Apple avtäcker ny Macbook Air i 15-tumsformat

Permalänk
Skrivet av ChristofferC:

Jag kan inte låta bli att tycka att basspecifikationen är katastrofalt dålig. Jag hade 32 GB ram och om jag inte missminner mig 512 GB SSD i min bärbara jobbdator 2012... Visserligen var den lite större.

Samma här. Men basconfigurationen av min laptop år 2012 var ännu sämre än macbooken, jag tror den fick att köpa med 8GB ram och hdd.

Denna macbook riktar sig till en stor skara användare, många av dessa användare hade klarat sig på en 3000kr laptop från tradera. Men de vill av olika anledningar ha bättre, lite som att de inte vill ha billiga begagnade noname kläder osv.
Jag ser problemet är att uppgradering kostar så mycket extra, men det är för mig förväntade priser.
Ser man på en vettig PC-laptop idag så kostar de över 10 000kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Det är för mig väldigt förvånande att de fortfarande är så dyra. (inflation etc har påverkat)
Macbooken för 24 000kr spöar självklart skiten ur den på alla sätt och vis, poängen är dock att priserna har blivit höga och väldigt många idag kör med specifikation som är sämre än macbooken på ändå rätt dyra datorer. (nästan 10 000kr)

Permalänk
Medlem

Hade varit nice med en lite bättre panel när de ändå gör den större. Man får nog plats med mer produktivitet på 14" pro som har mycket bättre upplösning, särkilt med tanke på hur djävla värdelös fönsterhanterare det är i macOS.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jag kan inte låta bli att tycka att basspecifikationen är katastrofalt dålig.

Ja, den är helt värdelös. 1 TB SSD och 16 GB RAM borde vara en självklarhet för det här priset.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är nog mitt nästa datorköp inom något år eller så. Tror knappast det hinner komma någon annan 15" ultraportabel som kan ersätta min snart 9 år gamla 15" MBP.

Behöver inte mycket prestanda i en bärbar dator, men en bra skärm och lång batteritid är värt massor. Större filer hanteras uteslutande på de stationära datorerna i hushållet och det tyngsta som körs bärbart är egentligen webläsare, diverse kommunikationsverktyg och strömma film från olika källor.

Köpte 512mb i min mbp... har hittills inte ens behövt fundera på att städa bort filer från den. På snart 9 år och använd nästan varje dag under den tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag har 13-tummaren med M2.

Har sagt det flera gången innan och säger det igen: de börjar närma sig någon slags perfektion.

Skärmen (icke att förglömma att det är 16:10 😊), ljudet, input devices, hastigheten, batteritiden, webcam. Allt är grymt.

Edit: + inget fläktljud !

Man kan till och med ladda upp den med sin mobilladdare.

Sedan 15 inch på allt det…är bra mumsigt det.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Tråkigt med den svaga kronan. Hade dollarn legat runt 7 kr som för några år sedan så hade priset för basmodellen legat runt 10k, men så är inte fallet tyvärr.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ChristofferC:

Jag kan inte låta bli att tycka att basspecifikationen är katastrofalt dålig. Jag hade 32 GB ram och om jag inte missminner mig 512 GB SSD i min bärbara jobbdator 2012... Visserligen var den lite större.

32 GB RAM 2012 var en absolut top-spec:ad dator. Intel sänkte faktiskt gränsen för U-serie CPUerna hos Haswell (2013) och Broadwell (2014) till 16 GB (i.e. vid introduktionen av DDR4/LPDDR4). Antagligen då "ingen" köpte kompakta bärbara med mer RAM då.

Vad kostade den datorn egentligen? Min Linux-laptop är en Dell Latitude E7450 med i7-5600U (så från 2014), 16 GB RAM och 256 GB SSD. Nypriset på den var en bit över 20k (får ändå ge Dell beröm för kvalitén, till och med batteriet fungerar halvhyfsat än).

Skrivet av hakro807:

Ja, den är helt värdelös. 1 TB SSD och 16 GB RAM borde vara en självklarhet för det här priset.

De flesta av oss som hänger på SweC är inte "normalanvändare". Givet att MBA är världens bäst säljande laptop-modell så tror jag man har lite uppförsbacke i att hävda att den har "fel bas-konfiguration".

Var på väg att skriva att jag aldrig skulle köpa basmodellen, men kom sedan på att har redan köpt 2 st M1 MBA med baskonfig till frugan och dottern. De kör webbläsare, MS Office, lyssnar på musik, kollar film och dottern kör lite saker som Matlab och liknande (går civing på KTH). Bilder och liknande har de i iCloud, så varken 256 GB SSD eller 8 GB RAM har varit en begränsing.

Har 1 TB på både MacMini och MBP, uppenbarligen helt i onödan inser jag (det är irriterande att inte kunna stoppa i en större disk i efterhand, så man måste "dra till" med någon som garanterat räcker...).

$ df -h . Filesystem Size Used Avail Capacity iused ifree %iused Mounted on /dev/disk3s5 926Gi 147Gi 765Gi 17% 1696929 8025808240 0% /System/Volumes/Data

Är man inte en bild, film, spel-hoarder behövs inte speciellt mycket utrymme. Använder själv datorn primärt för programmering, där är nog 16 GB RAM minimum (det har räckt så här långt "trots" användning av Docker och liknade), men det är på det stora hela en nisch-användning av en bärbar dator!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samma här. Men basconfigurationen av min laptop år 2012 var ännu sämre än macbooken, jag tror den fick att köpa med 8GB ram och hdd.

Denna macbook riktar sig till en stor skara användare, många av dessa användare hade klarat sig på en 3000kr laptop från tradera. Men de vill av olika anledningar ha bättre, lite som att de inte vill ha billiga begagnade noname kläder osv.
Jag ser problemet är att uppgradering kostar så mycket extra, men det är för mig förväntade priser.
Ser man på en vettig PC-laptop idag så kostar de över 10 000kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Det är för mig väldigt förvånande att de fortfarande är så dyra. (inflation etc har påverkat)
Macbooken för 24 000kr spöar självklart skiten ur den på alla sätt och vis, poängen är dock att priserna har blivit höga och väldigt många idag kör med specifikation som är sämre än macbooken på ändå rätt dyra datorer. (nästan 10 000kr)

Tar vi ditt exempel här, är det verkligen Apple som är den "dyra" då?

Dator du länkar har 16 GB RAM, en Ryzen 5700U och är en 15,6" laptop med 1920x1080 skärm.

CPU mässigt är redan M1 (som i grundutförande kostar ungefär lika mycket) ~1,5 gånger snabbare ST och 1,25 gånger snabbare MT.

Ställd mot M2 är Air:en ~1,7 gånger snabbare ST och 1,5 gånger snabbare MT.

Utan att ens testa lär MBA ha överlägen touch-pad, den har bättre skärm (både upplösning, ljusstyrka och färgkorrekthet) + ett OS som faktisk kan hantera högupplösta skärmar (Windows har ändå blivit bättre, det har gått från uselt till "oftast OK-ish, men inte i närheten lika bra som MacOS").

Utan att testa är det inte frågan om vilken dator som har bäst batteritid, bara frågan hur mycket bättre den är på MBA.

MBA är inte "billig", men ställd mot Windows-PC med motsvarande specifikation (så långt det är möjligt, vissa punkter kan överhuvudtaget inte Windows PCn matcha idag) är den riktigt prisvärd.

Alla har naturligtvis egna behov. Men för egen del (använder dator primärt för programmering + vanliga surf/email/office etc) har jag svårt att se någon Windows PC som i nuläget är i närheten lika prisvärd som MBA.

Sen finns klasser av Windows PC som inte Apple har ett svar emot, största sådana är "gaming laptops" med dGPUer. Pro/Max modellerna MBP fungerar dock helt OK till spelutveckling, däremot inte speciellt många färdiga spel att köra just nu om man inte räknar in Apple Arcade...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tar vi ditt exempel här, är det verkligen Apple som är den "dyra" då?

Dator du länkar har 16 GB RAM, en Ryzen 5700U och är en 15,6" laptop med 1920x1080 skärm.

CPU mässigt är redan M1 (som i grundutförande kostar ungefär lika mycket) ~1,5 gånger snabbare ST och 1,25 gånger snabbare MT.

Ställd mot M2 är Air:en ~1,7 gånger snabbare ST och 1,5 gånger snabbare MT.

Utan att ens testa lär MBA ha överlägen touch-pad, den har bättre skärm (både upplösning, ljusstyrka och färgkorrekthet) + ett OS som faktisk kan hantera högupplösta skärmar (Windows har ändå blivit bättre, det har gått från uselt till "oftast OK-ish, men inte i närheten lika bra som MacOS").

Utan att testa är det inte frågan om vilken dator som har bäst batteritid, bara frågan hur mycket bättre den är på MBA.

MBA är inte "billig", men ställd mot Windows-PC med motsvarande specifikation (så långt det är möjligt, vissa punkter kan överhuvudtaget inte Windows PCn matcha idag) är den riktigt prisvärd.

Alla har naturligtvis egna behov. Men för egen del (använder dator primärt för programmering + vanliga surf/email/office etc) har jag svårt att se någon Windows PC som i nuläget är i närheten lika prisvärd som MBA.

Sen finns klasser av Windows PC som inte Apple har ett svar emot, största sådana är "gaming laptops" med dGPUer. Pro/Max modellerna MBP fungerar dock helt OK till spelutveckling, däremot inte speciellt många färdiga spel att köra just nu om man inte räknar in Apple Arcade...

Mitt exempel var just att pc också är dyra. Priserna har tvärtemot gått upp och man förväntar sig mer för pengarna. Inte att man ska behöva lägga 10 000kr på att få en "basic laptop", där inget är speciellt med dem på något avseende, vare sig hårdvara, kvalite osv.

Macbooken är på alla sätt bättre än den pc jag länkade till, men det var inte min poäng utan det ovanför.

Sedan detta one size fits all. Jag äger flera garage på helt olika platser, jag har mängder med verktyg. Dessa inköpta för olika saker, det finns inget universal verktyg som är bra till allt. (skiftnycklar borde förbjudas)
Problemet med Apple är att de ofta gör en modell, den är för vissa bra andra inte. För min egen del så har jag behov av en laptop typ macbooken, den skulle isåfall ersätta någon av mina över 10år gamla laptops. (i7,16GB ram, 500GB ssd, allt original) Men lägga 24 000kr på det, nej jag sparar de 24 000kr och köper glass.
Hade Apple bara haft stöd att man precis som på min ps5a kunde montera in ett extra m.2 minne så hade det blivit en helt annan dator som går att använda till så otroligt mycket mer. Och för mig är det konstigt att min ps5 har bättre utbyggnadsmöjligheter än macbook.

*exit*
Jag har använt usb ssd sedan de kom, jag har mängder, de fungerar faktisk riktigt bra. Så det går använda sådan till macbooken ovanför. Det enda är att man har betalat extra för att riktigt få en premiumprodukt, sedan ska man gå tillbaka och köra med usb ssd som man gjorde för snart 10år sedan.

Jag stör mig för övrigt på brister i många dyra produkter, det har inget med Apple att göra. Detta leder att jag väntar och väntar på nästa version som aldrig kommer. Så det finns inga laptops som jag inte är negativ emot. Och sett till alternativen så är 15" macbook helt klart intressant.

Permalänk
Medlem

Roligt att MBA-flottan expanderar men tråkig prisutvecklingen till följd av inflation och svag valuta.

Känner att jag prickade in ”rätt” tid att köpa bas MBP14 (M1 pro) under förra sommaren för 22k.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Jag kan inte låta bli att tycka att basspecifikationen är katastrofalt dålig. Jag hade 32 GB ram och om jag inte missminner mig 512 GB SSD i min bärbara jobbdator 2012... Visserligen var den lite större.

Jag har PC Laptop med 16GB RAM och jag har en MacBook Pro 13" med 16GB RAM och 512GB SSD.
Men MacPro kostade extra eftersom jag köpte en med "så mycket" minne.
Nu spelar visserligen inflation och svag krona in.
Men känns ändå lite konstigt att basnivån är samma idag som för 5 år sen och om man ska uppgradera till "guldstandarden" 16GB RAM och 512GB SSD så kostar det liknande som för 5 år sen.

Om jag ska köpa en ny dator så är jag inte intresserad av att köpa en som har hälften så mycket som de jag redan har.
Undantaget är väl om det är billigt och jag kan uppgradera senare.

Lite som om någon ska spela spel att ha 1080p och 60FPS som "guldstandard".
Ingen kommer någonsin vilja ha en skärm med högre upplösning än 1920x1080 och ingen bryr sig om mer än 60FPS. Inte för 5 år sen. Inte idag. Inte om 5 år eller 10 eller om 20 år.
Eller...?

Säg exempelvis om man köpte en dator tidigt 2000-tal och sen 5 år senare så köpte man en ny dator så var den nya datorn bättre än den gamla.
Vilket galet koncept.

(Inlägget kan innehålla spår av sarkasm)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Bra pris och bra specar. Synd bara att skärmen är för liten, 16-17 är det jag söker.

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Ser bra ut! Bra pris och bra specar. Synd bara att skärmen är för liten, 16-17 är det jag söker.

17" laptop var inte ovanliga för 10år sedan. Idag väldigt nischat, detta då det är så lätt att plugga in en extern skärm. Det var det även förr, men idag är det mer standardbeteende.
Skärmen på macbook 15 är 15,3" inte mycket mindre än 15,6". Jag själv har större en 15,6" och den får ej plats riktigt i alla datorväskor. Min poäng är att lite större laptop leder till så mycket krångel med alla väskor som ej är anpassade för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Tråkigt med den svaga kronan. Hade dollarn legat runt 7 kr som för några år sedan så hade priset för basmodellen legat runt 10k, men så är inte fallet tyvärr.

Tvivlar på att den legat under 14000 då heller. Det lägs på mer än växelkurs o moms, speciellt på applegrejer.

Permalänk
Medlem

Många verkar jämföra applens 8gb med en PC-laptop från 2014 med 8GB. Ja, det stämmer kanske på pappret. Men det man missar är att på en PC laptop från 2014 gick det garanterat att uppgradera minnet och SSD.

Den mac du köper för 16000 kr i dag har 8gb och 256 SSD för evigt. Du kan aldrig byta disk eller minne på den.
Inte i dag, eller om 10 år.

Det är det som är det absolut sämsta.

Tjejen har en Macbook pro 2017 med 8/128 när den kom. Den har forfarande 8 gb ram men nu har den iaf 256 SSD för jag kom över en SSD från en skrotad liknande macbook pro. Det var den sista macbooken med utbytbar SSD och då var det dessutom en speciell sorts SSD, där marknadsvärdet på en 256 SSD var 2-4k beroende på vart man hittade den.

8gb är snålt med alla mått, speciellt för dessa priser. En till sticka hade kostat apple 50kr att stoppa i. Men då hade dom inte fått sålt sina 24000 kronorsmacbooks.

Permalänk
Medlem

Största grejen är ju Game porting toolkit. Redan en del rätt så nya DX12 spel som funkar. Inte direkt hårresande prestanda ännu, men det lär bara bli bättre och bättre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kan vi alla bara stanna upp en minut och försöka ta in att Apple säljer en 15-tums, icke-Pro, utan en helt vanlig Air, en surfdator, fast något mer kapabel, med 16GB minne och 512GB lagring för tjugofyratusen kronor. Samtidigt är det rea på Huwei Matebook 14 med samma RAM och lagring för 6500 6200 kronor (självklart sämre processor, men denna Apple CPU är overkill för 99% av alla som köper laptops, och Apple har inget billigare alternativ)… Något har gått väldigt, väldigt snett borta i Californien sedan Jobs dog.

Rättning, pris
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Kan vi alla bara stanna upp en minut och försöka ta in att Apple säljer en 15-tums, icke-Pro, utan en helt vanlig Air, en surfdator, fast något mer kapabel, med 16GB minne och 512GB lagring för tjugofyratusen kronor. Samtidigt är det rea på Huwei Matebook 14 med samma RAM och lagring för 6500 kronor (självklart sämre processor, men denna Apple CPU är overkill för 99% av alla som köper laptops, och Apple har inget billigare alternativ)… Något har gått väldigt, väldigt snett borta i Californien sedan Jobs dog.

Ja, jag är förbaskad över hur dyr den blir om man väljer den riktiga basversionen 16/512 GB.

Men, trots allt så är det mycket kronans kassa värde som ligger bakom. I Amerika är folk förundrade över hur denna maskin kan säljas för så lite som 1299 dollars och 13-tummarn för 1099.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Ja, jag är förbaskad över hur dyr den blir om man väljer den riktiga basversionen 16/512 GB.

Men, trots allt så är det mycket kronans kassa värde som ligger bakom. I Amerika är folk förundrade över hur denna maskin kan säljas för så lite som 1299 dollars och 13-tummarn för 1099.

Missvisande jämförelse eftersom du måste lägga på 25 % moms. Sedan är det klart att växlingskursen har betydelse, även om även marknadens bedömda bärkraft o dyl har betydelse för prissättningen.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Missvisande jämförelse eftersom du måste lägga på 25 % moms. Sedan är det klart att växlingskursen har betydelse, även om även marknadens bedömda bärkraft o dyl har betydelse för prissättningen.

Jag jämför inte, menar bara att folk utanför Sverige tycker den är relativt billig.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Många verkar jämföra applens 8gb med en PC-laptop från 2014 med 8GB. Ja, det stämmer kanske på pappret. Men det man missar är att på en PC laptop från 2014 gick det garanterat att uppgradera minnet och SSD.

Den mac du köper för 16000 kr i dag har 8gb och 256 SSD för evigt. Du kan aldrig byta disk eller minne på den.
Inte i dag, eller om 10 år.

Det är det som är det absolut sämsta.

Tjejen har en Macbook pro 2017 med 8/128 när den kom. Den har forfarande 8 gb ram men nu har den iaf 256 SSD för jag kom över en SSD från en skrotad liknande macbook pro. Det var den sista macbooken med utbytbar SSD och då var det dessutom en speciell sorts SSD, där marknadsvärdet på en 256 SSD var 2-4k beroende på vart man hittade den.

8gb är snålt med alla mått, speciellt för dessa priser. En till sticka hade kostat apple 50kr att stoppa i. Men då hade dom inte fått sålt sina 24000 kronorsmacbooks.

Jag håller med.
Men...

De nya Macarna använder inte sticka.
Förr gjorde de det.
Då gick de att uppgradera och det var ju bra.

Sen började de löda fast minneschip på moderkortet istället för att använda stickor.
Om man kan få tag på kompatibla minneschip i rätt storlekar och har utrustning för ytlödning samt är tillräckligt bra på det så är det möjlight att uppgradera.
För det allra flesta blir det samma sak som att det inte går att uppgradera.
Men för en liten klick så går det.

Med M1 och M2 Macarna så är det en slags SoC (System on a Chip) lösning där även minnet finns i chippet och det går inte att uppgradera med mindre än att man byter hela SoC.
Jag vet inte hur många olika SKUs av sina SoC som Apple tillverkar.
Men det kan t.o.m. vara så att mer minne finns där rent fysiskt,
men att de bränner av landningsbanor för att permanent begränsa minnesmängden för att fylla kvoten av olika konfigurationer.

Det är vanligt inom elektronik att man har binning.
Det kan exempelvis vara modeller med olika mängd cache minne eller kärnor eller något annat och om en processor är delvis defekt så kan man ibland stänga av den defekta delen och sälja det som en produkt på en lägre nivå.
Men om det finns för få delvis defekta exemplar så kan det hända att de bränner av ledningsbanor till delar som annars hade varit fullt funktionella, för att få tillräckligt med exemplar av en lägre modell.

Intel hade väl t.o.m. processorer där vissa saker var låsta och som man kunde mot en extra kostnad låsa upp senare.
Det hade nog faktiskt varit bättre om Apple kört en sådan variant.
Betala extra för att låsa upp mer minne i efterhand.
Skulle kunna bidra till mindre e-waste.
Men kanske färre sålda datorer istället och det kanske Apple inte är intresserade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

I Amerika är folk förundrade över hur denna maskin kan säljas för så lite som 1299 dollars och 13-tummarn för 1099.

Skrivet av ztenlund:

Missvisande jämförelse eftersom du måste lägga på 25 % moms. Sedan är det klart att växlingskursen har betydelse, även om även marknadens bedömda bärkraft o dyl har betydelse för prissättningen.

För de som bor i USA så är skatten olika beroende på i vilken delstat de bor i.
För de som köper via företag tror jag det kan gå på i vilken delstat företaget är registrerat, vilket kanske inte alltid är samma.
Tror inte någon delstat har lika hög skatt som Svenska momsen.
Men jag är inte expert på skatteregler i USA.

Tror de allra flesta som bor i USA struntar i vad vi har för skatter i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

med 16GB minne och 512GB lagring

Skrivet av Mats Myntsamlare:

Ja, jag är förbaskad över hur dyr den blir om man väljer den riktiga basversionen 16/512 GB.

8 vs 16 gb blir orättvis jämförelse, en mac med dess minneshantering (compression etc.) och snabb ssd gör att en mac med 8 gb ram känns som en windows-dator med 16 gb ram. Finns massor av tester om det på youtube där t.o.m. videoredigering går bra. 256 vs 512 är jag mer benägen att hålla med om, om man har behovet av utrymmet.

Har personligen en Mac Mini M2 med 8/256 för kontorsbruk, lite xcode o.s.v. och absolut inga problem med minnestryck:et. Var lite skeptisk från början men beslöt mig att testa och mycket riktigt så fungerar det alldeles utmärkt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

För de som bor i USA så är skatten olika beroende på i vilken delstat de bor i.
För de som köper via företag tror jag det kan gå på i vilken delstat företaget är registrerat, vilket kanske inte alltid är samma.
Tror inte någon delstat har lika hög skatt som Svenska momsen.
Men jag är inte expert på skatteregler i USA.

Tror de allra flesta som bor i USA struntar i vad vi har för skatter i Sverige.

Ja, den varierar, men priser anges utan "sales tax" (eller "use tax"), vilket var hela poängen. Ofta tar folk det skattefria amerikanska priset och jämför sedan med det svenska inklusive moms, vilket blir väldigt skevt. Ska man jämföra får man ju lägga på svensk moms eller jämföra med priset ex moms. Sedan hamnar man idag ofta lite högre i Sverige ändå på grund av andra effekter, men skillnaden krymper en del när man lastar på svensk moms, som man inte kommer undan.

Permalänk
Medlem

Sedan är det väl inte alltid grundpriset folk retar upp sig på, utan snarare de enorma tilläggen för lite mer RAM, lagring, etc.

Vi letar lite grand på begagnatmarknaden efter en 15" Macbook Pro, priserna har ju sjunkit då många av dem inte kan köra senaste MacOS, men många går bort direkt pga 256GB SSD. Det är mindre än min fru har i sin 2009 Macbook Pro - att moderna SSDer är snabbare, tja, det hjälper ju inte om de inte rymmer det som behövs.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

17" laptop var inte ovanliga för 10år sedan. Idag väldigt nischat, detta då det är så lätt att plugga in en extern skärm. Det var det även förr, men idag är det mer standardbeteende.
Skärmen på macbook 15 är 15,3" inte mycket mindre än 15,6". Jag själv har större en 15,6" och den får ej plats riktigt i alla datorväskor. Min poäng är att lite större laptop leder till så mycket krångel med alla väskor som ej är anpassade för dem.

Du har poänger, kör 15,6 på jobbet som jag ogillar pga av litenheten, har en Macbook med 16 som är bättre, men idealet vore 17 för min del, tar gärna lite större och får en mer optimal maskin att jobba med när jag inte har extern skärm. Iom att maskinerna idag är så tunna är ökar inte vikten speciellt mycket. Den minimalistiska trenden för Laptop verkar ha vänt, fler lanserar 17" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sedan är det väl inte alltid grundpriset folk retar upp sig på, utan snarare de enorma tilläggen för lite mer RAM, lagring, etc.

Vi letar lite grand på begagnatmarknaden efter en 15" Macbook Pro, priserna har ju sjunkit då många av dem inte kan köra senaste MacOS, men många går bort direkt pga 256GB SSD. Det är mindre än min fru har i sin 2009 Macbook Pro - att moderna SSDer är snabbare, tja, det hjälper ju inte om de inte rymmer det som behövs.

Jo man får leta Mac Pro 2011 eller äldre om man gillar att uppgradera.
Men om din fru har en från 2009 så är den ju redan bland de nyare Macarna bland "2011 eller äldre".

Även om Mac är "sååå AMaZInG" så har en Sandybridge baserad Mac med Radeon HD 6000 (2010) svårt att konkurrera mot en PC med Alder Lake eller nyare och Radeon RX 6000 (2020) eller bättre.

Lite lustigt att 2010 och 2020, tio år senare...
Så i båda fallen körde AMD med 6000 serien grafikkort.
Bara att
2010 Radeon HD 6000
2020 Radeon RX 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

8 vs 16 gb blir orättvis jämförelse, en mac med dess minneshantering (compression etc.) och snabb ssd gör att en mac med 8 gb ram känns som en windows-dator med 16 gb ram. Finns massor av tester om det på youtube där t.o.m. videoredigering går bra. 256 vs 512 är jag mer benägen att hålla med om, om man har behovet av utrymmet.

Har personligen en Mac Mini M2 med 8/256 för kontorsbruk, lite xcode o.s.v. och absolut inga problem med minnestryck:et. Var lite skeptisk från början men beslöt mig att testa och mycket riktigt så fungerar det alldeles utmärkt.

Tack för att du uppmärksammade detta. Hade ingen aning om det faktiskt. Har kikat lite på youtube-videos och det verkar fungera tämligen bra med 8 GB faktiskt. Lägger in prisjakt-bevakningar på lite fler lägre specade Mac:ar nu och väntar in ett bra erbjudande på en åttagigabytes-Air.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk

Synd att OS X har så taskigt stöd för icke retina kompatibla skärmar. Lite bruteforce lösningen jämfört med clear type och microsofts sätt att lösa skalningsproblemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Tack för att du uppmärksammade detta. Hade ingen aning om det faktiskt. Har kikat lite på youtube-videos och det verkar fungera tämligen bra med 8 GB faktiskt. Lägger in prisjakt-bevakningar på lite fler lägre specade Mac:ar nu och väntar in ett bra erbjudande på en åttagigabytes-Air.

Windows och Linux datorer kan också köra med virtuellt minne.
Har funnits "hur länge som helst".
Skillnaden är att förr när man bara hade mekanisk HDD så gick det riktigt slött att swappa.
När man kör SSD så så blir virtuellt minne bättre på att maskera bristen på RAM.

Men...
Det finns ju gränser på hur långt det räcker.
Riktigt RAM är fortfarande snabbare.
Man får mer skrivande till SSD vilket potentiellt kan korta livslängden.

Säger inte att det inte kan fungera tillräckligt bra.
Men det är inte helt utan nackdelar.
Vilket kan vara bra att känna till.