Feedback på ny gamingrigg RTX4080
Hej!
Jag har precis påbörjat ett projekt där jag vill bygga en ny dator från grunden. Jag har införskaffat ett PNY RTX 4080 och därför blir ju resten av bygget centrerat runt just den GPU:n.
Jag är inte jätteerfaren kring byggandet men tänker ändå att jag kommer att klara det själv. Jag har tidigare genom livet oftast köpt färdiga lösningar som från Komplett, eller så har jag köpt delar men att någon vän satt ihop allt.
Jag har lagt ett gäng timmar på att forska kring delar och kommit fram till ett förslag. Ni kan se det här nedan. Det förslaget tar jag gärna feedback på från er kunniga här på forumet. Jättetacksam för alla tankar och eventuella förslag på förändringar. Från början var jag taggad på att bygga en flashig RBG-variant, men just nu lutar det åt att skippa RGB och köra svart layout utan lampor. Jag har tänkt att köra 2x 140mm fläktar som front intake, och sedan använda en 2x120mm som exhaust i toppen. Jag kommer då ha kvar två 120mm fläktar som följer med chassit. Osäkert om jag kommer använda dessa.
Jag tror inte att jag kommer att överclocka något, varken CPU eller GPU.
Prioriteringar för mig:
- En tyst och sval dator (min andra dator är en AMD 5600x med 3060ti, 4000d airflow, och trots undervolt etc är den inte tyst nog för mig ibland. Jag är väl lite lättstörd, trots hörlurar på. Jag har inte fyllt datorn med en mängd fläktar av just denna orsak. Rätt/fel?
- Jag brukar lira olika sorters spel i 1440p. Allt från strategi till shooters till dark souls, etc. Jag vill gärna testa 4k men ray tracing är inget som direkt imponerat på mig pga den brutala fps-droppen. Spel som intresserar just nu är Elden Ring, Diablo 4, Battlefield 2042 mfl.
- Jag vill gärna ha en dator som håller i iaf 7+ år.
- Jag vill ligga någonstans i den här prisklassen. Bara grafikkortet kostade ju 12k. Jag måste kunna se min fru i ögonen...
Tack på förhand!
//Oscar