Problem med HDR i Windows 11

Permalänk
Medlem

Problem med HDR i Windows 11

När jag tex ska se på en serie i Windows 11, tex på VLC så laggar HDR något enormt. Men inte annars.

Sätter jag igång HDR i inställningarna så flyter det på bra med 120Hz osv, om jag rör rutor samt annat. Men så snart jag drar upp serien på VLC, så den syns blir allt laggigt. Vilket som är märkligt.

Jag kör med 12 bit och 4K upplösning, samt kopplar skärmen med HDMI till mitt 4090. Min skärm är en 48 tum OLED C2 LG TV

Påpekas att kör jag något direkt på TVn med HDR, funkar det perfekt men inte från Windows.

-----

Sedan finns det någon funktion i windows, att HDR aktiveras när ett spel är HDR eller en video endast? Alltså att det inte är igång hela tiden. Jag har även en MacBook Pro 16 tum som stödjer HDR, där aktiveras det endast när något material är HDR, det är verkligen så mycket bättre! Finns den funktionen på Windows också?

Googlat om detta men verkar inte få det att fungera bra.

Permalänk
Medlem

Låter lite som det är VLC som spökar lite.
Har du tästat att installera om det, och även tästat med en annan mediaspelare? Typ den inbyggda eller kodi.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

De flesta serierna med HDR är max 10bit, varför tvinga 12bit?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Valt det i windows inställningar, med 12 bit, antar det är bäst? Har inte testat att sänka till 10, ska se om det hjälper

Jag har testat allt med VLC, även testat ändra till 24 Hz samma problem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ska prova den med!

På Mac använder jag InFuse! Synd den inte finns på PC! Den älskar jag.

Permalänk
Medlem

Ville bara säga tack för den media-spelaren! Med den är det problemet som bortblåst! Laggar inte det minsta längre!