40 TB i offsite backup

Permalänk

40 TB i offsite backup

Jag har en NAS på 40TB som jag backar upp till googles fram tills nu unlimited storage drive. Om 2 månader blir googles tjänst obrukbar så jag tänkte köpa 2-3 st 18TB diskar och ha offsite som speglar nasen om den skulle brinna.
Vilken lösning rekommenderas?
Köpa en till nas, ta nån gammal dator och slänga in diskarna och nåt vettigt OS med support för raid, eller nåt helt annat?

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Tänker du köra raid 1 eller?

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffat en till NAS och först för över alla data lokalt och sedan placerat ut NAS på offsite, i mitt fall i mina föräldrars hus och sedan så backas den första NASen regelbundet upp över nätet mot den andra. Jag har inte så stora mängder viktig data så allt får plats på en 8 tb disk. Har tagit backup på allt och lagt på en extern disk som förvaras hos en kompis. Den disken är krypterad så hen ej kan läsa den. Ber hen ta med den när hen kommer hit och förnya backupen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av rackarpelle:

Jag har en NAS på 40TB som jag backar upp till googles fram tills nu unlimited storage drive. Om 2 månader blir googles tjänst obrukbar så jag tänkte köpa 2-3 st 18TB diskar och ha offsite som speglar nasen om den skulle brinna.
Vilken lösning rekommenderas?
Köpa en till nas, ta nån gammal dator och slänga in diskarna och nåt vettigt OS med support för raid, eller nåt helt annat?

Beror på vad du har för NAS nu. Men personligen hade jag valt en 4-bay synology med 4st 18TB-diskar i raid 5. Kör du samma hemma så är det superenkelt.

Detta gör placering enklare, strömsnål samt toppklass på mjukvaran.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4352849&view=l

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Tänker du köra raid 1 eller?

Jag vill ha åtminstone en disks redundans. Just nu kör jag 8 diskar i RAID6.

Skrivet av hölmiz:

Jag skulle skaffat en till NAS och först för över alla data lokalt och sedan placerat ut NAS på offsite, i mitt fall i mina föräldrars hus och sedan så backas den första NASen regelbundet upp över nätet mot den andra. Jag har inte så stora mängder viktig data så allt får plats på en 8 tb disk. Har tagit backup på allt och lagt på en extern disk som förvaras hos en kompis. Den disken är krypterad så hen ej kan läsa den. Ber hen ta med den när hen kommer hit och förnya backupen.

Den nya nasen ska ut ur huset och min första nas ska regelbundet backa upp saker till den nya är tanken. Sedan ska en delmängd av all denna data, det viktigaste, upp i molnet på nån server tänkte jag, självklart allt krypterat.

Skrivet av Mordekai:

Beror på vad du har för NAS nu. Men personligen hade jag valt en 4-bay synology med 4st 18TB-diskar i raid 5. Kör du samma hemma så är det superenkelt.

Detta gör placering enklare, strömsnål samt toppklass på mjukvaran.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4352849&view=l

Kanon, just nu kör jag en QNAP, men jag använder ändå Restic som backup-programvara så att så länge man kan få igång det på Synologin så ser ju det där ut som en bra lösning. Har länge velat prova nåt annat än Qnap för deras OS är lite kackigt.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk

Jag är rätt sugen att slå till på en Synology DiskStation DS420j som rekommenderades här.
Innan jag öppnar plånboken bara; finns några bra alternativ, finns det nåt negativt att säga om modellen?
Det lilla jag läst nu så verkar den kunna göra jobbet galant, så det här är en sista check bara!

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Medlem

Varför inte bara truenas core på en burk som drar lite ström, något som du får in 3st 3.5" diskar i samt klistra en SSD för boot på nått bra ställe

Kör en motsvarande raid5 (raidz1) på den.
Hade du haft ZFS på första nasen hade du kunnat köra zfs send på förändrade block bara men du kan ju rsynka filerna med.

Försök få tag på en HP microserver så drar den hyffsat lite ström och har plats för 4 diskar (5 om det är de gamla modellerna).

Men trunas core eller truenas scale är en bra bas att stå på om du inte köper någon qnap/synology.

Visa signatur

...excellent

Permalänk

Det blev en DS418 med 18TB diskar. Kört in MinIO på den och backar i detta nu upp en massa med restic.
Hade säkert kunna bli både bättre och billigare om jag plockat ihop och installerat saker själv men det här var rätt bekvämt och kom på banan omgående.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64