Inget nätverk efter ominstallation - Hjälp med felsökning

Permalänk
Medlem

Inget nätverk efter ominstallation - Hjälp med felsökning

Nyligen köpt ny dator och tänkte att min gamla ska få agera server här hemma. Asus Z97-A, i5 4690k, 970, 16GB ram och 512gb SSD. Routern är en Netgear Nighthawk R7000. Wifi och andra trådanslutna enheter fungerar felfritt.

Bestämde mig för att testa Windows 11 genom at bypassa TPM2.0. Allt går smidigt förutom att jag inte kan komma åt internet. Gör en ominstallation till 11 och samma sak igen. Tänker att det kanske har med att maskinen inte stödjer 11 egentligen så kör in Windows 10 igen istället men det är samma sak där. Kört ett par ominstallationer till men problemet kvarstår.

• Har startat om routern och trippelkollat kablarna

• Kollar jag loggen i routern så ser jag att mac-adressen dyker upp, men ingenting under anslutna enheter

• Har installerat om nätverksadaptern (Intel R Ethernet Connection (2) i218-V)

• Har startat om datorn i felsäkert läge med internetåtkomst

• Har kört Network & Internet/Network reset

• Diverse kommandon i cmd

Jag har nu slut på alternativ, och hur jag än försöker söka mig fram så är det bara samma återkommande lösningar som jag redan testat.

Network status visar följande:
No Internet access
Your device is connected, but you might not be able to access anything on the network

Testar gladeligen alla tänkbara lösningar ni kan komma på. Lagt snart 20 timmar på detta. Hojta gärna till om jag missat någon väsentlig information.

Kan även göra det via sweclockers discord för snabbare felsökning. Ni hittar mig under samma alias och jag ser till att posta lösningen här sen.

#########################################

Lösning: Köpte ett begagnat nätverkskort på en secondhand för 10kr och det funkade utmärkt!

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II Wireless
9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem

Om du öppnar kommandotolken (cmd.exe) och skriver ipconfig
Får du någon ip på datorn?
Om inte kolla att dhcp är på i nätverksinställningar.
Alternativt sätt fast ip adress, samma ip range som resten av wifi enheterna.

Testa pinga routern.
Om det fungerar kolla vilken dns du här, ev ändra 8.8.8.8

Permalänk
Medlem

Ladda hem drivisar för moderkortet o installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Om du öppnar kommandotolken (cmd.exe) och skriver ipconfig
Får du någon ip på datorn?
Om inte kolla att dhcp är på i nätverksinställningar.
Alternativt sätt fast ip adress, samma ip range som resten av wifi enheterna.

Testa pinga routern.
Om det fungerar kolla vilken dns du här, ev ändra 8.8.8.8

Får ingen ip såvida jag inte sätter en manuellt. Men det gör ingen skillnad i totalen. Visas inte i routern
Har testat 8888, 1111 och auto som DNS´, ingen skillnad.

Skrivet av prod01:

Ladda hem drivisar för moderkortet o installera?

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...
Den under LAN är den enda jag laddat ner från Asus. Ingen skillnad

Fick även tips i Discorden att dels försöka ansluta till routern, vilket inte gick men även att boota Ubuntu. Tyvärr ingen anslutning där heller. Ska man anta att nätverkskortet plötsligt gett upp?

EDIT: Installerade om drivrutinerna ännu en gång och märkte att under de första 30-60 sekunderna så kan jag se den i routerns anslutna enheter. Går däremot inte att från den PCn komma åt routern

EDIT2: Bytte till en gammal skit-router och nu fungerar det helt plötsligt, så det var ju skönt. Då är ju bara frågan vad som felet är med den jag i vanliga fall använder.

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II Wireless
9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Fungerade ett tag därefter slutade även gamla routern att fungera med den PCn. Testade med en tredje PC och all funkade klockrent.
Har lyckats få igång det i några minuter åt gången, och en gång lite längre så att jag han köra alla uppdateringar för windows. Dessvärre löste inte det någonting. Stängde av IPv6 men det var nog bara en tillfällighet att det hoppade igång en stund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Off topic.
Om du ska använda den som server rekommenderar jag nästan att du skippar grafikkortet och kör på den integrerade i processorn. Spara lite ström.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Vad kör du för kabel till routern? Den kanske är dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Off topic.
Om du ska använda den som server rekommenderar jag nästan att du skippar grafikkortet och kör på den integrerade i processorn. Spara lite ström.

Jo det är planen. Vi får se hur CPUn orkar med Plex bara. I värsta fall får GPUn också vara med

Skrivet av jocke92:

Vad kör du för kabel till routern? Den kanske är dålig?

Alla övriga enheter fungerar som de ska, oavsett vilken port på routern eller vilken kabel jag kör. Det är endast den gamla PCn som ska bli server som strular

Visa signatur