Tidig Ryzen 8000-processor avslöjad i databas

Permalänk
Melding Plague

Tidig Ryzen 8000-processor avslöjad i databas

Ett tidigt åttakärnigt testexemplar som kan tillhöra framtida Ryzen 8000-familjen med Zen 5 har letat sig ut genom testplattformar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice. Älskar utveckling.

Är nöjd med min Ryzen 7600.

Permalänk
Medlem

Blir ny cpu 24 då !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Det säger inte så mycket. För den stora skaran tror jag dock problemet visade sig i 15" Macbook tråden, skulle man ha vettig utrustning med ram och sdd så blev laptoppen dyr. Där exakt samma problem även gäller pc..

Desktop är dock roligare, då de är bättre uppgraderingsbara.

Permalänk
Medlem

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

För att den även innehåller hårdvaruaccelerering för video. Dessutom kan du även driva fler skärmar tack vare det om du vill.

Det finns även folk som skiter i spel men vill ha en kraftfull desktop.

Personligen återanvänder jag dessutom mina gamla desktops som servrar, kan jag plocka bort dedikerade GPUer från dem så kan jag spara ström.

Permalänk
Medlem

sjukt hörde om 8000 för 2 månader sen

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att den även innehåller hårdvaruaccelerering för video. Dessutom kan du även driva fler skärmar tack vare det om du vill.

Det finns även folk som skiter i spel men vill ha en kraftfull desktop.

Personligen återanvänder jag dessutom mina gamla desktops som servrar, kan jag plocka bort dedikerade GPUer från dem så kan jag spara ström.

Vilka diskreta grafikkort har inte hårdvaruacceleread video encoder+decoder idag menar du?

Går ju vända på det också, när den inte är server slösar du ström på något som inte används, dessutom är det inte gratis att klämma kretsen.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vilka diskreta grafikkort har inte hårdvaruacceleread video encoder+decoder idag menar du?

Går ju vända på det också, när den inte är server slösar du ström på något som inte används, dessutom är det inte gratis att klämma kretsen.

Alla behöver inte en dedikerad GPU som tar plats, kostar ett par tusen extra och inte ger något mervärde för deras liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Om jag skulle gissa.. Väldigt många? Finns fler som köper hårdvara än dom som spelar spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Jag gjorde faktiskt det nu senast. Blev att jag avvaktade med grafikkort ett bra tag. Men nu när jag har köpt grafikkort känns det nästan onödigt för gpun på processorn klarade allt jag behövde den till med bravur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

du förstår nog inte hur bra en sån integrerad grafik kan vara, och hur många den kan rädda ekonomiskt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Guld vid felsökning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Typ alla utom hardcore gamers? Jag har inga uppdaterade siffror men det skulle förvåna mig väldigt om mer än 5% av alla desktops har en diskret GPU. Tänk alla företagsdatorer som står och snurrar därute, det är väldigt få av dem som kör något annat än iGPU.

Det ger också delvis en förklaring till varför Intel är så dominerande i företagsvärlden. AMD har helt enkelt inte haft en intern GPU förrän relativt nyligen. Hoppas innerligt att framtiden ser bättre ut på den fronten, och det verkar ju så.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Vinterdatorn 2021 var med 5600G
https://www.sweclockers.com/artikel/33229-sweclockers-vinterd...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Skrivet av Dyluck:

Går ju vända på det också, när den inte är server slösar du ström på något som inte används, dessutom är det inte gratis att klämma kretsen.

Som andra redan antytt är marknaden större för CPU med inbyggd GPU, och det skulle inte förvåna mig om det faktiskt dessutom är billigare att tillverka och utveckla bara en CPU-modell som har iGPU än att göra två varianter där en är med och en är utan.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Om jag skulle gissa.. Väldigt många? Finns fler som köper hårdvara än dom som spelar spel.

Jag påstår:
De som idag köper lite bättre desktops är framförallt gamers. Det finns några andra privatpersoner, men många av dessa spelar också på sin dator. Skaran som köper en desktop och inte vill ha ett externt grafikkort går emot att bli liten.

Om man går tillbaka ca 20år så köpte de flesta en desktop, ibland en billig sådan på siba etc. Dessa billiga desktops säljs inte längre i dessa butiker som lagervara. Vanligt folk idag köper en laptop om de väljer dator framför surfplatta eller mobil.

Nå det finns fördelar med grafikdel på desktopens moderkortet för felsökning, jag hatar att vissa servrar hade och kanske har extremt dåliga grafikkort. Liksom upplösningar av typ 640*480 eller lite högre kan de stoppa upp någonstans. Men fullhd och 32 bits färg räcker fint.
Varför gpu delen behöver ligga på cpun och inte moderkortet förstår jag ej.

Jag gissar dock att AMD väljer samma design på desktop som laptops för att spara utvecklingspengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vilka diskreta grafikkort har inte hårdvaruacceleread video encoder+decoder idag menar du?

Går ju vända på det också, när den inte är server slösar du ström på något som inte används, dessutom är det inte gratis att klämma kretsen.

GT 1030 och RX 6400 och RX 6500 saknade väl enkoder.

Med tanke på att det finns processorer med låg TDP som ändå har integrerad grafik,
så framförallt en liten enklare iGPU vid idle lär inte dra många watt.

Exempelvis finns det laptops som har både iGPU och dGPU som kan växla mellan dem.
Generellt när man gör saker som inte behöver mycket GPU kraft så kör de på iGPU och när man spelar eller andra saker som kräver mycket GPU kraft så växlar de till dGPU.
Så även i en dator som har dedikerad GPU går det ändå att spara ström på att använda iGPU.

Sen finns det även många företag som har gått från grottmålningar till att använda datorer. Men att det inte är meningen att man ska spela på jobbet.
Kontorsdatorer, terminaler, etc.
Finns företag som köper hundratals eller tusentals datorer. Eller kanske ännu mer för företag som har avdelningar i flera länder.
Det är inte alls lika många privatpersoner som köper hundratals datorer.

Jag tror det är smart av AMD att sälja till företagskunder och inte enbart fokusera på gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför gpu delen behöver ligga på cpun och inte moderkortet förstår jag ej.

Behöver och behöver.

Förr var det någorlunda vanligt med integrerad grafik i nordbryggan.
Användande av nordbrygga med minneskontroller gjorde också att exempelvis Socket 775 fanns med både DDR2 och DDR3.
Så du skulle kunna ta samma Core 2 processor du har på ett DDR2 moderkort och flytta den till ett DDR3 moderkort och köra samma processor men olika minnen.

Men sen flyttades minneskontroller in i processor istället.

Generellt så tycker GPUer om att ha relativt mycket minnesbandbredd.
Så de trivs att vara nära minneskontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Nice vid felsökning, vid överklockning av ram.
Oerhört nice att ha om det blir mining boom 3.0 då om ens gpu strular så måste man inte köpa gpu för 2-3x priset för att fortsätta använda datorn.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Ganska skönt att ha en inbyggd GPU i CPUn när det riktiga grafikkortet pajar. Man sitter inte helt utan dator i 1 vecka isåfall. Går fint att lira lite lättare titlar, körde wow på en 2500k i typ 2 månader när man inte ville köpa den äldre generationen när den nya var runt hörnet..

Permalänk
Medlem

saknar igpu på min 5800x3d.. fick köpa dp+usb till usb c för att få till dp alt mode för en extra usb ansluten skärm... då många grafikkort saknar usb c port löser inte ett dedikerat grafikkort saken utan man måste lägga en 400kr på någon amazon kabel.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Typ alla utom hardcore gamers? Jag har inga uppdaterade siffror men det skulle förvåna mig väldigt om mer än 5% av alla desktops har en diskret GPU. Tänk alla företagsdatorer som står och snurrar därute, det är väldigt få av dem som kör något annat än iGPU.

Det ger också delvis en förklaring till varför Intel är så dominerande i företagsvärlden. AMD har helt enkelt inte haft en intern GPU förrän relativt nyligen. Hoppas innerligt att framtiden ser bättre ut på den fronten, och det verkar ju så.

Låt oss försöka få lite siffror mellan tummen och pekfingret. Det säljs ungefär 250 miljoner Windowsburkar per år. Ungefär en tredjedel är fortfarande stationära, säg knappt 100 miljoner. Enligt JPR såldes ungefär 6 miljoner diskreta GPUer förra kvartalet, så multiplicerat med fyra ungefär 25 miljoner dGPUer, eller ungefär en fjärdedel av alla stationära datorer välsignas med en dGPU.

Detta är väldigt osäkra siffror, i synnerhet JPRs (som i hög utsträckning baseras på deras tidigare uppskattningar/gissningar), men borde inte vara helt av banan. Hur många av de systemen som säljs till skolor med foto/video kurser, företag/universitet/högskolor/studenter som kör något program som använder sig av 3D-visualisering eller något program som använder CUDA för beräkningar o.s.v. är omöjligt att säga. Eller bara köps av privatpersoner som har med sig i bagaget att "integrerad grafik är skit" och därför plockar på en dGPU när de köper sin nya foto/video/privatpill-dator.

Windows är i hög utsträckning en legacy-marknad, där bakåtkompatibilitet och gamla köpmönster (och serviceavtal) går hand i hand. Det är svårt till omöjligt att få bra marknadssiffror eftersom hårdvarutillverkarna inte rapporterar dem. Men övergripande trender är att Windows sakta krymper, desktopsystem i sin tur krymper bland Windowssystemen, och att andelen desktopsystem med dGPU minskar. Men den sista punkten kan ändra sig relativt snabbt trots marknadens generella tröghet, beroende på vad Intel, AMD och Nvidia erbjuder. Om Intel och AMD erbjuder bättre iGPUer, stöttade av snabbare DDR5 minne, samtidigt som dGPUerna överger lågprissegmentet kan dGPU-segmentet implodera under loppet av ett par år.

Permalänk
Medlem

Det händer att jag somnar till ryktesvideor på youtube. Rätt hjärndött egentligen. Kanske därför jag somnar till skiten. Oavsett har jag för mig att vissa rykten talar för helt annan arkitektur än tidigare... Inte bara en krympning. Och att i det här fallet inte bara medför prestandaökning om ca 25% över dagens modeller, utan även betydligt lägre tillverkningskostnad och då förmodat lägre priser jämfört med dagens modeller. Det stora problemet idag är ju prissättningen där 7600 kostar nästan det dubbla jämfört med 5600 exempelvis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Att det är en ny familj antyder att det antingen är en större omdesign eller en ny instruktionsuppsättning på något sätt.

Skrivet av GuessWho:

GT 1030 och RX 6400 och RX 6500 saknade väl enkoder.

Korrekt, den saknas på de korten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Använder det integrerade på min månadsgamla 7700X. Gamla burken kastade in handduken och behövde en ny för surf, programmering, CAD och 3D skrivar sliceing. Jag kommer köpa en GPU, någon gång efter sommaren. Jag ger priserna lite tid att gå ner, det kommer ändå inte bli någon gaming under sommaren. Det funkar förvånadsvärt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

Du har fått mängder med svar på detta men jag ska även tilläga att encoderdelen på Intels iGPU UHD 770 är i en klass för sig. Ovärdeligt för de som är "content creators".

Sen tror jag även att AMDs nästa iGPU med RDNA kan bli mycket intressant och helt ersätta behovet av grafikkort för de som spelar mindre krävande spel i 1080/1440. Har kikat en del på Vega 8 som sitter i 5700G och redan den klarar 1080 spelande på low/medium. Kanske inget för den genomsnittliga Sweclockaren men ändå en imponerande utveckling som styr mot att man inte MÅSTE ha ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Antar att det är billigare att inkludera GPU-delen på hela produktlinjen än att tillverka processorer utan GPU i liten skala för entusiaster.
Sen tycker jag inte iGPU är helt onödigt även om man planerar köra med grafikkort. Det är värdefullt vid felsökning, RMA av trasigt grafikkort och t.ex. om det uppstår ett "glapp" när man säljer det gamla grafikkortet begagnat för att få pengar till att köpa ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Låt oss försöka få lite siffror mellan tummen och pekfingret. Det säljs ungefär 250 miljoner Windowsburkar per år. Ungefär en tredjedel är fortfarande stationära, säg knappt 100 miljoner. Enligt JPR såldes ungefär 6 miljoner diskreta GPUer förra kvartalet, så multiplicerat med fyra ungefär 25 miljoner dGPUer, eller ungefär en fjärdedel av alla stationära datorer välsignas med en dGPU.

Det finns dock ingenting som säger att alla dGPU:er som säljs paras ihop med en ny maskin, så siffran 25% är i bästa fall en grov överskattning. Många köper ju bara en ny GPU till befintlig maskin, och sen har vi ju alla de som köper GPU:er för beräkningar och serverbruk. I min erfarenhet är det långt ifrån alla företag som handlar "server-GPUs" utan många försöker nyttja konsumentkort så långt som möjligt pga den dramatiska prisskillnaden.

Vi är helt eniga i övrigt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Varför lägger dom in en GPU i alla processorer, vem använder den inbyggda på en desktop?

I industrin är det väldigt vanligt, där jag jobbade tidigare hade vi 14 datorer på 6 anställda åt gången, ungefär hälften användes för att styra maskiner mm, oftast core i5/i7 men grafikkort behövdes inte och skulle tagit en extra PCIe-slott som behövdes för styrkort. De andra datorerna på avdelningen körde produktionsprogrsmen mm, behövde inte heller någon gpu, viktigare att de var små och gärna svala och energieffektiva.