Är detta okej att köpa??

Permalänk
Medlem

Är detta okej att köpa??

Hejsan, byggt ihop en data i mitt liv o de var en P120 alltså väldigt längesedan. Idag är ju utbudet enormt och har hänt en hel del på denna sida och är osäker på vad man skall köpa. Äger idag en PIII på 450 Mhz med 80Gb Hd som jag slängt på men vill nu uppgradera. Nu behöver jag således följande:

Moderkort
Minne
Ny låda (trött på den gamla) i värsta fal kan jag använda min gamla och nätaggregat?
Processor

Vad skall man köpa? jag spelar extremt sällan på datorn och använder den mest för bildbehandling/webdesign/CAD och surfning.

Läste testerna på de nya 8 moderkorten på sidan och är det kanske bra o köpa detta?

Moderkort: ABIT IC7 (I875P)
Processor: Intel Pentium IV 2.40Ghz 800FSB
Minne? 256 e väl en bra start men vilken typ?
Låda: Kvittar väl men de viktigaste är att den e tyst!! nätaggregat?

Vad gäller överklockning så verkar ju ovan moderkort/processor väldigt bra och är väl enkelt att göra kanske?

Ja de var väl allt, tackar grymmt på förhand i denna djungel!!

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

Jo, det där ser bra ut. Om du ska överklocka så är TwinMOS-Winbond 256MB PC3200 ett bra minnesval.
Abit IS7 ska prestera lika bra eller bättre än Abit IC7 i de flesta tester, och är lite billigare så det kanske ett bättre moderkortsval.
Det finns många bra chassin dessvärre inte lika många bra nätaggregat. Ett bra chassi som inkluderar bra nätaggregat är Antec Sonata, som också har bra kylningsegenskaper.

Slutsats:

Abit IS7
Intel P4 2.4C
TwinMOS-Winbond 256MB PC3200
Antec Sonata

[edit] Mer minne rekommenderar jag om du har råd med det, det kan bli rusktigt slött med 256MB-minne i Windows!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giz
Jo, det där ser bra ut. Om du ska överklocka så är TwinMOS-Winbond 256MB PC3200 ett bra minnesval.
Abit IS7 ska prestera lika bra eller bättre än Abit IC7 i de flesta tester, och är lite billigare så det kanske ett bättre moderkortsval.
Det finns många bra chassin dessvärre inte lika många bra nätaggregat. Ett bra chassi som inkluderar bra nätaggregat är Antec Sonata, som också har bra kylningsegenskaper.

Slutsats:

Abit IS7
Intel P4 2.4C
TwinMOS-Winbond 256MB PC3200
Antec Sonata

[edit] Mer minne rekommenderar jag om du har råd med det, det kan bli rusktigt slött med 256MB-minne i Windows!

Tackar för infon, hittade detta minne och är det samma?
512MB PC3700 TwinMos? varför är dessa minnen så mkt dyrare än vanliga? är det värt det extra?

tror du jag kan använda min gamla låda och nätagg. till o börja med?

och till sist vågar man försöka själv att överklocka en sådanhär om man aldrig gjort det förr?

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
vågar man försöka själv att överklocka en sådanhär om man aldrig gjort det förr?

Någon gång måste ju vara den första, men det beror väl lite på. Har man ett absolut behov av datorn (och datorn duger som den är) och verkligen inte har råd att köpa någon ny del (om något nu skulle gå fel) så bör man inte hålla på och klocka alls. Detta oavsett hur mycket erfarenhet man har. Något kan alltid gå fel, även om risken är minimal...

Men uppfyller du inte alla de saker jag räknade upp är det bara att sätta igång och klocka om du känner för det. Ta det bara lite lugnt i början och försök läsa en del så bör det inte vara några problem att sätta igång.

Minnesfrågan lämnar jag till dom som förstår sej på sånt.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem

Annars är Antec LANBoy ett fint chassi med nätagg

Permalänk
Medlem

I och med att moderkortet dubbla minneskanaler kommer det gå mycket fortare med 2 moduler än en. Har du inte råd med 2*512:or så köp 2*256 ist.

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

Hmmm varför köper så många dessa processorer? AMD Athlon XP 2500+ Barton? är de kanske ett bättre val? inte lika snabb Mhz men duger kasnke gott? en 1000 lapp billigare iaf.

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terence
Hmmm varför köper så många dessa processorer? AMD Athlon XP 2500+ Barton? är de kanske ett bättre val? inte lika snabb Mhz men duger kasnke gott? en 1000 lapp billigare iaf.

Billiga, överklockningsvänliga