Hur kan man ta sig till jobb vid Sillicon Valley?

Permalänk

Hur kan man ta sig till jobb vid Sillicon Valley?

Här är min situation. Jag kommer gå computer science kursen på Cambridge till i höst i år (fick det just verifierat). Hur kan man ta sig från att ha läst computer science på Cambridge till jobb på stora företag som Google, Facebook, Microsoft etc i Silicon Valley? Är det effektivast att försöka hitta jobb för dessa företag i Sverige och sedan byta till kontoret i Silicon Valley? Borde jag försöka hitta jobb i Storbrittanien, där jag kommer plugga, och sedan byta till USA? Borde jag söka till USA direkt och be till gud att de vill ge mig arbete och hjälpa mig med visum för att få jobba där, även fast jag inte kommer ha gått på något amerikanskt universitet?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men vad jag hört så kan du tjäna bättre och ha schysstare arbetsvillkor på mer ”tråkiga” företag än de trendiga i Silicon Valley do Google och de andra inte behöver erbjuda så mycket för folk vill jobba där ändå pga namnet.

Är nog lättare som svensk än tex Mexikanare att få komma till USA och jobba men det är fortfarande inte det lättaste vad jag förstått.

Men om det är din stora dröm så går det säkert om du kämpar för det. Jag skulle dock kolla och jämföra med olika ställen först.

Grattis förresten att du kom in. Själv har jag kommit in på utbildning för att fixa ventilation i serverhallar. Inte lika prestigefyllt men viktigt det med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Inte dunder-insatt men det är absolut inte enkelt att få Green card/arbetstillstånd, vet att ett av kraven i regel är att företaget måste motivera varför de väljer att anställa dig istället för en amerikan. Det brukar motiveras genom att man har någon unik kunskap som är svår att hitta och det kostar en skaplig slant för företaget. Börja delta i green card-lotteriet till att börja med kanske? Testa att studera i USA? Då kan man få arbetstillstånd för ett år efter avklarade studier.