Säkerhetskopiering

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiering

Tja
Är rätt amatör på nät och lagring. Har en Windows server som jag vill skicka säkerhetskopia (schemalagda varje dag) till min synology NAS hemma. Bägge sitter alltså på olika lokationer. Hur gör jag det enklast eller snarare säkrast?

/Lars

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du iaf konfat den rätt för backups eller frågar du innan du tittat på det?
Vilken version?
Har du konfat Backup?
Vill du ha backup av hela disken live eller specifika mappar?
Är det olika platser får du använda VPN

Permalänk
Medlem

Veeam backup kan du köra gratis som privatperson.
Kolla på det

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Acronis samt Duplicati. Den senare är gratis och är för filbackup. Acronis är för disk/systembackup.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag använder mig av Acronis samt Duplicati. Den senare är gratis och är för filbackup. Acronis är för disk/systembackup.

Har du testat Windows egna serverroll för backup? Är det värt att installera 3e parts verktyg när det finns inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsk84:

Har du testat Windows egna serverroll för backup? Är det värt att installera 3e parts verktyg när det finns inbyggt.

Ja är lätta svaret.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsk84:

Har du testat Windows egna serverroll för backup? Är det värt att installera 3e parts verktyg när det finns inbyggt.

Om du ska köra Windows inbyggda behöver du tillgång till en delad mapp på nasen via smb. Blir svårare om de sitter på olika nätverk. Då behöver du vpn-tunnel.

Windows inbyggda är bra om man inte vill köra tredjeparts och har en lokal USB-disk att köra backup till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du ska köra Windows inbyggda behöver du tillgång till en delad mapp på nasen via smb. Blir svårare om de sitter på olika nätverk. Då behöver du vpn-tunnel.

Windows inbyggda är bra om man inte vill köra tredjeparts och har en lokal USB-disk att köra backup till.

Eller jag kan väll köra ännu en kopia från min lokala nas, samma nät som servern sen vidare upp till molnet via synologys cloud sync. Slippa krånglet med mekaniska diskar och då har jag 2 kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsk84:

Eller jag kan väll köra ännu en kopia från min lokala nas, samma nät som servern sen vidare upp till molnet via synologys cloud sync. Slippa krånglet med mekaniska diskar och då har jag 2 kopior.

Det kanske går. Ingen lösning jag testat så kan inte stå bakom. Om du har en lokal NAS och en off-site så hade jag nog kört veeam till den lokala och låtit synologys synk synka den. Men inte kört synologys synk.

Permalänk
Medlem

Har du en synology som du kan köra deras active backup på så skulle jag titta på det. Sync passar jag på

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415