Permalänk

CPU duct eller ej

Hej,

Jag såg att Noctua rekommenderade en fan duct för väldigt låga CPU kylare för att förbättra kylförmågan för att inte dra in varmluft underifrån. Jag 3D-printade en från deras officiella kanal men jag är lite osäker på om det faktiskt kommer bli bättre.

Tror ni på detta? Jag skickar med bilder så ni kan jämföra.

Permalänk
Medlem

Fläkten ovan ser ut att gå det värre.
Skulle gissa att rekommendationen är tänkt för lite större chassin.

Men posta gärna dina resultat efter några tester.

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera följande kanal: https://www.youtube.com/@MajorHardware/videos
Det finns massor med videor med idéer och tester på 3D-printade kreationer designade av kreatörens följare, det kanske ger en fingervisning men det bästa är helt enkelt att göra ett benchmark-test först och sedan ett efter och jämföra.

Men för att reagera på något annat, flexar verkligen ditt grafikkort så mycket som det ser ut på bilden?

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns en tydlig väg in och en tydlig väg ut för luften så kommer det bara bli värre med mer material i lådan.
En av chassi-fläktarna får ju en vägg mot sig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tack för input allesammans, jag tror också som påpekats att det blir för mycket material för att få bra luftflöde så jag hoppade över att ens försöka montera den. Blir nog snart kylare när jag väl uppgraderar CPU, kör en 8700k idag som börjar bli lite till åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruvjanne:

Tack för input allesammans, jag tror också som påpekats att det blir för mycket material för att få bra luftflöde så jag hoppade över att ens försöka montera den. Blir nog snart kylare när jag väl uppgraderar CPU, kör en 8700k idag som börjar bli lite till åren

Så du tog dig tiden att 3d printa den, ta bilder och skapa en forumtråd, men tester den inte?

Kan du inte köra 3d mark eller liknade och jämföra temp?
Vore ju roligare att få ett svar om det blev bättre eller ej än folk som gissar, även om vi misstänker hur det slutar så vet vi inte hur stor skillnaden blir.

Permalänk
Medlem

Vill du jobba vidare på det så kanske det blir bättre om du tar bort lite plast mot övre fläkten?