Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

HP Probook 4330s tangentbordsfråga

Permalänk

HP Probook 4330s tangentbordsfråga

Jag har 2 HP Probook 4330s varav den ena skall få nytt liv som router.
Då ingen av dom har fungerande skärmar så kopplar jag in en extern skärm vid behov.
Men jag behöver då använda FN+F4 på laptop:ens tangentbord för att få bild på extern skärm (VGA eller HDMI) om jag behöver felsöka eller installera om operativsystemet. Den går INTE automatiskt över till extern skärm när operativsystemet har startat upp.

Jag undrar om jag kan använda ett USB tangentbord med FN knapp på för att kunna säga till datorn att jag vill aktivera extern skärm?
Tangentborde jag har kollat på är detta:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/tangentbord/tangentb...

Orsaken till att jag vill använda ett USB tangentbord är för att jag planerar att skaffa ett chassi som kan monteras in i ett 19" rackskåp/väggskåp som jag har kollat på då jag har en switch som kan moteras i rackskåp/väggskåp.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är väl att konfigurera upp det sp du kan använda fjärrskrivbord så slipper du koppla in både skärm och tangentbord när det är konfat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har 2 HP Probook 4330s varav den ena skall få nytt liv som router.
Då ingen av dom har fungerande skärmar så kopplar jag in en extern skärm vid behov.
Men jag behöver då använda FN+F4 på laptop:ens tangentbord för att få bild på extern skärm (VGA eller HDMI) om jag behöver felsöka eller installera om operativsystemet. Den går INTE automatiskt över till extern skärm när operativsystemet har startat upp.

Jag undrar om jag kan använda ett USB tangentbord med FN knapp på för att kunna säga till datorn att jag vill aktivera extern skärm?
Tangentborde jag har kollat på är detta:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/tangentbord/tangentb...

Orsaken till att jag vill använda ett USB tangentbord är för att jag planerar att skaffa ett chassi som kan monteras in i ett 19" rackskåp/väggskåp som jag har kollat på då jag har en switch som kan moteras i rackskåp/väggskåp.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Du kan inte använda Windows inbyggda kombination för att byta skärm, vilket är Windowsknappen plus P

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 5 3600 Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste är väl att konfigurera upp det sp du kan använda fjärrskrivbord så slipper du koppla in både skärm och tangentbord när det är konfat.

Skrivet av jnsson:

Du kan inte använda Windows inbyggda kombination för att byta skärm, vilket är Windowsknappen plus P

Jag glömde att nämna att jag inte kommer att köra Windows. Jag kommer att använda den ena som en router.
Operativsystemet är baserat på Debian (Linux) och det finns inget grafiskt gränssnitt.
Det finns dock ett Webb UI precis som en vanlig router.
Sen så ansluter jag till den via SSH.

Den andra laptopen kommer nog till användning med i framtiden. Men troligtvis så kommer jag inte att köra Windows.
Tangentbord och skärm kommer endast att behövas när jag installerar operativsystemet eller när jag inte kommer åt datorn via SSH.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att vanliga F4 funkar? Default på många laptops, bland annat den HP jag har i jobbet nu, är ju att kräva Fn för att komma åt F-tangenterna och annars fungerar de som snabbknappar typ. På min HP är F4 default "öka ljusstyrkan" exempelvis, så om man ska trycka F4 för att komma in i BIOS så hade man ju normalt behövt trycka Fn+F4.

Permalänk
Medlem

Hej.
Finns det ingen inställning i bios där du kan välja vilken skärm eller utgång som är primär. Har set det på någon laptop har den möjligheten, värt att kolla iaf.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte så att vanliga F4 funkar? Default på många laptops, bland annat den HP jag har i jobbet nu, är ju att kräva Fn för att komma åt F-tangenterna och annars fungerar de som snabbknappar typ. På min HP är F4 default "öka ljusstyrkan" exempelvis, så om man ska trycka F4 för att komma in i BIOS så hade man ju normalt behövt trycka Fn+F4.

När jag kollat på bilder på datorn nu så är jag benägen att hålla med dig, det ser ut som att standardinställningen är att du inte behöver hålla ner FN tangenten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 5 3600 Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tack för alla svar. Ligger lite på is just nu pga hälsan.

Visa signatur