Permalänk

Boota snabbare med microSD

Hejsan!

Kan man kopiera startfilerna på hårddisken till ett mikroSD-kort och sätta det som första startalternativ för att få snabbare uppstart av datorn? Nu finns operativsystemet redan installerat, Windows 7 Ultimate, och skall inte installera ett nytt operativsystem. (Det enda jag hittar om startfiler på USB/mikroSD gäller det installation av operativsystem).
Datorn är en HP Envy som hustrun kan roa sig med nu när jag har skaffat mig en ny med SSD och Win10.

Trevlig sommar!
Steen

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Hejsan!

Kan man kopiera startfilerna på hårddisken till ett mikroSD-kort och sätta det som första startalternativ för att få snabbare uppstart av datorn? Nu finns operativsystemet redan installerat, Windows 7 Ultimate, och skall inte installera ett nytt operativsystem. (Det enda jag hittar om startfiler på USB/mikroSD gäller det installation av operativsystem).
Datorn är en HP Envy som hustrun kan roa sig med nu när jag har skaffat mig en ny med SSD och Win10.

Trevlig sommar!
Steen

Vad är det för kort? Sannolikt är hårddisken snabbare.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Ett Sandisk Extreme Plus 32 GB HC I.

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

Lät krångligt, vad är det för disk i datorn? Även en sata ssd är mångdubbelt snabbare än det kortet och lär va bängligare att få boot från sd kortet än från en hårddisk.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Oj, jag glömde nämna att den gamla datorn endast har en snurrande HDD!

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Ett Sandisk Extreme Plus 32 GB HC I.

Det ser ut som att det har read/write på cirka 100 MB/sekund. Om det inte sitter en potatis i den andra datorn kommer du inte att tjäna något i hastighet på att köra med kortet i stället.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Oj, jag glömde nämna att den gamla datorn endast har en snurrande HDD!

Även en mekanisk hårddisk är sannolikt snabbare än ett kort. Moderna hårddiskar börjar på runt 150 MB/s och går upp till knappt det dubbla. Jag förstår det som att du har en äldre hårddisk så den är sannolikt inte lika snabb, men jag har mycket svårt att tro att det skulle vara bättre att köra med ett SD-kort.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Oj, jag glömde nämna att den gamla datorn endast har en snurrande HDD!

Då är det ju bara att byta till en SATA SSD, klona över först ifall du vill behålla filerna på disken.

Dels är den snabbare än ett SD kort, för inte tala om att den borde hålla bra mycket längre.

Permalänk

Är väl främst accesstiden på lagringsenheten som snabbar upp väldigt liten del är faktisk läs/skrivhastighet.

Och tveksamt att ett sd kort är speciellt snabbt där heller möjligen snabbare än mekaniskt men inget jag någonsin forskat i.

Skulle tro att lägga de där 500Mb data som är i bootpartitionen på ett sd är troligen relativt meningslöst om det äns går alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köp en 500GB SSD för typ 300 kr istället. Kommer göra enorm skillnad.

Permalänk
Avstängd

En SSD gör förstås stor skillnad, men ReadyBoost finns ju också om det inte är ett alternativ. Det är en funktion som använder flashlagring för att snabba upp vissa saker baserat på att de är mycket snabbare på "söktider" så även om överföringshastigheten kanske inte hjälper så mycket så slipper man en väldig massa söktid på en snurrdisk.

Personligen testade jag när det kom och det kändes som om det gjorde en viss skillnad, men sen bytte jag till SSD:er så jag har inte använt det på rätt många år.

Läs mer här: https://fossbytes.com/how-to-speed-up-windows-using-readyboos...

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik allt vad minneskort heter för win oavsett om de så skulle vara 1000 ggr snabbare än en ssd, minneskort har dåliga minneskretsar och kontrollers och blir snabbt sönderskrivna så datorn kommer att förbruka dem i snabb takt och man tappar allt innehåll varje gång de är utslitna.

Byt i stället hddn mot en ssd för de gör mest nytta i gamla datorer med lite minne och datorer som man ofta startar och det låter ju som om det passar in bra på datorn du beskriver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en billig SSD, t.ex. Intenso Top 256 GB kostar 170:-, knappt mer än ett minneskort. Klona OS dit och ha kvar HDDn för lagring.

Glöm ej heller att dra ur LAN-kabeln och stänga av WiFi, och aldrig någonsin ansluta datorn mot Internet, eftersom den kör Windows 7.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Undvik allt vad minneskort heter för win oavsett om de så skulle vara 1000 ggr snabbare än en ssd, minneskort har dåliga minneskretsar och kontrollers och blir snabbt sönderskrivna så datorn kommer att förbruka dem i snabb takt och man tappar allt innehåll varje gång de är utslitna.

Byt i stället hddn mot en ssd för de gör mest nytta i gamla datorer med lite minne och datorer som man ofta startar och det låter ju som om det passar in bra på datorn du beskriver.

Det här, använda sd-kort som systemdisk är dumt. Men också:

På de flesta datorer går det ändå inte att boota från sd-kortläsaren.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Det är klart att det är bättre att byta till en SSD och nu kostar det typ inget heller. Men det är inte alltid ett alternativ ändå, man kanske inte känner att man klarar av den demontering som kanske krävs exempelvis, eller känner att kloningen av den gamla disken, eller nyinstallationen, är väldigt jobbig. Eller så kanske man hjälper någon oteknisk person på distans.

Stoppar man i ett SD-kort, eller ett USB-minne, och aktiverar Ready-boot så får man en förbättring med extremt liten insats (och typ inga pengar alls), det är ingen jätteförbättring på något sätt men ändå sannolikt märkbar när det gäller boot-tid och liknande.

Permalänk

Hej igen!
Tack för alla svaren.
Egentligen är det inte en snabbare dator hustrun behöver, hon spelar inte spel utan använder den bara till att mixtra med fotografier och göra bankärende, hon föredrar nu smartfånen då den startar snabbare men då måste hon leta efter sina glasögon först. Jag läste en gång att Readyboost snabbar upp datorn och funderade på om det fick uppstarten snabbare också och då jag hade ett mikroSD skräpande funderade jag om jag enkelt och snabbt kunde göra uppstarten snabbare.
Men nu när ni snackat er så varma om ssd skulle det vara kul bara för mixtrandet skull. Bara jag inte knäcker plastsnäppena då jag tar loss botten så jag får tejpa ihop den efter jag bytt disken.
Ha det så gott!
Steen

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk

Är osäker men har för mig att readyboost bara körs när datorn redan är startad och egentligen bara en glorifierad extra page fil du lägger på den du kan används som komplement till ramminne.

Tror ändå att byta den mekaniska mot en Ssd är det ända riktiga valet i slutänden om du vill snabba upp uppstarter.

Även en totalrensning för att ta bort allt gammalt skräp och ominstallation kan göra underverk på starttidern speciellt på äldre operativsystem.

Att byta en mekanisk disk mot en ssd i en laptop är oftast lika simpelt som att byta i en stationär.

Av med undersidan.
Ta ur den gamla disken
montera nya.
På med undersidan igen

Har aldrig stött på en laptop som krävt mer än det ingreppet. Möjligen sitter disken i en plåtvagga man får skruva loss också.

Oftast så simpelt jobb att vet du hur en ph2 mejsel fungerar kan du mätt göra bytet på under 20min 1h om du aldrig installerat en sata disk innan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Förresten, behöver man en SSD med cache-minne, gör det någon skillnad på boot-tiden?
Funderar på en Crucial BX500 med eller MX500 utan. Är det någon som har erfarenhet av det märket?

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

Mekaniska hårddiskar har cache minnen också och kommer dessvärre springa 8or runt ditt minne.

Du behöver inte cache minne på ssd men kan snabba upp vissa saker. Har för mig billiga ssd kör med cache minne och det märks inte tills det tar slut. Tex vid kopiering av stora filer.
Någon annan får gärna bekräfta att det även stämmer idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Förresten, behöver man en SSD med cache-minne, gör det någon skillnad på boot-tiden?
Funderar på en Crucial BX500 med eller MX500 utan. Är det någon som har erfarenhet av det märket?

Billiga ssder brukar inte ha dram-cache utan köra en del av ssd cellerna som slc-cache och de är inte lika snabba som dram men vid boot är cacheminnena tomt i vilket fall så en gissning är att boottid påverkas minimalt om ens något av det.

Jag har nån sån dramcachelös Crucial till en RPI, den funkar bra och jag är också övertygad om att den ökar prestandan på en äldre laptop även om det kanske gör skillnad med dramcache om man ska köra win.

Det är mest de kortare söktiderna som gör skillnad och just äldre laptops med lite ram och långsam hdd brukar vara en av de platser man märker skillnad vid byte mot en ssd medans skillnaden är liten i en stationär dator med mycket ram och om man sällan startar om, själv startar jag bara om när jag tvingas av win update dvs max 1 gång i månaden men har man tur kan man lyckas ha datorn i gång 2 månader innan omstart och då gör ram mer nytta än en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Världsomseglaren:

Förresten, behöver man en SSD med cache-minne, gör det någon skillnad på boot-tiden?
Funderar på en Crucial BX500 med eller MX500 utan. Är det någon som har erfarenhet av det märket?

Idag är diskarna så pass snabba att du inte behöver DRAM-cache om du är en "vanlig" användare.
Skillnaden i verkligheten är i princip att när du skriver en större datamängd oavbrutet (t.ex. kopierar 150 GB filer) kommer överföringen att bli långsammare efter x antal GB - men då snackar vi om kanske 1/8 av hastigheten så det är ändå snabbare än en vanlig snurrdisk klarar av och det brukar vara rätt mycket data det ska handla om innan det händer.
Så snart den oavbrutna skrivningen är klar återgår prestandan till normal hastighet, det är alltså lite av ett lyxproblem.
Har själv en Kingston NV2 i laptopen som systemdisk och köpte precis en A400 för extern lagring, båda är cachelösa och fungerar utmärkt.
I min workstation har jag blandat med diskar som har DRAM-cache men då är det hastigheter på flera tusen MB/s som det handlar om och det är egentligen inte ens relevant vid dagligt bruk i det här sammanhanget.

Crucial är ett bra märke och BX500 är en bra disk för pengarna, så kör på den om det är det som finns lättast tillgängligt.
Om du vill ha specifik info om BX500 och diskar utan DRAM-cache kan du läsa mer här; https://www.techpowerup.com/review/crucial-bx500-480-gb/3.htm...
(Tänk på att SATA-gränssnittet ändå begränsar maxhastigheterna till <600 MB/s, så det är inga större förluster i praktiken)

We see the drive run at full write speed until 25 GB have been written. Write speeds drop to around 100 MB/s after that, which is somewhat low, but still faster than most HDDs out there, and it's highly unlikely that a typical consumer will write that much data in one go, except maybe during a backup restore.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730