Sälja eller behålla, ej använd dator från 2021
Sitter och funderar på vad som är bäst beslut:
Jag köpte delar till en dator sommaren 2021. Det var för ett projekt som aldrig blev av, så datorn sattes ihop, funktionstestades men sedan blev det aldrig av att sjösätta, så den har stått helt oanvänd sedan dess. Den har följande delar:
Chassi Lial Li PC-011 Vit
1 st. Kingston 1 TB NVMe
2 st. Samsung 870 QV 4 TB SSD diskar
Ryzen 9 5900X CPU
2 * 32 GB RAM 3600 MHz DDR4
Asus ROG B550-F Gaming Moderkort
Corsair 650W PSU
Corsair H100X AIO kylare
Asus GeForce GT710
Jag köpte ett så billigt grafikkort som möjligt då tanken var att ha datorn till Linux och en Oracle databas.
Det jag funderar över är om jag ska behålla datorn tills frugans barnbarn kommer på besök från ett annat land i början på 2024. Då tänkte jag köpa ett begagnat 3080 eller 4060 och stoppa in i den. Han är 8 år och stannar förhoppningsvis 3 veckor. Sedan kanske jag får kolla på att sälja den, om den kan ha något värde då.
Alternativt så säljer jag den nu, grabben kan ju alltid låna min egen gaming-dator när han är här, den är marginellt bättre än ovan burk med ett 3080-kort redan.
Frågan är, vad hade ni gjort? Köpt ett 3080 eller liknande begagnat för säg 5000 kronor och haft datorn standby för grabben att leka med när han kommer? Eller sålt den då den bara samlar damm? Vad ska man i så fall ta för en dator som är bestyckad enligt ovan? Den är ju lite udda då vissa saker är kraftfulla, men grafikkortet knappt klarar lira patiens
Är det bättre i så fall att ändå köpa en GPU och därefter sälja allt klappat och klart, kanske med Windows 11 installerat och klart?
Tar gärna lite råd kring detta...