Köpa MS TEAMS certifierat headset?

Permalänk

Köpa MS TEAMS certifierat headset?

Funderar på att köpa ett nytt jobb-headset för att ersätta mitt gamla G433 eftersom det har börjat glappa, och även känns lite stort och klumpigt. När man inte är i möte så vill man ju kunna lyssna på musik. Mina G433 är inte jättebra på det så jag brukar växla mellan dem och mina Sony WH-1000MX4, vilket blir lite stökigt, så egentligen vill man ju ha ett par som är bra på både samtal och musik. Eftersom jag arbetar hemifrån och sitter uppkopplad i Teams ca. 50-100% av tiden så har jag funderat på om man skall satsa på ett Teams certifierat headset. Vad innebär det egentligen att en lur är Teams certifierad mer än att man får någon knapp för att svara/lägga på?

Vad tror ni om dessa?
Bang & Olufsen Beocom Portal MS
https://www.dustin.se/product/5011316473/beocom-portal-ms

MS Surface Headphones 2+
https://www.microsoft.com/en-ww/microsoft-teams/across-device...

(Företaget betalar så priset är inte något problem.)

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk

Aldrig höt talas om ms teams cert innan.

Troligen bara ett säljargument som säger att de fungerar med ms teams precis som alla andra lurar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det innebär ingenting. Lägg pengarna på ett par vettiga hifi-lurar och en DAC + valfri mic på bom.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rouge of Darkness:

Aldrig höt talas om ms teams cert innan.

Troligen bara ett säljargument som säger att de fungerar med ms teams precis som alla andra lurar...

Det finns
https://www.microsoft.com/en-ww/microsoft-teams/across-device...
https://learn.microsoft.com/en-us/microsoftteams/devices/usb-...
Helt otroligt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Vet aldrig att jag haft några problem med några lurar iaf.

Inte äns mina mobillurar jabra t75 är något problem bara att hota i noname bt stickan å köra.

Dock är ljudet rätt skit med dem anslutna till en dator så rekommenderas inte.

Min c270 från typ 2008 fungerar också direkt utan konfigurering.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Den stora anledningen är förstås att ta betalt för certifieringen.

Mitt jobb köpte tidigare in några Logitech-headsets till alla som verkligen var för företagsbruk. De är inte dåliga egentligen men ljudet är rätt tunt, men de är rätt lätta och bekväma med lite "läder" och så, och de har en liten upplyst knappsats på sladden för att styra volym, mute, svara och så. De ser väldigt mycket ut som dessa, men kostade då i alla fall typ 1800 plus moms. Det är ingen dålig produkt egentligen om fokus är på samtal och bekvämlighet, men de är ju dyra, även de länkade som "bara" kostar typ 900 är ju långt ifrån prisvärda. Och de är inte ens certifierade utan bara "optimerade för Lync" som ingen använder längre.

Teams-knapp har jag inte saknat och allt jag har använt med teams har funkat bra. Vill man verkligen ha en knapp på sina lurar som ansluter en till ett möte som startar exempelvis? Jag är ganska tveksam. Normalt sitter man väl vid datorn när man ska vara med på möte så det är liksom ingen större ansträngning att trycka på notifikationen på skärmen.

Permalänk
Medlem

Själva certifieringen är kanske inte så viktig. Men jag kan verkligen rekommendera Surface Headphones 2+. De är fantastiskt bra allround-lurar enligt mig.

De vinner inga priser i varje enskild kategori, men de har ljud som är bättre än genomsnittet, de leverar bra mikrofon-kvalitet till andra, de strular aldrig med uppkoppling till dator eller telefon, de switchar mellan telefon och dator väldigt sömlöst, de har bra batteritid och helt ok noise cancellation.

Vi har precis rullat ut nya headsets på jobbet där man fått välja mellan Jabra eller köpa annat för en lagom summa. Alla som har tagit Surface Headphones 2+ är supernöjda med hur strulfria de är, de bara funkar varje dag. Aldrig bluetooth-problem, aldrig problem i Teams, aldrig problem med att behöva starta om dem eller nåt annat.

De som har valt andra lurar har mer problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktiga i kraven för certifieringen verkar vara att det inte får behövas en särskild drivrutin utan det ska fungera direkt med standardversionerna som redan kommer med win, en del spelheadset har ju donglar och/eller egna drivers och de kanske kan strula i vissa lägen.
Knapp och indikatorer som visar om headsetet är i gång är mer finesser än nödvändiga funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med en Antlion ModMic Wireless på mina gamla Sennheiser HD650 jag haft sen Dackefejden. Fungerar klockrent med Teams och mikrofonen är väldigt bra på att filtrera bort oönskat bakgrundsljud.

Kan du leva med att magnetfästet sitter där kan du sätta en trådlös mic på dina trådlösa lurar och köra.

Är du ute efter god musikåtergivning skulle jag välja bort nästan alla gamingheadsets.

Permalänk
Medlem

Som jobb headset kan jag varmt rekommendera https://www.dustin.se/sok/poly%20voyager%20focus%202

Tycker ljudet var förvånansvärt bra för musik också, men sen är det ju on-ear som kanske inte alla vill ha fast komforten är det inget fel på iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vi kör Jabra-headset på jobbet, och det är ingen skillnad i pris på Teams-cerifierad eller inte.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vet aldrig att jag haft några problem med några lurar iaf.

Inte äns mina mobillurar jabra t75 är något problem bara att hota i noname bt stickan å köra.

Dock är ljudet rätt skit med dem anslutna till en dator så rekommenderas inte.

Min c270 från typ 2008 fungerar också direkt utan konfigurering.

Mina QC35or har stora problem med PC / teams.
Teams/skype cert innebär att de är testade och godkända av MS. Dvs plug n play.
Detta innebär inte att 90% av resterande lurar också är plug n play men när det kommer till IT för företag så brukar man vilja betala lite extra för godkänd hårdvara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kör trådade lurar och kondensatormick på arm hemma, men har börjat använda Sony WH-1000MX5 när jag är på resande fot och har än så länge inte fått några klagomål på teams, vilket jag tidigare ofta fick med mina airpods pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den stora anledningen är förstås att ta betalt för certifieringen.

Mitt jobb köpte tidigare in några Logitech-headsets till alla som verkligen var för företagsbruk. De är inte dåliga egentligen men ljudet är rätt tunt, men de är rätt lätta och bekväma med lite "läder" och så, och de har en liten upplyst knappsats på sladden för att styra volym, mute, svara och så. De ser väldigt mycket ut som dessa, men kostade då i alla fall typ 1800 plus moms. Det är ingen dålig produkt egentligen om fokus är på samtal och bekvämlighet, men de är ju dyra, även de länkade som "bara" kostar typ 900 är ju långt ifrån prisvärda. Och de är inte ens certifierade utan bara "optimerade för Lync" som ingen använder längre.

Teams-knapp har jag inte saknat och allt jag har använt med teams har funkat bra. Vill man verkligen ha en knapp på sina lurar som ansluter en till ett möte som startar exempelvis? Jag är ganska tveksam. Normalt sitter man väl vid datorn när man ska vara med på möte så det är liksom ingen större ansträngning att trycka på notifikationen på skärmen.

Om du tycker att funktionerna som kommer med certifieringen är nödvändiga eller inte får stå för dig. Många av er verkar dock inte fatta att certifieringen faktiskt innebär något.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Om du tycker att funktionerna som kommer med certifieringen är nödvändiga eller inte får stå för dig. Många av er verkar dock inte fatta att certifieringen faktiskt innebär något.

Berätta gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Berätta gärna!

Vad ska jag berätta? Det jag precis skrev eller det som stod i länken i mitt första inlägg?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Audio Technica
Sennheiser
AKG
Beyerdynamic

Alla de här har sortiment som är speciellt för den sortens behov.
Flera gånger bättre än något som är så kallas teams certifierad lur.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Vad ska jag berätta? Det jag precis skrev eller det som stod i länken i mitt första inlägg?

Alla hörlurar fungerar för ändamålet. I det här fallet betyder certifieringen nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

New Teams certification benefits

• Dedicated Teams button and LED indicator light.

• User notification of events and alerts from the Teams client (for example, meeting starting, voicemail or missed call).

• Ability to activate the Teams client or respond to notification with a press of the button (for example, to join a meeting).

• Certification designed for extensibility (new device/client features to be delivered via firmware update).

Core certification benefits

• Automatic selection of default audio device and prioritization if multiple audio peripherals are present.

• Devices automatically register with the Teams client and are ready to use.

• Audio devices (for example, headsets, and speakerphones) offer:

• Basic call control across when used with a PC or a Mac device. Basic controls include answer/hang-up, mute/unmute, and volume control.

• Wide-band audio with no echo, distortion, or excessive glitches. Echo cancellation is also supported across devices.

• Video devices meet requirements for noise, color, image detail, jitter, latency, frame rate, and field of view.

inget direkt revolutionerande. Mycket av det som står där fungerar redan med vilket headset som helst.

Däremot förstår jag inte riktigt behovet av att köra med en stor extern mikrofon som antagligen ger väldigt bra ljud? Det komprimeras ju ändå till skräp när det strömmas genom teams. Visst en mindre mic kan jag förstå om man vill köra med hörlurar utan mic men att sätta ett stort mikrofonstativ på skrivbordet med en semi-pro mic känns överdrivet.

Jag hade valt ett headset som du gillar att använda även utanför arbetstid - det kommer sannolikt att fungera tillräckligt bra för teams oavsett certifiering.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Jag fattar att den innebär något. Några få funktioner som inte tillför mycket och viss kvalitet på mikrofonen och ljudet i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Alla hörlurar fungerar för ändamålet. I det här fallet betyder certifieringen nada.

Så alla lurar har dedikerad knapp för Teams? Du har givetvis rätt i att alla lurar fungerar. Jag säger inte att alla måste gå och köpa ett certifierat headset för det är helt valfritt men att säga att certifieringen betyder nada är inte sant.

Sedan kan ju tillverkare göra produkter som möter certifieringen på alla nivåer men inte certifiera produkten. Dock svårt att veta att produkter möter alla krav om den inte är certifierad.

Skrivet av Trihxeem:

New Teams certification benefits

• Dedicated Teams button and LED indicator light.

• User notification of events and alerts from the Teams client (for example, meeting starting, voicemail or missed call).

• Ability to activate the Teams client or respond to notification with a press of the button (for example, to join a meeting).

• Certification designed for extensibility (new device/client features to be delivered via firmware update).

Core certification benefits

• Automatic selection of default audio device and prioritization if multiple audio peripherals are present.

• Devices automatically register with the Teams client and are ready to use.

• Audio devices (for example, headsets, and speakerphones) offer:

• Basic call control across when used with a PC or a Mac device. Basic controls include answer/hang-up, mute/unmute, and volume control.

• Wide-band audio with no echo, distortion, or excessive glitches. Echo cancellation is also supported across devices.

• Video devices meet requirements for noise, color, image detail, jitter, latency, frame rate, and field of view.

inget direkt revolutionerande. Mycket av det som står där fungerar redan med vilket headset som helst.

Däremot förstår jag inte riktigt behovet av att köra med en stor extern mikrofon som antagligen ger väldigt bra ljud? Det komprimeras ju ändå till skräp när det strömmas genom teams. Visst en mindre mic kan jag förstå om man vill köra med hörlurar utan mic men att sätta ett stort mikrofonstativ på skrivbordet med en semi-pro mic känns överdrivet.

Jag hade valt ett headset som du gillar att använda även utanför arbetstid - det kommer sannolikt att fungera tillräckligt bra för teams oavsett certifiering.

Möjligt att ett annat headset utan certifieringen fungerar på precis samma sätt om än osannolikt då det är rätt specifika grejer. Man kan klara sig utan mycket av det där och jag säger inte själv att jag skulle köpa ett certifierat headset. Detta betyder inte att certifieringen inte betyder något och jag skulle säga att det i stort sett är garanterat att ett headet som inte är certifierat inte klarar alla punkter som certifieringen avser.

Summan av det är väl att om man vill ha funktionerna som specificeras i certifieringen så gör man enklast i att köpa ett headset som har certifieringen, vilket också är hela poängen med densamma...

Skrivet av snajk:

Jag fattar att den innebär något. Några få funktioner som inte tillför mycket och viss kvalitet på mikrofonen och ljudet i övrigt.

Du går gärna tycka att det det certifieringen innebär inte är värdefullt. Men det är flera stycken i början av tråden som skriver att certifieringen inte innebär något alls vilket helt enkelt inte är sant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Så alla lurar har dedikerad knapp för Teams? Du har givetvis rätt i att alla lurar fungerar. Jag säger inte att alla måste gå och köpa ett certifierat headset för det är helt valfritt men att säga att certifieringen betyder nada är inte sant.

Sedan kan ju tillverkare göra produkter som möter certifieringen på alla nivåer men inte certifiera produkten. Dock svårt att veta att produkter möter alla krav om den inte är certifierad.

Möjligt att ett annat headset utan certifieringen fungerar på precis samma sätt om än osannolikt då det är rätt specifika grejer. Man kan klara sig utan mycket av det där och jag säger inte själv att jag skulle köpa ett certifierat headset. Detta betyder inte att certifieringen inte betyder något och jag skulle säga att det i stort sett är garanterat att ett headet som inte är certifierat inte klarar alla punkter som certifieringen avser.

Summan av det är väl att om man vill ha funktionerna som specificeras i certifieringen så gör man enklast i att köpa ett headset som har certifieringen, vilket också är hela poängen med densamma...

Du går gärna tycka att det det certifieringen innebär inte är värdefullt. Men det är flera stycken i början av tråden som skriver att certifieringen inte innebär något alls vilket helt enkelt inte är sant.

Något innebär den förstås.

Du får gärna förklara vad nyttan med en teams-knapp är dock, eller vad det innebär att headseten stöder notifikationer. Just notifikationer får man ju både med ljud och visuellt på skärmen. Dessutom på telefonen om man har teams på den. Jag förstår inte riktigt hur ett headset kan notifiera mer än så, om det inte handlar om någon LED som blinkar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Något innebär den förstås.

Du får gärna förklara vad nyttan med en teams-knapp är dock, eller vad det innebär att headseten stöder notifikationer. Just notifikationer får man ju både med ljud och visuellt på skärmen. Dessutom på telefonen om man har teams på den. Jag förstår inte riktigt hur ett headset kan notifiera mer än så, om det inte handlar om någon LED som blinkar eller liknande.

Det är ju en LED så du har säkert rätt i att den blinkar.

Jag tänker inte förklara nyttan med en teams-knapp för personligen ser jag ingen nytta. Men det finns säkert de som gillar den också.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeonHart:

Det är ju en LED så du har säkert rätt i att den blinkar.

Jag tänker inte förklara nyttan med en teams-knapp för personligen ser jag ingen nytta. Men det finns säkert de som gillar den också.

Ja ok, så inte så stor nytta då.

Vad jag såg var att de också ska koppla ihop bättre liksom, vilket kan vara värt något förstås. Samtidigt har folk (inte tekniska personer) på mitt kontor i alla fall mycket mer problem med att få teams-certifierade grejer att funka, alltså vårt konferenssystem med typ en soundbar med mikrofon och kamera som automatiskt fokuserar på de som pratar och så, än simplare saker som de "puckar" (Jabra Speak) vi har. Sitter man med vanliga typ telefon-lurar med TRRS så är det inte alltid de väljs automatiskt, men det brukar räcka att välja dem en gång för att de ska bli default, samma med BT-headsets man ansluter.

Jag kör mestadels med högtalare och mikrofonen som är inbyggd i den separata webbkameran jag köpte för att inte få en så jobbig vinkel på videon (mitt jobb vill gärna att man har på video ganska ofta). Kameran kostade typ 250 och är extremt mycket bättre än den inbyggda i min svindyra workstation-laptop. Mikrofonen är också bra, folk kommenterar ofta hur bra det låter, men jag tror att datorns mikrofon-array är rätt bra med, problemet är bara att datorns fläktar är så nära att de stör konstant, om jag inte stänger av allt krävande typ.

Permalänk
Medlem

Jag har några "Teams-certifierade" jabra lurar till jobbet. En liten puck på sladden med saker som tex mute, joina mötet med en knapptryckning när jag får upp att det startat osv. Allt är saker som går lika enkelt att lösa med ett klick på musen.

Vi använder ofta VMs och om jag använder Teams inne i en VM så skickas inte dessa knappar vidare utan mute/unmute funkar endast i Teams direkt på min egna dator. De funkar inte till Discord för de gånger jag pratar med någon där. Jag använder mao oftast inte knapparna på pucken utan den är mest en irriterande vikt om den åker ner från skrivbordet och börjar hänga ner. På just de jag har så är Teams ljudet helt ok men musik är katastrofalt dåligt.

Kort sagt, min rekommendation är (som många andras) att lägga pengarna på några vanliga vettiga lurar istället. Teams-certifieringen känns meningslös och oftast mer irriterande än positiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Varför du implicit råder honom att lägga onödigt mycket pengar på ett headset för att det har en knapp med Teams-logga och en LED på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför du implicit råder honom att lägga onödigt mycket pengar på ett headset för att det har en knapp med Teams-logga och en LED på.

För att nedanstående garanterat inte ska vara ett problem;

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mina QC35or har stora problem med PC / teams.
Teams/skype cert innebär att de är testade och godkända av MS. Dvs plug n play.
Detta innebär inte att 90% av resterande lurar också är plug n play men när det kommer till IT för företag så brukar man vilja betala lite extra för godkänd hårdvara.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Sötast

Det är antingen eller när det kommer till ljud.

Har tidigare haft ett par lurar för musik/film/ljud och ett par lurar för samtal.
Gick sedan över till att endast ha ett par riktigt bra hörlurar, definitivt inget med teams, logictech eller liknande logga på och en fristående mikrofon.

MS. teams certifierade hade en 4-manna avdelning på jobb.... jag asgarvade varje gång jag gick förbi.

De satt i en liten kub, ansikte mot ansikte, och ändå hade de köpt lampor man hängde på sin skärm som visade grön/gul/röd status.

De satt där å blinkade hela dagarna och kände sig som eliten

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du behöver nog jobba lite på läsförståelsen om det är detta du tar med dig från mina inlägg.

Som tidigare skrivet lägger jag ingen vikt vid om funktionerna är nödvändiga eller bra. Bara att det finns skillnader.

Visa signatur

Lätt som Paj