Apple håller låda klockan 19:00 

Permalänk
Melding Plague

Apple håller låda klockan 19:00 

Färskt VR-headset, en ny uppställning Macbook Air i 15-tumsformat och IOS 17 stod på menyn när Apple rivstartade WWDC 2023 under måndagskvällen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

Om de bara kunde släppa en 27” iMac med Apple Silicon skulle jag bli nöjd.

Permalänk

Apple Air 15" blir grymt.

Jag har alltid påstått att sambandet mellan hur stor laptop man vill ha och hur "kraftfull" den ska vara är inte linjär, speciellt när vi pratar om grundstorlekar. Men hittills har det inom Apple bara funnits väldigt dyra 15" laptops, speciellt för personer som egentligen hade klarat sig på en laptop från år 2013, men de vill ha en ny.

Jag förväntar mig dock inga priser som på något sätt gör en glad, detta p.g.a. inflation plus att alla priser bara skenar iväg. Jag gissar på 25 000kr för 15", 16GB ram, 512GB SSD varianten. En perfekt skoldator för många förutom priset.
Jag själv har börjat använda usb c på skärmar nu, det fungerar ok. Så många usb c utgångar och det räcker med en enda hdmi port.

Jag har ett väldigt vagt minne att macbook runt år 2003 som många studenter köpte gick på runt 16 000kr. Med tanke på inflation och annat så idag 20år senare inte 25 000kr extremt mycket. Skillnaden är dock att dessa studenter idag kan få bra superbilliga alternativ som också klarar av att driva Word, Excel, Powerpoint och webbläsaren chrome.

Permalänk
Medlem

en basic apple telefon baserad på iPhone X med senaste apple SoC för runt 5k?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Oliver91:

en basic apple telefon baserad på iPhone X med senaste apple SoC för runt 5k?

Önska kan man ju alltid?

Vore om de gör en ny SE-modell, men senaste är väl hyfsat ny fortfarande så jag gissar på att det dröjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Önska kan man ju alltid?

Vore om de gör en ny SE-modell, men senaste är väl hyfsat ny fortfarande så jag gissar på att det dröjer.

och såg nu att den gått upp till 6500kr, för min del känns designen på iPhone SE väldigt gammal då den är väl en förklädd iPhone 8?

iPhone X/XR skulle varit en mer passande donator för en ny SE

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple Air 15" blir grymt.
...
Skillnaden är dock att dessa studenter idag kan få bra superbilliga alternativ som också klarar av att driva Word, Excel, Powerpoint och webbläsaren chrome.

Problemet är väl att just en MacBook Air 13" M1 är fullt tillräcklig för de flesta. Dessa går att få för runt 10000:- som student.

Behövs något mer, så tycker jag att skolorna borde kunna hålla ett gäng virtuella maskiner för eleverna.

Är faktiskt så nöjd med min lilla MacBook Air M1, att jag börjar fundera på att sälja min nära nog oanvända MacBook Pro 14" M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

... för min del känns designen på iPhone SE väldigt gammal då den är väl en förklädd iPhone 8?

Den designen har hängt med sedan iPhone 6!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Problemet är väl att just en MacBook Air 13" M1 är fullt tillräcklig för de flesta. Dessa går att få för runt 10000:- som student.

Behövs något mer, så tycker jag att skolorna borde kunna hålla ett gäng virtuella maskiner för eleverna.

Är faktiskt så nöjd med min lilla MacBook Air M1, att jag börjar fundera på att sälja min nära nog oanvända MacBook Pro 14" M1 Pro.

Men den är väldigt liten.. Som sagt sambandet mellan hur stor och hur kraftfull maskin man vill ha är inte linjär. Jag vill att det typ ska säljas samma konfiguration för 13" respektive 15", där såklart 15"aren blir lite dyrare. Sedan är det självklart att de då ej tar med grundversionen.

Det finns olika sätt att använda en laptop på. Jag själv använder min överallt och kräver att kund ger mig 2st externa skärmar som jag kan jobba med. -Bara säga till kund ens timlön och säga att det tar längre tid på ens inbyggda 15,6" och kund köper en ny skärm till en om det saknas.
Nå alla har inte denna lyx och får då jobba på deras lilla skärm och 15" är bättre att jobba på än 13" om man har utrymme, undantag är såklart om man jobbar på en ståplats på bussen, tåget etc.

*edit*
Fördelen med 13" är såklart att den tar mindre plats i ens väska, det är därför den är så populär hos folk som ofta har datorn i deras väska.

Permalänk
Snusfri

Skulle vara trevligt om de släppte så att Apple Watch kan köras lika enkelt och bra på Android-nallar som deras egna iPhones.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle vara trevligt om de släppte så att Apple Watch kan köras lika enkelt och bra på Android-nallar som deras egna iPhones.

Jag håller med om att det vore bra men jag tror inte att det någonsin kommer hända, tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple Air 15" blir grymt.

Jag har alltid påstått att sambandet mellan hur stor laptop man vill ha och hur "kraftfull" den ska vara är inte linjär, speciellt när vi pratar om grundstorlekar. Men hittills har det inom Apple bara funnits väldigt dyra 15" laptops, speciellt för personer som egentligen hade klarat sig på en laptop från år 2013, men de vill ha en ny.

Jag förväntar mig dock inga priser som på något sätt gör en glad, detta p.g.a. inflation plus att alla priser bara skenar iväg. Jag gissar på 25 000kr för 15", 16GB ram, 512GB SSD varianten. En perfekt skoldator för många förutom priset.
Jag själv har börjat använda usb c på skärmar nu, det fungerar ok. Så många usb c utgångar och det räcker med en enda hdmi port.

Jag har ett väldigt vagt minne att macbook runt år 2003 som många studenter köpte gick på runt 16 000kr. Med tanke på inflation och annat så idag 20år senare inte 25 000kr extremt mycket. Skillnaden är dock att dessa studenter idag kan få bra superbilliga alternativ som också klarar av att driva Word, Excel, Powerpoint och webbläsaren chrome.

Inte konstigt att en Macbook var dyr 2003, 3 år innan lansering men ja iBooks låg runt 1000$ i instegspris och dollarn låg runt 8-8.50 så med lite utrustning hamnade man nog i de krokarna.
http://apple-history.com/compare/ibook_mid_2002/ibook_late_20...

Köpte en HP laptop 2004 för studier för just under 10 000 och den var iaf riktigt kass.
Sidenot så har vi haft drygt 40% inflation sen 2003

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Inte konstigt att en Macbook var dyr 2003, 3 år innan lansering men ja iBooks låg runt 1000$ i instegspris och dollarn låg runt 8-8.50 så med lite utrustning hamnade man nog i de krokarna.
http://apple-history.com/compare/ibook_mid_2002/ibook_late_20...

Köpte en HP laptop 2004 för studier för just under 10 000 och den var iaf riktigt kass.
Sidenot så har vi haft drygt 40% inflation sen 2003

Ja PowerBook hette de säkert då. De var svindyra och man kunde få en iPod för typ halva priset vid köpet.
Deras dator gick på strax under 20 000kr med alla grejer, min egen laptop gick på under 2000kr på tradera.

Så skillnaden då och nu är kanske inte så stor. Såklart de som köper en dyrare dator får en bättre. Min poäng är dock att 25 000kr för en laptop till studenter inte är ett chockpris, de har kostat så mycket innan.
*edit*
Min mp3 spelare i samma tidpunkt tror jag kostade 199kr, deras iPod kanske 1000kr vid rea. (jag minns ej)
Alla vet dock att precis som vid datorn var iPoden grymt mycket bättre och har man råd så...

Permalänk
Administrativ avgift

Hoppas att headsetet stöder openxr och pcvr lets go!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Är väl mest nyfiken på om något intressant sker med iOS 17 men jag gissar på att den inte kommer innehålla något speciellt spännande även om Apple är experter på att få det att låta så.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Datavetare

Hoppas det nu blir en 15" MBA, den har potential att kunna bli en bra kompromiss av pris, storlek och portabilitet. Tycker det är en väldigt svår balansgång att välja optimal storlek på bärbar.

12/13" är optimalt om man man främst prioriterar portabilitet. Blir helt rätt om man sedan har möjlighet att använda extern skärm/tangentbord där datorn främst används. M1 flyttade ju helt gränserna för vilken prestanda som är möjlig inom ramen för detta.

Har en 16" MBP för tillfället. "Tillräckligt" stor skärm för att den någorlunda bekvämt ska gå att använda till det mesta, ändå en klar kompromiss mot extern skärm.

Tycker det ger en rätt klunsig dator (då är ändå 16" MBP smidig för att ha så stor skärm) som inte är en höjdare på t.ex. flygplan och är i överkant även för de klart större borden på tåg. Så hoppas och tror en 15" MBA blir den perfekta kompromissen för egen del.

En sak vi inte lär få se ikväll är M3. Tyvärr pekar allt mer på att Apple kommer prioritera A17 (systemkretsen i Phone) under 2023, TSMC har problem att rampa upp deras 3nm process. För mig är M1 MacMini den bästa stationära någonsin, M2/M2Pro känns som för litet steg upp (men varit på väg att skaffa M2Pro versionen ett par gånger...), så väntar spänt på M3 versionen för uppgradering! Spekulationen var länge att 15" MBA skulle bli först ut med M3, men rimligen blir det väl M2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är inga mobiler eller klockor som visas idag.
Det är väl i september eller när de brukar va

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har ett väldigt vagt minne att macbook runt år 2003 som många studenter köpte gick på runt 16 000kr. Med tanke på inflation och annat så idag 20år senare inte 25 000kr extremt mycket. Skillnaden är dock att dessa studenter idag kan få bra superbilliga alternativ som också klarar av att driva Word, Excel, Powerpoint och webbläsaren chrome.

Vill minnas att 2004 kostade en iBook 12" runt 10k med studentrabatter.

Kollar man archive.org för 2003 är priset 10.295kr, vilket blev 9266kr efter studentrabatt. 2003-modellerna hade dock bara 128MB minne, så man behövde köpa till åtminstone 256MB och gärna 512MB, vilket fick priset att landa på 10k.
https://web.archive.org/web/20031008184019/http://store.apple...

Men visst, ville man ha en pro-modell i större storlek, så kostade den säkert 16k. Men det var inte sådana maskiner som var vanligast när jag pluggade på högskolan, de mindre var populära för de var lätta att släpa runt hela dagen lång.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det är inga mobiler eller klockor som visas idag.
Det är väl i september eller när de brukar va

Stämmer gällande mobiler. Klockor vet jag inte riktigt när på året det är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer gällande mobiler. Klockor vet jag inte riktigt när på året det är

Samtidigt som mobilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Den designen har hängt med sedan iPhone 6!

Herregud så det är närmare 10 år gammalt då? dags att uppgradera lite apple.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns olika sätt att använda en laptop på. Jag själv använder min överallt och kräver att kund ger mig 2st externa skärmar som jag kan jobba med. -Bara säga till kund ens timlön och säga att det tar längre tid på ens inbyggda 15,6" och kund köper en ny skärm till en om det saknas.

Jag har väldigt svårt att se att du ingår i Apples normala kundsegment. Tvivlar faktiskt på att någon leverantör uppfyller dina behov till en rimlig peng

På jobbet med Windows, så är två skärmar nära nog ett krav för mig. Pratar vi däremot Mac på hemmaplan, så är det sällan jag kör med extern skärm eller använder min iPad Pro som Sidecar. Upplösningen och skalningen i macOS fungerar så extremt mycket bättre, att min lilla 13"- eller 14"-skärm känns som en 27" i Windows-världen.

Självklart överdriver jag lite här, men i Windows finns det fortfarande 1000-tals program som inte har en aning om vad HiDPI är för något. Samt att jobbet fortfarande kör lågupplösta 1440p-skärmar. Att Microsoft numera tror att alla har grava synfel hjälper inte heller, då typsnitt och annat säkerligen är 20% större i alla deras moderna appar (exempelvis nya Office och Power BI Desktop). Enterprise Architect ser ut som ett litet frimärke i jämförelse!

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Vill minnas att 2004 kostade en iBook 12" runt 10k med studentrabatter.

Kollar man archive.org för 2003 är priset 10.295kr, vilket blev 9266kr efter studentrabatt. 2003-modellerna hade dock bara 128MB minne, så man behövde köpa till åtminstone 256MB och gärna 512MB, vilket fick priset att landa på 10k.
https://web.archive.org/web/20031008184019/http://store.apple...

Men visst, ville man ha en pro-modell i större storlek, så kostade den säkert 16k. Men det var inte sådana maskiner som var vanligast när jag pluggade på högskolan, de mindre var populära för de var lätta att släpa runt hela dagen lång.

Webcache är bra. Då var det nog proversionen med iPod som jag tänkte på och kanske var priset 16 000kr för båda, jag hade i vilket fall ej råd. Jag minns ingen på min skola som hade en liten laptop av något slag, det beror nog på var man läste. Majoritet hade såklart inte med sig en laptop alls, bara dumt när det fanns gått om stationära att låna överallt inklusive labbsalen.

Angående storlek på laptop så är det en ren smaksak. Och jag önskar som sagt endast att Apple gör så att det går att välja 15" utan för den delen välja den dyraste övriga hårdvara.
Detsamma gäller telefoner, iPad, smartklockor och bilar. Att vilja ha en stor produkt betyder nödvändigtvis inte att man vill ha den mest extrema hårdvaran.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Cyberz:

Det är inga mobiler eller klockor som visas idag.
Det är väl i september eller när de brukar va

Stämmer bra vad gäller mobiler iaf De brukar i princip uteslutande visas i september. Undantagen har varit någon enstaka SE-modell eller äldre modeller som kommer i nya färgalternativ. Senaste Apple Watch var mig veterligen också september, så det lär nog dröja några månader till om det blir något nytt på den fronten i år.

Permalänk
Medlem

Måste vara fake news.
VR är bara en gimmick som dött, omöjligt att Apple ger sig in på det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vore kul att se vad apple kan göra relaterat till AR/VR. De har varit bra på att ta delar som i sig inte är revolutionerande och sätta samman det till en intressant produkt (hello iPhone).

Tror också att det är långt borta men de måste ju börja med devkits så det finns något att göra när det släpps till allmänheten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har lite frågetecken runt deras kommande VR-headset.

Jag menar, ska de ha det till deras egna maskiner och plattformar?, Eller ska vi ge sig in på PC-marknaden med Steam och så vidare? Eller ska vi kopplas till Apple TV och deras Arcade varianter ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har lite frågetecken runt deras kommande VR-headset.

Jag menar, ska de ha det till deras egna maskiner och plattformar?, Eller ska vi ge sig in på PC-marknaden med Steam och så vidare? Eller ska vi kopplas till Apple TV och deras Arcade varianter ?

Kanske får vi svar ikväll?

Permalänk
Medlem

Hårdvara i all ära, själv hoppas jag mest på Apple News till Sverige. Så jag slipper Omni och Google News och en gång för alla slippa googleriet

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Får se vad ni skriver om det imorrn. Gissar på nya rekord inom pris för allt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]