Installera Android OS på Huawei platta? (bootloader låst)

Permalänk
Medlem

Installera Android OS på Huawei platta? (bootloader låst)

Köpte en begagnad Huawei Matepad T10s som jag tänkte köra som en central smart hem kontrollenhet. För att göra det vill jag byta OS till Android, men Huawei verkar ha låst Bootloadern. Någon som vet om/hur man kan göra sig av med Huaweis OS och köra in Android OS istället?

Permalänk
Rekordmedlem

Den kom med Android 10 från fabriken men om du ändå vill roota den så sök reda på nån guide och läs igenom och se till att förstå allt innan du gör nått.
https://www.thenextdroid.com/root-huawei-matepad-t-10s-withou...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kom med Android 10 från fabriken men om du ändå vill roota den så sök reda på nån guide och läs igenom och se till att förstå allt innan du gör nått.
https://www.thenextdroid.com/root-huawei-matepad-t-10s-withou...

Toppen, tack!! 🙂 Problemet är dock att det inte längre går att låsa upp bootloader på Huawei enheter 🤔 inte på något vis jag hittat i alla fall 😢

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som du möjligen kan låsa upp över adb, men utan stöd för firmware gör det väl inte så mycket nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker det ser ut som du möjligen kan låsa upp över adb, men utan stöd för firmware gör det väl inte så mycket nytta?

Tack Får slänga ett öga på adb men hur menar du med att det saknas stöd för firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Tack Får slänga ett öga på adb men hur menar du med att det saknas stöd för firmware?

Vad menar du? Med firmware talar vi om TWRP och custom rom, det finns inte för denna modell och du sätter dig knappast och bygger själv om du skapat denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar du? Med firmware talar vi om TWRP och custom rom, det finns inte för denna modell och du sätter dig knappast och bygger själv om du skapat denna tråd.

Hoppades att Open Kirin project eller något annat skulle vara kompatibelt (kom som en eftertanke när jag köpte plattan, då jag naivt utgick från att installera os på platta var som att installera os på dator. Dvs inte lika hårdvarustyrt). Finns det ingen android firmware/rom som fungerar till den här plattan alltså?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av belee:

Hoppades att Open Kirin project eller något annat skulle vara kompatibelt (kom som en eftertanke när jag köpte plattan, då jag naivt utgick från att installera os på platta var som att installera os på dator. Dvs inte lika hårdvarustyrt). Finns det ingen android firmware/rom som fungerar till den här plattan alltså?

Det är Android på den från fabrik, vad är det du försöker åstadkomma ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är Android på den från fabrik, vad är det du försöker åstadkomma ?

Litar inte på Huawei så vill ersätta OS som följer med (EMUI) med ett "icke Huawei OS" men verkar som jag tagit mig vatten över huvudet om det nu inte finns några andra ROM's som är kompatibla med den här plattan :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av belee:

Litar inte på Huawei så vill ersätta OS som följer med (EMUI) med ett "icke Huawei OS" men verkar som jag tagit mig vatten över huvudet om det nu inte finns några andra ROM's som är kompatibla med den här plattan :/

De får inte reda på nått som Google inte redan vet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De får inte reda på nått som Google inte redan vet

Hehe förvisso Men hellre Sundar Pichai än Xi Jingping imo

Men är det kört för mig eller går det att få in en icke huawei version av Android OS på Huawei matepad T10s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belee:

Närmsta du kommer är väl att installera play-appar med denna metod: https://huaweiflash.com/install-google-app-store-in-huawei-ma...

Om du inte vill gräva djupare och installera gapps.

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas till din, finns custom till en del andra Huaweiprodukter på https://forum.xda-developers.com/c/huawei.11977/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kk tack. Då verkar det som att min plan att göra om den plattan till min centrala styrhub i huset gick i stöpet

Tack för all hjälp!