Någon bra/hjälpsam laptop-verkstad?

Permalänk
Medlem

Någon bra/hjälpsam laptop-verkstad?

Har fått en gammal Lenovo ideapad 5 med Ryzen 5 4300U. Rätt OK laptop för soffsurf, men tidigare ägaren tröttnade på den efter att den gått i golvet och högra skärmfästet verkar hamnat snett så den spricker mer och mer där varje gång man fäller upp den.

Kört en del Thinkpad tidigare så jag tänkte att det borde kanske vara rätt lätt att fixa till, men jag går bet på det och får inte till det. Visst, man skulle kunna sätta den som "stationär" med extern mus/tangentbord och skärm, men det går lite mot det jag tänkte använda den till.

Finns det någon datorverkstad i Uppsala/Stockholm som skulle kunna titta på den? Kan fråga Lenovo Sverige, men det kommer nog att gå på ett par tusen mer än den är värd om de ska titta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har fått en gammal Lenovo ideapad 5 med Ryzen 5 4300U. Rätt OK laptop för soffsurf, men tidigare ägaren tröttnade på den efter att den gått i golvet och högra skärmfästet verkar hamnat snett så den spricker mer och mer där varje gång man fäller upp den.

Kört en del Thinkpad tidigare så jag tänkte att det borde kanske vara rätt lätt att fixa till, men jag går bet på det och får inte till det. Visst, man skulle kunna sätta den som "stationär" med extern mus/tangentbord och skärm, men det går lite mot det jag tänkte använda den till.

Finns det någon datorverkstad i Uppsala/Stockholm som skulle kunna titta på den? Kan fråga Lenovo Sverige, men det kommer nog att gå på ett par tusen mer än den är värd om de ska titta på den.

Frågan är om det är värt det. Gångjärn verkar gå att köpa på Amazon för ca 450kr. Om de är det du menar med fäste?
Är det fästet i skärmpanelen lär det kosta ännu mer, speciellt på verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Frågan är om det är värt det. Gångjärn verkar gå att köpa på Amazon för ca 450kr. Om de är det du menar med fäste?
Är det fästet i skärmpanelen lär det kosta ännu mer, speciellt på verkstad.

Håller med, därför jag inte frågar Lenovo direkt. Det är en OK dator, men värdet är inte så högt.
Lenovo har även en lista på reservdelar så man kan ju köpa där eller söka på eBay efter artikelnummer men förhoppningsvis är det inget allvarligt.

https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/laptops-and-netbo...

Svårt att beskriva, kan försöka ta en bild. Men på högersidan verkar något ha skett vid fästet så när man öppnar den vill skärmens ram dela på sig från baksidan. Eventuellt kanske det räcker att öppna den och trycka ihop allt rätt igen.