Upplever att ITUX är extremt dåliga på att informera om planerade underhållsarbeten.

Permalänk

Upplever att ITUX är extremt dåliga på att informera om planerade underhållsarbeten.

Jag har 500/500mbit/s fiber via Bredband2. Det är Itux (Göteborg) som äger fibernätet här i området jag bor i.
95% av alla planerade underhållsarbeten som görs där man kan märka av störningar i fibernätet får jag aldrig någon information om.
Jag har pratat med Bredband2 om det och dom säger i sin tur att dom inte blir informerade om planerade arbeten som kan skapa störningar eller avbrott i fibernätet.
För ett tag sedan så försökte jag att få kontakt med ITUX. Efter mycket letande på Google så fick jag tag på personen som är ansvarig för fibernätet i Göteborg.
Jag tänker inte nämna varken något namn eller telefonnummer.
Så jag frågade varför dom inte informerar slutanvändaren eller operatörerna om underhållsarbeten med driftstörningar?
Han var väl inte så glad att jag ringde då det är inte tänkt att jag som slutanvändare skall få tag på hans telefonnummer. Detta var INTE hans privata telefonnummer utan detta var till hans arbetstelefon som var registrerat till ITUX.
Men han tyckte att det är mitt jobb att hålla mig själv uppdaterad om detta.
Bredband2 håll inte med om detta. Dom anser att ITUX skall informera operatörerna detta och operatörerna skall i sin tur informera sina kunder om detta.
Jag hade gärna sett att man får mail om planerade arbeten i fibernätet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:


Men han tyckte att det är mitt jobb att hålla mig själv uppdaterad om detta.
Bredband2 håll inte med om detta. …

Då får du ringa honom dagligen ett tag och fråga om de planerar någon underhåll under dagen. Ring tidigt på morgonen så du kan planera din dag.

Permalänk
Medlem

Som nätägare är det deras ansvar att informera tjänsteleverantörerna.

Men eftersom vi inte vet så kan det mycket väl vara så att ITUX faktiskt informerar den kontakt de fått en gång i tiden från Bredband2.

Är det rätt kontakt idag för att få ut information? Det vet varken du eller jag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Jo jag håller med. Hela upplägget med Itux är lite tveksamt tycker jag. Eller det var ju underbart när det kom, fiber till alla liksom, men hela grejen med att "du får inte kontakta oss, ring din operatör" är bara dum. Det är ju de som har uppkopplingen mellan mig och operatören (och det är de som driver portalen man skaffar tjänsterna genom), jag kan enkelt avgöra om felet ligger utanför mig, och är det inte hos min operatör så är det hos Itux, vilket är fallet lätt fyra av fem gånger något strular i alla fall. Så varför kan inte jag få felanmäla dit, där problemet faktiskt kan lösas? Istället får man sitta i telefonkö till sin operatör, ofta gå igenom en lång felsökning (som man redan gjort själv förstås) och en massa dumma frågor innan de felanmäler till Itux, ofta med ett hyfsat stort tapp av information i viskleken som krävs.

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Då får du ringa honom dagligen ett tag och fråga om de planerar någon underhåll under dagen. Ring tidigt på morgonen så du kan planera din dag.

Skrivet av iller:

Som nätägare är det deras ansvar att informera tjänsteleverantörerna.

Men eftersom vi inte vet så kan det mycket väl vara så att ITUX faktiskt informerar den kontakt de fått en gång i tiden från Bredband2.

Är det rätt kontakt idag för att få ut information? Det vet varken du eller jag.

Det är en bra fråga.
Vid den senaste driftstörningen som var planerad så kollade jag på Bredband2, Tele2, Banhof, Telia och Allentes hemsidor. Och där fanns det ingen information om detta alls. Men på Itux:s hemsida så hade dom informerat om detta.
När jag frågade kundservice om detta så hade dom inte fått information av itux. Hade dom fått information om detta så hade jag fått ett mail om detta.

Skrivet av snajk:

Jo jag håller med. Hela upplägget med Itux är lite tveksamt tycker jag. Eller det var ju underbart när det kom, fiber till alla liksom, men hela grejen med att "du får inte kontakta oss, ring din operatör" är bara dum. Det är ju de som har uppkopplingen mellan mig och operatören (och det är de som driver portalen man skaffar tjänsterna genom), jag kan enkelt avgöra om felet ligger utanför mig, och är det inte hos min operatör så är det hos Itux, vilket är fallet lätt fyra av fem gånger något strular i alla fall. Så varför kan inte jag få felanmäla dit, där problemet faktiskt kan lösas? Istället får man sitta i telefonkö till sin operatör, ofta gå igenom en lång felsökning (som man redan gjort själv förstås) och en massa dumma frågor innan de felanmäler till Itux, ofta med ett hyfsat stort tapp av information i viskleken som krävs.

Jag har Bredband2. När jag upplever störningar så kollar jag alltid på Bredband2 och itux hemsida innan jag gör något mer. Sen så kollar jag även en facebook grupp som är till för oss som bor i bostadsområdet om det är flera som är drabbade.
När fibernätet går ner så går alla över till mobilnätet. Och när det händer så är det näst intill omöjligt att surfa via mobilnätet.
Behöver jag felanmäla så felsöker jag under tiden jag står i telefonkö. När jag sen kommer fram så berättar jag vad jag har gjort. Och oftast så märker dom att jag kan felsöka. Så då slipper jag detta och dom gör en felanmälan till itux direkt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Han blir nog upprörd för att du får honom och jobba (något han får betalt för) men han ligger bekvämt i sin comfort zone förmodligen och vill inte att det blir en standard att kunder ringer nätägaren.
Klart de nätägaren som ska informera operatören som betalar en massa pengar för att hyra in sig i nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Det är en bra fråga.
Vid den senaste driftstörningen som var planerad så kollade jag på Bredband2, Tele2, Banhof, Telia och Allentes hemsidor. Och där fanns det ingen information om detta alls. Men på Itux:s hemsida så hade dom informerat om detta.
När jag frågade kundservice om detta så hade dom inte fått information av itux. Hade dom fått information om detta så hade jag fått ett mail om detta.

Jag har Bredband2. När jag upplever störningar så kollar jag alltid på Bredband2 och itux hemsida innan jag gör något mer. Sen så kollar jag även en facebook grupp som är till för oss som bor i bostadsområdet om det är flera som är drabbade.
När fibernätet går ner så går alla över till mobilnätet. Och när det händer så är det näst intill omöjligt att surfa via mobilnätet.
Behöver jag felanmäla så felsöker jag under tiden jag står i telefonkö. När jag sen kommer fram så berättar jag vad jag har gjort. Och oftast så märker dom att jag kan felsöka. Så då slipper jag detta och dom gör en felanmälan till itux direkt.

Det är till stor del en begränsning i hur leverantörerna arbetar. Det kommer säkert e-post i någon korg, men sedan måste någon lägga upp det som en driftstörning hos din leverantör och koppla det till alla adresser som är påverkade, och de gör det helt enkelt inte.

De som tar emot din felanmälan ser säkert att de redan har ett internt ärende om driftfelet och kopplar din anmälan dit utan att ta det vidare till Itux, sedan stänger de alla ärenden när de fått återkoppling att felet är fixat.

Permalänk

Jag blev lite intresserad och se hur Bredband2 jobbar på detta och vad problemet ligger nånstans. Jag tycker ITUX rent generellt verkar vara ganska skumma.
När jag fick tag på ett telefonnummer så gjorde jag såhär. Det var dock flera år sedan.
Jag letade runt på ITUX hemsida och får fram ett namn och en bild till en person som är ansvarig för driften av ITUX nät i Göteborg.
Dock så står det ingen mailadress eller telefonnummer. Men man brukar i regel kunna gissa sig fram till en mailadress som brukar kunna se ut som följande "förnamn.efternamn@itux.se". (När jag kollade nu på kontaktpersoner så finns det bara 4 personer man kan kontakta via mail. Inga telefonnummer.
Sen fick jag träff på mailadressen på google som ledde till ett dokument som innehöll namnet på personen jag söker, Mailadress och telefonnummer.
Jag kollar på eniro.se och hitta.se för att bekräfta att det är ett telefonnummer (mobilnummer) som är registrerat på ITUX och inte ett telefonnummer som är registrerad på en privatperson. Jag tycker inte det är okej att ringa till personens privata telefon.
När jag sedan ringde honom, så ringde jag på en vardag strax efter 14 tiden.
Han blev väldigt förvånad och arg för att jag som slutkund kontaktade honom och hade frågor hur dom arbetar med att informera bland annat bredband2 (som då hette Alltele som sedan bytta namn till A3 och sen blev bredband2) om planerade underhållsarbeten som skapar störningar/avbrott i fibernätet.
När jag ringde honom så berättade han att dom höll på att uppgradera hårdvaran i varje ände om fiberkabeln så att jag hade möjlighet att få högre hastigheter än 100/100.
Fibernätet gick ner jämt. Flera gånger om dagen i flera veckor under vardagar. Och Alltele (heter idag bredband2) visste inte varför detta skedde.
Och sen undrade hur jag fick tag i hans telefonnummer.
Så jag berättade som det var att jag fick tag på det via google sökningar. Och han var inte glad över att hans telefonnummer fanns på google.

Så jag funderar på att försöka få fram ett telefonnummer igen och fråga om dom informerar bredbandsleverantörerna om planerade underhållsarbeten som skapar eller som kan skapa störningar och/eller avbrott i tjänsten.
För man tycker ju att dom borde informera sina kunder (internetleverantörerna).

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz