Köpråd Ny gaming/allround dator. Budget ca 15k:-

Permalänk
Medlem

Köpråd Ny gaming/allround dator. Budget ca 15k:-

Dags att köpa ny dator. Första nya sedan 10 år! Ska användas för 1080p spelande, även för 1440p ansluten till tv.

Jag köper sällan så behöver inte vara uppgraderingsbar.

Kriterier är Wifi, Snyggt chassi (behöver inte vara rgb), så tyst som det går, pålitlig arbetshäst som får släpa i 7-8 år.

Här är det förslag jag tagit fram. Grafikkortet är redan köpt för 3k:-. Så återstår ca 12k att leka med.

Permalänk
Medlem

Något dyrare men hästlängder bättre.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Här får du ett bygge med det absolut snyggaste chassit på marknaden! Några hundra extra men om du har möjlighet så sträck dig lite och köp detta, du lär inte ångra dig. Sidan hade inte cpu kylaren utan rgb så du sparar några hundra om du väljer bort rgb vilket jag tycker du borde göra på just kylaren eftersom den är bäst att ha i fronten så vill man nog inte ha rgb där trät sitter tänker jag. Även blixtsnabb SSD.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om Windows, det ger fler möjligheter!
Det kanske är dumt att köpa AMD4 nu...Anledningen till att jag valde bort det ursprungligen var för att det var för dyrt, i förhållande till FD North. Men "snygghet" kanske får ta baksätet till prestanda då, det vore konstigt annars när man köper pc som ska räcka länge.
Jag ska se lite youtubes om ditt Zalman förslag. Alternativt se om jag kan gå ner lite i CPU modellen, men ändå vara kvar i AMD5 Och samtidigt ha kvar North.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lirda:

Tack för tipset om Windows, det ger fler möjligheter!
Det kanske är dumt att köpa AMD4 nu...Anledningen till att jag valde bort det ursprungligen var för att det var för dyrt, i förhållande till FD North. Men "snygghet" kanske får ta baksätet till prestanda då, det vore konstigt annars när man köper pc som ska räcka länge.
Jag ska se lite youtubes om ditt Zalman förslag. Alternativt se om jag kan gå ner lite i CPU modellen, men ändå vara kvar i AMD5 Och samtidigt ha kvar North.

Kollade du ens Windows länken? En nyckel kostar 15kr ish...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Kollade du ens Windows länken? En nyckel kostar 15kr ish...

Kan man lita på dom där windowskoderna? Känns lite skumt att dom är så pass billiga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kan man lita på dom där windowskoderna? Känns lite skumt att dom är så pass billiga.

Lita på att de funkar? Ja, det är väl ett lite gamble. Jag har aldrig varit med om att det inte funkar. Men 15-100kr kan jag spela med.
Lita på att det är legit? Nja. Direkt olagliga koder är det kanske inte alla gånger. Men det finns ju en anledning till att de kostar 15kr istället för 900kr eller vad en retail licens kostar nu för tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire RX Vega 56 Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Här har du en som kommer se riktigt snygg ut. Men en del dyrare. Antingen tar du kylaren scarebo länkade eller en alphacool core ocean t38 360mm/Deepcool le720.

Visa signatur

|i5-12600kf|Asus Dual 3060ti LHR|Hyper X 2x8gb|fury beast2x8gb|cooler master hyper 212 evo black rgb|cooler master silencio s600|cooler master sickleflow rgb x 3|Evga B5 850w bronze| kingston fury renegade 2tb|kingston sata ssd| 1tb hdd|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beinerfelt:

Lita på att de funkar? Ja, det är väl ett lite gamble. Jag har aldrig varit med om att det inte funkar. Men 15-100kr kan jag spela med.
Lita på att det är legit? Nja. Direkt olagliga koder är det kanske inte alla gånger. Men det finns ju en anledning till att de kostar 15kr istället för 900kr eller vad en retail licens kostar nu för tiden.

windows 11 kostar närmare 1400kr vilket är hutlöst dyrt men om man får en licens för 15kr så måste man väl ändå tänka en gång extra eller tre. känns som de koderna kommer från bedrägeri

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

OK! Jag är övertalad till AM5. Så jag har nytt förslag. Ska försöka förklara hur jag tänkt även, så titta gärna med kritiskt öga.
Tillägg är att jag övergett "snyggt" till istället "stilrent" och "praktiskt". Micro-atx formfaktor passar mig (wife-approved).

RX 6700 TX redan inköpt för 3K:-
Lägg till Thermalright Peerless Assassin 120 SE CPU Air Cooler på den. Ca 500:-
Så budget för resten är ca 11K:-

Tankar bakom valen.
CPU: AMD Ryzen 5 7600
Entry level cpu som räcker bra för mig.

CHASSI: ASUS PRIME AP201
Är mesh överallt så bra luftflöde, vilket innebär tyst. Stilren, lätt att flytta, och passar in överallt.

MODERKORT: Gigabyte B650M Gaming X AX
kvalitetsmärke. Har allt det senaste, inklusive Bluetooth 5.2/Wifi 6, USB-C senare generation.

RAM: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB)
kvalitetsmärke. En av de billigaste DDR5. 6000mhz.

SSD: WD Black SN770 NVMe 1TB M.2
kvalitetsmärke. Den billigare med bra läs/skriv hastigheter.

NÄTAGGREGAT: Corsair RM750x 2021
Återigen kvalité. Valde denna istället för RM750e, tydligen ska denna vara gjord med bättre komponenter, samt tystare.

FLÄKT: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap (x3)
Alltid köpt Noctua, känns alltid toppkvalité gällande luftflöde kontra tysthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lirda:

OK! Jag är övertalad till AM5. Så jag har nytt förslag. Ska försöka förklara hur jag tänkt även, så titta gärna med kritiskt öga.
Tillägg är att jag övergett "snyggt" till istället "stilrent" och "praktiskt". Micro-atx formfaktor passar mig (wife-approved).

https://komponentkoll.se/bild/khbJW.png

Tankar bakom valen.

Är mesh överallt så bra luftflöde, vilket innebär tyst. Stilren, lätt att flytta, och passar in överallt.

kvalitetsmärke. Har allt det senaste, inklusive Bluetooth 5.2/Wifi 6, USB-C senare generation.

Återigen kvalité. Valde denna istället för RM750e, tydligen ska denna vara gjord med bättre komponenter, samt tystare.

Ser bra ut men bytte till en likvärdig PSU som är något billigare och med 100 W extra effekt.

Bytte RAM till CL30 då det är optimal latens för AM5.

Jämnt moderkort som är något billigare.

Sjukt mycket pengar för fläktarna dock, du hade istället kunna uppgradera 7600 till 7700 exempelvis.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lirda:

https://komponentkoll.se/bild/khbJW.png

Tankar bakom valen.

Jag tror faktiskt att några arctic p12 skulle funkat bra som alternativ. det gör så du sparar extremt mycket pengar och kan kanske upgradera till bättre cpu. Men det blir inte direkt så stor skillnad i prestanda.

Visa signatur

|i5-12600kf|Asus Dual 3060ti LHR|Hyper X 2x8gb|fury beast2x8gb|cooler master hyper 212 evo black rgb|cooler master silencio s600|cooler master sickleflow rgb x 3|Evga B5 850w bronze| kingston fury renegade 2tb|kingston sata ssd| 1tb hdd|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Jag tror faktiskt att några arctic p12 skulle funkat bra som alternativ. det gör så du sparar extremt mycket pengar och kan kanske upgradera till bättre cpu. Men det blir inte direkt så stor skillnad i prestanda.

Eller så kör han 2x noctua och 1x Arctic och byter till 7600x cpu'n 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ser bra ut men bytte till en likvärdig PSU som är något billigare och med 100 W extra effekt.

Bytte RAM till CL30 då det är optimal latens för AM5.

Jämnt moderkort som är något billigare.

Sjukt mycket pengar för fläktarna dock, du hade istället kunna uppgradera 7600 till 7700 exempelvis.

https://komponentkoll.se/bild/PzOVl.png

Japp, ser din poäng. Ändrade till trådens förslag arctic.

Ändrade RAM.

Behåller Corsair PSU då jag använt dem och de har vunnit mitt förtroende för bra produkt.

Behåller moderkortet då denna har USB-C anslutning på baksidan.

Något annat att tänka på? Annars känns det som det börjar likna något (tack vare mycket bra råd från er!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Eller så kör han 2x noctua och 1x Arctic och byter till 7600x cpu'n 👍🏻

Du vet att om man sätter på amds auto överklokare så är 7600 och x varianten lika danna. Och sen så är det en ganska stor skillnad mellan 7600x och 7700x

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lirda:

Japp, ser din poäng. Ändrade till trådens förslag arctic.

Ändrade RAM.

Behåller Corsair PSU då jag använt dem och de har vunnit mitt förtroende för bra produkt.

Behåller moderkortet då denna har USB-C anslutning på baksidan.

Något annat att tänka på? Annars känns det som det börjar likna något (tack vare mycket bra råd från er!)

https://komponentkoll.se/bild/Jliec.png

dett ser bra utt. du kan ocks gå med dessa. 5 pack sa göra så hella systemet fylls. plus lite andra ändringar som annat moderkort och Mer watt på samma preformence. Med moderkortet är ju bara du som kan säga vad du vill ha. Men fråga dej först om du vill ha dom extra sakerna för 500kr mer.

Visa signatur