Jag fick ihop en ny burk här under förra veckan, varpå jag nu är fundersam om allt faktiskt fungerar som det skall. Tänker inte riktigt på det i spel då allt flyter kanonfint, men samtidigt kändes det som att primärt processorn underpresterar baserat på mina 3dMark resultat. Burken drar även igång som ett flygplan så fort jag crankar upp grafikinställningarna, men det hör väl till.
Kör dessvärre med referenskylare då jag inte hade så många pesetas kvar efter en redan ansträngd budget, men det kan ju likväl vara värmerelaterat. Har svårt att tyda graferna men högsta gradantalet (i slutet av testet) ligger på 97 C.
Är mycket öppen för förslag för att få detta att lira ännu bättre!
Ramstickorna kör jag i EXPO, fick ställa in manuellt via bios. Bör inte vara där problemet ligger, men är idel öra om någon upptäcker något i bifogade dokument som sticker i ögonen!
När man kör på extreme testet så kör GPU på 4K upplösning och CPU kör med både SSE3 och AVX2 instruktioner som belastar systemet hårdare än det vanliga testet som du jämför med därav att resultaten skiljer sig åt.
Du kan söka här efter resultat beroende på dina tester.
Att din CPU blir varm är inget ovanligt då Ryzen 7000 serien ska kunna gå upp till 95 grader innan den börjar klocka ned sig.
Man kan inne i biosen ställa Platform thermal throttle limit, sätt denna till manual och då ange ex 85 grader som Max temperatur så går den inte mycket högre än så.
Du kan även sätta din fläktkurva manuellt i biosen så att den passar ens ljudnivå bättre.
Du kan hämta manualen till biosen här. https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...
Sen gällande ditt grafikkort om du upplever att det är högljutt så kan du pröva att undervolta via AMD’s Adrenalin Edition, finns en automatisk funktion där.
Sen testa om det är stabilt, annars så är det bara att återställa till standard.
Ett annat tips är att om du inte har gjort att uppdatera till senaste biosen då man har spärrat Soc volten på CPUn till max 1.3 volt för att skydda den.