Meta avtäcker Quest 3 – tunnare, bättre och dyrare

Permalänk
Melding Plague

Meta avtäcker Quest 3 – tunnare, bättre och dyrare

I gränslandet mellan åldrande Quest 2 och dyra Quest Pro petar Meta nu ut ett nytt headset, som till hösten lovar uppgraderingar av det mesta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Quest 2 kanske blir värt på black friday då..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tror djupsensorn kommer tillföra en del också, hintas lite om det i trailern.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att de har uppgraderat det mesta

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på OLED och högre PPI.. Min Quest 2 får duga ett tag till

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Marlowe:

Det ser ut som att de har uppgraderat det mesta

Haha, sluta! Inte alls som att du först fick mig att leta efter felet i en minut, och sedan dyka in för att försöka rätta till det

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Wittwang:

Haha, sluta! Inte alls som att du först fick mig att leta efter felet i en minut, och sedan dyka in för att försöka rätta till det

Kollektiv hjärtattack, minst.

Permalänk
Avstängd

Trist med LCD och ingen större skillnad i upplösningen.. gjorde en bra deal med pico 4 för 2666kr

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ögonspårning hade nog gjort en hel del, synd att de inte har det som val.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat förväntade jag mig mer. Återstår att se den testas men känns inte som något jag vill uppgradera till från min Quest.

En modern uppdaterad Vive (Pro) med stöd för trådlöst användande är nog vad jag vill se just nu.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Ser lite gran ut som en GPNVG, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ärligt talat förväntade jag mig mer. Återstår att se den testas men känns inte som något jag vill uppgradera till från min Quest.

En modern uppdaterad Vive (Pro) med stöd för trådlöst användande är nog vad jag vill se just nu.

Ärligt talat förväntade jag mig inget mer från facebook. inte ens som att quest2 var något mer än quest, och wuest "pro" har pannkakslinser och bättre kontroller som fick den att kosta 3x mer? Och de har bara höjt priset på headseten, inte sänkt. Inklusive inflation.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av krEJZi:

Quest 2 kanske blir värt på black friday då..

Så länge de inte börjar stänga ned funktionalitet likt de gjort för Quest 1 så kanske.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt intressant för det priset. Kanske slår till på någon rea, men till dess så får man köra vidare med Quest 2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Trist med LCD och ingen större skillnad i upplösningen.. gjorde en bra deal med pico 4 för 2666kr

2666? ett kap om du tycker det är ok och använder det såklart

testade för drygt 4k, men tyvärr inte bra nog att använda så fick returnera det. självs näsgrejen var ju ururselt och det skulle förstört produkten för sig själv, även om resten av problemen inte fanns.

men klart, jämfört med quest2, enda alternativet, får man bättre för mindre pengar.

Permalänk

Givet köp för min del..

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem

Blir nog en uppgradering eftersom jag spelar i VR nästan varje dag. Mest intresserad av trådlös PCVR men några spel som utannonserades idag på deras showcase såg riktigt bra ut och dom spelen kommer så klart vara lite bättre på Quest 3 än Quest 2.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag är lite nyfiken på hur det blir med denna HMD om man vill köra PCVR. Det är läckert med försöket att köra standalone-VR men det är fortfarande så crappy imho VS PCVR och att använda ett schysst GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Så länge de inte börjar stänga ned funktionalitet likt de gjort för Quest 1 så kanske.

Ska bara ha den för film. HEHE

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Jag är lite nyfiken på hur det blir med denna HMD om man vill köra PCVR. Det är läckert med försöket att köra standalone-VR men det är fortfarande så crappy imho VS PCVR och att använda ett schysst GPU.

Kommer fungera på samma sätt som Quest 2 fast bättre

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Jag är lite nyfiken på hur det blir med denna HMD om man vill köra PCVR. Det är läckert med försöket att köra standalone-VR men det är fortfarande så crappy imho VS PCVR och att använda ett schysst GPU.

Min gissning: XR2 Gen2 kan komma med Wifi7 och en bättre decoder, så det kan se meningsfullt bättre ut än Quest 2. Tror däremot inte att vi får se DisplayPort Alt Mode, så det kommer förmodligen fortfarande vara en komprimerad videoström som gäller.

Permalänk
Medlem

Kul att det händer lite på VR-fronten. Gissar att dom ville få ut nyheten innan Apples WWDC nu på måndag där det ryktas att Apple äntligen ska lansera sitt headset.

Tunnare är väldigt välkommet skulle jag säga. Bättre är såklart också trevligt även om jag främst kör via PC över AirLink. Lär dock inte uppgradera min Quest2 till något annat förrän jag har flyttat till något större, det behövs ganska stora fria ytor för att verkligen uppskatta VR har jag upptäckt.

Mixed reality vet jag inte om jag är så sugen på, men det kanske kan överraska om det kommer några bra use cases. Å andra sidan, rätt fett att ha ett videosamtal med nån i mixed reality så det ser ut som att dom (eller ja, deras avatar lär det väl bli) sitter i soffan bredvid en.

Permalänk
Medlem

"En av svagheterna med inbyggd hårdvara..."
Ehm, inbyggd processing möjligen. Svårt att bygga headset utan att "bygga in" nån form av hårdvara, menar jag.

Permalänk
Medlem

får hoppas mer på Index2..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kommer fungera på samma sätt som Quest 2 fast bättre

Kan ju hoppas iaf. Känns som de övergett Rift och PC VR helt efter Quest 2. Händer inget på spelfronten heller. Hoppas verkligen inte de tar bort airlink utan fortsätter stödja för oss med bra burkar och wifi.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ögonspårning hade nog gjort en hel del, synd att de inte har det som val.

Håller med. VR utan ögonspårning käns lika meningsfullt som en smartphone utan touchskärm. Det kommer bli svårt att övertyga någon som har upplevt de intuitiva interaktionsmöjligheter som är möjliga med ögonspårning, att gå tillbaka till att styra allt via laserpekar igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rwkk:

2666? ett kap om du tycker det är ok och använder det såklart

testade för drygt 4k, men tyvärr inte bra nog att använda så fick returnera det. självs näsgrejen var ju ururselt och det skulle förstört produkten för sig själv, även om resten av problemen inte fanns.

men klart, jämfört med quest2, enda alternativet, får man bättre för mindre pengar.

Japp, används. VR är det ultimata vad gäller inlevelse, finns en hel del spel och övrig media som man kan använda bara man letar sig fram till den.
Finns ingen som helst monitor eller TV som kommer i närheten, oavsett storlek.

Näsgrejen har som tur är inte blivit ett problem för mig, att ställa in ögonavstånd är enklare med Picot i jämförelse med Quest 2 som har överlägset bäst ljud, ger bra virtuell liknande ljud.

Har även sen tidigare Quest 1, och där ger OLED vissa fördelar i mörkare spel, LCD kontrasten är tyvärr usel..så behåller bägge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Min gissning: XR2 Gen2 kan komma med Wifi7 och en bättre decoder, så det kan se meningsfullt bättre ut än Quest 2. Tror däremot inte att vi får se DisplayPort Alt Mode, så det kommer förmodligen fortfarande vara en komprimerad videoström som gäller.

Värdelöst om de inte har DisplayPort efter alla problem med USB. Meta lär ju dock inte bry sig särskilt mycket om PCVR, och några problem lär de inte fixa innan headseten börjar explodera i ansiktet på folk.

Hoppas andra företag lanserar bättre produkter snart. Är det inte dags för Valve att presentera något nytt, eller är det lite som att vänta på Half Life 3?

Permalänk
Medlem

Meh... blir att vänta på Index 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Kan ju hoppas iaf. Känns som de övergett Rift och PC VR helt efter Quest 2. Händer inget på spelfronten heller. Hoppas verkligen inte de tar bort airlink utan fortsätter stödja för oss med bra burkar och wifi.

Dom kommer nog inte ge upp pcvr stöd via link/airlink.
Men mitt tips är att klra virtual desktop ist.
Myclet bättre än airlink och pushar trådlös pcvr tekniken mer.
Nu har beta version av VD introduserat högre bitrate, qualcomm super resolution mm. Dvs programet ligger i framkant jämfört med metas egna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc