Apple överraskar med Mac Pro – övergången till ARM fullbordad

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Det som är tråkigt är ju att Pro är den modell som ser mest spännande ut som PC-entusiast. Apple har ju dock genom prissättningen visat att det inte är en dator för normala människor.

Precis så. Apple har länge handlat om att datorer ska vara magiska och nu har de - på gott och ont, ärligt talat, nästan kommit dit.
Bra för ”de flesta”, men inte för entusiaster som vill hotrodda sin dator, och inte för den ganska stora grupp som gärna skulle ha något mindre elegant om det var mycket billigare. Dessa var ju troligen majoriteten av dem som drömde om en”X-Mac”.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Jag minns när jag satt och konfigurerade en Mac Pro 4,1 eller 5,1 på apples hemsida och bas-priset för grundmodellen var runt 21000kr (tror absolut lägsta med utbildningsrabatt var runt 17)

Borta är nu helt rimlig möjlighet för privatpersoner att äga en ny Mac Pro utan att spräcka de flesta hushålls budget för ett par utlandsresor 😂

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Öhh, absolut?

<Uppladdad bildlänk>

Sätt dit en apple logga så kan du sälja den för 50papp.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Det har aldrig varit pris/prestanda utan prestanda/strömförbrukning

Finns massa professional work där Mac Pro kommer krossa din dator. Mac Pro är inte för spel. Finns värld utanför spel och 24GB Vram på GPU

What? Jag skiter fullständigt i spelprestanda, ett 4090 är grymt nice om man sitter i vilket CAD-program som helst men du får gärna berätta om detta professional work där det är bättre att köpa en Mac Pro för än en Intel-nVidia PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har personligen noll användning för MacPro och kommer således inte ens fundera på att köpa en.

Fråga kring påståendet kring dålig ST prestanda var mot bakgrund att man tyvärr rätt mycket få välja mellan lite färre kärnor och högre ST prestanda alt. väldigt många kärnor med sämre ST prestanda. Givet antalet kärnor i M2 Ultra så ligger den i absolut toppen vad som går att köpa med avseende på ST-prestanda.

Man får skilja mellan att behöva en MacOS workstation (vilket är relevant om man jobbar inom de nischer där MacOS är väldigt stark) och att behöva en ARM64 workstation/desktop (vilket är relevant bl.a. om man utvecklar programvara mot den växande marknaden av ARM64 servers).

Är man ute specifikt efter en ARM64 workstation/desktop är Apples datorer de snabbaste man idag hittar sett till prestanda per kärna. Däremot är Ampere Computings långt billigare räknat i total beräkningskraft (även klart billigare och mer energieffektiva än liknande system från Intel/AMD) + dessa kan utrustas med åtskilliga TB med RAM och har "vanlig PC-workstation/desktop" formfaktor med PCIe5 portar. Så "bästa val" beror på hur de ska användas.

Angående datorn du länkar: beror på vad man ska använda den till, jag skulle inte vilja ha den ens om den var gratis (om deal:en var att jag inte får sälja den). Vill ha en dator, inte ett bastuaggregat. Och har faktiskt just bench:at en (vattenkyld) 13900K mot M1 Pro (min laptop) i ett fall som vi jobbar på just nu, skillnaden i prestanda var otroligt liten (där handlar det primärt om CPU-kraft och ST-prestanda).

Hela texten säger inget om när Mac Pro är ett vettigt köp, mycket emotionellt verkar det vara om man inte vill ha en Intel/nVidia workstation som är snabbare än allt annat som finns att köpa idag, för workstation, har du laster som drar nytta av fler kärnor linjärt är en dedikerad server betydligt mer ändamålsenligt. Då verkar det bättre med andra ARM-servrar än Mac Pro, så ja, vi verkar vara överens om att det är en kass produktlansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förra generationen av Mac pro kostade ju drygt 700 000kr om man la till allt extra och nu så kostar en maxad 175 000kr så i alla fall prisvärt i Apples standard eller var förra generationen bara rent av ett skämt kan ju inte ha funnits något i den datorn som var värt ens nära 700 000kr

Maxkonfigen har i alla fall en teoretisk USP, 192GB Ram direkt på chippet om man sitter med datasets för machine learning som är stora men inte för stora, troligen blir en nVidia ML-server oftast ett bättre val även där.

Återstår ju att se, kanske den visar sig vara extremt bra på något nischat, har svårt att se vad. Det finns ju fanboys/haters som inget hellre vill än förbjuda AMD64/X86. Dessa brukar ju oftast hävda att Linux är guds gåva till mänskligheten, hur man kombinerar det med det mest slutna systemet på marknaden vet jag inte, men en del logikakrobatik måste ju ske. Alla kan göra servrar med tusentals kärnor men att göra den snabbaste kärnan har i nuläget Intel ingen konkurrens om.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

What? Jag skiter fullständigt i spelprestanda, ett 4090 är grymt nice om man sitter i vilket CAD-program som helst men du får gärna berätta om detta professional work där det är bättre att köpa en Mac Pro för än en Intel-nVidia PC.

Har man lite intresse i Mac eller bara följde med i presentationen av MacPro är det väl ändå uppenbart vad Apple själva ser som en av huvuduppgifterna för en deras high-end Macs: video redigering och kringliggande uppgifter.

Där finns det gott om tester på YT som visar hur M1/M2 MBP datorer kan krossa desktop PC på vissa uppgifter tack vare den HW-acceleration som finns i dessa kretsar.

Skrivet av Mordekai:

Hela texten säger inget om när Mac Pro är ett vettigt köp, mycket emotionellt verkar det vara om man inte vill ha en Intel/nVidia workstation som är snabbare än allt annat som finns att köpa idag, för workstation, har du laster som drar nytta av fler kärnor linjärt är en dedikerad server betydligt mer ändamålsenligt. Då verkar det bättre med andra ARM-servrar än Mac Pro, så ja, vi verkar vara överens om att det är en kass produktlansering.

Då jag själv vare sig jobbar professionellt med redigering av video eller ens bryr mig om det på amatörnivå så känns inte min åsikt kring om MacPro kan tänkas vara ett vettig köp relevant.

Skulle jag gissa finns det garanterat en nisch där detta är en vettig maskin, för tydligen finns det en del rätt specialiserade PCIe-kort gör video/bild/ljud hantering som inte går att använda i den annars identiska och väsentligt billigare MacStudio.

Anledningen till min rätt bestämda åsikt kring ditt bygge beror väldigt mycket på att min nuvarande PC är rätt mycket föregående version av den. Har en 5950X, RTX3090, 128 GB RAM (varför nöjde du dig med 64 GB, går att trycka i 192 GB i plattformen du byggde) och 4 TB NVMe SSD.

Ovanpå det är ju Windows en direkt katastrof att hantera CPUer med halvhyfsat många CPU-kärnor, om man kompilerar något i bakgrunden så alla 32 CPU-trådarna är 100 % lastade laggar datorn!! Det är inte ett HW-problem, händer inte på samma dator om man kör t.ex. Ubuntu (men gör tyvärr saker med den datorn som kräver Windows). MacOS har inte heller det problemet.

Den dator är bra på en del saker, men största besvikelsen är att för mig är prestanda i programmeringsrelaterade uppgifter prio#1 och min PC får rätt ofta stryk av min MacMini M1 och ännu oftare stryk av den bärbara med M1Pro.

Just kompilering är något M1/M2 sticker ut på. Kollar man GB6 kompileringstest (de använder C/C++ kompilatorn clang som bygger på ett ramverk vid namn LLVM, det ramverket används i allt fler andra kompilatorer för alla möjliga programmeringsspråk), så är M2/M2Pro/M2Max ca 15 % snabbare än 13900KS i ST (det samtidigt som effekten är ett par heltalsfaktorer lägre).

Är man däremot ute efter att skaffa sig en arbetsstation för programutveckling (där GPU inte är kritisk) ser jag inte hur MacPro är vettig, allt man behöver finns redan i MacStudio och så länge man inte vill ha en byggserver på skrivbordet är det mest kritiska ST-prestanda och då är Pro/Max mer än nog.

Edit:13900KS har inte konsekvent bättre ST ens mot 7950X, så det är alltid viktigt att kolla sina specifika fall om man optimerar för maximal prestanda.
Mot M2Pro/M2Max är variansen mellan olika fall rätt rejält stor, för det jag själv värderar högst är ST i M2 som sagt 15 % högre. I genomsnitt är trots allt en laptop CPU ~10 % långsammare i ST ställd mot Intels benchmark-dragster som drar löjlig mängd ström.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den dator är bra på en del saker, men största besvikelsen är att för mig är prestanda i programmeringsrelaterade uppgifter prio#1 och min PC får rätt ofta stryk av min MacMini M1 och ännu oftare stryk av den bärbara med M1Pro.

Just kompilering är något M1/M2 sticker ut på. Kollar man GB6 kompileringstest (de använder C/C++ kompilatorn clang som bygger på ett ramverk vid namn LLVM, det ramverket används i allt fler andra kompilatorer för alla möjliga programmeringsspråk), så är M2/M2Pro/M2Max ca 15 % snabbare än 13900KS i ST (det samtidigt som effekten är ett par heltalsfaktorer lägre).

Gäller det oavsett plattform?
Alltså säg att du har en M2 baserad Mac (M2/M2Pro/M2Max).
Är den då enbart bättre på att kompilera binärer för M baserade processorer?

Eller är den fortfarande bättre på att kompilera x86 (x86-64) binärer?

Spelar operativsystemet in?

Är en M2 baserad Mac som kör Mac OS fortfarande bättre på att kompilera om slutresultatet ska bli ett program eller spel som ska säljas för Windows x86 PC ?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Gäller det oavsett plattform?
Alltså säg att du har en M2 baserad Mac (M2/M2Pro/M2Max).
Är den då enbart bättre på att kompilera binärer för M baserade processorer?

Eller är den fortfarande bättre på att kompilera x86 (x86-64) binärer?

Spelar operativsystemet in?

Är en M2 baserad Mac som kör Mac OS fortfarande bättre på att kompilera om slutresultatet ska bli ett program eller spel som ska säljas för Windows x86 PC ?

Just i fallet Geekbench 5/6 har de faktiskt tänkt till kring dessa frågor: där kompilerar alla till samma mikroarkitektur så det är samma jobb som utförs. Sättet detta test görs i GB5/6 plockar rätt mycket bort OS ur ekvationen då mängden filoperationer är irrelevant.

I "verkligheten" spelar OS definitivt en roll, hur mycket beror på hur tungkompileprat projektet är. För CPU-tunga fall, t.ex. template tunga C++ projekt, spelar OS mindre roll (flaskhalsen är nära 100 % CPU). För projekt med massiv mäng filer, fast där varje fil är relativt lätt att kompilera, t.ex. vissa C baserade embedded projekt spelar OS en stor roll. På förra jobbet såg vi 50-100 % bättre prestanda (varierar lite på konfig) med samma HW om man kompilerade på Linux i stället för Windows (väldigt stort projekt som till nära 100 % var C med små mängder C++).

MacOS ligger väsentligt närmare Linux än Windows, Linux är "bäst" totalt sett på denna punkt.

Din fråga om det är skillnad beroende på vilken mikroarkitektur man kompilerar till är interessant, så testade på min Windows PC (5950X) och en MacMini M2Pro (8 kärnors varianten, så den "lilla" M2Pro CPUn, den andra har 10 kärnor).

Tog ett Rust baserat projekt jag skrivit. Standard Rust-kompilatorn är också baserade på LLVM precis som clang (som är en C/C++ kompilator). I båda fallen var det något snabbare (<10 %) att kompilera till "native OS/micro-arch" än att kors-kompilera till den "andra" OS/micro-arch konfig:en. M2Pro var 30 % snabbare än 5950X när båda kompilerade till sin "native" version.

Rust ligger åt det "tunga" hållet CPU-mässigt, inte fullt lika CPU-krävande som väldigt template tung C++ kan vara, men Rust är nog det tyngsta språket att kompilera efter C++. Så OS har rätt liten påverkan (hmm, ska testa samma på Linux med 5950X!).

För utvecklare sträcker sig de trevliga egenskaperna hos "Apple Silicon" längre än kompilering. Även NodeJS har lysande prestanda hos "Apple Silicon", ARM64 har en den finesser som specifikt finns där för att accelerera vissa vanliga funktioner i teknik bakom NodeJS och liknande (så egentligen inget "Apple Silicon" specifikt).

Men omvänt har x86_64 (tack vare AVX/AVX-512) en del fördelar i vissa andra arbetslaster. Är först med SVE i ARMv9 som ARM64 kommit ikapp här (GB 6.1 har fått både optimeringar både för AVX-512 FP16 saker samt SVE specifika optimeringar). Apple har ännu inte gått till ARMv9, däremot har Arm själva gjort det sedan Cortex X2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just i fallet Geekbench 5/6 har de faktiskt tänkt till kring dessa frågor: där kompilerar alla till samma mikroarkitektur så det är samma jobb som utförs. Sättet detta test görs i GB5/6 plockar rätt mycket bort OS ur ekvationen då mängden filoperationer är irrelevant.

Geekbench hanterar detta på ett vettigt sätt givet sin målsättning som benchmark. Men som du påpekade om filsystemets betydelse, finns det ju aspekter som skiljer systemen åt som kan spela stor roll beroende på vad man specifikt gör. Min Studio M1Max har t.ex. 400GB/s bandbredd till RAM, något som inte avspeglas nämnvärt i benchmarks som ryms i cache, men som för en del koder ger ett väldigt starkt genomslag. (SPECfp kritiserades av kommersiella intressen för att vara för starkt dominerat av minnesbandbredd, något som datortillverkare har svårt att sälja. Men det avspeglade verkligheten då, och för många koder av den typen fortfarande.)
Sedan finns det ju också fall då man valt olika lösningar på olika plattformar - (de-)kryperar man till exempel filer i CPUn eller i disk-controllern? Det gäller ju också kodkärnor som man på moderna processorer skulle låta GPU/NPU/video/image block hantera istället för CPU:n. Är det egentligen rimligt att köra sådan kod på CPU-kärnorna i benchmarks? Blir det en rättvis jämförelse (de kör ju samma kod) eller orättvis (man underlåter medvetet att använda en bättre lösning för att den bara är tillgänglig på en del system)?

Cross platform benchmarking är helt enkelt svårt, och resultaten inte så enkla att tolka.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Geekbench hanterar detta på ett vettigt sätt givet sin målsättning som benchmark. Men som du påpekade om filsystemets betydelse, finns det ju aspekter som skiljer systemen åt som kan spela stor roll beroende på vad man specifikt gör. Min Studio M1Max har t.ex. 400GB/s bandbredd till RAM, något som inte avspeglas nämnvärt i benchmarks som ryms i cache, men som för en del koder ger ett väldigt starkt genomslag. (SPECfp kritiserades av kommersiella intressen för att vara för starkt dominerat av minnesbandbredd, något som datortillverkare har svårt att sälja. Men det avspeglade verkligheten då, och för många koder av den typen fortfarande.)
Sedan finns det ju också fall då man valt olika lösningar på olika plattformar - (de-)kryperar man till exempel filer i CPUn eller i disk-controllern? Det gäller ju också kodkärnor som man på moderna processorer skulle låta GPU/NPU/video/image block hantera istället för CPU:n. Är det egentligen rimligt att köra sådan kod på CPU-kärnorna i benchmarks? Blir det en rättvis jämförelse (de kör ju samma kod) eller orättvis (man underlåter medvetet att använda en bättre lösning för att den bara är tillgänglig på en del system)?

Cross platform benchmarking är helt enkelt svårt, och resultaten inte så enkla att tolka.

Absolut! Många kritiserar för att det skulle vara "bias:ed" mot x86_64 och för ARM64, men läser man vad de faktiskt testar handlar det ju om populära bibliotek/program som används i många "vanliga" program. Finns inget där som specifikt gynnar någon speciell mikroarkitektur.

Tvärtom är det lite av ett "worst-case" för många ARM64 baserade SoC, inklusive "Apple Silicon" då testerna är specifikt gjorda för att enbart testa CPU-delel, det trots att vissa fall i "verkligheten" oftare kommer använda annan HW (machine-learning testerna kommer i vissa fall köras på NPUn, vissa bildbehandlingsfall körs på en kombo av NPU/GPU i program som Pixelmator Pro etc.).

En annan sak som faktiskt "gynnar" x86_64, speciellt bärbara, är att testerna är rätt korta med en "cool-down" mellan varje test. Det gör att CPU-modeller med väldigt hög boost-frekvens får maximal utdelning. M1/M2 har ingen boost alls och de har samma frekvens oavsett om en kärna lastas eller om alla kärnor lastas, så i "tunga fall" presterar dessa i praktiken bättre mot x86_64 baserade laptops än vad GB5/6 antyder.

Det jag ändå tycker GB6 gör bra är att ge en OK fingervisning kring hur olika CPU-modeller står sig mot varandra i lägen där CPU är flaskhals. Specifikt kompilering blir extra relevant då det (än så länge i all fall) inte går att göra effektivare på något annat än just CPUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just i fallet Geekbench 5/6 har de faktiskt tänkt till kring dessa frågor: där kompilerar alla till samma mikroarkitektur så det är samma jobb som utförs. Sättet detta test görs i GB5/6 plockar rätt mycket bort OS ur ekvationen då mängden filoperationer är irrelevant.

I "verkligheten" spelar OS definitivt en roll, hur mycket beror på hur tungkompileprat projektet är. För CPU-tunga fall, t.ex. template tunga C++ projekt, spelar OS mindre roll (flaskhalsen är nära 100 % CPU). För projekt med massiv mäng filer, fast där varje fil är relativt lätt att kompilera, t.ex. vissa C baserade embedded projekt spelar OS en stor roll. På förra jobbet såg vi 50-100 % bättre prestanda (varierar lite på konfig) med samma HW om man kompilerade på Linux i stället för Windows (väldigt stort projekt som till nära 100 % var C med små mängder C++).

MacOS ligger väsentligt närmare Linux än Windows, Linux är "bäst" totalt sett på denna punkt.

Din fråga om det är skillnad beroende på vilken mikroarkitektur man kompilerar till är interessant, så testade på min Windows PC (5950X) och en MacMini M2Pro (8 kärnors varianten, så den "lilla" M2Pro CPUn, den andra har 10 kärnor).

Tog ett Rust baserat projekt jag skrivit. Standard Rust-kompilatorn är också baserade på LLVM precis som clang (som är en C/C++ kompilator). I båda fallen var det något snabbare (<10 %) att kompilera till "native OS/micro-arch" än att kors-kompilera till den "andra" OS/micro-arch konfig:en. M2Pro var 30 % snabbare än 5950X när båda kompilerade till sin "native" version.

Rust ligger åt det "tunga" hållet CPU-mässigt, inte fullt lika CPU-krävande som väldigt template tung C++ kan vara, men Rust är nog det tyngsta språket att kompilera efter C++. Så OS har rätt liten påverkan (hmm, ska testa samma på Linux med 5950X!).

För utvecklare sträcker sig de trevliga egenskaperna hos "Apple Silicon" längre än kompilering. Även NodeJS har lysande prestanda hos "Apple Silicon", ARM64 har en den finesser som specifikt finns där för att accelerera vissa vanliga funktioner i teknik bakom NodeJS och liknande (så egentligen inget "Apple Silicon" specifikt).

Men omvänt har x86_64 (tack vare AVX/AVX-512) en del fördelar i vissa andra arbetslaster. Är först med SVE i ARMv9 som ARM64 kommit ikapp här (GB 6.1 har fått både optimeringar både för AVX-512 FP16 saker samt SVE specifika optimeringar). Apple har ännu inte gått till ARMv9, däremot har Arm själva gjort det sedan Cortex X2.

Intressant.
Så om jag tolkar dig rätt så är det ofta fördel att köra Apple Silicon även om man utvecklar mjukvara för x86-64 system?
Känns lite oväntat ändå. Jag trodde native skulle vara bättre.

Har du kikat något på RISC-V också?
Jag är medveten om att RISC-V är "nytt" och inte lika etablerat.
Men om det tidigare enbart var dyra utvecklingskort för $1000+ och nu under 2023 finns ett fåtal RISC-V enkortsdatorer som är Linux kompatibla och lägre priser så man kan köpa även för Icke-kommersiella ändamål.
Exempelvis verkar det som man kan hitta VisionFive2 med 4GB RAM för under 90€ på Amazon (finns även med 8GB RAM men kostar lite mer).

Jag tänker att om någon vill utveckla för RISC-V, att det borde vara enklare om det faktiskt finns hårdvara och inte bara specsheet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har man lite intresse i Mac eller bara följde med i presentationen av MacPro är det väl ändå uppenbart vad Apple själva ser som en av huvuduppgifterna för en deras high-end Macs: video redigering och kringliggande uppgifter.

Det känner jag till men den accelerationen har inte en chans mot vad du kan göra i DaVinci Resolve med ett nVidia 4090. Igen, bara känslomässiga fanboys skulle välja Mac Pro före mitt bygge.
https://www.pugetsystems.com/solutions/video-editing-workstat...

Skrivet av Yoshman:

Där finns det gott om tester på YT som visar hur M1/M2 MBP datorer kan krossa desktop PC på vissa uppgifter tack vare den HW-acceleration som finns i dessa kretsar.

Länk till en där ditt exempel slår en ws med ett 4090?

Skrivet av Yoshman:

Då jag själv vare sig jobbar professionellt med redigering av video eller ens bryr mig om det på amatörnivå så känns inte min åsikt kring om MacPro kan tänkas vara ett vettig köp relevant.

Skulle jag gissa finns det garanterat en nisch där detta är en vettig maskin, för tydligen finns det en del rätt specialiserade PCIe-kort gör video/bild/ljud hantering som inte går att använda i den annars identiska och väsentligt billigare MacStudio.

Om du skall kritisera mitt inlägg om varför MacPro är en medioker, kanske en av de sämsta lanseringarna Apple gjort Kanske du skall komma med fakta, inte killgissningar.

Skrivet av Yoshman:

Anledningen till min rätt bestämda åsikt kring ditt bygge beror väldigt mycket på att min nuvarande PC är rätt mycket föregående version av den. Har en 5950X, RTX3090, 128 GB RAM (varför nöjde du dig med 64 GB, går att trycka i 192 GB i plattformen du byggde) och 4 TB NVMe SSD.

För att tanken vara att köra minnena i 8GT/s men dessa minnen fanns inte på Komponentkoll så det blev en halvmesyr. Jag hade målet mot grundkonfigen, inte maxkonfigen, då hade det sett ut som Puget Systems ovan vilket krossat MacPro max-konfig totalt för sådant som du gissar att Mac-köpare pysslar med.

Skrivet av Yoshman:

Ovanpå det är ju Windows en direkt katastrof att hantera CPUer med halvhyfsat många CPU-kärnor, om man kompilerar något i bakgrunden så alla 32 CPU-trådarna är 100 % lastade laggar datorn!! Det är inte ett HW-problem, händer inte på samma dator om man kör t.ex. Ubuntu (men gör tyvärr saker med den datorn som kräver Windows). MacOS har inte heller det problemet.

Teknisk mumbo jumbo som spelar noll roll om man inte är datavetare. Kör Ubuntu i så fall, DaVinci resolve fungerar där men ingen ingenjörscad eller någon annan kreativ mjukvara för den delen.

Skrivet av Yoshman:

Den dator är bra på en del saker, men största besvikelsen är att för mig är prestanda i programmeringsrelaterade uppgifter prio#1 och min PC får rätt ofta stryk av min MacMini M1 och ännu oftare stryk av den bärbara med M1Pro.

Igen anektdoter utan egentlig bäring, du kan såklart snickra ihop ett case där en Commodore 64 är snabbare än en modern PC om du vill. (läsa data från kasettband exempelvis).

Skrivet av Yoshman:

Just kompilering är något M1/M2 sticker ut på. Kollar man GB6 kompileringstest (de använder C/C++ kompilatorn clang som bygger på ett ramverk vid namn LLVM, det ramverket används i allt fler andra kompilatorer för alla möjliga programmeringsspråk), så är M2/M2Pro/M2Max ca 15 % snabbare än 13900KS i ST (det samtidigt som effekten är ett par heltalsfaktorer lägre).

Är man däremot ute efter att skaffa sig en arbetsstation för programutveckling (där GPU inte är kritisk) ser jag inte hur MacPro är vettig, allt man behöver finns redan i MacStudio och så länge man inte vill ha en byggserver på skrivbordet är det mest kritiska ST-prestanda och då är Pro/Max mer än nog.

Edit:13900KS har inte konsekvent bättre ST ens mot 7950X, så det är alltid viktigt att kolla sina specifika fall om man optimerar för maximal prestanda.
Mot M2Pro/M2Max är variansen mellan olika fall rätt rejält stor, för det jag själv värderar högst är ST i M2 som sagt 15 % högre. I genomsnitt är trots allt en laptop CPU ~10 % långsammare i ST ställd mot Intels benchmark-dragster som drar löjlig mängd ström.

Wall of text, varför kompilerar du så mycket kod att det ens märks? Du skriver ju knappast så snabbt kod att ens ditt livsverk skulle ta lång tid att kompilera och då skulle det ändå bara göras en gång. Dela upp din mjukvara i komponenter så slipper du kompilera om allt vid varje förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det känner jag till men den accelerationen har inte en chans mot vad du kan göra i DaVinci Resolve med ett nVidia 4090. Igen, bara känslomässiga fanboys skulle välja Mac Pro före mitt bygge.
https://www.pugetsystems.com/solutions/video-editing-workstat...

Dock för den rent professionella marknaden finns ju betydligt mer avancerade program än davinci resolve. Och stora filmstudior har ytterligare mer specialiserade program.
Själv använder jag Davinci till färgsättning, men föredrar egentligen Lightworks där man kan ha flera edits igång samtidigt, och jobba med en medans andra primärrenderas.
Lightworks stödjer även multigpu och en del annat, ser inget problem med att de kan utöka det till expansinskort även på mac

Sedan när det gäller priset, givetvis vet Apple att marknaden är begränsad och det höjer priset, för de som behöver den är den inte så fruktansvärt dyr. Räkna ut vad en high end workstation kostar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Det känner jag till men den accelerationen har inte en chans mot vad du kan göra i DaVinci Resolve med ett nVidia 4090. Igen, bara känslomässiga fanboys skulle välja Mac Pro före mitt bygge.
https://www.pugetsystems.com/solutions/video-editing-workstat...

Hmm, undrar vem som är känslomässig. Och "for the record" skrev jag detta om "Mac Pro":

"Jag har personligen noll användning för MacPro och kommer således inte ens fundera på att köpa en."

Skrev vidare detta kring ditt bygge

"Angående datorn du länkar: beror på vad man ska använda den till"

Det jag primärt använder datorn till har jag lärt mig den trista vägen att en max:ad Windows PC faktiskt kan stryk av en långt billigare MacMini om man likt jag använder datorn primärt för kodning. Köpte faktiskt inte MacMini:n till det, orsaken att det blev en relativt lågt spec:ad M1:a initialt var för att jag inte alls var beredd på just hur brutalt bra Apples CPU faktiskt presterande.

Windows-datorn är inte dålig, men den genererar kopiösa mängder värme under hård last + ovanpå det är den inte snabbare eller till och med långsammare än MacMini M1 (som har en fläkt men har faktiskt aldrig hört den starta). Är mest det som gjort att jag inte är supernöjd med det PC-köpet...

Skrivet av Mordekai:

Länk till en där ditt exempel slår en ws med ett 4090?

Det kommer vara nischer och är för dålig på just videoredigering för att vara pricksäker där. Men hört folk nämna att vissa moment älskar massiv mängd VRAM. 3090 har fördelen av 4090 att man kan koppla ihop två kort via Nvlink och därmed få en effektiv VRAM storlek om 48 GB och om working-set är i spannet 24 GB till 48 GB kommer då 4090 sannolikt vara långsammare än 3090.

Så bara välja ut fall där "working-set" är en bra bit över 24 GB, M2 Ultra stödjer ju upp till 192 GB. Dock åter igen ett fall där Mac Pro i sig inte har någon fördel över MacStudio.

Sen vet jag inte hur "Media Engine" i M2 står sig mot Nvidia. Men en sak Apple lyfte fram i presentationen var hur många samtida strömmar M2 Ultra kan hantera. I M2 så har M2Max dubbla prestanda mot M2/M2Pro på denna punkt och Ultra borde då har dubbla prestanda mot M2Max.

Skrivet av Mordekai:

Om du skall kritisera mitt inlägg om varför MacPro är en medioker, kanske en av de sämsta lanseringarna Apple gjort Kanske du skall komma med fakta, inte killgissningar.

Om du tar ett djupt andetag, varvar ned lite och läser första svaret igen: enda jag initialt skrev något om var ditt påstående om "medioker singeltrådsprestanda".

Jag invände inte mot ditt påstående om "Enligt mig de sämsta lanseringarna från Apple på evigheter.". Har ingen åsikt om MacPro då det är ointressant modell för mig, i det läget hade jag ingen aning om hur bra koll du hade men nu kan man nog dra slutsatsen att du inte har någon koll alls heller.

Skrivet av Mordekai:

Teknisk mumbo jumbo som spelar noll roll om man inte är datavetare. Kör Ubuntu i så fall, DaVinci resolve fungerar där men ingen ingenjörscad eller någon annan kreativ mjukvara för den delen.
Igen anektdoter utan egentlig bäring, du kan såklart snickra ihop ett case där en Commodore 64 är snabbare än en modern PC om du vill. (läsa data från kasettband exempelvis).

Åter igen, denna diskussion var mot bakgrund av att använda en relativt high-end desktop för programutveckling. En sak man vill kunna göra är att snabbt iterera, för vissa fall, t.ex. när man jobbar med moderna spelmotorer, kan relativt enklare förändringar ge en rätt tidskrävande iteration (som tyvärr ofta är primärt begränsad av enkel/fåtrådig prestanda).

Just för spelutveckling är inte Ubuntu ett realistiskt alternativ. Positiva här är att MacOS har sedan introduktionen av Apple Silicon seglat upp som en potentiell kandidat. Unity har redan nu lysande stöd för MacOS/Apple Silicon och Unreal Engine 5 börjar ta sig allt mer. Men inte heller här är MacPro vettig (i alla fall inte så länge som man inte kan stoppa i high-end GPUer från Nvidia/AMD/Intel). Finns fall där M2Ultra skulle vara vettig, men då är MacStudio för 70k långt vettigare än MacPro för 100k med i detta fall identisk prestanda.

Håller sig kvar kring just spelutveckling finns ett fall, man ändrar något som alla/en större del av alla shaders måste kompileras om. Det kan ta timmar redan i medelstora projekt, positiva är att just detta skalar perfekt med CPU-kärnor, men lite segt att Windows i nuläget uppför sig öken när alla kärnor är lastade till 100 % (blir värre ju fler kärnor CPUm har).

När jag jobbade med embedded/RTOS fanns också fall där man ibland lastade alla kärnor. T.ex. när man ville testa en ny finess på flertalet CPU-mikroarkitekturer, då kunde en relativt stor kodbas behövas kompileras i 8-10 varianter.

Visst, det är inte "normalanvändning". Men är knappast "normalanvändares behov" vi diskuterar givet vilket typ av datorer det handlar om här!

Nej, med modern teknik skulle kunna läsa från kassett långt snabbare med dagens CPUer jämfört med en 6510@1MHz

Skrivet av Mordekai:

Wall of text, varför kompilerar du så mycket kod att det ens märks? Du skriver ju knappast så snabbt kod att ens ditt livsverk skulle ta lång tid att kompilera och då skulle det ändå bara göras en gång. Dela upp din mjukvara i komponenter så slipper du kompilera om allt vid varje förändring.

Helt sant att man inte kompilerar om allt hela tiden. Om det var flaskhalsen skulle ThreadRipper eller än mer nya Ampere Altra med upp till 196 kärnor vara den heliga graalen (finns företag som byggt affärsverksamheter kring detta fall, t.ex. Incredibuild som skapar ett gigantiskt byggkluster med 100-tals eller till och med 1000-tals CPU-kärnor). Däremot vill man iterera snabbt och ofta, vilket inkluderar inkrementell kompilering samt köra om tester. I lite större projekt blir detta en väldigt tung last som lätt känns "segt" om man inte har en dator med riktigt hög prestanda per kärna.

Tror ingen har någon illusion om att en produkt som MacPro är bra för alla, det är en extrem nischprodukt men det finns folk/organisationer som gör rätt specifika saker. För vissa av dessa kan bättre prestanda för just deras use-case vara värt väldigt mycket pengar, en produkt som MacPro behöver "bara" vara bäst på tillräckligt många sådana specialfall för att vara relevant!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nej, med modern teknik skulle kunna läsa från kassett långt snabbare med dagens CPUer jämfört med en 6510@1MHz

Ganska OT,
Men...

Begränsningen där skulle väl främst vara att man skulle troligtvis inte kunna ha en mycket snabbare bandstation (för kassettband) utan att signifikant öka slitaget på banden.
Sen finns det ju diverse andra typer av bandstationer som har högre överföringshastigheter än kassettband.

Är väl också tänkbart att det skulle kunna gå att bygga något där man använder flera bandstationer, så varje läser bara ett band i taget.
Men med flera stycken så kan man totalt läsa flera stycken parallelt.

Troligtvis finns det inte så stora mängder av Commodore mjukvara som inte redan är arkiverat att behovet av det skulle vara speciellt stort.

Permalänk
Medlem

Läste på lite och det verkar ju som att denna nya MacPro är bra mkt billigare än den Intel MacPro som den ersätter.
Så, prismässigt så verkar det gå i rätt riktning sett till prestanda per krona.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Ganska OT,
Men...

Begränsningen där skulle väl främst vara att man skulle troligtvis inte kunna ha en mycket snabbare bandstation (för kassettband) utan att signifikant öka slitaget på banden.
Sen finns det ju diverse andra typer av bandstationer som har högre överföringshastigheter än kassettband.

Är väl också tänkbart att det skulle kunna gå att bygga något där man använder flera bandstationer, så varje läser bara ett band i taget.
Men med flera stycken så kan man totalt läsa flera stycken parallelt.

Troligtvis finns det inte så stora mängder av Commodore mjukvara som inte redan är arkiverat att behovet av det skulle vara speciellt stort.

Utgår från att just I/O-prestanda från kassettband var en hyperbol, i ett försök att förlöjliga det jag skrev.

Men anta att det var seriöst, man kan ju tolka det på två sätt:

  1. inom ramen för att använda samma format och modulering som användes på 80-talet (vilket du verkar gjort)

  2. inom ramen för att lagra data på ett vanligt 80-tals style kassettband (vilket jag skulle tolka det som)

Om 1. gäller finns inte jättemycket förbättringspotential, med snabbare CPU skulle man kunna köra bandet snabbare och ändå hinna med att avkoda (fanns bandstationer som just hade den "optimeringen" till andra system). Några enstaka heltalsfaktorer skulle man kunna få i förbättring då.

Om 2. gäller har ju kunskapen inom moduleringsteknik tagit gigantiska steg sedan 80-talet. När C=64 tillverkades var högsta möjliga modemhastighet ungefär samma som det man fick ut ur kassetterna med "turbo-loaders" och liknande (default hastighet var endast 200-300 bits/s!!!), 1,0-2,5 kbit/s. Analoga telefonnätet hade mycket sämre frekvensomfång än kassetter, ändå nådde man 38400 baud med helt analoga system (alla högre hastigheter verkar ha byggt på att vissa delar var digitala).

Går man sedan till helt andra moduleringstekniker går det att pressa in rätt mycket mer. Var någon som lyckats spara totalt 60 MB data på ett C90 kassettband med modern teknik, det är 20-30 gånger mer än man fick in med de absolut bästa teknikerna som finns tillgängliga för C=64.

Men ja, rejält off-topic

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Utgår från att just I/O-prestanda från kassettband var en hyperbol, i ett försök att förlöjliga det jag skrev.

Jag tror du har rätt.
Men jag gillar Retro och bl.a. Commodore så tyckte det var lite roligt exempel, även om det troligtvis inte är speciellt relevant.

Skrivet av Yoshman:

Om 1. gäller finns inte jättemycket förbättringspotential, med snabbare CPU skulle man kunna köra bandet snabbare och ändå hinna med att avkoda (fanns bandstationer som just hade den "optimeringen" till andra system). Några enstaka heltalsfaktorer skulle man kunna få i förbättring då.

Min tanke var att om man är rädd om banden och vill att de ska hålla så länge som möjligt så kanske man inte vågar köra banden i heltalsfaktorer snabbare än standardhastighet.

Lite som att även om du har en superbil med däck certifierade för 300+km/h så får du betydligt kortare livslängd på däcken (både i tid och km) om du kör i 300km/h än om du kör i 100km/h.
Topphastighets 400+km/h rundor kan slita ner väldigt dyra däck väldigt fort.

Annars inom magnetband är ju VHS något som haft stor spridning och tillgänglighet.
Lätt att lagra både mer data och få snabbare överföringshastigheter än kassetband.

Eller alla olika bandformat som varit avsedda för backup.
Om det handlar om lagring av ny data.

Om det handlar om återläsning av gammal data så är det ju liksom på de format de är.
Men det mesta finns ju arkiverat på olika ställen.
Så sällan behov av att använda originalband om man inte vill.

Permalänk
Medlem

@Yoshman, inte för att slå en död häst eller "vinna" bara visa vilken besvikelse Mac Pro är, toppmodellen bör slå tidigare datorer enligt mig. Såklart finns det potentiella köpare men jag tror faktiskt att den är för dyr för vad den presterar. Dvs jag tror den kommer floppa rejält ur försäljningsperspektiv, MKBHD köper tre sen tror jag det blir tufft.
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/1535093?baseline...

Och det beror mest på att jag hade hoppats på mer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

@Yoshman, inte för att slå en död häst eller "vinna" bara visa vilken besvikelse Mac Pro är, toppmodellen bör slå tidigare datorer enligt mig. Såklart finns det potentiella köpare men jag tror faktiskt att den är för dyr för vad den presterar. Dvs jag tror den kommer floppa rejält ur försäljningsperspektiv, MKBHD köper tre sen tror jag det blir tufft.

Och det beror mest på att jag hade hoppats på mer.

En produkt behöver inte slå allt annat, om så var fallet består marknaden till >99 % av värdelösa produkter.

Vet inte om du kollat på meta-data för den 13900KS du länkar ovan, den är överklockad till 7,0 GHz. Givet att den trots det faktiskt bara är 5 % snabbare än M2 i ST (avsett modell då alla har exakt samma ST-prestanda) och <20 % snabbare i MT än M2Ultra i det fall jag personligen bryr mig mest om är jag än mer imponerad av M2. Vid 7,0 GHz lär 13900K använda mer en tiopotens mer effekt än M2Ultra...

Sen ställ frågan till dig själv: skulle du ens tänka tanken att använda en kraftigt överklockad konsument CPU för "professionellt" arbete? Den som ens överväger detta borde fundera över sina prioriteringar...

Vet inte hur man kan vara beskviken på M2 Ultra, den presterar exakt där man förväntar sig givet att M2 Max redan fanns på marknaden och M2 Ultra är bokstavligen två "ihoplimmade" M2 Max.

Faktum är att just i "limmandet" har Apple gjort en del förbättringar då redan M1 Ultra fungera bra CPU-mässigt (där är prestanda i praktiken nära 2x av en M1/M2 Max), men GPU-delen (där Apple just nu har en unik lösning i hur de kombinerar mer än en krets för GPUer, är inte jämförbart med vad AMD gör i RDNA3, det Apple gör är mer avancerat) skalade inte lika bra i M1 Ultra.

Fortfarande inte perfekt skalaning för GPU-delen i M2 Ultra, men man är betydligt närmare 2x nu än för M1 Ultra.

Kommer MacPro vara inte vara en storsäljare, ingen borde ha förväntat sig det. Inte ens MacStudio lär sälja några större volymer, framförallt inte efter lanseringen av M2Pro versionen av MacMini som för många är mer än nog.

Är inte på något sätt relevant att ställa prislappen för MacPro mot konsumentprodukter. Den är prissatt mot en annan marknad!

AMD presenterade precis sin nästa generations AI/datacenter kort, Instinct MI300 . En nyhet var "upp till 192 GB VRAM", den andra är att detta kort kommer ta över "ledartröjan" för effekt för en GPU, upp från Nvidias 700 W till 750 W...

Prislappen på deras existerande GPU, Instinct MI250X med upp till 128 GB VRAM, är $8000. Då ska man vara medveten om att AMD är "budgetmodellen" i denna marknaden, Nvidia är ledaren. Nvidias topp-GPU stannar idag vid 80 GB VRAM, den modellen får man lägga ut ca $40000 per GPU för...

MacPro har inte samma råprestanda som korten ovan, men de är datacenter-kort, MacPro är primärt en "workstation". Båda kan dock användas till samma typ av arbetslaster på GPU-sidan, i det läget blir MacPro (fast även här kommer MacStudio i många lägen fungera lika bra) ett budget-alternativ!!!

Det skrivet: var själv lite besviken på M2, vilket möjligen även Apple själva var givet hur lite de slog på trumman vid lansering. M2 är en rätt liten uppgradering från M1, är främst de "små kärnorna" som fick ett bra lyft (ca 30 %, påverkar primärt MT-prestanda). GPU-delen fick också ett OK lyft, men på det stora hela var det ett rätt litet lyft. M2Ultra är ett litet större lyft givet att Apple även lyckades bättra på sin "interconnect" en hel del, men ingen revolution.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen ställ frågan till dig själv: skulle du ens tänka tanken att använda en kraftigt överklockad konsument CPU för "professionellt" arbete? Den som ens överväger detta borde fundera över sina prioriteringar...
...
Är inte på något sätt relevant att ställa prislappen för MacPro mot konsumentprodukter. Den är prissatt mot en annan marknad!

För att sätta det ännu mer i perspektiv, för en som köper in mycket hårdvara just i detta segment som Mac Pro delvis riktar sig mot, så är Threadripper PRO 5965WX en av dom mest attraktiva x86 modellerna i detta segment, listpris hos Dell/Lenovo för en sådan maskin med en rätt "standard" konfiguration (128GB RAM, 1TB SSD och ett Nvidia kort i mellanklassen) är runt 100k, dvs i typ samma nivå som en Mac Pro.

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/1610932?baseline...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen ställ frågan till dig själv: skulle du ens tänka tanken att använda en kraftigt överklockad konsument CPU för "professionellt" arbete? Den som ens överväger detta borde fundera över sina prioriteringar...

Korrekt, även om det finns håller jag med generellt. Reklambyråer etc har jag sett extrema WS-builds på, hade några bekanta som startade en av stockholms första 3d-animeringsföretag, det var rejält överklockade custom builds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För att sätta det ännu mer i perspektiv, för en som köper in mycket hårdvara just i detta segment som Mac Pro delvis riktar sig mot, så är Threadripper PRO 5965WX en av dom mest attraktiva x86 modellerna i detta segment, listpris hos Dell/Lenovo för en sådan maskin med en rätt "standard" konfiguration (128GB RAM, 1TB SSD och ett Nvidia kort i mellanklassen) är runt 100k, dvs i typ samma nivå som en Mac Pro.

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/1610932?baseline...

Threadripper PRO 5965WX är väldigt snabb (53% är ju ändå ganska markant), men har den inte även en väldigt hög TDP på 280W? Fyra ggr högre effektförbrukning kan nog leda till att valet inte alltid är så uppenbart, även om den nog kan vara ett bra val för t.ex. byggservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Threadripper PRO 5965WX är väldigt snabb (53% är ju ändå ganska markant), men har den inte även en väldigt hög TDP på 280W? Fyra ggr högre effektförbrukning kan nog leda till att valet inte alltid är så uppenbart, även om den nog kan vara ett bra val för t.ex. byggservrar.

Det är dock Mac:en som är snabbare i det här fallet. 5965WX har inget större övertag i klockfrekvens mot M2:an, vilket behövs om den ska ha någon chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Threadripper PRO 5965WX är väldigt snabb (53% är ju ändå ganska markant), men har den inte även en väldigt hög TDP på 280W? Fyra ggr högre effektförbrukning kan nog leda till att valet inte alltid är så uppenbart, även om den nog kan vara ett bra val för t.ex. byggservrar.

Skrivet av perost:

Det är dock Mac:en som är snabbare i det här fallet. 5965WX har inget större övertag i klockfrekvens mot M2:an, vilket behövs om den ska ha någon chans.

Precis, det är tvärtom, TR blir rätt överkörd i GB, till och med 32C modellen 5975WX får stryk i MT, vilket för dom flesta fallen är den högsta relevanta modellen. 64C blir väldigt nichat i en lokal workstation eftersom man till och med börjar tappa en del prestanda i mycket som typ inte skalar perfekt med fler trådar eftersom klockfrekvenserna börjar gå ner då. Och man bör kanske snarare titta på att göra detta på GPU och eller i ett server-kluster/moln.

Modellerna har en boost på 4.5Ghz, vilket jag antar att den klarar nå rätt ofta i ett test som GB, jag killgissar lite att sustained all core borde ligga runt 4Ghz på 24C modellen beroende på hur systemet är konfigurerat (worst case 3.8Ghz som är basklock för modellen).

Någon som sett något om frekvenserna på m2 ultra i Mac Pro:n? 3.7Ghz ish? @Yoshman ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon som sett något om frekvenserna på m2 ultra i Mac Pro:n? 3.7Ghz ish?

3,68 GHz enligt GB-resultatet, och det verkar bekräftas av vad andra sidor också skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är dock Mac:en som är snabbare i det här fallet. 5965WX har inget större övertag i klockfrekvens mot M2:an, vilket behövs om den ska ha någon chans.

Jag kan officiellt inte läsa grafer, jag hade helt vänt på siffrorna. Klantigt av mig!

Men OK, då är det gaaanska stor skillnad i perf/Watt...