Impedans med seriekopplade högtalare

Permalänk
Medlem

Impedans med seriekopplade högtalare

Hej!

Jag har en NAD C 390 DD och ett par Dali Rubicon LCR.
Jag vill ha fler högtalare och som jag förstått det så borde det gå bra att koppla högtalare i serie. Tex två st 4 Ohm impedans högtalare i serie för en summa av 8 per utgång. Så länge förstärkaren klarar 8 Ohm så ska det vara ok. Stämmer det? Eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag seriekopplat högtalare

Däremot parallellkopplade men då blir det tvärt om (halverad impedans)

Tror inte det är problem med impedansen om du inte tänkt att försöka spela högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror aldrig jag seriekopplat högtalare

Däremot parallellkopplade men då blir det tvärt om (halverad impedans)

Tror inte det är problem med impedansen om du inte tänkt att försöka spela högt

Ok. Min förstärkare ska iofs klara 2-8 Ohm. Tror du det är bättre att parallellkoppla isf?

Permalänk
Medlem

https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/loudspeaker-im...

TDLR: vid seriekoppling adderas impedansen.

Jag antar att syftet är att ha högtalarparen i olika rum?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad räknar du med att vinna då?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att seriekoppla men man brukar aldrig ha mer än 2 i serie pga att de kan börja agera som komponenter i ett seriefilter för de andra högtalarna.
Och blir det väldigt långa kablar så måste man även ta hänsyn till det så tex att seriekoppla högtalare i olika rum kan vara dumt och göra förstärkaren instabil.
När man parallellkopplar brukar man bara behöva bry sig om totalimpedansen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

https://www.audioholics.com/loudspeaker-design/loudspeaker-im...

TDLR: vid seriekoppling adderas impedansen.

Jag antar att syftet är att ha högtalarparen i olika rum?

Nej syftet är att få mer ljud i rummet. Sprida ut det och fylla rummet mer utan att nödvändigtvis ha högre volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phazeet:

Ok. Min förstärkare ska iofs klara 2-8 Ohm. Tror du det är bättre att parallellkoppla isf?

I praktiken spelar det nog ingen roll om du bara har två högtalare per kanal, men i teorin så är parallellkoppling bättre eftersom förstärkaren enligt specifikationerna klarar av att leverera mer dynamisk effekt vid 2 Ohm än vid 8 Ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phazeet:

Nej syftet är att få mer ljud i rummet. Sprida ut det och fylla rummet mer utan att nödvändigtvis ha högre volym.

Beroende på hur rummet ser ut är det antagligen en rätt usel lösning. Du tappar stereoperspektiv, kommer få mycket större problem med ljudreflexer och ljudet kommer låta helt olika beroende på var i rummet du befinner dig då ljudvågorna beroende på avstånd till högtalarna ibland kommer förstärka varandra och ibland störa ut varandra.

Gäller det en lokal du bygger från grunden med ljuddämpning, basfällor och hela konkarongen kan det gå, men annars är principen att högtalare som spelar samma material skall spela från en punkt, inte flera olika.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

I praktiken spelar det nog ingen roll om du bara har två högtalare per kanal, men i teorin så är parallellkoppling bättre eftersom förstärkaren enligt specifikationerna klarar av att leverera mer dynamisk effekt vid 2 Ohm än vid 8 Ohm.

Ah ok. Men då låter det iaf som att hur jag än gör så borde det inte vara några problem att driva 2x 4 Ohm högtalare per kanal. Spelar det stor roll om det är olika högtalare? Tex en Dali Rubicon LCR och en Audio pro black Diamond per kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Beroende på hur rummet ser ut är det antagligen en rätt usel lösning. Du tappar stereoperspektiv, kommer få mycket större problem med ljudreflexer och ljudet kommer låta helt olika beroende på var i rummet du befinner dig då ljudvågorna beroende på avstånd till högtalarna ibland kommer förstärka varandra och ibland störa ut varandra.

Gäller det en lokal du bygger från grunden med ljuddämpning, basfällor och hela konkarongen kan det gå, men annars är principen att högtalare som spelar samma material skall spela från en punkt, inte flera olika.

Ah! Där ser man! Jag hade en känsla av att det var nån detalj jag missade. Tack så mycket!

Vad skulle jag kunna göra annars? Skaffa en förstärkare med fler kanaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phazeet:

Ah ok. Men då låter det iaf som att hur jag än gör så borde det inte vara några problem att driva 2x 4 Ohm högtalare per kanal. Spelar det stor roll om det är olika högtalare? Tex en Dali Rubicon LCR och en Audio pro black Diamond per kanal?

Är det olika typer av högtalare så skulle jag tro att det är bäst att parallellkoppla dem.

Men en snabb googling tycks indikera att Audio pro black diamond är 8 Ohm, och i så fall kommer det varken gå att serie eller parallellkoppla dem med dina 4 Ohm högtalare. Men det var en snabb googling, som sagt, så de kanske finns i 4 Ohms utförande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phazeet:

Ah ok. Men då låter det iaf som att hur jag än gör så borde det inte vara några problem att driva 2x 4 Ohm högtalare per kanal. Spelar det stor roll om det är olika högtalare? Tex en Dali Rubicon LCR och en Audio pro black Diamond per kanal?

De lär ha olika verkningsgrad och ljudkaraktär vilket påverkar ljudkvaliten men elektriskt fungerar det.

Skrivet av Phazeet:

Ah! Där ser man! Jag hade en känsla av att det var nån detalj jag missade. Tack så mycket!

Vad skulle jag kunna göra annars? Skaffa en förstärkare med fler kanaler?

Ja en slutstegskanal per högtalare är bättre, NAD C 390 DD har förstegsutgånngar så det är enkelt att koppla på ett till slutsteg (eller integrerad) på den om man vill.
Däremot tycker jag inte man ska göra det för att driva 2 par olika högtalare i samma rum för det kommer aldrig att kunna låta särskilt bra, man bör i stället skaffa ett par tillräckligt bra högtalare och inte bara skapa en ljudgröt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det spelar absolut roll vilka högtalare man vill gruppera. Allt handlar om hur lättdrivna högtalarna är. Två olika märken som ligger nära varandra drivningsmässigt bör funka. Risken är annars att det ena paret ger lägre ljudnivå och det är kanske inte så önskvärt. Alternativt väljer man att köra högtalarna parvis per kanal och styra ljudskillnaden med balansen. Jag gissar dock att det blir en konstig ljudbild vid en sådan lösning. En stärkare med dubbla utgångar ger en fullgod lösning om man kan reglera volymen på resp utgång var för sig vilket är ovanligt att man kan.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phazeet:

Vad skulle jag kunna göra annars?

Jag var på väg att skriva "börja med att flytta ut högtalarna åtminstone en halvmeter till en meter från väggen" men sedan kollade jag upp och såg att det är vägghängda platta högtalare du har. Svårt att laborera med högtalarpositionen med andra ord.

Vägghängda högtalare kan vara bra om man inte har golvutrymme eller om man tycker det är viktigare hur rummet ser ut än hur det låter, men det är ljudmässigt alltid ett nerköp jämfört med fristående.

Du kan alltid försöka flytta runt dem på olika väggpositioner och se om du hittar något som fungerar bättre, förslagsvis med hjälp av två bärare istället för att borra dussintals hål

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag var på väg att skriva "börja med att flytta ut högtalarna åtminstone en halvmeter till en meter från väggen" men sedan kollade jag upp och såg att det är vägghängda platta högtalare du har. Svårt att laborera med högtalarpositionen med andra ord.

Vägghängda högtalare kan vara bra om man inte har golvutrymme eller om man tycker det är viktigare hur rummet ser ut än hur det låter, men det är ljudmässigt alltid ett nerköp jämfört med fristående.

Du kan alltid försöka flytta runt dem på olika väggpositioner och se om du hittar något som fungerar bättre, förslagsvis med hjälp av två bärare istället för att borra dussintals hål

Ah ok. Jag förstår. Hmmm. Jag får ta mig en ordentlig funderare på detta. Några mer generella tips angående högtalarplacering. Jag är total noob på det här. Köpte grejerna av en kompis som gav mig ett schysst pris.