Raycore tillsammans med Telia tv och ps4

Permalänk
Medlem

Raycore tillsammans med Telia tv och ps4

Hej alla. Jag vill inleda med att mina kunskaper vida understiger många andras. Känner ni att ni kan hjälpa till så svara gärna som om ni pratade med en femåring.

Mitt problem: jag har en Raycore mediaomvandlare. Från den löper en nätverkskabel till en enkel switch. Från switchen går sedan kabel till Telia tv-box och mitt ps4. Denna lösning har fungerat utmärkt i ett par år.

För några dagar sedan hade vi ett strömavbrott och sedan dess fungerar inte uppkoppling till ps4. Jag trodde först att felet låg där eftersom teliaboxen fortfarande fungerade som vanligt. Efter många timmars felsökning kan jag konstatera följande: om jag kopplar så att nätverkskabeln går Raycore - router (AirPort timecapsule) - switch - ps4/tvbox så fungerar ps4 men inte tvbox.

Av någon anledning måste jag ha routern i loopen för att ps4 ska fungera men då fungerar inte tv-boxen som bara verkar acceptera en switch mellan sig och mediaomvandlaren.

Det fungerade så bra tidigare. Vad bör jag göra? Tacksam för hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem

En gissning är att du ska ha PS4an kopplad till routerns lansida medans tvboxen ska kopplas i tvporten på tjänstefördelaren/Raycoren och att de problem du upplever beror på att du kopplat fel och därför får adressproblem.
I vart fall bör du inte koppla PS4an i tjänstefördelaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att du ska ha PS4an kopplad till routerns lansida medans tvboxen ska kopplas i tvporten på tjänstefördelaren/Raycoren och att de problem du upplever beror på att du kopplat fel och därför får adressproblem.
I vart fall bör du inte koppla PS4an i tjänstefördelaren.

Jag håller med att det verkar vara lösningen. Det som är märkligt är att det fungerade felfritt i flera år. Mitt problem är att jag bara har en nätverkskabel som går mellan kontoret (där både Raycore och router står) till vardagsrummet (där tv-box och ps4 står). Jag måste alltså i dagsläget välja om jag ska gå direkt från Raycore eller router.

Skulle det kunna funka med följande dragning: Raycore - switch - tvbox/ny router - ps4? Då skulle tvboxen gå direkt till Raycore och ps4 gå via en router (och jag slipper jobbet med att dra en kabel till). Jag saknar kunskap om huruvida det funkar att dra Raycore - switch - router - ps4.

Permalänk
Medlem

Låter som om du tidigare körde PS4 direkt mot internet utan router.
Att göra detta rekommenderas inte då din PS4 är helt oskyddad.
Det kräver dessutom att din ISP ger dig två externa IP adresser.

Du skall koppla Telia boxen direkt till mediaomvandlare och PS4 skall sitta bakom routern.
Eftersom detta kräver två sladdar, vilket jag misstänker att du inte har, så då blir det lite problematisk.
Det finns lite olika sätta att lösa detta.

Använd Telias router. Telias router kan skyffla IPTV trafiken till LAN sidan så du kan koppla:
Raycore->Telia Router->Switch->PS2 och TV-Box.

Nyare tv-boxar från Telia kan köra Telia Play istället för IPTV. Man loggar då på med Telia Play konto istället för koder.
Den senaste boxen från Telia stödjer bara Telia Play.
Med denna lösning kan man använda valfri router.

Två VLAN switchar kan användas för att köra både IPTV och LAN på samma kabel.
Kräver en del kunskaper om nätverk för att sätta upp detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Martof01:

Jag håller med att det verkar vara lösningen. Det som är märkligt är att det fungerade felfritt i flera år. Mitt problem är att jag bara har en nätverkskabel som går mellan kontoret (där både Raycore och router står) till vardagsrummet (där tv-box och ps4 står). Jag måste alltså i dagsläget välja om jag ska gå direkt från Raycore eller router.

Skulle det kunna funka med följande dragning: Raycore - switch - tvbox/ny router - ps4? Då skulle tvboxen gå direkt till Raycore och ps4 gå via en router (och jag slipper jobbet med att dra en kabel till). Jag saknar kunskap om huruvida det funkar att dra Raycore - switch - router - ps4.

Jag tycker inte att det är så underligt att det kan ha fungerar "någorlunda" adressproblem kan visa sig som sänkt hastighet och slumpmässig funktion för att adressen hoppar mellan de felkopplade/felkonfade enheterna, om man inte belastar nätet till maxc hela tiden kanske man inte ens märker att det är fel men många gånger blir funktionen slumpmässig och kan påverkas av i vilken ordning apparaterna startas och det är nog det som hänt för dig.

Det går att lösa via en kabel om man använder vlan men det kräver i så fall switchar som kan hantera det i vardera änden av kabeln (ev en router i ena änden) men det kräver också att det konfigureras rätt så det är inte plug and play utan det kräver lite nätverkskunskap för att få till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en router mellan mediakonverteraren och dina andra egna prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Du måste ha en router mellan mediakonverteraren och dina andra egna prylar.

Fast inte mellan Raycore och tvboxen, för då funkar inte tvboxen.

Permalänk
Medlem

Därför jag skrev "dina andra egna" dvs. inte Telias IP-TV box.

Permalänk
Medlem

Tack alla för ert engagemang. Jag har resignerat och insett att enda säkra lösningen är ytterligare en kabel. Jag får helt enkelt skicka ner 11-åringen i krypgrunden och dra en till.

Stort tack, Martin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Martof01:

Tack alla för ert engagemang. Jag har resignerat och insett att enda säkra lösningen är ytterligare en kabel. Jag får helt enkelt skicka ner 11-åringen i krypgrunden och dra en till.

Stort tack, Martin

Telia har slutat använda vlan för tv på en del platser och de har också en playtjänst som går över internet och den kanske kan vara ett alternativ till boxen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.