Bankernas teckengränser i meddelandefält
Det har väl inte undgått någon att man kan skriva en egen beskrivning när man överför pengar mellan konton i samma bank eller mellan konton i olika banker. Men jag undrar om jag är ensam i att fundera över varför gränsen för hur många tecken man får skriva skiljer sig betydligt mellan bankerna? Inte nog med att antalet tillåtna tecken skiljer sig mellan banker, det skiljer sig också inom samma bank, beroende på om man använder dess internetbank ("Webb" i tabellen) eller dess mobilapp ("App" i tabellen).
Hos Swedbank kan man skriva 35 tecken i internetbanken, vilket är jämförelsevis väldigt generöst, men man kan endast skriva 14 tecken i deras app, vilket är väldigt snålt.
SEB har i skrivande stund Sveriges dyraste internetbank, men de är mest snåla med hur många tecken man får skriva. Hos SEB kan man skriva 12 tecken i internetbanken och samma antal tecken i deras app.
Hos Skandia kan man skriva 30 tecken i internetbanken, och 30 i deras app. De är mest generösa. Det gällde fram till version 5.14.17 som släpptes i december förra året. Men sedan de släppte version 6.0.0 som bygger på en ny design, så har de begränsat antalet tecken till 12.
"Meddelandet får inte innehålla fler än 12 tecken."
Samtidigt som 30 tecken fortfarande gällde i internetbanken. Den begränsningen fanns kvar även i version 6.8.1 och 6.10.1. Ända fram till 6.14.1 då de ändrade tillbaka till 30 för bara två dagar sedan.
"Meddelandet får inte innehålla fler än 30 tecken."
Att de ändrade tillbaka kan bero på att jag tog kontakt och invände mot det här. Som jag förstår så är deras Android app en hybridapp, dvs. en webbapp i ett native skal. I alla fall version 5.14.17 och de äldre var det. Version 6.0.0 och framåt känns mer som en native Android app, med animationer, mörkt tema, med mera. Det kan förklara varför begränsningen inte fanns i de äldre versionerna. De satte en hårdare teckengräns i den nya appen, även fast deras backend hade stöd för 30 tecken, om deras internetbank är en indikator man kan rätta sig efter.
Antal tillåtna tecken i meddelandefält
. Webb App App version
SEB 12 12 13.2.1
Swedbank 35 14 7.54.0
Skandia 30 30 5.14.17
Skandia 30 12 6.0.0
Skandia 30 12 6.8.1
Skandia 30 12 6.10.1
Skandia 30 30 6.14.1
Det är de banker jag är kund i som jag har kunnat jämföra. Men jag undrar, varför ser det ut så här? Finns det ingen gemensam standard? Vem är det som sätter standarder för sånt här?
Enligt en källa som jag hittade så kan ett "reference number" som mest vara 18 tecken långt. Jag vet inte vad "reference number" blir hos svenska banker, men jag gissar på att det är OCR numret.
How long is a bank transfer reference number?
For payment references on a bank transfer, there is a limit of 18 characters, so you’ll need to make sure you don’t exceed this total in order for your bank transfer to successfully be completed. If you do happen to receive a reference number from a company that is too long, then make sure you get in touch with them as soon as possible to rectify the situation.
Källan är "World Remit" som jag inte vet något om, annat än att det är en tjänst där man kan skicka pengar internationellt. Så jag förmodar att de kan det här med pengar i ett globalt perspektiv, och vad man får och inte får skriva i olika fält. De är väl jämförbara med Western Union.
När jag sökte vidare så hittade jag en sida hos Beyond Bank Australia som gör skillnad på "Reference field" och "Description field". Där de uppger att fältet för beskrivning ("Description field") kan vara upp till 280 tecken långt.
When completing a transfer, what are the Description and Reference fields used for?
The Description field is used to explain what the payment is for. You can use up to 280 characters in this field. This field is visible for both the sender and the recipient.
The Reference field is a short description that can be used for things like providing a receipt or invoice number for your records. This field is visible for the sender only.
Det här står under deras Frequently Asked Questions. De har dessutom lagt in det i kategorin "Mobile Banking". Om det betyder vad jag tror att det betyder, så kan kunderna i denna bank skriva hela 280 tecken. Så min fråga är, varför är de svenska bankerna så snåla då? Det får även 35 tecken att se snålt ut.
Jämför man Swedbank och SEB, dvs. 35 jämfört med 12, så är det en skillnad på 23 byte om det är vanlig teckenkodning med en byte per tecken. Om varje kund gör 100 överföringar per år, använder alla tillåtna tecken, och vardera bank har 10 miljoner kunder, så är det en skillnad på 23 GB per år för att lagra transaktionsdetaljer för samtliga kunder.
Så mycket diskutrymme sparar SEB varje år alltså genom att begränsa antalet tecken till 12, jämfört med Swedbank. Varje kund står för 1,2 kB per år hos SEB, och 3,5 kB per år hos Swedbank, om varje kund gör 100 överföringar per år och använder alla tillåtna tecken.
Men i verkligheten så kommer inte alla kunder göra lika många överföringar per år. Några kommer inte göra några överföringar alls, och de som gör det kommer inte använda allt teckenutrymme, men en del kunder kommer säkert önska att de kunde skriva mer än vad som är tillåtet. Det är ju inte de som skriver mindre än vad gränsen är som kommer höra av sig och klaga. För mig personligen räcker det med 20 tecken. Jag skriver aldrig mer än så. Men jag tycker det är dumt nog att sätta så låga gränser (eller höga gränser om man ska tänka logiskt).
En annan fråga som är relaterad till det här, som jag tycker är intressant, är vilka tecken man får använda. Jag förstår att banksystemet är äldre än Internet och måste vara kompatibelt mellan länderna, såväl i väst som i öst. Men har det inte hänt något på 30 år? Varför drar man inte nytta av Unicode här? Inte för att jag vill kunna se Emoji tecken som 💩 i transaktionslistan i banken, men jag har inget emot 💵 eller 💶 i kombination med landsflagga vid internationella överföringar.
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111