Kompatibilitet/moderkort anser inte att min m2 är en bootable device

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet/moderkort anser inte att min m2 är en bootable device

Hej
Köpte nyss ett Am5 system med spec:
Ryzen 5 7600x
Asus prime x670e-pro
Kingston 32 GB 6000mhz (KF560C36BBEK2-32)
Xfx rx 6700 xt qick
Black NVMe SSD WDS500G2X0C
Corsair 850w RMx

Jag kommer in i bios men datorn anser inte att hårddisken är en bootable device. Jag har installerat Windows på den via Usb sticka och formaterat hårddisken innan. Drog även ned senaste bios på en annan usb och körde in senaste via easy Flash.

Vad tror ni kan vara fel och vad har ni för tips att lösa detta?

Återkom gärna om ni anser att jag har kommit med för lite information eller har frågor.

Permalänk

Hade du flera lagringsenheter inkopplade vid installatione?

Isf troligen att bootpartitionen hamnat på en annan lagringsenhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nej
Enbart usb med Windows och m2an

Permalänk
Medlem
Skrivet av TippMann:

Jag kommer in i bios men datorn anser inte att hårddisken är en bootable device. Jag har installerat Windows på den via Usb sticka och formaterat hårddisken innan. Drog även ned senaste bios på en annan usb och körde in senaste via easy Flash.

Om du formaterar manuellt innan installation, går det ofta fel.
Gör om det hela med att boota från stickan ta bort all formatering/partitioner, klicka uppdatera och sen nästa bara så bör det bli rätt..

Tänk också på att i bios med modern dator så väljer man inte vilken disk som är boot, utan det valda bör vara windows boot manager eller liknande lite beroende på moderkortsfabrikat...

Visst man kan förstås ställa in bios osv enligt old school också med legasy mm, om man av nån anledning vill det...

Troligaste är nog att ditt bios är inställt för UEFI boot och förväntar sig GPT formaterad disk, men att disken är MBR formaterad, och ja det går ju inte.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Formatera via Windows installationen.
Men när vi pratar om det, tror inte att jag radera formationerna utan enbart formaterade dem. Så antagligen det. Ska testa igen