Var bäst köra Plex?

Permalänk

Var bäst köra Plex?

Har byggt mig en ny maskin som ska ersätta hårdvara med 15-20 år på nacken.

I korthet är det en i5-13400 med 64GB DDR5, 2x1TB SSD (en WD Black och en WD Red), 4x4TB WD Red Plus (CMR).

I grunden kör jag Proxmox och i huvudsak kommer Proxmox i sin tur köra ett Kubernetes kluster (1+2).

Frågan är var jag ska placera Plex, optimerat för prestanda (t.ex. HW-transcoding).

Jag ser dessa möjligheter:

- en LXC container
- en QEMU VM
- i Kubernetes

Har jag missat något alternativ?

Media ligger på de interna HDD:arna, men delas via NFS.

Permalänk
Medlem

Om du skall använda igpun för transcoding så kan du ju börja med att se om du lyckas få igång det i VM.

Alderlake/Raptorlake är problematiska att få till gpu passthrough till vm med. Finns tråd på proxmox forum med någon som lyckades.

Om du skall öppna upp port till internet för plex så skulle jag satsa på VM för isolering, men som sagt först testa om du får till passthrough.

Kubernetes låter meckigt och totalt onödigt för plex.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte Proxmox, men jag kör Plex i en LXC dock. Det är ganska enkelt att få igång hårdvarutranscoding genom att mount:a rätt enheter bara. VM passthrough är krångligare enligt egen erfarenhet.

Kubernetes känns som helt fel verktyg för ändamålet.

Detta har jag i min LXC config för att få tillgång till VAAPI på Intel iGPU in i LXC:

lxc.cgroup.devices.allow = c 226:128 rwm lxc.hook.autodev = /var/lib/lxc/plex/autodev

och autodev-filen ser ut som följer (måste ha x-flaggan)

#!/bin/bash cd ${LXC_ROOTFS_MOUNT}/dev mkdir dri mknod -m 0666 dri/renderD128 c 226 128

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Om du skall använda igpun för transcoding så kan du ju börja med att se om du lyckas få igång det i VM.

Alderlake/Raptorlake är problematiska att få till gpu passthrough till vm med. Finns tråd på proxmox forum med någon som lyckades.

Ok, har läst och tittat på lite YT videos där man aktiverar det, verkar rätt straightforward. Vi får väl se.

Skrivet av etnica33:

Kubernetes låter meckigt och totalt onödigt för plex.

Håller med, men ville ändå lista det som ett alternativ.

Skrivet av dlq84:

Nu kör jag inte Proxmox, men jag kör Plex i en LXC dock. Det är ganska enkelt att få igång hårdvarutranscoding genom att mount:a rätt enheter bara. VM passthrough är krångligare enligt egen erfarenhet.

Detta har jag i min LXC config för att få tillgång till VAAPI på Intel iGPU in i LXC:

Ja, det verkar vara konsensus.

Någon speciell anledning varför du körde VAAPI istället för Quick-Sync för en Intel GPU?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag frågar men varför tog du inte 13500 istället för 13400 om du ändå skall ha den för plex

Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Ursäkta om jag frågar men varför tog du inte 13500 istället för 13400 om du ändå skall ha den för plex

För att ett av de primära målen med den nya maskinen är att den ska vara strömsnål. De tester/reviews jag tog del av gjorde att jag drog slutsatsen att 13500 skulle dra mer ström utan att ge mig något för det (då 13400 med råge fyller mina behov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealBeyondEvil:

Har byggt mig en ny maskin som ska ersätta hårdvara med 15-20 år på nacken.

I korthet är det en i5-13400 med 64GB DDR5, 2x1TB SSD (en WD Black och en WD Red), 4x4TB WD Red Plus (CMR).

I grunden kör jag Proxmox och i huvudsak kommer Proxmox i sin tur köra ett Kubernetes kluster (1+2).

Frågan är var jag ska placera Plex, optimerat för prestanda (t.ex. HW-transcoding).

Jag ser dessa möjligheter:

- en LXC container
- en QEMU VM
- i Kubernetes

Har jag missat något alternativ?

Media ligger på de interna HDD:arna, men delas via NFS.

Skrivet av dlq84:

lxc.cgroup.devices.allow = c 226:128 rwm lxc.hook.autodev = /var/lib/lxc/plex/autodev

och autodev-filen ser ut som följer (måste ha x-flaggan)

#!/bin/bash cd ${LXC_ROOTFS_MOUNT}/dev mkdir dri mknod -m 0666 dri/renderD128 c 226 128

Jag skulle också föreslå LXC, inte enbart avseende ovanstående utan att du kan mappa in kataloger direkt från lagringen moderskeppet har om så önskas.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304