Få ut full hastighet
Hej! Jag bor i ett radhus, ca 120kvm på 3 våningar. Har nätverksuttag i väggen på övervåning och jag har 250/250 bredband.
Jag har idag D-Link Covr 1103 router, "main" routern är placerad centralt på övervåning, en nod centralt på bottenvåning och en i källaren.
Den plats jag nyttjar full hastighet mest är i källaren, alltså så långt ifrån huvud routern jag kan komma. Jag kör datorn trådad från pucken som är placerad i källaren, sen har jag även chromecast. Här får jag dock sällan mer än 100mb/s på nätverkstester på telefon, 50mb/s på chromecast och oftast runt 130mb/s på datorn (trådad från noden) och 17-20 mb/s verklig nedladdning på Steam.
Övervåningen får jag ut ca 230mb/s på Wifi, men där nyttjas det sällan mer än streamingtjänster. Bottenvåningen är det enbart telefonerna som ska ha uppkoppling utan krav på full hastighet.
Jag har nu kollat på olika alternativ
Dra kabel från routern på övervåningen till båda noder på bottenvåning och källare
Dra kabel från väggen på övervåning till källare för att flytta platsen jag får ut full hastighet
Alternativt har jag kollat på att byta ut min router, eller en kombination av flera alternativ.
Utan att vara jätte påläst i ämnet så känns det som att jag isåfall ska satsa på en Wifi 6 router med 3 band så att noderna kan kommunicera på ett eget band utan att påverka hastigheten? I det fall jag ej kör trådat sinsemellan.
Mesh eller eget system? Annat alternativ som t.o.m kan bli billigare än nytt mesh system, men som jag inte vet om det är lika bra eller smidigt i praktiken, är att köpa 2st hyfsade routrar typ Asus med stöd för aimesh, och köra den ena som router och den andra som AP med tråd emellan, förslagsvis en på övervåning och en i källare. Bottenvåning kräver inget mer än mobilsurfande som sagt.
Nu vill jag ha tips och kunskap!
Tack på förhand