Tips på USB väggladdare

Permalänk

Tips på USB väggladdare

Jag är på jakt efter en bra väggladdare för mina USB-prylar. Gärna en sån som har en strömförlängningskabel så man kan lägga dosan nånstans utan att behöva ha den direkt i uttaget. Jag vill gärna ha två vanliga USB uttag och två USBC. Det finns väldigt kraftfulla laddare gällande USBC men så fort man vill ha vettig laddning för vanlig USB, ja då är effekten betydligt svagare. Ett par jag tittat på med 2 USB-A uttag så delas 12W mellan dessa, vilket känns väldigt klent. Köper man endast en USB-A laddare är de oftast betydligt starkare.
Nån som har bra köptips för mig tro?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

USB-A utan några proprietära protokoll* är normalt ~10 W (5V*2A), så det du får är ungefär det, fast delat på två uttag. Det kunde förstås ha varit 10 W på varje, men förväntan är nog inte att man kör saker där som behöver mycket ström. Använder du bara det ena bör du få alla W på det uttaget.

*Jag har t ex en HTC-laddare med USB-A som har någon QC, men den kan inte snabbladda min nuvarande telefon som förväntar sig standard-PD. Samma sak med en 12 V-ciggladdare från Samsung (som kunde snabbladda HTC:n), som jag fick byta ut. Oftast snabbladdar jag inte, men i bilen är bra om det faktiskt händer något lite snabbare.

felaktig böjning
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/8304965

Upplever den inte som för klen. Har inget att klaga på förutom priset.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

https://www.inet.se/produkt/8304965

Upplever den inte som för klen. Har inget att klaga på förutom priset.

Har spanat på den med men laddar jag två iphones via USB-A kör den alltså 2*6W, sämre än originalladdaren.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har spanat på den med men laddar jag två iphones via USB-A kör den alltså 2*6W, sämre än originalladdaren.

Det var väl ungefär vad de hade tidigare med den mindre laddaren, men sedan fick de en större som surfplattorna. Nu får man väl en USB-C med USB-C till Lightning-kabel om man köper en ny iPhone och framgent tvingas de att införa USB-C på telefonerna, så ditt iPhone-problem lär vara övergående.

mindre upprepning
Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har spanat på den med men laddar jag två iphones via USB-A kör den alltså 2*6W, sämre än originalladdaren.

Lösningen är ju uppenbar – ladda inte genom uråldriga USB-A-kablar.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

En del pengar men med god effekt...

Linocell Premium Charge Multiladdare PD 100 W

Med alla portar upptagna pumpar den ut 60W, 60W, 18W, 18W.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera detta

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Mångsidig laddare för lättare laddning samt 15 w trådlös laddning. Lagom stor med fack att ställa i.

Dock inte för den allra tyngsta laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

En del pengar men med god effekt...

Linocell Premium Charge Multiladdare PD 100 W

Med alla portar upptagna pumpar den ut 60W, 60W, 18W, 18W.

Den måste ha ett inbyggt kraftverk eftersom max angiven effekt är 100 W, samtidigt som det blir 156 W... Sedan kanske den kan ge 2*18 W på USB-A, vad vet jag, men givet de lite lagom snurriga specifikationerna hade jag nog velat få det verifierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Lösningen är ju uppenbar – ladda inte genom uråldriga USB-A-kablar.

+1 hellre en bra GaN laddare med många USB-C och byta lite kablar (eller köra med USB-C till A adaptrar) låter som en mycket bättre lösning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Då kör vi...

UGREEN Nexode

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Lösningen är ju uppenbar – ladda inte genom uråldriga USB-A-kablar.

Absolut, jag föredrar USB-C med. Men har en del äldre grejer som ställer till det lite. Vet inte om jag är sugen på att ha adaptrar mellan USB-C och -A heller.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

En sån har jag och det är nog det bästa köpet på väldigt länge.

Edit: Var inte riktigt lika men motsvarande min har fler USB-A

Edit: jädra praktiskt att slänga in allt i resväskan, när man åker iväg på jobbveckor och behöver inte fundera på vilka sladdar man har glömt som man behöver

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Såg trevlig ut, pris lite i överkant möjligen. Har fått några bra idéer här men beslutsångesten är total. Sån där GaN teknik vore ju cool att ha även om jag inte vet om det livsnödvändigt eller inte. Lite för dålig kunskap om den med förövrigt även om jag har ett par såna prylar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Sån där GaN teknik vore ju cool att ha även om jag inte vet om det livsnödvändigt eller inte.

GaN gör att laddarna går att göra rejält mycket mindre, så är det en laddare man ska ha med sig så blir det lätt ”livsnödvändigt”, ska den bara vara på samma ställe hela tiden så är det förstås inte lika viktigt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Har spanat på den med men laddar jag två iphones via USB-A kör den alltså 2*6W, sämre än originalladdaren.

Tips investera i bra USB-C till lightning kablar. iPhones laddar snabbare med USB-C uttag.
För enheter som laddar med USB-A föredrar jag en vanlig laddare. Helst originalladdare med tillhörande sladd för att garantera att snabbladdning fungerar.

Permalänk

Blev en sån där Linocellvariant från Kjell & Co idag, hoppas den funkar bra. Två små störmoment var dock att strömsladden var väldigt kort och att själva enheten har en liten diod som konstant lyser. Enheten verkar dessutom dra konstant typ 4W även om inget är inkopplat, det blev visst tre.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Blev en sån där Linocellvariant från Kjell & Co idag, hoppas den funkar bra. Två små störmoment var dock att strömsladden var väldigt kort och att själva enheten har en liten diod som konstant lyser. Enheten verkar dessutom dra konstant typ 4W även om inget är inkopplat, det blev visst tre.

Sladden är väl en vanlig standardsladd så den kan du byta om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag är på jakt efter en bra väggladdare för mina USB-prylar. Gärna en sån som har en strömförlängningskabel så man kan lägga dosan nånstans utan att behöva ha den direkt i uttaget. Jag vill gärna ha två vanliga USB uttag och två USBC. Det finns väldigt kraftfulla laddare gällande USBC men så fort man vill ha vettig laddning för vanlig USB, ja då är effekten betydligt svagare. Ett par jag tittat på med 2 USB-A uttag så delas 12W mellan dessa, vilket känns väldigt klent. Köper man endast en USB-A laddare är de oftast betydligt starkare.
Nån som har bra köptips för mig tro?

Jag köper alla mina laddare av märket baseus numera och gjort så många år, väldigt bra kvalité och stort utbud. Deras är dom enda jag testat som klarar att ladda mina batteribackuper med 100w och 120w regelbundet, först gången man ska använda dom ska man "kalibrerar" dom genom att ansluta sakerna man ska ladda och sedan sätta i och dra ur sladden 1-2 gånger. Räcker att göra första gången den ska användas.

https://a.aliexpress.com/_mqTSLHQ

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör nån 6port USB-A mojäng från Kjell.
2.4A på alla portar och ansluts med lös kabel ”8’an -kontakten”

Den har några år på nacken men fungerar skitbra än idag. Kanske att man hade velat ha några USB-C idag istället samt någon port åtminstone med fast charging.

Edit:
Det är denna jag har, typ;
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Och ersättaren med mina önskemål är nog den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-lad...

Enda nackdelen med ”ersättaren” är att det bara är 4portar totalt, hade gärna sett 6st igen.
Typ 4st USB-A och 2st USB-C hade vart lagom.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna om du behöver kräm för att ladda laptop.
90w på översta USB-c uttaget.

https://satechi.net/products/108w-pro-usb-c-pd-desktop-charge...

Jag ser att de nu släppt en version med 4st USB-c uttag istället. Den hade jag köpt om jag köpt nytt idag

Edit: såg att den som hänvisats på Kjell är i samma format fast med möjlighet till 60w*60w så den är nog också ett vettigt köp beroende på användning