Phanteks hoppar kablar med nätaggen Revolt

Permalänk
Melding Plague

Phanteks hoppar kablar med nätaggen Revolt

I samarbete med Cablemod provar Phanteks att köra sladdar som DLC för den som helst väljer kablarna själv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator, Testpilot

Sälj agget utan kablar till samma pris som tidigare då de ingick och sälj sedan separata kablar. Profit.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

För den som vill anpassa alla detaljer i sin dator, inklusive kablar och inte har något bråttom med sitt projekt så kan detta vara ett bra alternativ.

Men vill man få ihop ett färdigt system relativt snabbt är det nog oftast smidigare om ett kit med kablar följer med.

Om man bara vill byta ut någon enstaka kabel mot specialare så kan det också ev bli billigare med andra nätagg där kablar följer med. Sen bara beställa den/de kablar man vill byta och använda standardkablage till resten.
Än att beställa/tillverka varje enskild kabel separat.

Tror säkert att det finns de som föredrar att slippa att standardkablar följer med.
Men tror det är en relativt liten andel av nättaggs köparna.
Däremot kanske det är lite större andel av 1600W nätaggsköpare jämfört med de som köper nätagg under 1000W.

Permalänk
Medlem

Det kan ju omöjligen vara mer än 50% som köper kabelstrumpor?

Citat:

Även om de flesta numera klär kablaget i någon slags kabelstrumpa

Kanske i RGBkretsar men JonnyBanan som köper sin gigaSpelBurk2000 på rusta och de flesta andra lär ju inte bry sig?
Finns det några siffror på detta?
Höftgissning: 4% håller på med strumpor (till sladdarna).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé, skulle föredra att det var så med alla modulära nätagg, förutsatt att kablarna skulle standardiseras internationellt, och att alla nätaggstillverkare hoppade på tåget.

Dock inte pga utseende i mitt fall, utan pga valfri kabellängd och att inte behöva köpa mer kabel än vad som behövs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Trihxeem:

Kanske i RGBkretsar men JonnyBanan som köper sin gigaSpelBurk2000 på rusta och de flesta andra lär ju inte bry sig?
Finns det några siffror på detta?
Höftgissning: 4% håller på med strumpor (till sladdarna).

Även mer budgetinriktade modeller brukar ju ha någon slags strumpa över åtminstone 24-pinskabeln numera

Permalänk
Hedersmedlem

Egentligen är det inte så dumt när man tänker efter. Skicka med en näve kontakter, stift och en krimptång så har vi äkta ikea-nivå på nätagget

Då kan man dessutom få kablar i rätt färg enligt atx-specifikationen. Helsvarta kablar är ett skit när man ska felsöka och snabbt vill ha koll på att det verkligen är 5v på rätt stift i kontakten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Säg att motsvarande nätagg med kablar kostar 1700kr. 1000 kronor mindre blir alltså 700kr. Ska vi gissa på att Cablemod i sådana fall tar 1500kr för en kabeluppsättning?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Förutom det jag skrev ovanför: Om det blir något fel på nätagget så blir det väl surt att reklamera om man måste felsöka aggregatet och kablarna separat, eftersom den ena ska iväg till Phanteks, och den andra till Cablemod?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Säg att motsvarande nätagg med kablar kostar 1700kr. 1000 kronor mindre blir alltså 700kr. Ska vi gissa på att Cablemod i sådana fall tar 1500kr för en kabeluppsättning?

Tror nog att de räknar att dessa nätaggregat kostar över 1000kr även efter ”rabatten”.
Gissar på en prisnivå runt 2000-3000kr (beroende på modell) när de räknar inklusive kablar.

Edit
Men du har säkert rätt att detta blir en dyrare lösning än att använda standard kablage.

Permalänk
Medlem

Summering av årets Comutex hittills:

Kablar är fult, skippa kablarna. Nästa år kanske vi får se ett nätagg och pluggas rakt in i modermodemet som sen matar grafikkortet. Då behöver vi bara trolla bort 230-sladden till vägguttaget, sen är hela datan trådlös

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén att skippa kablar så att kunden själv får välja efter eget behag, men då ska också prislappen justeras för detta, och det lär det nu inte göra. Utan det lär bli som när telefontillverkarna skippar nätadaptern, och självklart för miljön, utan att sänka priset.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom kan åtminstone inkludera 24pin och 8pin för moderkortet.

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fan, jag trodde de hade nåt kul i görningen.. liknande denna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas de i så fall standardiserar och återanvänder de modulära kontakterna så att man kan köpa ena utan att behöva ändra det andra. Gärna om de gör samma kontakter som andra modulära agg till och med för att pressa priserna på kabel-kit och möjliggöra att behålla samma kablar om man byter agg eller vill komplettera

Permalänk
Medlem

Ännu ett sätt att mjölka användaren.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Orka!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ingen dum idé, skulle föredra att det var så med alla modulära nätagg, förutsatt att kablarna skulle standardiseras internationellt, och att alla nätaggstillverkare hoppade på tåget.

Dock inte pga utseende i mitt fall, utan pga valfri kabellängd och att inte behöva köpa mer kabel än vad som behövs.

De ser EU till att blir krav så småningom

Permalänk
Medlem

Så jäkla värdelöst. Borde vara minst så moderkort, någon HD och ett grafikkort kan kopplas in.

Men.. att kunna beställa kablar är lysande. Så borde ALLA ha det.
Det borde gå att ta kablar från ett nätagg till ett av annat märke.
En standard alla följer. Galet att det inte är så idag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sälj agget utan kablar till samma pris som tidigare då de ingick och sälj sedan separata kablar. Profit.

Apple-tactics.

Vad var det först? Bara laddkabel ingen laddare, sen tog man bort hörlurar och sen även den där lilla lightning till 3,5mm-omvandlarkabeln på tre centimeter… ”for the enviroment and for a better pricing”.
Möjligtvis att det var bättre för miljön men priset var bara ”lågt” på det följande släppet sen kostade de mer än någonsin 😅

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vad negativa kommentarer, ett agg på marknaden säljs utan kablar för den som vill ha egna. Låter som grymt bra med valmöjligheter för kunden, köp inte detta nätagg om ni inte tycker det är prisvärt utan kabel, finns massor med nätagg med medföljande kabel att välja på.

/Trodde jag var surgubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Även mer budgetinriktade modeller brukar ju ha någon slags strumpa över åtminstone 24-pinskabeln numera

Fair enough - my bad!
Jag tolkade det som kunder som i efterhand köper en kabelstrumpa och tyckte det lät galet högt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Lite som Corsair då, som säljer fancy nätagg som har 4 SATA/PATA portar, men skickar endast med 3 sladdar för att "åhmen du använder väl inte fler än så?", och inte heller går det att köpa styckvis hos svenska återförsäljare utan bara coola individually sleeved kit för en 1000kr.

Najs sätt att spara typ 1 krona på, och förlora en livslång trogen kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Summering av årets Comutex hittills:

Kablar är fult, skippa kablarna. Nästa år kanske vi får se ett nätagg och pluggas rakt in i modermodemet som sen matar grafikkortet. Då behöver vi bara trolla bort 230-sladden till vägguttaget, sen är hela datan trådlös

Precis så har jag i min burk.

Ja det är en tråkig laptop där man på sin höjd kan byta hårddisken.

Dold text
Permalänk
Medlem

Dock lite fel i artikeln att kalla det DLC.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av OSkar000:

Egentligen är det inte så dumt när man tänker efter. Skicka med en näve kontakter, stift och en krimptång så har vi äkta ikea-nivå på nätagget

Då kan man dessutom få kablar i rätt färg enligt atx-specifikationen. Helsvarta kablar är ett skit när man ska felsöka och snabbt vill ha koll på att det verkligen är 5v på rätt stift i kontakten.

Här har vi en man som talar för den stora majoriteten av nätaggsköpare. ;P

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Här har vi en man som talar för den stora majoriteten av nätaggsköpare. ;P

En liten men högljudd grupp

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Anaii:

Dock lite fel i artikeln att kalla det DLC.

Det var lite med glimten i ögat Personligen tycker jag att det är en kul idé och har inget emot konceptet.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra idé, ännu bättre om de hakar på en befintlig kontaktstandard för modulära nätdelar, tillsammans med andra tillverkare. Det är idioti att olika tillverkare och till och med olika modeller från samma tillverkare ska ha olika standarder för detta och att det saknas skyddsmekanismer för felkopping, där konsekvenserna blir bränd hårdvara (eller ännu mer bränt om man har riktig otur)

Även om man är helt ointresserad av moddning, varför byta ut fullt fungerande kablar (med allt arbete med omdragning det innebär) bara för att byta ut en PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det var lite med glimten i ögat Personligen tycker jag att det är en kul idé och har inget emot konceptet.

Ni hade kunnat kalla det microtransaction så hade ni behållit "glimten i ögat" och varit mer korrekt.
Tror vi har en bit kvar innan vi kan ladda ner fysiskt materia eller att 3d printrar är så pass avancerade att man kan skriva ut ens något så "komplicerat" som en sladd.

Nu låter det ju som jag verkligen störde mig på det vilket inte är sant. Jag kommenterade bara på att ett ord användes felaktigt och gick vidare med min dag. Hade redan glömt det och blev påmind av att jag citerades.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore