Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Likadana hårddiskar men olika mycket utrymme.

Permalänk
Medlem

Likadana hårddiskar men olika mycket utrymme.

Hej forumet!

Köpte nyligen 2 st Seagate EXOS X20 20TB diskar. Kör Manjaro, ansluter dessa via en Sabrent dockningsstation. Skapade GPT tabell och en primär partition på bägge diskarna, enligt GParted blev resultatet en partition med 18,12 TB ledigt utrymme. Så långt inga problem.

Kopierade sedan över min data från andra diskar till dom nya, totalt 7 TB data. Eftersom partitionerna är lika stora och det är samma data som kopieras till bägge diskarna så borde jag ha samma utrymme kvar efter kopieringen tycker jag. På den ena disken är där 11,2 TB ledigt, på den andra 10,2 TB.

I GParted visar den 11,2 TB ledigt på båda diskarna, men Dolphin visar som sagt 1 TB mindre på den ena.

Hur kommer detta sig?

EDIT: Rensade och formaterade om den disken som visar mindre utrymme, ifall något blev fel första gången. GParted visar en partition med 18,12 TB ledigt, dolphin visar 17,2 TB ledigt. vad gör denna skillnad? på den andra disken står det 18,12 TB både i GParted och Dolphin.

EDIT2: Det slog mig att den första diskens filsystem skapade jag när den satt i min NAS, som kör Openmediavault. Satte således i den andra disken och gjorde likadant.

När jag nu tar den disken och ansluter till min andra dator så visar den en partition med 18,2 TB ledigt, istället för 17,2 TB som tidigare.
Vad orsakar denna skillnaden?

Lade till detaljer och "lösning".
Permalänk
Medlem

Olika sector size vid skapande av partitionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Olika sector size vid skapande av partitionen?

Bra tanke, men dom är lika stora.