Bankernas teckengränser i meddelandefält

Permalänk

Bankernas teckengränser i meddelandefält

Det har väl inte undgått någon att man kan skriva en egen beskrivning när man överför pengar mellan konton i samma bank eller mellan konton i olika banker. Men jag undrar om jag är ensam i att fundera över varför gränsen för hur många tecken man får skriva skiljer sig betydligt mellan bankerna? Inte nog med att antalet tillåtna tecken skiljer sig mellan banker, det skiljer sig också inom samma bank, beroende på om man använder dess internetbank ("Webb" i tabellen) eller dess mobilapp ("App" i tabellen).

Hos Swedbank kan man skriva 35 tecken i internetbanken, vilket är jämförelsevis väldigt generöst, men man kan endast skriva 14 tecken i deras app, vilket är väldigt snålt.

SEB har i skrivande stund Sveriges dyraste internetbank, men de är mest snåla med hur många tecken man får skriva. Hos SEB kan man skriva 12 tecken i internetbanken och samma antal tecken i deras app.

Hos Skandia kan man skriva 30 tecken i internetbanken, och 30 i deras app. De är mest generösa. Det gällde fram till version 5.14.17 som släpptes i december förra året. Men sedan de släppte version 6.0.0 som bygger på en ny design, så har de begränsat antalet tecken till 12.

Citat:

"Meddelandet får inte innehålla fler än 12 tecken."

Samtidigt som 30 tecken fortfarande gällde i internetbanken. Den begränsningen fanns kvar även i version 6.8.1 och 6.10.1. Ända fram till 6.14.1 då de ändrade tillbaka till 30 för bara två dagar sedan.

Citat:

"Meddelandet får inte innehålla fler än 30 tecken."

Att de ändrade tillbaka kan bero på att jag tog kontakt och invände mot det här. Som jag förstår så är deras Android app en hybridapp, dvs. en webbapp i ett native skal. I alla fall version 5.14.17 och de äldre var det. Version 6.0.0 och framåt känns mer som en native Android app, med animationer, mörkt tema, med mera. Det kan förklara varför begränsningen inte fanns i de äldre versionerna. De satte en hårdare teckengräns i den nya appen, även fast deras backend hade stöd för 30 tecken, om deras internetbank är en indikator man kan rätta sig efter.

Antal tillåtna tecken i meddelandefält . Webb App App version SEB 12 12 13.2.1 Swedbank 35 14 7.54.0 Skandia 30 30 5.14.17 Skandia 30 12 6.0.0 Skandia 30 12 6.8.1 Skandia 30 12 6.10.1 Skandia 30 30 6.14.1

Det är de banker jag är kund i som jag har kunnat jämföra. Men jag undrar, varför ser det ut så här? Finns det ingen gemensam standard? Vem är det som sätter standarder för sånt här?

Enligt en källa som jag hittade så kan ett "reference number" som mest vara 18 tecken långt. Jag vet inte vad "reference number" blir hos svenska banker, men jag gissar på att det är OCR numret.

Citat:

How long is a bank transfer reference number?

For payment references on a bank transfer, there is a limit of 18 characters, so you’ll need to make sure you don’t exceed this total in order for your bank transfer to successfully be completed. If you do happen to receive a reference number from a company that is too long, then make sure you get in touch with them as soon as possible to rectify the situation.

Källan är "World Remit" som jag inte vet något om, annat än att det är en tjänst där man kan skicka pengar internationellt. Så jag förmodar att de kan det här med pengar i ett globalt perspektiv, och vad man får och inte får skriva i olika fält. De är väl jämförbara med Western Union.

När jag sökte vidare så hittade jag en sida hos Beyond Bank Australia som gör skillnad på "Reference field" och "Description field". Där de uppger att fältet för beskrivning ("Description field") kan vara upp till 280 tecken långt.

Citat:

When completing a transfer, what are the Description and Reference fields used for?

The Description field is used to explain what the payment is for. You can use up to 280 characters in this field. This field is visible for both the sender and the recipient.

The Reference field is a short description that can be used for things like providing a receipt or invoice number for your records. This field is visible for the sender only.

Det här står under deras Frequently Asked Questions. De har dessutom lagt in det i kategorin "Mobile Banking". Om det betyder vad jag tror att det betyder, så kan kunderna i denna bank skriva hela 280 tecken. Så min fråga är, varför är de svenska bankerna så snåla då? Det får även 35 tecken att se snålt ut.

Jämför man Swedbank och SEB, dvs. 35 jämfört med 12, så är det en skillnad på 23 byte om det är vanlig teckenkodning med en byte per tecken. Om varje kund gör 100 överföringar per år, använder alla tillåtna tecken, och vardera bank har 10 miljoner kunder, så är det en skillnad på 23 GB per år för att lagra transaktionsdetaljer för samtliga kunder.

Så mycket diskutrymme sparar SEB varje år alltså genom att begränsa antalet tecken till 12, jämfört med Swedbank. Varje kund står för 1,2 kB per år hos SEB, och 3,5 kB per år hos Swedbank, om varje kund gör 100 överföringar per år och använder alla tillåtna tecken.

Men i verkligheten så kommer inte alla kunder göra lika många överföringar per år. Några kommer inte göra några överföringar alls, och de som gör det kommer inte använda allt teckenutrymme, men en del kunder kommer säkert önska att de kunde skriva mer än vad som är tillåtet. Det är ju inte de som skriver mindre än vad gränsen är som kommer höra av sig och klaga. För mig personligen räcker det med 20 tecken. Jag skriver aldrig mer än så. Men jag tycker det är dumt nog att sätta så låga gränser (eller höga gränser om man ska tänka logiskt).

En annan fråga som är relaterad till det här, som jag tycker är intressant, är vilka tecken man får använda. Jag förstår att banksystemet är äldre än Internet och måste vara kompatibelt mellan länderna, såväl i väst som i öst. Men har det inte hänt något på 30 år? Varför drar man inte nytta av Unicode här? Inte för att jag vill kunna se Emoji tecken som 💩 i transaktionslistan i banken, men jag har inget emot 💵 eller 💶 i kombination med landsflagga vid internationella överföringar.

Förtydligade vad tabellen visar. La till en paragraf om Unicode.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Kul frågeställning. Jag hoppas någon med insyn i bankvärlden hoppar in och svarar.

Jag tippar på att svaret handlar om urgamla stordatorsystem och, i det fallet att systemen blivit moderniserade, gamla filformat med fasta fältlängder som blivit kvar på grund av interoperabilitet mellan banker och andra organisationer.

Eftersom du har tillgång till en mängd konton så skulle du (i teorin i alla fall, det kanske blir bökigt bokföringsmässigt) genomföra ett gäng interoperabilitetstester. Vad händer med meddelandet när det skickas från ett system/bank med en lång fältlängd och sedan observeras i mottagande system/bank med kortare fältlängd? Trunkeras meddelandet på vägen eller har mottagande system faktiskt stöd för längre längder?

Det är rätt troligt att SEB har rättat sig efter det absolut värsta fallet, att någon mottagande bank någonstans i världen bara kan ta emot 12 tecken, medan de själva kan ta emot betydligt längre meddelanden. De andra bankerna kanske har valt att hantera det vanligaste fallet och struntar i om meddelandet trunkeras i vissa ovanliga fall. Jag känner inte till någon internationell standard, men om det finns en så är det antagligen SWIFT du ska kolla upp.

Att en och samma bank har olika regelverk i app och på webb kan ha tekniska orsaker, men jag skulle tippa på dålig koordination och oskicklighet.

/f.d specialist på systemintegration

Edit: Teckenkodning är ju för övrigt en bra poäng. Har du testat hur många tecken respektive app/webb accepterar om man bara använder tecken som kräner 32 bitar att koda?

Permalänk
Medlem

Intressant fråga. Har inte något bra svar. Men förutom SWIFT så används väl SEPA i Europa. Så en tanke skulle kunna vara att man tagit det minsta som alla standarder tillåter. Fast det svarar inte på frågan varför det verkar skilja på web och i appar.

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Det har väl inte undgått någon att man kan skriva en egen beskrivning när man överför pengar mellan konton i samma bank eller mellan konton i olika banker. Men jag undrar om jag är ensam i att fundera över varför gränsen för hur många tecken man får skriva skiljer sig betydligt mellan bankerna? Inte nog med att antalet tillåtna tecken skiljer sig mellan banker, det skiljer sig också inom samma bank, beroende på om man använder dess internetbank ("Webb" i tabellen) eller dess mobilapp ("App" i tabellen).

Hos Swedbank kan man skriva 35 tecken i internetbanken, vilket är jämförelsevis väldigt generöst, men man kan endast skriva 14 tecken i deras app, vilket är väldigt snålt.

SEB har i skrivande stund Sveriges dyraste internetbank, men de är mest snåla med hur många tecken man får skriva. Hos SEB kan man skriva 12 tecken i internetbanken och samma antal tecken i deras app.

Hos Skandia kan man skriva 30 tecken i internetbanken, och 30 i deras app. De är mest generösa. Det gällde fram till version 5.14.17 som släpptes i december förra året. Men sedan de släppte version 6.0.0 som bygger på en ny design, så har de begränsat antalet tecken till 12.

Samtidigt som 30 tecken fortfarande gällde i internetbanken. Den begränsningen fanns kvar även i version 6.8.1 och 6.10.1. Ända fram till 6.14.1 då de ändrade tillbaka till 30 för bara två dagar sedan.

Att de ändrade tillbaka kan bero på att jag tog kontakt och invände mot det här. Som jag förstår så är deras Android app en hybridapp, dvs. en webbapp i ett native skal. I alla fall version 5.14.17 och de äldre var det. Version 6.0.0 och framåt känns mer som en native Android app, med animationer, mörkt tema, med mera. Det kan förklara varför begränsningen inte fanns i de äldre versionerna. De satte en hårdare teckengräns i den nya appen, även fast deras backend hade stöd för 30 tecken, om deras internetbank är en indikator man kan rätta sig efter.

Antal tillåtna tecken i meddelandefält . Webb App App version SEB 12 12 13.2.1 Swedbank 35 14 7.54.0 Skandia 30 30 5.14.17 Skandia 30 12 6.0.0 Skandia 30 12 6.8.1 Skandia 30 12 6.10.1 Skandia 30 30 6.14.1

Det är de banker jag är kund i som jag har kunnat jämföra. Men jag undrar, varför ser det ut så här? Finns det ingen gemensam standard? Vem är det som sätter standarder för sånt här?

Enligt en källa som jag hittade så kan ett "reference number" som mest vara 18 tecken långt. Jag vet inte vad "reference number" blir hos svenska banker, men jag gissar på att det är OCR numret.

Källan är "World Remit" som jag inte vet något om, annat än att det är en tjänst där man kan skicka pengar internationellt. Så jag förmodar att de kan det här med pengar i ett globalt perspektiv, och vad man får och inte får skriva i olika fält. De är väl jämförbara med Western Union.

När jag sökte vidare så hittade jag en sida hos Beyond Bank Australia som gör skillnad på "Reference field" och "Description field". Där de uppger att fältet för beskrivning ("Description field") kan vara upp till 280 tecken långt.

Det här står under deras Frequently Asked Questions. De har dessutom lagt in det i kategorin "Mobile Banking". Om det betyder vad jag tror att det betyder, så kan kunderna i denna bank skriva hela 280 tecken. Så min fråga är, varför är de svenska bankerna så snåla då? Det får även 35 tecken att se snålt ut.

Jämför man Swedbank och SEB, dvs. 35 jämfört med 12, så är det en skillnad på 23 byte om det är vanlig teckenkodning med en byte per tecken. Om varje kund gör 100 överföringar per år, använder alla tillåtna tecken, och vardera bank har 10 miljoner kunder, så är det en skillnad på 23 GB per år för att lagra transaktionsdetaljer för samtliga kunder.

Så mycket diskutrymme sparar SEB varje år alltså genom att begränsa antalet tecken till 12, jämfört med Swedbank. Varje kund står för 1,2 kB per år hos SEB, och 3,5 kB per år hos Swedbank, om varje kund gör 100 överföringar per år och använder alla tillåtna tecken.

Men i verkligheten så kommer inte alla kunder göra lika många överföringar per år. Några kommer inte göra några överföringar alls, och de som gör det kommer inte använda allt teckenutrymme, men en del kunder kommer säkert önska att de kunde skriva mer än vad som är tillåtet. Det är ju inte de som skriver mindre än vad gränsen är som kommer höra av sig och klaga. För mig personligen räcker det med 20 tecken. Jag skriver aldrig mer än så. Men jag tycker det är dumt nog att sätta så låga gränser (eller höga gränser om man ska tänka logiskt).

En annan fråga som är relaterad till det här, som jag tycker är intressant, är vilka tecken man får använda. Jag förstår att banksystemet är äldre än Internet och måste vara kompatibelt mellan länderna, såväl i väst som i öst. Men har det inte hänt något på 30 år? Varför drar man inte nytta av Unicode här? Inte för att jag vill kunna se Emoji tecken som 💩 i transaktionslistan i banken, men jag har inget emot 💵 eller 💶 i kombination med landsflagga vid internationella överföringar.

Total killgissning:
Jag skulle tro att bankernas tjänster backas av stordatorer eller system direkt anpassade för att samspela med stordatorer, med databasfält baserade på vad som betraktades som tillräckligt på den tiden.

Mindre antika teckenkodningsformat som UTF-8, vilkea används av telefoner, tillåter varje tecken på skärmen att bestå av flera bytes av underliggande data, varför man kanske tar det säkra före det osäkra i apparna.

Vet inte hur mycket det ligger i detta, men det är en hypotes i alla fall.

Permalänk
Medlem

Banker är inte bolag som transnationellt behövt tänka på att utveckla och göra det enklare och mer praktiskt för kunden. Det har alltid varit så, förr stängde banker alltid 15:00 så vanligt folk behövde gå ifrån jobbet om de behövde gå ärenden till banken.

EU har inga regler kring OCR längder och egna beskrivningar på translationer. Däremot finns massiva med regler kring penningtvätt, säkerhet och utlåning skulle tippa att det är där bankerna lägger sina resurser.

Permalänk

Jag la till en paragraf om Unicode i mitt första inlägg i efterhand, där jag kom in på det här med interoperabilitet eller "kompatibilitet" som jag valde att uttrycka det som (det är inte alla som är bekväma med begreppet interoperabilitet).

Det känns onekligen som att SEB har valt att lägga sig platta för vad övriga världen inte klarar av att ta emot som stränglängd. Det är mycket dåligt om det stämmer, och inte minst med tanke på deras nya priser sedan förra året.

Som jag minns det så höjde de priset på helt vanliga MasterCard betalkort från 300 kr/år till 420 kr/år, bara för att motarbeta den som vill gå över till att endast ha ett betalkort istället för "Enkla vardagen" paketet där betalkort ingår, eftersom de höjde priset på paketet från 35 kr/mån (420 kr/år) till 50 kr/mån (600 kr/år). De menar att det ska "löna sig" att ha kvar paketet (man får inte komma undan billigare minsann!). Det var då jag bytte bank, eller rättare sagt, jag skaffade en till.

De "glömde" höja priset – eller "vi har inte höjt priset på många år till skillnad från andra banker" som de sa det i brevet – så de vaknade på den "rätta" sidan av sängen en dag och tryckte på gasen för att kompensera för förlorade intäkter under alla dessa år (det hade säker gått 7 år sedan förra höjningen), eller "för att vidareutveckla" sina olika tekniska lösningar. Som om de inte är den bank som haft de högsta vinsterna!

Deras "vidareutveckling" består av att bygga in en massa tjohejsan i deras app, och att bygga ut stödet för trådlös betalning med smart klocka från en rad obskyra märken. Javisst, självklart vill jag kunna betala mjölken med min Fidesmo klocka, och självklart ska jag betala extra för att ni ska göra det möjligt...

Samtidigt som deras internetbank är oförändrad sedan många år tillbaka. Jag tycker det syns tydligt på det här att man inte kan använda mer än 12 tecken i ett meddelandefält. Den blev lite omsminkad för ett par år sedan, men det är samma gamla internetbank under ytan. Jag har varit kund i minst 15 år där, så jag har sett det förändras och bestå under åren.

En fungerande internetbanken är en förutsättning för att installera Mobilt BankID, aktivera betalkort, trådlös betalning och smarta klockor, med mera. Men när man har det på plats så sköter man sina bankaffärer på springande fot i mobiltelefonen. Det är en tydlig trend. Jag ses nog som gammalmodig om jag vill kunna sitta i lugn och ro hemma och trycka in en massa tecken på datorn tills bägaren rinner över (redan vid 12 tecken i det här fallet).

Snacka om välbetald "vidareutveckling", när man inte ens mäktar med att erbjuda mer än 12 tecken i ett textfält.

Tanken har slagit mig att köra lite tester och se vad som händer. Jag använder Skandia som min primära bank idag, och jag la inte märke till hur det blev när jag flyttade en del pengar från SEB. Men jag förutsätter att strängen trunkeras om mottagande bank inte klarar av att ta emot och lagra den i sin helhet. Det kan också vara så att banken klarar av att ta emot och lagra strängen i backend men att de trunkerar i frontend och kan inte presentera hela strängen (eller väljer att inte göra det). Det måste ju rimligtvis finnas en standard för sånt här. Men det är mer än jag vet om just nu. Jag brukar som sagt klara mig med 20 tecken.

Om ni har en annan bank, så får ni gärna testa att skriva ett lite längre meddelande och se var gränsen går. Jag är lite nyfiken på hur de andra bankerna ligger i förhållande till de jag listat här.

Rättade lite stavfel och förtydligade några saker.
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

FYI så kör Skandiabanken 12 tecken igen på både app och internet nu. Märkligt att de håller på att ändrar.