Permalänk

Är du en Flukefanboy?

Hej inom multimetrar finns det många märken. Men typ alla elektriker och andra jag stöter på så säger de att det bara finns ett märke som är bra, det är FLUKE och resten är billig skit som ej går att lita på. Många vägrar mer eller mindre använda andra fabrikat.
Exempel på en standard FLUKE som kostar 8000kr:
https://www.elfa.se/en/fluke-87v-true-rms-industrial-multimet...

När man ser på tradera så finns det gott om FLUKE som har varit med om väldigt mycket, andrahandsvärdet på dessa är dock betydligt högre än sprillans ny motsvarande inom andra märken. Argument som att FLUKE har hög noggrannhet, när de har fått kraftig fysisk skada och inte kalibreras på över 10år känns för mig konstig.

Det finns en youtuber som förklarar varför Fluke är dyra här. https://www.youtube.com/watch?v=ay9wFQAW19Y
Såklart bra kvalite, komponenter etc är några orsaker. Men orsaker som att företag ej vill uppdatera deras manualer för nya instrument etc blir väldigt konstigt för personer som ska ha instrumentet privat.

Permalänk
Medlem

Fluke är bra, men som du skriver så är det inte riktat mot privatpersoner.

Finns många YouTube videos som jämför multimetrar.
Om du inte orkar kolla så undvik de billigaste.

Sen kanske Fluke passar dig, men beror ju på vad du ska göra.
Då kan en begagnad vara okej.

felstavning
Permalänk
Medlem

Fluke, Gamla HP (nu agilent), FLIR etc. är vad jag använder hemma (ja det är overkill men jag är lite miljöskadat av mina tidigare arbeten som service tekniker).

Sen har jag inte nåt emot billiga saker om dom fungerar som dom ska. Men är det system-critical, dvs. att mätningen ska användas som kalibrering åt några variabler som absolut INTE får vara fel eller en kritisk komponent så vågar jag inte använda hemma-grej.

Ibland köper jag billiga instrumenten inom områden vart jag är lite "skoj att ha" grej vart jag egentligen inte har behov för det, det kan vara luftmätare, magnetometer, radonmätning, läckage, EMS och andra saker som jag vill testa bara på skoj. Jag är lite en instrument manick typ som älskar att mäta allt möjligt.

Permalänk
Medlem

Behöver faktiskt en ny multimeter. Finns det något som faktiskt på något vis är bättre än den billigaste skiten men ej heller vråldyrt som Fluke?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har en Fluke och en Tillquist. Kvalitetsmässigt skulle jag säga de är ekvivalenta, men föredrar den senare pga bättre display. Fluken är väl dock lite mindre, smidigare, och har vred som sticker ut på sidan så man kan ställa in den med en hand.

Vill inte säga att Fluke är överreklamerat så, det är bra grejer, men däremot kan jag ju instämma med det som konstateras i trådstarten, att alldeles för många i elsvängen har en direkt irrationell inställning till andra märken.

Skrivet av Mayhem SWE:

Behöver faktiskt en ny multimeter. Finns det något som faktiskt på något vis är bättre än den billigaste skiten men ej heller vråldyrt som Fluke?

Tycker kinamultimetrarna som finns på Kjell och liknande ställen brukar vara superfina numera. Hade jag inte haft möjlighet att köpa proffsinstrument väldigt rabatterat hade jag nog skaffat något sådant.

Som kuriosa köpte en kollega en kombinerad tångamperemeter/multimeter från Kjell. Kontrade den på kul mot min grisdyra Kyoritsu-tångis på några olika sladdar, de visade lika på andra decimalen när. Dessutom höll Kjell-tångisen nollan bättre än min

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej inom multimetrar finns det många märken. Men typ alla elektriker och andra jag stöter på så säger de att det bara finns ett märke som är bra, det är FLUKE resten är billig skit som ej går att lita på. Många vägrar mer eller mindre använda andra fabrikat.
Exempel på en standard FLUKE som kostar 8000kr:
https://www.elfa.se/en/fluke-87v-true-rms-industrial-multimet...

När man ser på tradera så finns det gott om FLUKE som har varit med om väldigt mycket, andra handsvärdet på dessa är dock betydligt högre än sprillans ny motsvarande inom andra märken. Argument som att FLUKE har hög noggrannhet, när de har fått kraftig fysisk skada och inte kalibreras på över 10år känns för mig konstig.

Det finns en youtuber som förklarar varför Fluke är dyra här. https://www.youtube.com/watch?v=ay9wFQAW19Y
Såklart bra kvalite, komponenter etc är några orsaker. Men orsaker som att företag ej vill uppdatera deras manualer för nya instrument etc blir väldigt konstigt för personer som ska ha instrumentet privat.

Har en Fluke själv men den har jag haft snart 20 år så känner inget behov av att köpa en ny.
Om jag skulle köpa något idag skulle jag titta på en Elma som är billigare än Fluke och klarar samma saker
https://elma-instruments.se/produkter/el-matutrustning

Om man använder instrumentet ofta så kanske man tycker det är värt pengarna som det kostar för det är när man använder saker mycket man märker skillnad på olika mätare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Jag är en sådan som kollar i varje fall. Jag äger ett antal instrument för olika saker.
Ibland vill man ha en väldigt liten portabel multimeter, ibland en som kan mäta mycket ström, ibland en tång/klämmeter, ibland en pennmultimeter så man enklare kan mäta utan att lägga multimetern någonstans.

Och jag har flera märken inkl FLUKE. Min fluke är gammal säkert inte kalibrerad på 20år, jag litar inte ett dugg på att den är mer noggrann än en sprillans ny multimeter från biltema.

De flesta privatpersoner som mig har dock inte så höga noggrannhetskrav, vi vill kunna mäta för att få en fingervisning. Om det är 12.1V eller 11,9V, så är det inte hela värden. Men trots detta upplever jag mycket förtroende att vilken FLUKE som helst alltid är bättre än allt annat.

Jag påstår att t.ex. märket Uni-T duger för de flesta som inte jobbar med mätteknik. Det stora problemet med elektriker som tar fram en sådan är att det inte ser seriöst ut om någon ser denna.
https://www.kjell.com/se/varumarken/uni-t/el-verktyg

Om någon undrar varför jag inte bara köper de billigaste, så använder jag funktioner som finns då de väldigt dyra och måste ha en dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag skrev att jag är neutral och tittar på specifikationen.

Sanningen är nog vanligtvis egentligen att jag inte har några större krav.

Jag har en Keithley 2015 THD om jag skulle behöva mäta riktigt noga.
Jag har också en Fluke bänk-multimeter, kommer inte ihåg exakt modell men den är just nu ur funktion.

Jag har en Biltema-modell som är "True RMS" och mäter riktigt bra men min favorit är den Mastech MY64 jag köpte för 200kr i Elfas butik i Linköping, gissningsvis sommaren 2005. Trots att detta är en billig skärpmätare har den överlevt både det ena och det andra, bland annat att ligga glömd utomhus (men under tak) en vinter...

Permalänk
Medlem

Jag svarade också att ”jag är neutral, jag ser på specifikationen” för det alternativet passar bäst för mig.

Jag har en Fluke 87V multimeter men jag har också flera billiga multimetrar från Biltema och de är bra på olika saker. Fluken tar jag fram ifall jag behöver mäta något exakt eller där personsäkerheten och den inbyggda säkringens brytförmåga är avgörande. De billiga multimetrarna använder jag oftast vid enklare felsökning när det mer handlar om ifall det finns spänning eller inte.

Jag har även haft en Duspol Digital spänningsprovare. Nördvarning på den?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag påstår att t.ex. märket Uni-T duger för de flesta som inte jobbar med mätteknik. Det stora problemet med elektriker som tar fram en sådan är att det inte ser seriöst ut om någon ser denna.
https://www.kjell.com/se/varumarken/uni-t/el-verktyg

Anledningen till att Uni-T och liknande inte duger för elektriker är att säkerhetsklassen på dem är CAT 3.

CAT 3 innebär att de får användas för mätningar som utförs efter huvudsäkringarna. Om man ska mäta på ledningarna innan huvudsäkringarna så behöver man instrument av CAT 4.

Permalänk

Mäter sällan något som är superkritiskt att det är exakt så för mig duger i stort sett vilken som helst som kan säga om det är 230v i eluttaget eller inte.

Sen om det är 250 eller 200 det skiter jag i vill bara veta om det var rätt säkring jag tog ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Anledningen till att Uni-T och liknande inte duger för elektriker är att säkerhetsklassen på dem är CAT 3.

CAT 3 innebär att de får användas för mätningar som utförs efter huvudsäkringarna. Om man ska mäta på ledningarna innan huvudsäkringarna så behöver man instrument av CAT 4.

Ja man ser bara på maxspänningen. Och du har rätt att elektriker ofta vill mäta på lite högre spänningar. Själv går jag aldrig högre än 400V, får säkerligen inte lagligt göra det heller. Även om jag skulle vilja bryta emot lagen, så är det skyddsplåtar och annat och det säger bara nej för fasiken, ge tusan i detta.

Det jag saknar är en minimultimeter som kan mäta ström. Jag tänker mig max 24V och kunna mäta upp till 5A. Men det är typ kört att hitta en liten sådan.
Att mäta ström på 230V är också bra, men det säger förnuftet att den där pyttelilla multimetern inte är rätt instrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag skrev att jag är neutral och tittar på specifikationen.

Sanningen är nog vanligtvis egentligen att jag inte har några större krav.

Jag har en Keithley 2015 THD om jag skulle behöva mäta riktigt noga.
Jag har också en Fluke bänk-multimeter, kommer inte ihåg exakt modell men den är just nu ur funktion.

Jag har en Biltema-modell som är "True RMS" och mäter riktigt bra men min favorit är den Mastech MY64 jag köpte för 200kr i Elfas butik i Linköping, gissningsvis sommaren 2005. Trots att detta är en billig skärpmätare har den överlevt både det ena och det andra, bland annat att ligga glömd utomhus (men under tak) en vinter...

<Uppladdad bildlänk>

Den där (på bilden) är misstänkt lik en Velleman DVM890 jag har, som bör vara ungefär lika gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Min Uni-Trend multimeter är märkt CAT III 1000V, CAT IV 600V (mäter över 400V ibland).

Är inte elektriker och kommer inte köpa någon Fluke (hade en billig Fluke 15B+ en gång men sålde den på tradera).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Min Uni-Trend multimeter är märkt CAT III 1000V, CAT IV 600V (mäter över 400V ibland).

Är inte elektriker och kommer inte köpa någon Fluke (hade en billig Fluke 15B+ en gång men sålde den på tradera).

Hm, ja du har rätt, det finns Uni-T med högre klassning. Jag hade bara sett de som säljs på Kjell & Co. Då duger den ur den aspekten åtminstone.

Permalänk
Medlem

Har en Fluke 29 privat, på jobbet har vi Fluke 76 & Fluke 79.

Edit. Kom på att vi har fluke 175 med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7600 Speedster QICK 308 Black | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 980 Pro 250GB | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den där (på bilden) är misstänkt lik en Velleman DVM890 jag har, som bör vara ungefär lika gammal...

Mastech är och var OEM åt en mängd företag.

MY64 är en modell som varit med i ~20 år och jag tror att den ursprungliga modellen, d.v.s den på bilden fortfarande är i produktion även om det också kommit nyare modeller med samma namn.

Det är en billig MM med idag gammal teknik men som fungerar bra och är helt fantastiskt slagtålig.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner Elma, dom gör bra grejor.

Skrivet av Iskra:

Detta stämmer inte riktigt då både CAT3 - 1000V och CAT 4 - 600V kan användas att mäta utanför huvudsäkringarna, då dessa fortfarande är 400v.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Många glömmer att testsladdarna måste uppfylla CAT 4 med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7600 Speedster QICK 308 Black | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 980 Pro 250GB | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja man ser bara på maxspänningen. Och du har rätt att elektriker ofta vill mäta på lite högre spänningar. Själv går jag aldrig högre än 400V, får säkerligen inte lagligt göra det heller. Även om jag skulle vilja bryta emot lagen, så är det skyddsplåtar och annat och det säger bara nej för fasiken, ge tusan i detta.

Det jag saknar är en minimultimeter som kan mäta ström. Jag tänker mig max 24V och kunna mäta upp till 5A. Men det är typ kört att hitta en liten sådan.
Att mäta ström på 230V är också bra, men det säger förnuftet att den där pyttelilla multimetern inte är rätt instrument.

Det finns som sagt trevliga multimeters med tång eller gaffel, även i fickformat

Att mäta ström genom att koppla in instrumentet i kretsen är vanskligt, då du måste ha någon slags koll på hur stor strömmen du ska mäta är redan innan du mäter. Det är ofta också besvärligt rent praktiskt då du ju måste dela kretsen och koppla in instrumentet.

Det enda jag använder multimeterns strömmätningsfunktion till är typ tillfällig bygling av signaler och sådant, där jag vet säkert att strömmarna är så små att de inte kommer bränna några säkringar i instrumentet. Regelrätt mätning använder jag den ytterst sällan till.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Detta stämmer inte riktigt då både CAT3 - 1000V och CAT 4 - 600V kan användas att mäta utanför huvudsäkringarna, då dessa fortfarande är 400v.

Elma har en del trevliga grejer, gillar särskilt deras motortestare och isolationsprovare ("megger")

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jobbar med elkraft, vi har kört APPA ett antal år och jag tycker de vart klockrena. Var till och med jag som valde ut dem när vi skulle köpa nya

Edit: Dessa har vi https://appatech.com/as/en/99IV

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag syftade på instrument som bara är CAT3. De med CAT4 upp till 600 V räcker förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Haha om jag är

Dock måste jag ge att det har hänt en del senaste 17 åren sen jag reggade mig. Andra märken har kommit framåt och även billigare kinamätare kommer man långt med privat.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag syftade på instrument som bara är CAT3. De med CAT4 upp till 600 V räcker förstås.

Precis det jag sa, CAT3 är mer än 400v.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

biltema kör jag funkar bra i hemmet.
Är det hobby nivå vem fan köper en mätare för 8papp

då lägger jag hellre ett grafikort för de restrerande 7880:-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

när det kommer till mätstickor kör jag fluke mest för den modellen jag använder är väldigt smidigt att jobba med.
när det kommer till multimeter har jag kört olika, men jag hittade en kul sak för ett tag sedan som heter pokit pro
https://www.pokitinnovations.com/pokit-pro/ jäkligt smidig måste jag säga.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som med Hilti så kör nog få privatpersoner med grejorna, är inte riktigt värt det så vida du inte brinner för hobby-intresset såklart.

Vill man bara ha något som funkar så kör man ju biltemas etc.
Jag köpte den för att se om generatorn laddade som den skulle, funkade utmärkt!

Permalänk
Medlem

Precis det jag sa, CAT3 är mer än 400v.

Vad menar du nu? CAT3 är inte "mer" än 400 V. Du kan ha ett CAT3 instrument som bara klarar 300 V, eller 150 V.

CAT3 anger att instrumentet kan användas i en krets som har en viss högsta förväntad transient ström och överspänning.

Detta brukar i en svensk kontext "översättas" till att CAT3 kan användas efter huvudsäkringarna, förutsatt att det är minst CAT3 600 V, eller CAT3 300 V om man bara gör mätningar på en fas.

Permalänk
Rekordmedlem

Fluke har väl fått sin status av att de gjort MILspecade instrument och varit fabrikatet som amerikanska militären haft och skrivit sina instruktioner för, det finns andra som också gör lika bra prylar och själv bryr jag mig inte om märket utan egenskaperna.
En nackdel med Fluke är priset och håller man på med elektronik har man ofta nytta av fler instrument och då blir det ofta andra fabrikat så man får råd mer flera instrument.som ändå är bra nog.
Jag har nån Fluke men också ett par Uni t och några "märkeslösa", oftast använder jag en Uni-t.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.