn att börja throttla. Kan köra utan fps-dropp en stund iaf 😅
Gör ominstallation mycket? Var många år sen jag gjorde det faktiskt..

Tror du inte datordelar kommer gå upp i pris när CS2 släpps då? Alla gamla rävar som bara lirar cs och helt plötsligt inser att deras gamla bygge från 2014 inte räcker till längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Bara en sån sak som att den har 3 GB VRAM lär sätta käppar i hjulet. Det är extremt lite idag.

Den hade visst 6 GB och det är recommended för CS2 fattar jag det som. Då borde det gå på low settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Den hade visst 6 GB och det är recommended för CS2 fattar jag det som. Då borde det gå på low settings?

Ja, 6 GB kan nog funka.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB