BestĂ€llde nyss denna dator, vad tycks? 😇

PermalÀnk
Medlem
●

BestĂ€llde nyss denna dator, vad tycks? 😇

PermalÀnk
Medlem ★
●

Àr det en redigeringsdator eller varför har du köpt en svindyr CPU och ett halvbra grafikkort? annars ser det vÀl helt okej ut, skulle vÀl iofs valt ett nÀtagg till en modern dator med den nya standarden, skulle hellre aldrig litat pÄ ett nÀtagg med 1 Ärs garanti dÄ du har rÀtt dyra komponenter.

personligen skulle jag kört pÄ nÄgot liknande denna riggen för spelande vid den budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnlos

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 BrÀda / 850w NÀtagg.
32 Tums SkÀrm 1440p 144hz Curved VA panel.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Oliver91:

Àr det en redigeringsdator eller varför har du köpt en svindyr CPU och ett halvbra grafikkort? annars ser det vÀl helt okej ut, skulle vÀl iofs valt ett nÀtagg till en modern dator med den nya standarden, skulle hellre aldrig litat pÄ ett nÀtagg med 1 Ärs garanti dÄ du har rÀtt dyra komponenter.

personligen skulle jag kört pÄ nÄgot liknande denna riggen för spelande vid den budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnlos

Musik produktion och gaming ska den vara till för. Satsade pÄ en kraftfull processor direkt dÄ grafikkortet Àr enklare att byta i framtiden och kollade en del youtube videos och i dagslÀget sÄ klarar grafikkortet alla spel jag vill lira pÄ högsta settings.

Ang. Psu'n... Jadu jag lĂ€ste endast texten dĂ€r det stod att refurbished grejerna Ă€r exakt som nya och tĂ€nkte inte mer pĂ„ det men nu nĂ€r jag sĂ„g detta sĂ„ Ă„ngrar jag mig definitivt, jĂ€kla skit đŸ„Č Ska jag skriva till webhallen och byta till ett bronze+ tuf gaming psu istĂ€llet pĂ„ 750w? Det Ă€r samma pris sĂ„ lĂ€r gĂ„ att byta.

Order Àr redan lagd hos webhallen sÄ det Àr dÀr allt köpts!

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Oliver91:

Àr det en redigeringsdator eller varför har du köpt en svindyr CPU och ett halvbra grafikkort? annars ser det vÀl helt okej ut, skulle vÀl iofs valt ett nÀtagg till en modern dator med den nya standarden, skulle hellre aldrig litat pÄ ett nÀtagg med 1 Ärs garanti dÄ du har rÀtt dyra komponenter.

personligen skulle jag kört pÄ nÄgot liknande denna riggen för spelande vid den budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnlos

Alla delar du valt Ă€r sĂ€mre förutom grafikkortet och sen 100w mer psu sĂ„ vettetusan.. Har hellre ett bygge med kvalitetskomponenter rakt av! Med AIO osv ochsĂ„ đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag hade nog gjort sÄ hÀr för ca 18 000 kr.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H đŸ”Č: Ryzen 5 5600X ❄: Freezer 34 eSports 🏮: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
đŸ—„ïž: Stronghold 🔌: RM650 (2019) đŸŽžïž: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 đŸ’Ÿ: CS3030 1 TB
⌚: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) đŸ–±ïž: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 đŸ“¶: Archer C6 đŸ“±: Pixel 6a
đŸ–„ïž: OLED55BX/276E8VJSB

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Scarabeo:

Det landade pĂ„ 16 800kr! Moderkortet, ram minnena och cpu'n var som paket nedsatt 1800kr. âœŒđŸ» 16 800kr ink. Montering för 799kr!

PermalÀnk
Medlem
●

Viktig frÄga!

Vet inte om jag helt missade detta eller om webhallen sÀnkt priset precis pÄ Corsair rm750e psu men tydligen kostar det 1149kr och jag tog rm750 refurbished för 1190kr.. antar att jag bör be webhallen byta psu sÄ man fÄr 10 Ärs garanti? Rm750 ska vara lite bÀttre flÀktmÀssigt osv Àn 750e men antar att det inte vÀger upp 1 vs 10 Ärs garanti?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MIZU:

Vet inte om jag helt missade detta eller om webhallen sÀnkt priset precis pÄ Corsair rm750e psu men tydligen kostar det 1149kr och jag tog rm750 refurbished för 1190kr.. antar att jag bör be webhallen byta psu sÄ man fÄr 10 Ärs garanti? Rm750 ska vara lite bÀttre flÀktmÀssigt osv Àn 750e men antar att det inte vÀger upp 1 vs 10 Ärs garanti?

Att Corsair bara vÄgar ge 1 Ärs garanti pÄ refurbished-produkterna nÀr de t.o.m. ger 3 Är pÄ sina sÀmsta modeller kÀnns ju som nÄgot av en varningssignal.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av perost:

Att Corsair bara vÄgar ge 1 Ärs garanti pÄ refurbished-produkterna nÀr de t.o.m. ger 3 Är pÄ sina sÀmsta modeller kÀnns ju som nÄgot av en varningssignal.

Jag hĂ„ller verkligen med dig 😅 Alltid ska det vara nĂ„got haha 😂 Men borde vĂ€ll inte vara nĂ„gra konstigheter att byta psu hoppas jag..

PermalÀnk
Medlem
●

NĂ„gon som kan anvĂ€nda chatt funktionen pĂ„ webhallen? Inte fungerat pĂ„ hela dagen för mig đŸ€”

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MIZU:

Alla delar du valt Ă€r sĂ€mre förutom grafikkortet och sen 100w mer psu sĂ„ vettetusan.. Har hellre ett bygge med kvalitetskomponenter rakt av! Med AIO osv ochsĂ„ đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»

om du kallar en AIO kvalitet sÄ har du legat under en sten de senaste 15 Ären, jag har bytt lite vÀl mÄnga sÄdana och monterat luftkylning i kompisars och slÀktingars datorer de senaste 15 Ären för att kalla det för kvalitet.

850w börjar bli minimum dÄ varje generation GPUer vill ha mer och mer.

pÄ ett RTX 4090 rekommenderas t.ex. 1000w av inet.

https://www.inet.se/produkt/5413035/asus-geforce-rtx-4090-24g...

lite överdrivet men 750w Àr verkligen inte overkill lÀngre.

det jag "nedgraderade" var en SSD utan heatsink dÄ det följer med moderkorten som du klistrar pÄ ihop med monteringen.

MSI's moderkort Àr inte sÀmre Àn Asus, nÀtagget jag valde har 105'c japanska kondesatorer och 10 Ärs garanti, finns inget som skriker budget nÄgonstans, grafikkortet Àr vÀl de enda som Àr budget egentligen men det Àr det du har köpt ocksÄ, jag Àger förövrigt ett XFX kort och kylarna Àr inte fantastiska pÄ de korten.

RX 7600 Àr ett 8gb kort och RX 6700 XT Àr ett 12gb kort som ocksÄ presterar bÀttre, nyaste Àr inte alltid bÀst.

Last of Us var i princip ospelbart pÄ 8gb kort vid lansering men fungerar nu, kommer bli normen att nya spel vill ha 10-12gb vram

som du ser i videon maxas hela 8gb vram av spelet och man ser tydligt stutter i videon.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 BrÀda / 850w NÀtagg.
32 Tums SkÀrm 1440p 144hz Curved VA panel.

PermalÀnk
●

letar du pang per krona tror jag verkligen du Àr ute och cyklar.

hÄller pÄ att klistra ihop en dator nu
rtx 3080: 4300kr (typ 60% bÀttre prestanda Àn ditt kort för nÀstan samma peng...)
ryzen 7600: 2100kr
32gb kingston 5600mhz cl40: 400kr
mobo och m2 disk blir vÀl att köpa nytt dock
behÄller psu och chassi. slÄ det!

ang din dator, du kan spara en slant genom billigare ram, hade definitivt köpt 2tb ssd, och hade absolut inte köpt en sÄn dyr cpu med sÄnt grafikkort.

Visa signatur

Ă€r alla stockholmare inkompetenta?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Oliver91:

om du kallar en AIO kvalitet sÄ har du legat under en sten de senaste 15 Ären, jag har bytt lite vÀl mÄnga sÄdana och monterat luftkylning i kompisars och slÀktingars datorer de senaste 15 Ären för att kalla det för kvalitet.

850w börjar bli minimum dÄ varje generation GPUer vill ha mer och mer.

pÄ ett RTX 4090 rekommenderas t.ex. 1000w av inet.

https://www.inet.se/produkt/5413035/asus-geforce-rtx-4090-24g...

lite överdrivet men 750w Àr verkligen inte overkill lÀngre.

det jag "nedgraderade" var en SSD utan heatsink dÄ det följer med moderkorten som du klistrar pÄ ihop med monteringen.

MSI's moderkort Àr inte sÀmre Àn Asus, nÀtagget jag valde har 105'c japanska kondesatorer och 10 Ärs garanti, finns inget som skriker budget nÄgonstans, grafikkortet Àr vÀl de enda som Àr budget egentligen men det Àr det du har köpt ocksÄ, jag Àger förövrigt ett XFX kort och kylarna Àr inte fantastiska pÄ de korten.

RX 7600 Àr ett 8gb kort och RX 6700 XT Àr ett 12gb kort som ocksÄ presterar bÀttre, nyaste Àr inte alltid bÀst.

Last of Us var i princip ospelbart pÄ 8gb kort vid lansering men fungerar nu, kommer bli normen att nya spel vill ha 10-12gb vram

https://youtu.be/HAH_38NtuAY?t=1186

som du ser i videon maxas hela 8gb vram av spelet och man ser tydligt stutter i videon.

Enda luftkylare som mÀter sig med Arctic AIO'n Àr noctua nh-d15 enligt de videos jag sett. Kollat en del pÄ be quiet luftkylarna och de Àr inget att hÀnga i granen verkar det som? Inte om man jÀmför med bra AIO's vilket Arctic freezer Àr.

Ssd'n du valde Àr mer Àn dubbelt sÄ lÄngsam som den jag körde pÄ.

Som sagt sÄ ville jag lÀgga mest pengar pÄ processorn direkt dÄ jag inte pallar byta den i framtiden. Grafikkortet kÀnns mer ok att byta dÀrav en mer budget variant. Jag kollade pÄ de olika i den prisklassen och det var det bÀsta kortet för den pengen vad jag kunde se iallafall.

Psu'n du valt Àr sÀkert högre kvalité Àn corsairs! Jag tog det billigaste men respekterat mÀrke som gick att hitta dÄ jag inte hade mÄnga kronor kvar att spendera. Kollade Àven alla delar i inet byggaren och dÀr var minimum psu pÄ 550w tror jag det var sÄ 750w bör rÀcka.

Jag lirar fortnite och COD i dagslÀget och rx 7600 levererade riktigt bra fps i 1080p i dom spelen iallafall. Diablo 4 lÀr jag testa pÄ med, kanske inte gÄr i ultra eller vad tror du?? Kommer framöver lira starfield nÀr det slÀpps och gta 6 och dÄ kanske man fÄr uppgradera helt enkelt.

Din jÀmförelse Àr mellan ett grafikkort för 3700kr cirka och ett för runt 7000kr dock..

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag blir alltid lite förbryllad över trÄdar som dessa nÀr nÄgon stÀller frÄgor om saker de redan köpt. Varför inte frÄga före man köper?

Men jag tycker du bestÀllt en helt ok dator som jag hoppas passar just dina behov. Sedan kan andra fÄ tycka vad de vill. Andra kan ha helt andra behov, tycke och smak.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla Àr i bruk)

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av HickeHiskelig:

letar du pang per krona tror jag verkligen du Àr ute och cyklar.

hÄller pÄ att klistra ihop en dator nu
rtx 3080: 4300kr (typ 60% bÀttre prestanda Àn ditt kort för nÀstan samma peng...)
ryzen 7600: 2100kr
32gb kingston 5600mhz cl40: 400kr
mobo och m2 disk blir vÀl att köpa nytt dock
behÄller psu och chassi. slÄ det!

ang din dator, du kan spara en slant genom billigare ram, hade definitivt köpt 2tb ssd, och hade absolut inte köpt en sÄn dyr cpu med sÄnt grafikkort.

Ett 3080 hade absolut varit nice att köpa men ville köpa datorn helt ny. Behöver man uppgradera sen nÀr t.ex gta 6 slÀpps kanske man köper ett 3090 begagnat eller liknande!

Ryzen 7600 Àr alldeles för klen för mina ÀndamÄl. Minst en i5 13600kf var planen sÄ det stod mellan 13600kf + 6700 xt eller denna med 7900x + rx 7600.

Cpu, mb och ram var ett paket pris som var nedsatt 1800kr sÄ kunde ej vÀlja dÀr.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av maweric:

Jag blir alltid lite förbryllad över trÄdar som dessa nÀr nÄgon stÀller frÄgor om saker de redan köpt. Varför inte frÄga före man köper?

Men jag tycker du bestÀllt en helt ok dator som jag hoppas passar just dina behov. Sedan kan andra fÄ tycka vad de vill. Andra kan ha helt andra behov, tycke och smak.

Haha bara en kul grej. Har skapat flera trĂ„dar senaste veckan för att fĂ„ hjĂ€lp med mitt bygge. Nu blev det ett helt annat pga det nedsatta priset pĂ„ cpu, mb osv. âœŒđŸ»

Ja precis men Ă€ndĂ„ kul att höra lite feedback. 😃 Tack o bock!

PermalÀnk
●
Skrivet av MIZU:

Ett 3080 hade absolut varit nice att köpa men ville köpa datorn helt ny. Behöver man uppgradera sen nÀr t.ex gta 6 slÀpps kanske man köper ett 3090 begagnat eller liknande!

Ryzen 7600 Àr alldeles för klen för mina ÀndamÄl. Minst en i5 13600kf var planen sÄ det stod mellan 13600kf + 6700 xt eller denna med 7900x + rx 7600.

Cpu, mb och ram var ett paket pris som var nedsatt 1800kr sÄ kunde ej vÀlja dÀr.

13600k Àr ju inte hÀstlÀngder bÀttre Àn 7600x, inte ens för editing. DÄ Àr det trevligare att kunna byta CPU och behÄlla mobo och ram i framtiden förstÄr inte varför det Àr en sÄn jÀkla hysteri med att köpa nytt hela tiden

Visa signatur

Ă€r alla stockholmare inkompetenta?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av HickeHiskelig:

13600k Àr ju inte hÀstlÀngder bÀttre Àn 7600x, inte ens för editing. DÄ Àr det trevligare att kunna byta CPU och behÄlla mobo och ram i framtiden förstÄr inte varför det Àr en sÄn jÀkla hysteri med att köpa nytt hela tiden

Kanske inte det men nu blev det ju en 7900x istĂ€llet och det fĂ„r nog Ă€ndĂ„ anses som hĂ€stlĂ€ngder mellan domâœŒđŸ» Iallafall dubbelt sĂ„ kraftfullt!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MIZU:

NĂ„gon som kan anvĂ€nda chatt funktionen pĂ„ webhallen? Inte fungerat pĂ„ hela dagen för mig đŸ€”

Varför ringer du inte bara upp dom istÀllet?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Puttefnasket:

Varför ringer du inte bara upp dom istÀllet?

Gjorde det tillslut. đŸ‘đŸ» Passade bĂ€ttre just dĂ„ med chat.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av HickeHiskelig:

hade absolut inte köpt en sÄn dyr cpu med sÄnt grafikkort.

Varför? Blir det nÄgon form av flaskhals nÄgonstans? TÀnker, rendera krÀver ju bra CPU och spela bra GPU. NÀr Àr det det "krockar"?

TÀnkte passa pÄ att frÄga dÄ jag sjÀlv gÄr i lite köptankar dÀr jag bÄde vill kunna spela och rendera och vill veta hur jag ska tÀnka rent avvÀgningsmÀssigt

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MIZU:

Kanske inte det men nu blev det ju en 7900x istĂ€llet och det fĂ„r nog Ă€ndĂ„ anses som hĂ€stlĂ€ngder mellan domâœŒđŸ» Iallafall dubbelt sĂ„ kraftfullt!

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-13600KF-v...

finns en anledning till att i5 13600KF rekommenderas, den Àr stark.

7900x kommer bara vara bÀttre nÀr du lyckas anvÀnda alla kÀrnor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 BrÀda / 850w NÀtagg.
32 Tums SkÀrm 1440p 144hz Curved VA panel.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Oliver91:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-13600KF-v...

finns en anledning till att i5 13600KF rekommenderas, den Àr stark.

Ja haha, var egentligen helt lÄst pÄ intel cpu men sen hittade jag kampanj paketet pÄ webhallen nedsatt 1800kr sÄ slog till Men skulle ljuga om jag sa att jag ville ha AMD cpu i början haha... Men jag Àr ÀndÄ super nöjd med delarna nu i efterhand!

Alla kÀrnor kommer förmodligen att anvÀndas nÀr det produceras musik!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MIZU:

Haha bara en kul grej. Har skapat flera trĂ„dar senaste veckan för att fĂ„ hjĂ€lp med mitt bygge. Nu blev det ett helt annat pga det nedsatta priset pĂ„ cpu, mb osv. âœŒđŸ»

Ja precis men Ă€ndĂ„ kul att höra lite feedback. 😃 Tack o bock!

Tur att alla inte skapar 5 trÄdar för datorköp.
Reglerna sÀger en trÄd.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av SUMITOMO:

Tur att alla inte skapar 5 trÄdar för datorköp.
Reglerna sÀger en trÄd.

Ja det Ă€r ju tur det! Är ny hĂ€r, inte lĂ€st regler men sorry för det.

PermalÀnk
●
Skrivet av MIZU:

Alla delar du valt Ă€r sĂ€mre förutom grafikkortet och sen 100w mer psu sĂ„ vettetusan.. Har hellre ett bygge med kvalitetskomponenter rakt av! Med AIO osv ochsĂ„ đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»

FÄr du en AIO att hÄlla mer Àn 3 Är sÄ har du tur idag och redan efter 2 Är börjar dom flesta tappa effekt. Men 2-3 Är kanske rÀknas som kvalitet idag. Luft eller custom Àr det som gÀller om man vill ha kvalite. Kör man rent vatten hÄller pumparna i evighet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Knotvillage:

FÄr du en AIO att hÄlla mer Àn 3 Är sÄ har du tur idag och redan efter 2 Är börjar dom flesta tappa effekt. Men 2-3 Är kanske rÀknas som kvalitet idag. Luft eller custom Àr det som gÀller om man vill ha kvalite. Kör man rent vatten hÄller pumparna i evighet.

AIO'n jag valt har 6 Ärs garanti sÄ det Àr bra om det skulle strula efter sÄ "kort" tid men hoppas den hÄller lÀngre!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av HickeHiskelig:

letar du pang per krona tror jag verkligen du Àr ute och cyklar.

hÄller pÄ att klistra ihop en dator nu
rtx 3080: 4300kr (typ 60% bÀttre prestanda Àn ditt kort för nÀstan samma peng...)
ryzen 7600: 2100kr
32gb kingston 5600mhz cl40: 400kr
mobo och m2 disk blir vÀl att köpa nytt dock
behÄller psu och chassi. slÄ det!

ang din dator, du kan spara en slant genom billigare ram, hade definitivt köpt 2tb ssd, och hade absolut inte köpt en sÄn dyr cpu med sÄnt grafikkort.

vart sjutton hittar du ett 3080 för 4300kr?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Kethsi:

vart sjutton hittar du ett 3080 för 4300kr?

Han menade begagnat antar jag. Verkar ligga runt det priset pÄ blocket!

PermalÀnk
Medlem
●

Btw, nĂ„gon som vet hur det funkar med digital Windows 11 licens? Windows 11 Pro Ă€r kopplat till mitt Microsoft konto. Är det bara att installera Windows 11 Pro pĂ„ nya datorn dĂ„ och logga in med mitt konto eller hur funkar det? Har Windows 11 pĂ„ min bĂ€rbara just nu, kan man ha det pĂ„ 2 datorer samtidigt?