Problem med lösenord för gästnätverk

Permalänk
Medlem

Jag har skapat ett gästnätverk via min Asus router. Men när jag försöker logga in får jag meddelande att det är fel lösenord. Har kollat hundra ggr, det är inte fel lösenord. Har även använt tjänsten att dela lösenordet via Asus-appen och kopierat det. Men ändå samma meddelande. Nån som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Några tips och tankar;
- Har det fungerat förut?
- Kan du välja antingen 2.4 GHz eller 5GHz?
- Har din enhet stöd för säkerhetsstandarden? (Jag skulle säga att WPA2-PSK bör stödjas av de flesta moderna prylarna.)
- Kan du prova ett enklare lösenord som inte har #!? etc, utan bara bokstäver och siffror?
...och som du säkert känner till är lösenord känsligt på stora/små bokstäver samt tomrum/space före eller efter lösenordet.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: MSI M480 1TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: Xtrfy Retro TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Skrivet av kahwalli:

Några tips och tankar;
- Har det fungerat förut?
- Kan du välja antingen 2.4 GHz eller 5GHz?
- Har din enhet stöd för säkerhetsstandarden? (Jag skulle säga att WPA2-PSK bör stödjas av de flesta moderna prylarna.)
- Kan du prova ett enklare lösenord som inte har #!? etc, utan bara bokstäver och siffror?
...och som du säkert känner till är lösenord känsligt på stora/små bokstäver samt tomrum/space före eller efter lösenordet.

Tack för hjälpen!

Yes, det har fungerat tidigare. Vad jag gjort sen dess är att byta lösenord på "det vanliga" wifi:et samt koppla på en trådbunden accesspunkt till routern.
Jag kan välja mellan 2GHz och 5GHz.
WPA2-Personal och WPA-Auto-Personal finns att välja och jag testat båda.
Nu har jag även testat Open System, men inte heller det fungerar. Kanske är det en bra ledtråd till nån som kan mer än jag.😔🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av asbra:

Jag har skapat ett gästnätverk via min Asus router. Men när jag försöker logga in får jag meddelande att det är fel lösenord. Har kollat hundra ggr, det är inte fel lösenord. Har även använt tjänsten att dela lösenordet via Asus-appen och kopierat det. Men ändå samma meddelande. Nån som vet vad problemet kan vara?

Jag gissar att du kör Windows 11 och har råkat på en känd bugg som Microsoft struntar i att åtgärda.

Oavsett, så är det läge att be din enhet att ”glömma” det nätverket och sedan ansluta igen.

Lösenordet bör förstås hålla sig till de 127 första tecknen i ASCII-tabellen för att inte riskera problem med dåliga implementationer av teckenkodning och dylikt.

Permalänk
Medlem

Skrivet av KAD:

Jag gissar att du kör Windows 11 och har råkat på en känd bugg som Microsoft struntar i att åtgärda.

Oavsett, så är det läge att be din enhet att ”glömma” det nätverket och sedan ansluta igen.

Lösenordet bör förstås hålla sig till de 127 första tecknen i ASCII-tabellen för att inte riskera problem med dåliga implementationer av teckenkodning och dylikt.

Tack!
Jag har testat att glömma det och sen ansluta igen men det funkar ändå inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar det att ansluta till icke gäst wifi ?
En tanke är att det kanske beror på at macadressen inte tillåts på gästnätet för att den loggat in på vanliga nätet, har du provat med nått som inte varit inloggat på huvudnätat ? Du har inga macfilter aktiva ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.