Bakgrundljus/backlight till väggmonterad tv ?

Permalänk

Bakgrundljus/backlight till väggmonterad tv ?

Ska inom kort installera tv-bänk, 65" LG C3 på väggen (med Julas 9mm ultra slim väggfäste) och undrar om det finns backlight för en väggmonterad tv och om det finns vad använder ni eller vad rekommenderas ?
Om det är led lister som dubbelhäftas fast på tv:n, föränkras i vägg eller ställs på tv-bänken spelar mig ingen roll, bara det estetiskt blir snyggt

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Du är alltså endast ute efter statisk vit eller varmvit backlight som ram runt TV:n och ingen form av Ambilight/Hyperion-liknande?

I sådana fall kan du köra med i princip vilken LED-list som helst med dubbelhäftande där du fäster fast på baksidan ytterst längst kanten så att ljuset reflekteras via bakomliggande yta och ingen direkt exponering sker utav LED-dioderna. Ett plus är att köpa list utav passande längd, eller som går att enkelt klippa ner till rätt längd, och där trafo medföljer.

Jag körde hyperion-ng där ett tag, men nackdelen med dessa lösningar är förstås att de endast fungerar för externa källor, så när tittar på interna källor i TV:n så fungerar det inte dynamiska backlighten. Men man kan förstås ändra till ett statiskt färgtema när du inte använder extern HDMI-källa.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag kör med en helt vanlig RGB LED-slinga som jag fäst bakpå tvn. Kan då välja färg och hur starkt ljus det ska vara med den medföljande fjärrkontrollen. Passar mina behov perfekt, behöver inte ha ljus som anpassas efter det som visas.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2