Ta bort microsoft konto på webben windows 11

Permalänk
Medlem

Ta bort microsoft konto på webben windows 11

Jag köpte ny laptop med win 11, är mycket besviken på win 11 speciellt på alla M.S konton.
Jag loggare in på mitt M.S konto på webben med en annan data och såg att man där kunde även avsluta konton på webben så jag valde att avsluta webb konton den avslutas permanent 7 juli.

Jag bockade oxå alla rutor att avslutas det sista två rutorna stog att jag kanske inte kan göra fabrik återställning till återförsäljning , nåt sånt på min data, om avslutar kontot och det sista rutan stog detta text " Dina enheter som använder Återställningsskydd riskerar att bli oanvändbara. Återställningsskydd förhindrar att din enhet lätt kan återställas eller återanvändas av en obehörig person.
Om ditt konto tas bort med Återställningsskydd aktiverat så kommer din enhet att bli oanvändbar. Om du vill att enheten ska förbli använbar när du har stängt det här kontot måste du inaktivera den här funktionen i --enheter-- detta var en länk så jag klickade på den det gick till annan sida där stog Bit Locker och ovan det ta bort så jag klickade ta bort efter det kom svar att kontot stoppat nu och slutas permanent 7 juli.

Jag bryr mej inte om jag förlorar alla microsoft program som jag inte använder ändå men är orolig om jag inte kan återställa min data ex. ev virus mm. M.S kan knappast mena att jag måste inaktivera Bit Locker kryptering på min data det sänker ju säkerheten. Än så länge har inget hänt på min data iaf, Har själv avinstallerat så mycket det bara går av M.S appar mm

Jag använder inte M.S kontot på datan heller har lokal konto men M.S kontot är kvar så länge den ska oxå bort sen när jag får hjälp hur man tar bort det.

Tack så mycket för svar ni som vet bättre än jag.

Permalänk
Medlem

Ta bort kontot? Bara att skapa ett nytt lokalt konto med administratörsrättigheter om du inte har det redan.

https://www.elevenforum.com/t/delete-user-account-in-windows-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Ta bort kontot? Bara att skapa ett nytt lokalt konto med administratörsrättigheter om du inte har det redan.

Går för övrigt utmärkt att göra med Rufus. Bara att bocka i att man vill använda lokalt konto när man installerar windows, när man gör usb pinne bootbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tack ska kolla på det. Sist när försökte komma in family kontot kom inte ens in där för att skapa annan konto me admin behörighet, no väl ska kolla igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Går för övrigt utmärkt att göra med Rufus. Bara att bocka i att man vill använda lokalt konto när man installerar windows, när man gör usb pinne bootbar

Jag har redan aktiverat win 11 kom med datan när köpte det för en månad sen. Rufus kan inte använda dålig på engeska och på teknik, men det löser sig augusti bokar data hjälp hem för att installera linux på min gamla data då kan han fixa kontot på win 11.

Jag är bara orolig vad händer när M.S kontot avslutas på webben 7 juli om det kan göra att inte kan göra återinstallation på datan om skulle behöva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marin88:

Jag har redan aktiverat win 11 kom med datan när köpte det för en månad sen. Rufus kan inte använda dålig på engeska och på teknik, men det löser sig augusti bokar data hjälp hem för att installera linux på min gamla data då kan han fixa kontot på win 11.

Jag är bara orolig vad händer när M.S kontot avslutas på webben 7 juli om det kan göra att inte kan göra återinstallation på datan om skulle behöva det.

Rufus finns på svenska https://rufus.ie/sv/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marin88:

Ledsen att behöva säga det, men behöver du hjälp att installera en out-of-box-fungerande linux distribution så är inte linux för dig. Varför vill du byta från Windows till Linux? Ditt MS-konto är inte en licensnyckel, utan din Windows licens är knuten till hårdvaran i datorn. Du kan riskfritt ta bort både MS-konto och installera om windows, men har du köpt något med det i Microsoft store eller t.ex. officepaketet så kommer du att förlora din prenumeration.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte med win11 - men trixet tidigare var att när man öppnar en helt ny dator var att inte ha någon form av nätverksanslutning aktiv, dvs ingen nätverkskabel ansluten fysiskt och Wifi avslagen - då först fick man frågan om att skapa lokal konto, annars så tjatar den om att man skall skapa MS-konto precis hela tiden och ge sken av att det inte finns någon annan väg.

Sådana här fasoner borde EU ha satt hårdstopp på och tvinga MS att det första som erbjuds på en helt ny dator är lokal konto medans det som är för fjärrkonton och speciellt MS egna skall vara djupt begravda i 9 nivåer ned i menyer med ologiska och långsökta namn och enormt svåra att hitta

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar från alla

Skrivet av anon297462:

Ledsen att behöva säga det, men behöver du hjälp att installera en out-of-box-fungerande linux distribution så är inte linux för dig. Varför vill du byta från Windows till Linux? Ditt MS-konto är inte en licensnyckel, utan din Windows licens är knuten till hårdvaran i datorn. Du kan riskfritt ta bort både MS-konto och installera om windows, men har du köpt något med det i Microsoft store eller t.ex. officepaketet så kommer du att förlora din prenumeration.

Min 9 år gamla laptop med win 8.1 där ska linux ubuntu installeras direkt via usb till datan ska få hjälp augusti med det. Eftersom datan är så gammal passar det att leka och testa linux på den. Min nya laptop med win 11 som köpte 1.5 månader sen där ska jag ha win 11 kvar iaf tills vidare eller alltid tycker bara att win 11 ha så mycket onödiga tjänster som microsoft inte tillåter lägga manuellt eller inaktivera den har oxå mycket processer ca 100 st. som körs i aktivitets hanteraren , visst vissa kan man stoppa där men det måste man göra varje gång när startar datan.

Allt är bara mycket med win 11 det blir rörigt och svårt hålla kontroll på allt. Tack så mycket för svar MS-konto nu behöver inte vara så orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu vet jag inte med win11 - men trixet tidigare var att när man öppnar en helt ny dator var att inte ha någon form av nätverksanslutning aktiv, dvs ingen nätverkskabel ansluten fysiskt och Wifi avslagen - då först fick man frågan om att skapa lokal konto, annars så tjatar den om att man skall skapa MS-konto precis hela tiden och ge sken av att det inte finns någon annan väg.

Sådana här fasoner borde EU ha satt hårdstopp på och tvinga MS att det första som erbjuds på en helt ny dator är lokal konto medans det som är för fjärrkonton och speciellt MS egna skall vara djupt begravda i 9 nivåer ned i menyer med ologiska och långsökta namn och enormt svåra att hitta

Hej och tack. Jag håller med att tvingas öppna först MS konto är fel. Jag försökte först att inte ha nätet på men då kunde man inte öppna MS konto eller lokal konto alls, den tjatare bara nätet måste vara på. Tyvärr läste jag på nätet först långt efter att aktiverat min win 11 att man kan skriva när öppnar MS konto detta som mejl nothank@you.com då skulle MS fatta att det inte är en mejl adress och direkt släppa en att skapa en lokal konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Tack så mycket nu behöver jag inte vara orolig att nåt händer med datan 7 juli när MS kontot på webben avslutas permanent

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Rufus finns på svenska https://rufus.ie/sv/

Tack det var bra att veta behöver Rufus sen när linux installeras på min gamla laptop, kan inte göra det själv men får hjälp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marin88:

Tack så mycket nu behöver jag inte vara orolig att nåt händer med datan 7 juli när MS kontot på webben avslutas permanent

Nej det behöver du inte. Men tänk på gyllene regeln. Du ska alltid se till att du har en aktuell backup, oavsett vilka tjänster du använder. Dokument, bilder, musik etc.