Sälja eller behålla, ej använd dator från 2021

Permalänk

Sälja eller behålla, ej använd dator från 2021

Sitter och funderar på vad som är bäst beslut:

Jag köpte delar till en dator sommaren 2021. Det var för ett projekt som aldrig blev av, så datorn sattes ihop, funktionstestades men sedan blev det aldrig av att sjösätta, så den har stått helt oanvänd sedan dess. Den har följande delar:

1. Chassi Lial Li PC-011 Vit

2. 1 st. Kingston 1 TB NVMe

3. 2 st. Samsung 870 QV 4 TB SSD diskar

4. Ryzen 9 5900X CPU

5. 2 * 32 GB RAM 3600 MHz DDR4

6. Asus ROG B550-F Gaming Moderkort

7. Corsair 650W PSU

8. Corsair H100X AIO kylare

9. Asus GeForce GT710

Jag köpte ett så billigt grafikkort som möjligt då tanken var att ha datorn till Linux och en Oracle databas.
Det jag funderar över är om jag ska behålla datorn tills frugans barnbarn kommer på besök från ett annat land i början på 2024. Då tänkte jag köpa ett begagnat 3080 eller 4060 och stoppa in i den. Han är 8 år och stannar förhoppningsvis 3 veckor. Sedan kanske jag får kolla på att sälja den, om den kan ha något värde då.

Alternativt så säljer jag den nu, grabben kan ju alltid låna min egen gaming-dator när han är här, den är marginellt bättre än ovan burk med ett 3080-kort redan.
Frågan är, vad hade ni gjort? Köpt ett 3080 eller liknande begagnat för säg 5000 kronor och haft datorn standby för grabben att leka med när han kommer? Eller sålt den då den bara samlar damm? Vad ska man i så fall ta för en dator som är bestyckad enligt ovan? Den är ju lite udda då vissa saker är kraftfulla, men grafikkortet knappt klarar lira patiens
Är det bättre i så fall att ändå köpa en GPU och därefter sälja allt klappat och klart, kanske med Windows 11 installerat och klart?
Tar gärna lite råd kring detta...

Permalänk
Medlem

Sälj den i delar. Får du garanterat in ett gäng tusenlappar. Känns överdrivet att spara den med värdeminskningen som blir och därutöver köpa ett ytterligare grafikkort för en grabb som ska vara på besök i tre veckor. Låt honom spela på din dator under den tiden.

Om du nu inte vill spela nätverksspel med honom då förstås. Men känns ändå som en dyr affär för lite nätverksspelande om ett år.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av olga32:

Sälj den i delar. Får du garanterat in ett gäng tusenlappar.

Tack, kanske är lika bra. Och jag och min grabb har ju flera andra datorer i huset som man också kan använda i nätverks-spelande, så det är inga problem heller. Tack för råd!

spelling
Permalänk
Medlem

Eftersom dom bara samlar damm så tycker jag också att du ska sälja den.

Skramla ihop pengar och köp en Steam Deck åt grabben istället.
Skaffar du även en docka och trådlösa kontroller kan du koppla den till TVn och köra spel tillsasmmans.

Skapa konton på Steam, GoG, Epic, Humble Bundle, Fanatical osv.
Samla ihop lite spel när det är bra pris och samla gratisspel som kommer då och då.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)