Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Hej, min dator beter sig underligt. Efter att ha spelat diablo 4.

Permalänk
Medlem

Hej, min dator beter sig underligt. Efter att ha spelat diablo 4.

Problemet har uppstått efter att jag streamat diablo 4 idag och igår. Frågan är om det är ett hårdvarufel eller ett mjukvarufel?
Jag tror det kan vara moderkortet, men vet ej, då den är en icke-gamer orienterad design.

Mitt system:
i5-11400f
MSI B560M PRO-VDH WIFI
4*8GB Kingston Fury 3200
ASUS TUF RTX 3060 ti OC 8GB (Gddr6x)
Kingston KC3000 1TB
Seasonic Focus GX 650W (GOLD)

https://www.youtube.com/shorts/-oF2vzmAPOE

GPU, CPU håller bra temperaturer.

Det försvinner helt slumpmässigt efter flera omstarter och in och ut med el-sladden.
Datorn fungerar nu.

Permalänk
Medlem

Prova att bryta strömmen till skärmen och dra ur väggurtaget ett par minuter.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Då där är en del buggar i D4 så kan du testa att stänga av Hårdvaruacceleration i Chrome, Discord, B-Net lunchern/klienten. Med din setup så bör du sätta alla settings på medium, samt DLSS -> Balanced & FPS cap60.

Hade själv problem med memory leaks stup i kvarten och att discord bara kraschade helt random/visade bara en svart ruta..
Men sedan i lördags då jag stängde av hårdvaruacceleration i bnet och discord chrome var avstängt sedan tidigare så har jag inte haft en enda memory leak/krasch.

Edit:
Om du kör med steam igång med i bakgrunden eller någon annan launcher glöm inte att stänga av hårdvaruacceleration i de klienterna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Då där är en del buggar i D4 så kan du testa att stänga av Hårdvaruacceleration i Chrome, Discord, B-Net lunchern/klienten. Med din setup så bör du sätta alla settings på medium, samt DLSS -> Balanced & FPS cap60.

Hade själv problem med memory leaks stup i kvarten och att discord bara kraschade helt random/visade bara en svart ruta..
Men sedan i lördags då jag stängde av hårdvaruacceleration i bnet och discord chrome var avstängt sedan tidigare så har jag inte haft en enda memory leak/krasch.

Edit:
Om du kör med steam igång med i bakgrunden eller någon annan launcher glöm inte att stänga av hårdvaruacceleration i de klienterna med.

Jag lirar på 1440p/high utan DLSS. Ligger på stadiga 120fps++. Spelet flyter på hur bra som helst.

Problemet ligger i att datorn beter sig som filmen jag postade. efter jag lirat diablo 4 och kört twitch stream beta. Alltså i windows och fungerar igen endast efter ett antal omstarter. Jag tror att det är moderkortet som inte pallar med spelet + streamen.

Grafikkortet satt saggat så rättade till det nu med en metallbit. Kanske har det bildats sprickor i moderkortet som skapade problemet.

Permalänk
Medlem

Kolla i Event Viewer när det händer. Kanske kan hitta någon ledtråd där.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Jag byter ut nätaggregatet till ett 750w då det (rekommenderas av mitt grafikkort) samt ett nytt moderkort som är byggt för gaming troligen ett z590 samt "krankar ned" settings i Diablo 4 till 60 fps så jag inte behöver oroa mig för att något går sönder när jag spelar just nu, streamen åker åter upp när jag fått mina nya produkter, vilket är till midsommar.

Permalänk
Medlem

Självklart så rör det sig om en smådjävul som via en minnesläcka smitit från Diablo IV och gömt sig i något mörkt hörn av Windows systemkatalog. Det är ju ganska uppenbart, iaf för oss som är insatta i cyberdemonologi. Problemet löses enklast med en virtuell exorcism, men dessa är tyvärr ganska dyra (din själ + 666 euro).

Skämt åsido, jag tror inte att det är något hårdvaruproblem. Skulle snarare tro att det handlar om "barnsjukdomar". Skulle tippa att kommande drivrutins- och speluppdateringar kommer lösa det.

Såvida ditt nätagg inte är trasigt så skall det duga alldeles utmärkt. Rekommendationen på 750W är väl tilltagen, så ett 650W agg av ok kvalitet ska räcka med god marginal.

Att ett moderkort är "byggt för gaming" är mest en gimmick. Tekniskt så har det inga direkta fördelar mot kort som inte är märkta med "gaming", utan ofta är det bara det estetiska, om ens det, som skiljer.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Självklart så rör det sig om en smådjävul som via en minnesläcka smitit från Diablo IV och gömt sig i något mörkt hörn av Windows systemkatalog. Det är ju ganska uppenbart, iaf för oss som är insatta i cyberdemonologi. Problemet löses enklast med en virtuell exorcism, men dessa är tyvärr ganska dyra (din själ + 666 euro).

Skämt åsido, jag tror inte att det är något hårdvaruproblem. Skulle snarare tro att det handlar om "barnsjukdomar". Skulle tippa att kommande drivrutins- och speluppdateringar kommer lösa det.

Såvida ditt nätagg inte är trasigt så skall det duga alldeles utmärkt. Rekommendationen på 750W är väl tilltagen, så ett 650W agg av ok kvalitet ska räcka med god marginal.

Att ett moderkort är "byggt för gaming" är mest en gimmick. Tekniskt så har det inga direkta fördelar mot kort som inte är märkta med "gaming", utan ofta är det bara det estetiska, om ens det, som skiljer.

Får se om det blir någon skillnad när jag bytt ut komponenterna finns ju oftast returrätt. Nätaggregatet grollar vid mycket load och jag vill ha ett moderkort som är ATX, mitt nuvarande är mini-ATX vilket får mitt grafikkort att sagga.

Permalänk
Skrivet av JonStolt:

Får se om det blir någon skillnad när jag bytt ut komponenterna finns ju oftast returrätt. Nätaggregatet grollar vid mycket load och jag vill ha ett moderkort som är ATX, mitt nuvarande är mini-ATX vilket får mitt grafikkort att sagga.

Du vet väll att enda skillnaden på ATX och m-ATX är fysiska storleken på brädan ? Hjälper inte med saggande grafikkort..
Du kanske borde läsa på lite förrän du börjar med totalt onödiga uppgraderingar

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du vet väll att enda skillnaden på ATX och m-ATX är fysiska storleken på brädan ? Hjälper inte med saggande grafikkort..
Du kanske borde läsa på lite förrän du börjar med totalt onödiga uppgraderingar

Jag tittade på ett msi mpg z590 gaming plus och den hade en förstärkt pci express 4 port för att palla med tunga grafikkort, trodde det var standard för ATX.

Efter som problemet uppstått efter flera timmars spelande (har nog inget med D4 att göra) och jag har begränsat chassi fläktarna till 750rpm (ohörbara) så även om GPU-tempen och CPU-tempen är låga blir resten av lådan varm och då även moderkortet och ramet. Så mitt problem är troligen en typ av "efter-överhettning" av komponenter som saknar termometer då datorn fungerar igen när den överhettade datorkomponenten kylts ned.

Grollandet var troligen den saggade GPU'n (fixat med en provisoriskt metallbit).

Jag har beställt en deepcool gh-01 till den saggade gpu'n och höjer hastigheten på chassifläktarna till 1000 rpm (3st Be Quiet! silentwings 4 120mm) till ett fractal design define c chassi.

Får hoppas det fungerar nu.

Permalänk
Medlem

Jag höjde rpmen på fläktarna till fasta-1200rpm och har nu installerat anti-sagg till gpu'n. Efter ca 1 timme av diablo 4 på high/60hz med streamen avstängd, märker jag av att det gnällande, knastrande, grollande ljudet återkommer. Känner jag på lådan är det knappt ljummen så kan ej vara moderkortet. Jag stängde spelet och GPU'n går in i silent mode (rpm=0). Jag hör att ljudet ligger kvar och kommer ifrån nätaggregatet. Enligt neweggs psu-calculator så borde 650w vara mer än tillräckligt för mitt system, men det är det inte eller så är nätaggregatet defekt. Det är ej tillförlitligt iallafall. Så får byta ut nätaggregatet till något annat ändå.