Permalänk

Råd om skrivarköp

Hej,

jag kan relativt mycket om datorer, men skrivare har jag NOLL koll på så jag behöver lite råd.

Min mamma letar en skrivare, den ska kunna skriva ut mycket, och snabbt, hemma, det ska alltså inte vara en sån stor på hjul som väger hur mycket som helst, men en bra att ha i hemmet, antar att det är laser iaf, svartvitt.

Hon har idag en HP LaserJet Pro M102a men den håller inte riktigt måttet när hon skriver ut mycket, efter ett tag så börjar föregående sida även synas på nästkommande sida, blir som rester kvar, kanske blir varm? En grov killgissning.

Så, vad ska hon köpa för att den ska kunna skriva ut mycket!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Hej,

jag kan relativt mycket om datorer, men skrivare har jag NOLL koll på så jag behöver lite råd.

Min mamma letar en skrivare, den ska kunna skriva ut mycket, och snabbt, hemma, det ska alltså inte vara en sån stor på hjul som väger hur mycket som helst, men en bra att ha i hemmet, antar att det är laser iaf, svartvitt.

Hon har idag en HP LaserJet Pro M102a men den håller inte riktigt måttet när hon skriver ut mycket, efter ett tag så börjar föregående sida även synas på nästkommande sida, blir som rester kvar, kanske blir varm? En grov killgissning.

Så, vad ska hon köpa för att den ska kunna skriva ut mycket!

Vad pratar vi om för volymer? Skriver hon ut kommersiellt, eller finns det någon intresseförening som kan ta en del av den ekonomiska smällen?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du byter trumman i den nuvarande skrivaren så är det bara att köra på sen. Man behöver byta trumman då och då precis som man behöver byta toner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Hej,

jag kan relativt mycket om datorer, men skrivare har jag NOLL koll på så jag behöver lite råd.

Min mamma letar en skrivare, den ska kunna skriva ut mycket, och snabbt, hemma, det ska alltså inte vara en sån stor på hjul som väger hur mycket som helst, men en bra att ha i hemmet, antar att det är laser iaf, svartvitt.

Hon har idag en HP LaserJet Pro M102a men den håller inte riktigt måttet när hon skriver ut mycket, efter ett tag så börjar föregående sida även synas på nästkommande sida, blir som rester kvar, kanske blir varm? En grov killgissning.

Så, vad ska hon köpa för att den ska kunna skriva ut mycket!

Kanske kan vara värt att kika på om hon kört originaltoner, och eventuellt byta trumman?
https://www.dustinhome.se/product/5010996618/trumma-svart-19a...

Beror nog förvisso på vad som räknas som "efter ett tag" 2h av konstanta utskrifter så är det nog inte så konstigt om saker bråkar, är det efter 5-10 sidor så kan det vara värt att hålla igång befintlig.

Jag själv kör med Brother, till stor del pågrund av bättre garanti än HP/Samsung.
9020CDW står hos far, 3550CDW hos mig. de är dock betydligt större än den hon har idag, men skriver ut både i färg och har scanner/kopiator samt skriver ut dubbelsidigt.

Frågan är ju egentligen budget/krav och vad som egentligen är "för stort"

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

"Brother" verkar vara de enda skrivarna som inte håller på med fuffens numera.
HP är ju ökända för att låsa in användare och t.o.m. "bricka" skrivare med pushade uppdateringar.

Permalänk

Hon är egen företagare och jobbar med redovisning, så det är ju en bunt med sånna papper hon skriver ut, svårt att säga mäng, den står ju inte och skriver i timmen utan det är en bunt då och då.

Budgeten är väl, lite beroende på hur mycket bättre den är, men säkg 5-10k? Behöver då inte vara färg.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Hon är egen företagare och jobbar med redovisning, så det är ju en bunt med sånna papper hon skriver ut, svårt att säga mäng, den står ju inte och skriver i timmen utan det är en bunt då och då.

Budgeten är väl, lite beroende på hur mycket bättre den är, men säkg 5-10k? Behöver då inte vara färg.

I det spannet ska man kunna få bra skrivare. Jag har haft tidigare god erfarenhet av Kyocera och Canon, men har svårt att tänka mig att något val är riktigt uselt. Det bästa kan vara att ta kontakt med exempelvis säljavdelningen hos Dustin och be om råd baserat på den info du har.

Permalänk
Medlem

vi kör dessa på jobbet: https://www.dustinhome.se/product/5011157827/ecosys-p3155dn-a...

står i dammig industrimiljö och har ändå levererat perfekta utskrifter i åratal nu utan strul.

här är en billigare modell som säkert fungerar lika bra:

https://www.dustinhome.se/product/5011100559/ecosys-p2040dn-a...

vi har haft hp, brother och canon innan för "industrial" och det har bara strulat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.