Behöver ny NAS för hemmabehov

Permalänk

Behöver ny NAS för hemmabehov

Hej,
'Jag har en gammal Synology NAS som är full med data och mycket trött - den är gammal...
Så jag tänkte köpa en ny, mest för säkerhetskopiering av olika data men oxå för att synka bilder från min Apple iPhone och Andrioid-paddor.
Tänkte oxå ha den som web-server för en liten blog.

Tips på bra server och diskar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inga direkta tips än men en NAS/RAID är inte backup!
Du har ingen gammal dator liggandes?

Permalänk

Jo det har jag men den måse vara igång hela tiden och dra lite ström.
Vill även kunna streama filmer från den och dela filmer som jag spelar in med andra.

Permalänk
Medlem

Att befintliga NAS:en är trött beror nog inte så mycket på att den är gammal utan mer på att du förmodligen har din lagring mer eller mindre stum-full

De flesta filsystem kroknar i prestanda om de hålls mer än 80% fyllda - speciellt om det ofta tas bort och lägger till nya filer, medans lägger man till filer utan att ta bort så går det i regel att fylla på en bit till innan det märks på prestandan.

---

Om du har RPI4 hemma, helst 4 GB RAM och större (då det är ganska hopplöst att köpa sådana idag till rimlig peng pga. brist-situation) så går det att bygga kring denna både med SAMBA-utdelning (= windows nätverksprotokoll) eller bygga kring openmedia-vault, och det finns många hands on-guider att följa för att skapa en fungerande sådan.

Kör man med BTRFS som filsystem så kan man enkelt addera extra-diskar när det börja bli trångt och man kan byta RAID-mode vid behov och i online-drift. vid 2-diskarslösning och fler diskar så rekommenderas att köra i BTRFS egna RAID1-mode då BTRFS RAID1 kan hantera fler än 2 diskar och de behöver heller inte vara samma storlek då filsystemet garanterar att var fil finns i 2 exemplar på två olika fysiska media och klarar 1 disk bortfall. RAID-hanteringen är alltså på logisk nivå i filsystemet och inte av sektorspeglande typ som traditionella RAID.

Dock - kör man på 2.5" USB-diskar så är det begränsad strömförmåga i RPI4 USB-uttag och man bör helst mata dessa diskar via en USB3-hub med egen kraftförsörjning, och USB3-hub behövs också om man skall ha mer än 2 diskar då RPI4 har bara 2 st USB3-portar.

det finns också SATA-hat att knäppa på sin RPI4 om man vill koppla in SATA-diskar direkt utan att gå via USB-adaptrar eller färdiga USB-diskar - och om långtids driftsäkerhet är viktigt så är detta att föredra då USB-adaptrar och USB-kabinet/diskdockor har en del att önska i avseende driftsäkerhet över lång tid...

Men visst en RPI-lösning är mer console-hackande än att klicka i grafiska menyer - men du är heller inte låst till NAS-mjukvarans ofta ganska låsta miljöer och vid konsole-hack ofta ganska fattiga unix-tools via busybox...

En RPI kör oftast en fullfjädrad server-OS (typ ubuntu) eller raspians egna linux-miljöer och hålls uppdaterade medans billigare köpeNAS av ARM-typ oftast har en bantad och ofta mer embeddedliknande version av Linux och som tillverkaren av NAS:en ofta tröttnar på att hålla uppdaterad redan efter några år...
.