Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3
Open Universe fiber med egen router
Jag har precis flyttat och i lägenheten finns ett "fiberskåp".
https://www.uppsalahem.se/contentassets/ed785a2024b34dc8b658c...
Jag har köpt en router (TP-link Archer Ax1500) som jag tänkte använda mig av. Blev lite fundersam hur jag ska göra rent praktiskt bara. Instruktionerna från hyresvärden lyder
1. Koppla in din trådlösa router med en nätverkskabel till ditt nya fiberuttag.
2. Koppla in medföljande strömsladd i ett eluttag.
3. Koppla därefter på den utrustning som du vill ansluta till routern antingen via nätverkskabel eller via trådlös anslutning.
Ska jag koppla in routern i ett av uttagen i väggen (dubbla portar märkta 1 | 2 osv totalt 10 portar fördelade över rummen, eller ska jag placera routern i bredbandsskåpet?
Edit :alltså koppla en kabel mellan porten i skåpet märkt "WAN/EXT1" till WAN på routern)
Min tanke (och förhoppning) är att jag kan koppla in routern i skåpet och att jag sedan kan koppla in saker till uttagen i väggen, och att de då går genom routern. Nästa fråga är då, är jag begränsad till 5 uttag (då det finns 5 Lan-portar på routern) eller kan jag i teorin använda samtliga uttag i väggen?
Edit 2: om jag kopplar en nätverkskabel mellan Wan-portarna enligt ovan, kan jag då bortse från LAN-portarna på routern? Det vill säga, är de 10 uttagen i skåpet "ersättare" för LAN-portarna på routern?
Ledsen om det blev lite rörigt, men jag hoppas att det blev tillräckligt förståeligt. Tack på förhand!
Ja du har en liten inteno box/Fiber konverterare efter den stoppar du in i WAN på routern, är det en inteno är den märkt med röd färg.
Så i princip koppla så som på bilden fast du har routern innan uttagen till lägenheten.
Koppla vidare från WAN/internet på din egna router till LAN1 eller LAN2 på mediaomvandlaren, Open Universe kan nämligen köra taggat och kör i så fall bara ut internet på port 1 och 2.
Du ska inte koppla till WAN/EXT1.
När du kopplat rätt får du sedan ställa in din router via appen eller webbsidan innan den delar ut något internet till dina prylar.
- Igår Skadliga ämnen hittade i många billiga elektronikprodukter 22
- Igår Razer utlovar ljus framtid i gaming-rummet 25
- Igår Fortfarande ingen Arc 580 ett år efter avtäckandet 8
- 21 / 9 Microsoft uppgraderar Surface Laptop Studio med RTX 4060 17
- 21 / 9 Bättre ray tracing-kvalitet i Cyberpunk 2077 med DLSS 3.5 123
- Igår Spotifys Hifi-abonnemang kan äntligen vara på väg 50
- 21 / 9 Årets stora Windows 11-uppdatering släpps den 26 september 47
- 21 / 9 Microsoft uppgraderar Paint – får lager och genomskinlig bakgrund 43
- 20 / 9 Assassin's Creed Mirage får systemkrav 58
- 18 / 9 The Elder Scrolls VI blir Microsoft-exklusivt 89
- Igår EU senarelägger ”Chat Control 2.0” 37
- Igår Peppa inför Komplett Geek Week – tävlingar och erbjudanden hela veckan! 27
- Igår Storbritannien vänder – Microsofts Activision Blizzard-affär får preliminärt godkänt 38
- 21 / 9 Quiz: Xbox genom tiderna 95
- 21 / 9 Svensk spelstudio ersätter anställda med AI 194
- Köpa billig mobil tips, kina märke? Beggad? Under 2k1
- EU senarelägger ”Chat Control 2.0”37
- Vad lyssnar du på just nu?12932
- Storbritannien vänder – Microsofts Activision Blizzard-affär får preliminärt godkänt38
- Billig handkontroll till pc, för att spela typ Mortal kombat och liknande spel.9
- SweClockers - Marknadsreferenser (läs första inlägget innan du postar!)13528
- Söker GPU upgrade tips/PSU req2
- Vilken serie såg du senast?1395
- Vilken Moderkort till AMD Ryzen 7 7800X3D ?7
- 7900 xtx0
- Säljes Säljer/Byter Alienware AW3423DW 175Hz 34” Ultrawide OLED G-sync Ultimate
- Säljes Dator(7700X, 7900 XTX, 32gb DDR5...) + Skärm(AW3423DWF)
- Säljes MSI GTX 1080 Ti Gaming X
- Bytes Cpu mb ram och kylare säljes/bytes
- Bytes Corsair iCUE H170i Elite LCD
- Säljes Playstation 5, intressekoll
- Säljes Nintendo Switch med tillbehör, intressekoll
- Säljes [NYTT] Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen4 2TB + kylfläns / Seagate FireCuda 510 SSD 2TB
- Säljes Gamingdator - HAF X | Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB RAM | 120GB M.2 SSD + 4TB HDD
- Säljes ASUS ROG STRIX RTX 3080 Ti OC
- EU senarelägger ”Chat Control 2.0”37
- Skadliga ämnen hittade i många billiga elektronikprodukter22
- Spotifys Hifi-abonnemang kan äntligen vara på väg50
- Peppa inför Komplett Geek Week – tävlingar och erbjudanden hela veckan!27
- Storbritannien vänder – Microsofts Activision Blizzard-affär får preliminärt godkänt38
- Razer utlovar ljus framtid i gaming-rummet25
- Fortfarande ingen Arc 580 ett år efter avtäckandet8
- Microsoft uppgraderar Surface Laptop Studio med RTX 406017
- Årets stora Windows 11-uppdatering släpps den 26 september47
- Quiz: Xbox genom tiderna95