Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Nu har jag haft en PC kopplad direkt till tjänstefördelaren under två nätter. Första natten utan avbrott men inatt så fick jag samma problem som jag haft med router inkopplad. Tappar internet men bryter jag strömmen till tjänstefördelaren så kommer det tillbaka. Så jag tänker att jag kan utesluta att problemet ligger i "min" utrustning. Antagligen fel på tjänstefördelaren tänker jag.

Då får du göra en felsökning och felanmälan hos din leverantör där de ber fibernätet övervaka förbindelsen medans bara datorn är kopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Spanning tree är layer 2, Mac adresser. Inte Layer 3 - ip-lager.

En av sätten o få spanning tree är att brygga två portar, antigen olika vlan eller samma.

Det är nog nånstans i nätet som nån kopplat i något.

Se mitt tidigare inlägg - operatören kan välja att stänga porten så snart de ser spanning-tree på porten. Stäng av det på den port som går mot ISP.

Permalänk
Medlem

"Sök och du skall finna."

Jag har alltså EXAKT samma uppsättning och EXAKT samma problem. Hade bekymmer återkommande för något år sedan, blev uppehåll ett tag och nu är det tillbaka värre än någonsin. Kopplar ner titt som tätt. Jag behöver dock inte starta om något. Drar helt sonika ut TP-kabeln och kopplar in den igen och voilá lampan på DECO lyser grönt. Tror dock inte problemet är DECO-relaterat eftersom mina direktkopplade (inte sant, via switch) enheter också tappar det ibland. Gör samma sak där, TP-kabel ut och in i swithen.

Vari ligger problemet och framförallt finns någon lösning?

Permalänk
Medlem

Fick svar från leverantör:

Det finns för många enheter som använder publik IP. Problemet som uppstår är att enheterna tar IP från varandra.

Lösningen:

Anslut WAN-porten på routern till LAN-porten på internetboxen. Sedan ska de andra enheterna anslutas till LAN-porten på routern.

Använd alltså router, inte Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maali:

Fick svar från leverantör:

Det finns för många enheter som använder publik IP. Problemet som uppstår är att enheterna tar IP från varandra.

Lösningen:

Anslut WAN-porten på routern till LAN-porten på internetboxen. Sedan ska de andra enheterna anslutas till LAN-porten på routern.

Använd alltså router, inte Switch.

Jag har för mig att Deco-enheterna (vilken TS hade kopplad direkt efter mediaomvandlaren) agerar router, och TS switchar var kopplade efter den, inte före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har för mig att Deco-enheterna (vilken TS hade kopplad direkt efter mediaomvandlaren) agerar router, och TS switchar var kopplade efter den, inte före.

Jag har en del Deco före switch direkt efter fiberomvandlaren och del via switch. Nu kopplade jag bort en av datorernasom var kopplad via switch (kör den på wifi) och voilà inga avbrott längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maali:

Jag har en del Deco före switch direkt efter fiberomvandlaren och del via switch. Nu kopplade jag bort en av datorernasom var kopplad via switch (kör den på wifi) och voilà inga avbrott längre.

Om du har en router som sköter DHCP efter tjänstefördelaren (fiberomvandlaren) så är inte problemet att enheterna tar publik IP från varandra.

Men du kanske har felkonfigurerat den första Deco-enheten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om du har en router som sköter DHCP efter tjänstefördelaren (fiberomvandlaren) så är inte problemet att enheterna tar publik IP från varandra.

Men du kanske har felkonfigurerat den första Deco-enheten.

Hur ska den konfigureras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maali:

Hur ska den konfigureras?

Den ska kopplas till fiberomvandlaren, se till att ställ den i "routerläge" i appen.
Allt annat du kopplar i nätverket (datorer och switchar) ska kopplas efter decon.

Det låter just nu lite oklart om du har decon och en switch kopplat till fiberomvandlaren, är alltid bra att rita upp hur det är kopplat

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Den ska kopplas till fiberomvandlaren, se till att ställ den i "routerläge" i appen.
Allt annat du kopplar i nätverket (datorer och switchar) ska kopplas efter decon.

Det låter just nu lite oklart om du har decon och en switch kopplat till fiberomvandlaren, är alltid bra att rita upp hur det är kopplat

Så här:
Fiberomvandlarare - switch - switch - Deco, dator och fortigate

Fiberomvandlare - Deco - smartbelsysninghub

Det går alltså två tp kablar från fiberomvandlaren. Jag har två olika Deco-nätverk, ett i huset och ett på kontoret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maali:

Så här:
Fiberomvandlarare - switch - switch - Deco, dator och fortigate

Fiberomvandlare - Deco - smartbelsysninghub

Det går alltså två tp kablar från fiberomvandlaren. Jag har två olika Deco-nätverk, ett i huset och ett på kontoret.

Då har du kopplat olämpligt och skapat 2 olika lan och får troligen adressproblem, du ska bara koppla in en enda enhet för datakommunikation i tjänstefördelaren för övriga portar på den är för tv och tele även om den har 4 portar.
Dessutom blir det ingen vettig meshfunktion heller eftersom dina meshnoder hamnar på olika logiska nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maali:

Så här:
Fiberomvandlarare - switch - switch - Deco, dator och fortigate

Fiberomvandlare - Deco - smartbelsysninghub

Det går alltså två tp kablar från fiberomvandlaren. Jag har två olika Deco-nätverk, ett i huset och ett på kontoret.

Som tidigare skriver så är det fel (om du inte också betalar för två uppkopplingar från din leverantör) då de saker (switch/deco) kommer att bråka om att ta din publika ip-adress.
Dessutom ska du inte koppla switch direkt efter din fiberomvandlare då de inte har någon routing-kapacitet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Som tidigare skriver så är det fel (om du inte också betalar för två uppkopplingar från din leverantör) då de saker (switch/deco) kommer att bråka om att ta din publika ip-adress.
Dessutom ska du inte koppla switch direkt efter din fiberomvandlare då de inte har någon routing-kapacitet

Det intressanta här är att det funkar förutsatt att jag inte kopplar tp från switch till dator i den övre beskrivningen (omvandlare - switch - Deco, dator fortigate). Om jag kör dator via Deco-Wi-Fi istället så funkar det alldeles utmärkt trots ”felkopplingen”.

Dock troligen mer stabilt att göra som du skriver. Vet ej om min leverantör ger två adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Som tidigare skriver så är det fel (om du inte också betalar för två uppkopplingar från din leverantör) då de saker (switch/deco) kommer att bråka om att ta din publika ip-adress.
Dessutom ska du inte koppla switch direkt efter din fiberomvandlare då de inte har någon routing-kapacitet

Som han beskriver hade han nog datorn direktansluten, så tre enheter som vill ha ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som han beskriver hade han nog datorn direktansluten, så tre enheter som vill ha ip.

På ena porten till omvandlaren hade jag tre (?) enheter som ville ha IP-adress (Deco, dator, fortigate(som en dator till är ansluten till)) och på den andra enbart en Deco.

Totalt fyra enheter som vill ha IP? Och nu blir det vara tre? Fortigate funkar som en router så den skapar väl inte egen adress, eller? Blir det två enheter nu?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En router behöver en WAN-IP jo, den kan också i folkmun skapa IP-adresser för ditt nätverk(DHCP) om den är konfad så
Alla dina enheter ska vara inkopplade efter din router, inget annat!

Varför fortigate och Deco router? Hur är båda konfade?

Omvandlare > Router > 1 port > Switch > Deco Mesh och alla andra enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maali:

På ena porten till omvandlaren hade jag tre (?) enheter som ville ha IP-adress (Deco, dator, fortigate(som en dator till är ansluten till)) och på den andra enbart en Deco.

Totalt fyra enheter som vill ha IP? Och nu blir det vara tre? Fortigate funkar som en router så den skapar väl inte egen adress, eller? Blir det två enheter nu?

kolla så du har: Fiberdosa > WAN port på Router > Från LAN port på routern till Switch > Enheter
Koppla inte: Fiberdosa > Switch > Enheter
Du får inte så många ip-adresser från din ISP för att det skall funka

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maali:

På ena porten till omvandlaren hade jag tre (?) enheter som ville ha IP-adress (Deco, dator, fortigate(som en dator till är ansluten till)) och på den andra enbart en Deco.

Totalt fyra enheter som vill ha IP? Och nu blir det vara tre? Fortigate funkar som en router så den skapar väl inte egen adress, eller? Blir det två enheter nu?

Man kan koppla in många klienter men det är bara en i taget som kan kommunicera och funktionen blir slumpmässig eftersom den tilldelade adressen/erna kommer att hoppa runt mellan det som kopplats in på felaktigt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maali:

På ena porten till omvandlaren hade jag tre (?) enheter som ville ha IP-adress (Deco, dator, fortigate(som en dator till är ansluten till)) och på den andra enbart en Deco.

Totalt fyra enheter som vill ha IP? Och nu blir det vara tre? Fortigate funkar som en router så den skapar väl inte egen adress, eller? Blir det två enheter nu?

Du hade inte beskrivit vart du har din Fortigate. Två direktkopplade Deco och en direktkopplad router/brandvägg är mycket riktigt tre.

Du bör bara ha brandväggen direktkopplad, kör Deco som accesspunkt. Även om din leverantör har fyra ip-adresser kan inte funktion garanteras på det viset du gör, ta bort allt som kan fela och sätt upp din brandvägg/router så lirar nog allt.

Permalänk
Medlem

Toppen! Tack för all input. Ska skaffa en router och koppla via den istället för direkt via switch.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Maali:

Toppen! Tack för all input. Ska skaffa en router och koppla via den istället för direkt via switch.

Du har/hade både DECO-prylar och Fortigate, vad ska du med en tredje router till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har/hade både DECO-prylar och Fortigate, vad ska du med en tredje router till?

Räcker det att köra
fiberomvandlaren -> deco -> switch och därefter
En port till Fortigate -> arbetsdator
En port till deco2 -> stationär

Vill inte koppla annat än arbete via fortigate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Nu har jag haft en PC kopplad direkt till tjänstefördelaren under två nätter. Första natten utan avbrott men inatt så fick jag samma problem som jag haft med router inkopplad. Tappar internet men bryter jag strömmen till tjänstefördelaren så kommer det tillbaka. Så jag tänker att jag kan utesluta att problemet ligger i "min" utrustning. Antagligen fel på tjänstefördelaren tänker jag.

Hur löste du problemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maali:

Räcker det att köra
fiberomvandlaren -> deco -> switch och därefter
En port till Fortigate -> arbetsdator
En port till deco2 -> stationär

Vill inte koppla annat än arbete via fortigate.

Om det är rätt konfigurerat borde det fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maali:

Räcker det att köra
fiberomvandlaren -> deco -> switch och därefter
En port till Fortigate -> arbetsdator
En port till deco2 -> stationär

Vill inte koppla annat än arbete via fortigate.

Det lät som du redan hade provat detta? Ska inte göra någon skillnad om du kopplar direkt till mediaomvandlaren eller en switch till dito.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Maali:

Räcker det att köra
fiberomvandlaren -> deco -> switch och därefter
En port till Fortigate -> arbetsdator
En port till deco2 -> stationär

Vill inte koppla annat än arbete via fortigate.

Ska funka ja

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Hur löste du problemet?

Bytte till en ny fiberkonverter

Permalänk

Jag har liknande problem som TS. Mitt nätverk ballar ur emellanåt.

Jag har ett äldre M5 system där jag ofta tappar internet via MEshsystmet. Vet ej om en eller flera av puckarna är kassa.
Problemen började lite ett tag efter att jag bytte internetleverantör. Trodde det var detta som var problemet.
Ett tag var det hur ofta som helst. även saker som var kopplade med kabel till tele2s router kopplades ner.

Hittade boven av en slump, det var en dålig nätverkskabel till min huvdudeco. Sen blev problemet betydligt mindre. Dock så börjar det öka igen.
Ska tillägga att varje gång mesh systemet går ner, vilket händer allt oftare så har jag testat att gå över till TEle2 routerns wifi och det fungerar utmärkt. Så felet ligger i Mesh nätverket.

Nyligen la nätdelen av på huvuddecon. Ersatte bara med en random laddklump. Misstänker att någon mer enhet med backhaul kanske har en dålig kabel eller så börjar en av puckarna vara trasig.
Tänkte orkar inte felsöka och ha en och en inkopplad utan uppgradera hela systemet till modernare Deco.

Nån som har erfarenhet av om man bvorde ta XE75 eller X50, båda är bra pris just nu. trepack x50 eller 2 pack xe75 som finns