Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Förbereda tapetserade väggar för målning

Permalänk
Medlem

Förbereda tapetserade väggar för målning

Okej, hoppas att någon pigg hemmafixare får syn på det här inlägget, för jag behöver råd i en fråga som jag inte lyckats googla fram ett bra svar på.

Jag och sambon ska måla om vardagsrummet där väggarna i dagsläget är tapetserade. Kruxet är bara att under tapeten så sitter en äldre tapet där de gjort överlappande skarvar. Detta syns alltså igenom den yttersta tapeten, och min fundering är hur vi bäst ska gå tillväga för att få bort dessa skarvar.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Okej, hoppas att någon pigg hemmafixare får syn på det här inlägget, för jag behöver råd i en fråga som jag inte lyckats googla fram ett bra svar på.

Jag och sambon ska måla om vardagsrummet där väggarna i dagsläget är tapetserade. Kruxet är bara att under tapeten så sitter en äldre tapet där de gjort överlappande skarvar. Detta syns alltså igenom den yttersta tapeten, och min fundering är hur vi bäst ska gå tillväga för att få bort dessa skarvar.

Tapetborttagare, spackla och slipa. Alternativt renoveringstapet. Att bara skära bort skarvarna och spackla ger inget bra resultat, speciellt inte i släpljus.

Gör förarbetet ordentligt, så ofta målas det inte om.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Själv körde jag med ånga då väggarna är av betong. Hela nedervåningen, kök, vardagsrum, hall, sovrum tog ca en vecka att ta bort all tapet ner till betongen. Efter det så drog målaren ett tunt lager spackel innan det målades och blev hur jämnt och fint som helst.
Har du däremot gips och/eller träskiva bör du välja annan lösning.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Tapetborttagare, spackla och slipa. Alternativt renoveringstapet. Att bara skära bort skarvarna och spackla ger inget bra resultat, speciellt inte i släpljus.

Gör förarbetet ordentligt, så ofta målas det inte om.

Renoveringstapet hade jag helt lyckats missa. Verkar ju supersmidigt? Har du någon erfarenhet av dessa och kan svara på hur det blir med skarvar mellan våderna?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Renoveringstapet hade jag helt lyckats missa. Verkar ju supersmidigt? Har du någon erfarenhet av dessa och kan svara på hur det blir med skarvar mellan våderna?

Är det överlappande skarvar kommer det synas igenom, men lite "dämpade". Den tapeten är bra på att jämna ut mindre ojämnheter, framförallt gropar (skruvhål, sprickor etc). Är det en ojämnhet över en större yta kommer renoveringstapeten följa efter den. I alla fall den jag använde (easycover tror jag den hette)

Permalänk

Skarvar spacklar man, låter torka, spacklar igen..

jag brukar rolla tapetlim eller vävlim över hela väggarna först för att se vart tapeten reser sig eller bildar bubblor, för detta kan med stor säkerhet inträffa efter att man målat, och då har man målat helt i onödan, ibland är det enorma partier av gamal tapet som måste bort och då måste man bredspackla.

Att måla väggar är oerhört "riskabelt" då det kan innebära en helt extremt mängd jobb om man har otur, då ångrar man bittert att man istället inte bara tapetserade (visst, även där kan något lager från äldre tapeter resa sig och det kan bli bubblor, men risken är mycket mindre).

Jobbade som målare i 20 år och har både tapetserat och målat om väggar hemma säkert 30-tal ggr genom åren

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Vi skarvade dikt an med våderna när jag testade renoveringstapet, det blir en synlig linje, men det kan jag leva med. Att spackla skarven blev inte bättre då det blir en annan finnish än tapeten.

Jag valde det i ett rum där det satt vävtapet som var helt förjävlig att få bort. Övriga rum ångade jag, och sen bredspackel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10