Windows-uppdatering installerar gamla AMD-drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Windows-uppdatering installerar gamla AMD-drivrutiner

Den senaste uppdateringen av Windows 11 ger en hel del användare med AMD-grafikkort ordentligt med huvudbry.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Japp det hände mig visade sig vara lättare sagt än gjort tillsammans med ddu och nya drivers så blev det inte bättre. Blev en ominstallation av windows 11 och stoppade uppdateringarna tills dom löst det.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Det går bra nu för Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det förklarar felmeddelandet jag helt plötsligt började få..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Tack för tipset😊👍

Permalänk
Medlem

Det här har ju varit ett tidigare problem även med Windows 10 där Windows installerade gamla drivare ovanpå den nya och med efterföljande problem. Det är en anledning till att folk uppfattar AMD drivare som buggiga.

Stängde för några år sedan av att Windows inte installerar drivare åt mig, de installerade jag manuellt istället. Hade inget strul med grafikkortet efter det.

Har numer helt gått över till Linux i form av Nobara och spelen funkar helt felfritt där.

Permalänk
Medlem

Hade mycket problem med det för några månader sedan. Det räckte dock att jag tog "rollback" på drivern i device manager för att få tillbaka rätt driver och få Windows att sluta installera "nya" drivers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Lite nostalgi, minns när Windows fick för sig att installera nya GPU drivrutiner medans jag spelade. Blev svart skärm och spelet krashade. Efter det stängde man av automatiska drivrutinsinstallationer iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Det förklarar felmeddelandet jag helt plötsligt började få..

Samma här…

Permalänk
Medlem

Hade det problemet på min laptop, så jag gick tillbaka till Windows 10 istället.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag undrar om de gör dessa saker med flit ibland

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag fick samma för inte så länge sedan, krashade i ett spel och kunde sen inte öppna Adrenaline, och fick felmeddelandet att windows tagit bort drivrutinen, blev att installera om drivaren.
Det verkar som det har löst problemet (windows 10)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med windows 10 för bara någon vecka sedan. Fick installera om drivrutinen i princip varje gång jag startade datorn, även efter jag sagt åt windows att pilla bli drivrutinerna. Verkar fungera stabilt nu iaf.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk

Har det inte varit så sen windows 7, där Microsoft själva har års gamla drivrutiner?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tur jag har Intel Arc. Slipper alla problem med latjo drivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tur jag har Intel Arc. Slipper alla problem med latjo drivare...

Jag tycker Arc's 4369 drivare är stabila, dom är inte superbra, men dom är stabila.
Dom är dock inte för Windows 11, man vill ju inte dansa på den blödande eggen också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 11 Home och får drivrutinerna under "Valfria uppdateringar".

Är det för att jag använder så bra internetsladd till hårddisken eller?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Om det ligger en uppdatering och skräpar i Windows update även om ni har stängt av installation av drivrutiner och ni bara har alternativet att installera den, dvs inget alternativ att söka på nytt.
Då kan ni använda denna kommandorörelse för att trigga en ny sökning vilket bör ta bort uppdateringen.
"usoclient startinteractivescan"

Jag fick själv göra detta för någon vecka sedan. Då hade jag som sagt redan senaste drivrutinen installerad.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för detta i helgen som var... Drivrutinen som installerades stödde inte ens två skärmar. Trodde ena skärmen pajjat...

Permalänk
Medlem

fick det för nån vecka sen. undra varför jag plötsligt fick konstanta blåskärmar. visade sig at jag fått en driver från microsoft. snällt.

Permalänk
Medlem

Det var tidigare en nyhet om mest sålda spel/spelserie (bl.a. witcher serien)

Här är de top 10 mest sålda spelen.

# Title Sales Platform(s) Initial release date Publisher(s) 01 Minecraft 238,000,000 Multi-platform November 18, 2011[e] Mojang Studios 02 Grand Theft Auto V 180,000,000 Multi-platform September 17, 2013 Rockstar Games 03 Tetris (EA) 100,000,000 Multi-platform September 12, 2006 Electronic Arts 04 Wii Sports 82,900,000 Wii November 19, 2006 Nintendo 05 PUBG: Battlegrounds 75,000,000 Multi-platform December 20, 2017 Krafton 06 Mario Kart 8 / Deluxe 62,250,000 Wii U / Switch May 29, 2014 Nintendo 07 Super Mario Bros. 58,000,000 Multi-platform September 13, 1985 Nintendo 08 Red Dead Redemption 2 53,000,000 Multi-platform October 26, 2018 Rockstar Games 09 The Witcher 3 / Hearts 50,000,000 Multi-platform May 19, 2015 CD Projekt 10 Pokémon R / G / B / Y 47,520,000 Multi-platform February 27, 1996 Nintendo

Det tredje mest sålda spelet är en Tetris version som kom 2006.
Minecraft och GTA V är inte heller helt jätte nya.

Windows 11 "tänker" att har man tillräckligt nya drivrutiner för att spela de häftigaste spelen, som Minecraft och Tetris. Då räcker det. Mer behövs inte.

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problemet med Windows 10 i vintras och fick aldrig ordning på det. Hade ett AMD rx 580 som crashade under hög load i spel och då det inte är helt lätt att justera gpufrekvenser och liknande i Linux då AMD inte släppt någon Linux version av adrenalin så tänkte jag kolla om jag kunde lösa problematiken på Windows. Men det gick inte heller då Windows envisades med att installera en äldre drivrutin ovan på så adrenalin inte gick att köra, sjukt störande, tbx till Linux

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ivrigt på att windows-användare tar sitt förnuft till fånga och inser hur mycket bättre/trevligare Linux är än Windows. Som Windows-användare i 30 år med certifiering inom en uppsjö olika Microsoft-områden (Management & Deployment, Sharepoint etc) så kan jag bara säga att Windows är ett katastrofalt dåligt OS för persondatorer Det må finnas fördelar med Windows inom storföretag, för att styra och låsa ned användare, distribuera mjukvara/licenser på distans etc. Men ja, varför folk sitter och lider helt i onödan på sina persondatorer kommer jag aldrig förstå.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Har haft detta problemet med Windows 10 och Intel iGPU drivrutiner på min arbetsdator. Var extremt jobbigt när Windows automatisk installerade en äldre och buggad version över min mycket nyare version.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Har stängt av att Windows hämtar drivrutiner. Lite synd bara att det ska ligga så dolt hur man stänger av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightningStrike:

Har stängt av att Windows hämtar drivrutiner. Lite synd bara att det ska ligga så dolt hur man stänger av det.

Och jag har stängt av det både i register och 'där man ska göra det', ändå får jag då och då nya grafik- och andra drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag undrar om de gör dessa saker med flit ibland

Microsoft ♥ nVidia eller?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Microsoft ♥ nVidia eller?

Fast det är både gröna och röda laget.

Mitt blev fel med AMD kort

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

SHutUp10 från O&O Software hjälper också.
https://www.oo-software.com/en/shutup10
I början använde jag det bara för att stänga av några få saker som just drivrutinsuppdateringar. Numer är frågan mer vilka få alternativ som inte stängs av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag hade detta problemet med Windows 10 i vintras och fick aldrig ordning på det. Hade ett AMD rx 580 som crashade under hög load i spel och då det inte är helt lätt att justera gpufrekvenser och liknande i Linux då AMD inte släppt någon Linux version av adrenalin så tänkte jag kolla om jag kunde lösa problematiken på Windows. Men det gick inte heller då Windows envisades med att installera en äldre drivrutin ovan på så adrenalin inte gick att köra, sjukt störande, tbx till Linux

Samma här med mina AMD drivrutiner i Windows 10, jag fick ordning på det med samma metod som denna artikel visare för Windows 11 Pro, med grupprinciper.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604